Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

JorEl

En bilflåte med kameraer som samler inn film og bilder + kamera inne i bilene, slik at man ser passasjerene...
Det må jo være de hemmelige tjenester`s våte drøm!
For noen år tilbake fikk jeg med meg at kinesiske myndigheter, krevde at alle elbiler skulle oppgi sin posisjon, til enhver tid..

For de som er interressert anbefaler jeg denne,
https://youtu.be/uiUPD-z9DTg?t=18
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

hELgenen

Sitat fra: JorEl på tirsdag 30. april 2024, klokken 10:30En bilflåte med kameraer som samler inn film og bilder + kamera inne i bilene, slik at man ser passasjerene...
Det må jo være de hemmelige tjenester`s våte drøm!
For noen år tilbake fikk jeg med meg at kinesiske myndigheter, krevde at alle elbiler skulle oppgi sin posisjon, til enhver tid..

For de som er interressert anbefaler jeg denne,
https://youtu.be/uiUPD-z9DTg?t=18

Hvem bryr seg egentlig?
Mange flyr jo rundt med mobilen og apper som tracker deg hele tiden. Om Xi skulle ha glede av å følge med på hvor jeg kjører og hvem jeg har med i bilen så velkommen sier nå jeg.

JorEl

Så du filmen til the bitter end?
Beklager at jeg ikke fortalte mer. Mannen snakker om verdensordener historisk, nåtid.
I fremtiden ender det med at det er de store tek-selskapene som styrer verden.

Vi er tracket hele tiden, ja. Enig. Us er redd for feks noen millioner BYD som samler inn info i USA, og Kina holder nå igjen tesla sine kjøredata.
Kinesisk sikkerhetsmyndigheter, FBI, NSA, CIA liker garantert ikke at selskaper de ikke kontrollerer, samler inn data. Den jobben gjør de selv, og vil ikke ha innblanding.
Frie valg, algoritmer og tekselskaper passer ikke sammen :)
Edit: Tesla er et tek selkap, og BYD kommer til å bli det samme, trur eg. (+ tiktok, meta,etc)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond Svenning på mandag 29. april 2024, klokken 13:41Om vi bør boikotte Kina elbiler, så må vi jo ha en formening om hvilke biler vi kan (eller bør) kalle 'Kina elbiler'.

Jeg illustrerer med et eksempel: Jeg kjører min andre Volvo XC40 elbil. Den første ble produsert i Gent i Belgia, den jeg har nå er produsert i Kina. Neste årsmodell (som forøvrig vil hete EX40) vil også bli produsert i Gent igjen. Volvo biler produseres mange steder i verden. Belgia, USA, Kina og, snart, også Slovakia (om jeg husker rett). Hovedkontoret til Volvo Cars ligger i Gøteborg. Toppsjefen heter Jim Rowan. Ikke et veldig Kinesisk navn.

Om jeg så fordyper meg litt i konstruksjonen og teknologien i denne bilen, så var begge motorene til den forrige bilen (MY21) produsert av Siemens. Bilen jeg har i dag (MY24) har fått en ny permanentmagnetmotor bak. Denne er utviklet av Volvo i Sverige. Motoren foran er nå en Siemens asynkronmotor. Infotainment systemet er basert på Google.

Volvo Cars eies av Kinesiske Geely. Dette konsernet er stort og har flere varemerker. Bla. Smart som er et samarbeid med Mercedes Benz. Geely eier også rundt 10% av Mercedes (Daimler).
Går man inn i andre bilmerker, er eierskap, plattformutvikling, produksjon ++ temmelig sammensydd mellom eierselskapene.

Så, igjen, hva er da 'definisjonen' på en Kinabil?

• Eierskapet og kapitalen?
  • Beliggenheten til fabrikken(e)?
  • Hovedkvarteret?
  • Utviklingsavdelingen og nasjonaliteten til de ansatte her? Hvilken del av utviklingen, disse funksjonene ligger jo også spredt verden over.
  • Komponentene og basisteknologien som er brukt? Hvilke komponenter?
  • Alle underleverandørene?

Ser den. I tidligere innlegg har jeg vist til elbil24 sin Kina elbil oversikt:

Sier derfor som elbil24 skrev det, kopi under og der vises også i tabellen under fra den elbil24 nyheten over alle Kinabil merkene.
https://www.elbil24.no/nyheter/kinesisk-elbil-flopp/80554951
«Når vi snakker om de typiske kinesiske merkene, så tenker vi først og fremst på de merkene som har sitt opphav i Kina. Ikke på Volvo og Polestar, eksempelvis, som er svenske merkevarer som er blitt kjøpt opp av kinesiske selskaper. I dette tilfellet Geely-gruppen. Ettersom disse fortsatt har hovedsete i Göteborg og driver utviklingen derfra, så holder vi dem utenfor i denne saken.»

Her i denne strengen var det. Kinabil nei takk https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:42Støre advarer mot Kina.

Støre assa :+1: my main man som tør å si XI imot. Erna derimot loggra som en gla hund til både XI&Bill Gates. Hun elsket å møte de to

#støre-for-president

#1.mai-humor

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 01. mai 2024, klokken 18:27
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:42Støre advarer mot Kina.

Støre assa :+1: my main man som tør å si XI imot. Erna derimot loggra som en gla hund til både XI&Bill Gates. Hun elsket å møte de to

#støre-for-president

#1.mai-humor
På tide å la flaska hvile nå, @EciN! Nå babler du... ;)

Kan ikke vente til den t..sen må ta sin hatt og gå. Bare håpe han drar med seg Peggy i samme åndedraget/dragsuget...!

Før Ukraina-krigen, så var det lakse-eksporten og olje-eksporten som var viktigst av alt, og man levde i troen på at dess mer handel, dess vanskeligere å gå ut i faktiske konflikter. Og Kina var og er et viktig marked for Norsk laks. Da gikk man stillere i døren.

Nå er det mer greit å kritisere Kina, bl.a. fordi nå gjør både USA og EU det, så at lille Norge bruser litt med fjærene, blir en hendelse i sidesynet til Xi og gjengen nå. De andre tar langt mer fokus. Og det vet selvsagt Støre veldig godt, ellers ville han avstått for ikke å tirre ledelsen for mye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 01. mai 2024, klokken 19:49

#støre-for-president

#1.mai-humor

Kan ikke vente til den t..sen må ta sin hatt og gå. Bare håpe han drar med seg Peggy i samme åndedraget/dragsuget...!

Før Ukraina-krigen, så var det lakse-eksporten og olje-eksporten som var viktigst av alt, og man levde i troen på at dess mer handel, dess vanskeligere å gå ut i faktiske konflikter. Og Kina var og er et viktig marked for Norsk laks. Da gikk man stillere i døren.

Nå er det mer greit å kritisere Kina, bl.a. fordi nå gjør både USA og EU det, så at lille Norge bruser litt med fjærene, blir en hendelse i sidesynet til Xi og gjengen nå. De andre tar langt mer fokus. Og det vet selvsagt Støre veldig godt, ellers ville han avstått for ikke å tirre ledelsen for mye.
Deg om det RJK :+1: og det er helt greit at du mener det. Det er jo det som er så fint med demokrati her i Norge at alle kan stemme på de politiske partene de vil. I Kina derimot der blir de jo drept.

Tror du husker litt dårlig når du bare nevner laksesituasjonen... det var jo utdelingen av fredsprisen som startet ballet. En flott utdeling.

Og at du ikke har like store betenkeligheter som jeg har med moralske betenkeligheter med at XI støtter Putins krig i Ukraina - så kan du jo gjerne mene det. Hvis det er det du mener...jeg vet ikke. 

Men jeg støtter Biden og Jonas sin harde linje mot Kina.

Og hva kan vi forbrukere gjøre da? Når vi nå vet at XI støtter Putin i hans krig mot Ukraina? Jo vi kan boikotte Kina ved å ikke kjøpe (eller lease) elbiler fra de kinesiske bilprodusentene i Kina som vi vet jo er under XI sin kontroll. Som forøvrig denne diskusjonstråden startet med. Nå har jo også EU begynt å granske Kina ift dette jeg skriver. Bra det.

SitatPå tide å la flaska hvile nå, @EciN! Nå babler du... ;)
ja det ble nok 1, 2 eller 3 kalde øl i varmen på 1.mai. Vi grillet på terrassen med gode venner. Så ja jeg babler nok ;D

Amatøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mai 2024, klokken 05:27Men jeg støtter Biden og Jonas sin harde linje mot Kina.

Vel.., nå har vel ikke Jonas noen har linje mot Kina:

[quote Nettavisen.no]
BISTAND

DE TAUSE MILLIARDENE

Kina er verdens mektigste land - Norge bidrar med hundrevis av millioner i bistand

Xi Jinping leder verdens kanskje mektigste land, med verdens største økonomi. Kina mottar likevel bistandsmidler fra Norge. Foto: (Scanpix)
[/quote]
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ToWalkOrDrive

Det var jo en litt gammel sak det med Kina og bistand (fra da Høyre var i regjering). Men hvis en leser litt forskjellige artikler hvor disse pengene har gått er de jo først og fremst gått til å fremme menneskerettigheter, miljø, utslipp og arbeidsvilkår. Kanskje det til og med har bidratt til at Kina nå er det landet som desidert tar mest i bruk solceller i å lage strøm.
https://tendens.no/norske-bistandspenger-statssekretaeren-svarer/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mai 2024, klokken 05:27

#støre-for-president

#1.mai-humor

Deg om det RJK :+1: og det er helt greit at du mener det. Det er jo det som er så fint med demokrati her i Norge at alle kan stemme på de politiske partene de vil. I Kina derimot der blir de jo drept.

Tror du husker litt dårlig når du bare nevner laksesituasjonen... det var jo utdelingen av fredsprisen som startet ballet. En flott utdeling.

Og at du ikke har like store betenkeligheter som jeg har med moralske betenkeligheter med at XI støtter Putins krig i Ukraina - så kan du jo gjerne mene det. Hvis det er det du mener...jeg vet ikke. 

Og hva kan vi forbrukere gjøre da? Når vi nå vet at XI støtter Putin i hans krig mot Ukraina? Jo vi kan boikotte Kina ved å ikke kjøpe (eller lease) elbiler fra de kinesiske bilprodusentene i Kina som vi vet jo er under XI sin kontroll. Som forøvrig denne diskusjonstråden startet med. Nå har jo også EU begynt å granske Kina ift dette jeg skriver. Bra det.

ja det ble nok 1, 2 eller 3 kalde øl i varmen på 1.mai. Vi grillet på terrassen med gode venner. Så ja jeg babler nok ;D
Noen pils på verandaen i "sommervarmen" sammen med grilling er bare konge! Håper du koste deg godt!

Det var denne hyllesten til Støre jeg reagerte på. Den fjottsekken gjør jo ingenting annet enn å bable, og fortjener ikke noe skryt eller annen forherligelse!

Boikott av Kina-biler, og spesielt pga Kina sin dårlig skjulte støtte til Russlands invasjon og grensekrenkelse ovenfor Ukraina, er vi nok temmelig enig om.

Jeg er så på dette, at en TM3 blir litt smakløs, selv om bilen er herlig og Tesla eier sin egen fabrikk og sitt eget firma, og ikke har, så vidt jeg vet, co-eierskap med et annet kinesisk selskap.

Det vil og gjøre Polestar og Volvo til biler jeg ikke vil kjøpe i dagens situasjon. Ei heller Smart eller andre modeller som i prinsippet og praksis er Kinabiler med rebadge!

Ja, Kina var på oss med trussel om boikott av lakseimport pga Fredsprisen, og de måtte fortelles at komitéen ikke kan presses av den norske regjeringen, så de måtte blidgjøre Xi og Kina. Som jeg sa, de var for stor kunde til å vise fingeren til her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 02. mai 2024, klokken 16:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mai 2024, klokken 05:27

#støre-for-president

#1.mai-humor

Noen pils på verandaen i "sommervarmen" sammen med grilling er bare konge! Håper du koste deg godt!

Det var denne hyllesten til Støre jeg reagerte på. Den fjottsekken gjør jo ingenting annet enn å bable, og fortjener ikke noe skryt eller annen forherligelse!

Boikott av Kina-biler, og spesielt pga Kina sin dårlig skjulte støtte til Russlands invasjon og grensekrenkelse ovenfor Ukraina, er vi nok temmelig enig om.

Jeg er så på dette, at en TM3 blir litt smakløs, selv om bilen er herlig og Tesla eier sin egen fabrikk og sitt eget firma, og ikke har, så vidt jeg vet, co-eierskap med et annet kinesisk selskap.

Det vil og gjøre Polestar og Volvo til biler jeg ikke vil kjøpe i dagens situasjon. Ei heller Smart eller andre modeller som i prinsippet og praksis er Kinabiler med rebadge!

Ja, Kina var på oss med trussel om boikott av lakseimport pga Fredsprisen, og de måtte fortelles at komitéen ikke kan presses av den norske regjeringen, så de måtte blidgjøre Xi og Kina. Som jeg sa, de var for stor kunde til å vise fingeren til her.
RJK :+1: ser den ja

Og så lenge vi er enige om dette du skriver under så er vi jo enige i det viktigste. Kopi: 

Idiot

Sitat fra: RJK på torsdag 25. april 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Joccy på torsdag 25. april 2024, klokken 07:01Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*
Nå kan det godt hende du har mye rett, men både mobilen min (Google Pixel Pro 7) og laptopen min (Microsoft Surface Pro) er basert på veldig mye amerikansk teknologi, selv om de sikkert begge er produsert i Kina eller Taiwan av rent kostnadsmessige hensyn.

Men altså selve teknologien, prosessorene er fra hhv. Google selv ("egen nyutviklede G2-repossessor" som det skrives i test fra Lyd & Bilde") og Intel. Minnebrikkene (Ram-minne og SSD-enheter) tipper jeg er fra Koreanske selskaper og som sagt, selve enhetene er nok designet av de amerikanske selskapene.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/google-pixel-7-pro/

Mener og at både bildesensorer/linser og mye av de andre sensorene er fra USA og Europa i tillegg til Korea og Taiwan.

Men jeg stiller meg lagelig til hugg her, så bare å fylle på med info om hvor du mener det er kinesisk teknologi i disse enhetene. Link gjerne til info!

Venter i spenning! ;) 8)

Hvis du vil så skjønte du nok veldig godt at dette ikke var et innlegg ment for å gå ned på detaljnivå.
Jeg har hatt Google telefoner fra de het Nexus uten at det er noe jeg har noe behov for å skryte av i en etisk sammenheng. Google har nylig annonsert å flytte produksjonen til India fra 2024 nettopp for å komme vekk fra Kina så de har nok like mye kinesisk i seg om det er komponenter eller sammenstilling som de fleste andre.

Håkon77

Da har en kinesisk elbil gått til angrep på folk i oslo igår. Den har rast igjennom flere hager. Heldigvis var det ingen ute så det er kun materielle skader, men man kan se for seg konsekvensene av å få titusenvis av sånne femtekolonne-biler på veiene :o
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Egil S

Jeg jobber bl.a med cyber securtiy på kontrollsystemer i min jobb.
Der er det noe som kalles zero-day svakheter.
Dette er "ukjente svakheter" som noen sitter med kunnskap om og kan aktivere når som helst.
Begrepet zero day betyr at vi har ingen varsel fra svakheten blir funnet til angrep starter.

Normalt blir svakheter oppdatert, meldt inn til de som laget software/hardware, de utvikler en fix og slipper en alert sammen med en fix, da har de som ønsker skade disse systemene kort tid på seg.
Normalt begynner ondsinnet software å dukke opp innen 48 timer etter at en alert går ut, derfor er det viktig å oppdatere systemer raskt når et varsel kommer.

De som samler på såkalte zero-day svakheter er normalt stater, f.eks Kina, USA, Russland og andre nasjoner, denne typen svakheter er noe man kan bruke i krig/hybrid-krigføring.
Eksemplet på slike er at man kan få elektronikk til å endre funksjon eller stanse funksjon.

Søk opp Stuxnet, det var et virus spesielt designet for visse typer Siemens kontrollere som var koblet opp til sentrifugene i et atom kraftverk.
Dette var spesielt designet for å stenge ned Irans atomkraftverk for ca 15år siden, viruset ble sluppet ut på nettet, det var harmløst for alt, til og med samme type Siemens kontrollere som var brukt til andre ting.
Viruset begynte å kjøre sentrifugene opp og ned i fart og rett og slett slet de ut, samtidig som det viste stabil fart til kontrollsystemet og avlesningen på skjerm, f.eks operatøren så stabil 100rpm, men separatoren lå og gikk mellom 50-150rpm til den feilet.
Det var ikke noe annen fare enn at de gikk tom for reservedeler og til slutt måtte stenge ned anlegget, siden virus lå der ble nye deler infisert når de ble installert og det var "på an igjen".

Mye tekst, men konklusjonen er at ettersom Kina leverer det meste av elektronikk i verden, vil det være naivt å tro at ikke det finnes slike svakheter helt ned på chip nivå.
En bil som er koblet til internett trenger bare motta en kommando så slutter den å virke helt, eller oppfører seg unormalt.
Nå er ikke dette begrenset til Kinesiske biler for stort sett alle kontrollere i verden inneholder Kinesisk teknologi.
De kan sikkert gjøre relativt harmløse ting som å låse TV'n din til en propaganda kanal, eller den kan tukle med batteristyringen på batteriet i elbilen din slik at du får redusert rekkevidde, men de kan også sørge for at bilen din rett og slett slutter å fungere.
Jeg er temmelig sikker på at dersom Xi nikker til den rette personen så kan de fleste biler i verden (med internett tilkobling) være ubrukelige.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA