Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Roy Aasen

#510
Jeg kjøper glatt en kinabil hvis det passer. Boikotteri er det reneste tøv. Men det får jo hver og avgjøre, blir bare veldig skinnhellig.

Når det gjelder subsidier så er det slik i Tyskland at firmaer ikke betaler skatt. Dvs mere korrekt, bare smuler. Små firmaer må derimot spytte i kassa.
Det er snakk om milliarder av euro som ikke må betales. Det være seg Henkel eller Mercedes osv.
Desto større butikken desto mindre skatt..

Edit sier kl 10:33...lite tillegg: Bilprodusenter i Tyskland betaler minst av alle, selv med enorme overskudd.

RJK

Sitat fra: IK på fredag 19. april 2024, klokken 09:59https://electrek.co/2024/04/17/vw-launch-new-china-ev-platform-cut-costs-rival-byd/

Man behøver ikke å kjøpe kinabiler. Istedenfor kan man kjøpe tysk VW bygd på Xpeng plattform og  med Xpeng sin software.

Da får man god samvittighet.
Deg om det. Så lenge det er bygd av et kinesisk selskap, og så rebranded, så er det fremdeles en kina-bil i mine øyne.

Det eneste dette gjør, er å komplisere opp prosessen med å unngå å kjøpe kinesisk bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på fredag 19. april 2024, klokken 10:42
Sitat fra: IK på fredag 19. april 2024, klokken 09:59https://electrek.co/2024/04/17/vw-launch-new-china-ev-platform-cut-costs-rival-byd/

Man behøver ikke å kjøpe kinabiler. Istedenfor kan man kjøpe tysk VW bygd på Xpeng plattform og  med Xpeng sin software.

Da får man god samvittighet.
Deg om det. Så lenge det er bygd av et kinesisk selskap, og så rebranded, så er det fremdeles en kina-bil i mine øyne.

Det eneste dette gjør, er å komplisere opp prosessen med å unngå å kjøpe kinesisk bil.

Tror er mer ironisk, er verre med folk som fortsatt er overbevist at volvo er svensk og man støtter ikke kina ved å kjøpe volvo.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 19. april 2024, klokken 11:17
Sitat fra: RJK på fredag 19. april 2024, klokken 10:42
Sitat fra: IK på fredag 19. april 2024, klokken 09:59https://electrek.co/2024/04/17/vw-launch-new-china-ev-platform-cut-costs-rival-byd/

Man behøver ikke å kjøpe kinabiler. Istedenfor kan man kjøpe tysk VW bygd på Xpeng plattform og  med Xpeng sin software.

Da får man god samvittighet.
Deg om det. Så lenge det er bygd av et kinesisk selskap, og så rebranded, så er det fremdeles en kina-bil i mine øyne.

Det eneste dette gjør, er å komplisere opp prosessen med å unngå å kjøpe kinesisk bil.

Tror er mer ironisk, er verre med folk som fortsatt er overbevist at volvo er svensk og man støtter ikke kina ved å kjøpe volvo.
Ja, det var nok ironisk ment fra @IK. ;)

Er jo forskjellig grad dette her, så man må jo selv se hvor man legger lista. Volvo produserer endel av bilene sine andre steder enn Kina, så da drypper det nå noen kroner til andre land enn bare Kina. 

EX30 er jo ren rebrand av en 100 % kinesisk bil og er slik sett værre enn f.eks. modeller produsert i USA eller i Nederland. Men de er jo alle innenfor eierskapet av den samme Kinesiske produsenten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 19. april 2024, klokken 08:30Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina.

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

EU med Tyskland i spissen har gitt masse i subsidier til egen industri. Om Kina gir det kan tenkes,men slik saken fremstår så høres dette ut som en kjøpt og betalt konklusjon betalt av Tysk bil industri. I slike saker er sannheten det første som forsvinner dessverre.

Siden du trekker i tvil sannhetsgehalten i artikkelen. Opplys oss gjerne om sannheten. Helst med referanser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Syklist

Av prinsipp er jeg for kortreiste produkter. Men bilindustrilobbyen i Tyskland og andre EU land har gjort mye for å forsinke overgangen til utslippsfrie biler. Det er sunt med konkurranse. Politikerne må sørge for riktige rammebetingelser. Desverre er subsidieracet mellom USA og Kina ikke bra for Europa.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 19. april 2024, klokken 11:39
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 19. april 2024, klokken 08:30Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina.

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

EU med Tyskland i spissen har gitt masse i subsidier til egen industri. Om Kina gir det kan tenkes,men slik saken fremstår så høres dette ut som en kjøpt og betalt konklusjon betalt av Tysk bil industri. I slike saker er sannheten det første som forsvinner dessverre.

Siden du trekker i tvil sannhetsgehalten i artikkelen. Opplys oss gjerne om sannheten. Helst med referanser.

https://www.cleanenergywire.org/news/germany-has-subsidised-total-two-million-electric-cars

https://www.dw.com/en/germany-to-pump-additional-3billion-in-ailing-automotive-industry/a-55641102

https://www.reuters.com/sustainability/germany-launches-programme-help-industry-pay-carbon-free-production-2023-06-05/

https://www.cleanenergywire.org/news/eu-approves-german-subsidy-scheme-slashing-industry-emissions

https://www.ft.com/content/5471a272-11d9-4907-8319-2e191eca7b4c

https://www.cleanenergywire.org/news/govt-announces-tax-credits-and-support-worth-eu7-bln-annually-strengthen-economy-transition

https://www.cleanenergywire.org/news/german-automakers-benefit-company-car-tax-breaks-third-domestic-sales
Osv osv..

Mange av disse pakkene er initert for å redusere energikostnader som følge av Tysklands famøse affære med Putin mhp gass. Noen er initert som en del av det grønne skiftet. Og noen er rett og slett spesifikt rettet mot bil industrien. Men alt er subsidier.

Husk at Tyskland sin økonomi er avhengig av bil industrien.

Når EU med Tyskland i spissen går etter Kina sin bilindustri er det først og fremst for å beskytte egen industri. Samme skjer jo i USA - så det er ikke noe nytt under solen dette.

Kina sitt styresett hates av vesten - men Kina har enn så lenge ikke gått aktivt til krig mot noen - det er mer frykten for at de skal gjøre det før eller siden som driver den politiske motviljen. Videre er Kina en passiv støttespiller til Russland - hvilket forståelig nok skaper harme i politiske kretser. Måten Kina vokser på og måten Kina ledes på skremmer vesten - og for alt jeg vet kan det være en velbegrunnet frykt. Men det vi ser mhp bilindustrien er at Kina går inn i samarbeid med vestlige selskaper. De bygger fabrikker i vesten og på alle måter manøvrerer seg rundt regel/skatte endringer. Jeg tror det beste forsvaret EU kan gjøre er å lage bedre og billigere biler selv.

automat

@hELgenen, du dokumenterer at EU og Tyskland subsidierer det grønne skiftet. Det er allmenn kjent, og var ikke spørsmålet. Du hevdet at konklusjonene som omtales i artikkelen er kjøpt og betalt. Og at sannheten holdes skjult. Det er alvorlige påstander som bør kunne dokumenteres. Jeg klarte ikke å finne dette i artiklene du linket til.

Kina kommer stadig med bastante påstander om at Taiwan tilhører Kina, og de har holdt svært aggressive militærøvelser tett innpå Taiwan. Kinesisk kystvakt har også konfrontert andre staters båter i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet. Om ikke dette er militært aggressivt, og grunn til å skape frykt, så vet ikke jeg. Ønsker man at land som oppfører seg slik skal få en stadig mer dominerende posisjon i verdensordenen?

Kinas kraftigste virkemiddel for oppnå makt er gjennom å styrke sine handelsposisjoner. Om det skjer på en rettferdig måte eller ikke bryr de seg ikke om, så lenge det tjener Kinas egne interesser. I det bildet er det kanskje lurt av EU og USA å beskytte sin egen industri?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

syklisten

Sitat fra: automat på fredag 19. april 2024, klokken 13:37Kinas kraftigste virkemiddel for oppnå makt er gjennom å styrke sine handelsposisjoner. Om det skjer på en rettferdig måte eller ikke bryr de seg ikke om, så lenge det tjener Kinas egne interesser. I det bildet er det kanskje lurt av EU og USA å beskytte sin egen industri?

Som salg av kinesiske biler til Russland. Når sanksjonene trådde i kraft og vestlige merker trakk seg ut, så de kinesiske bilmerkene sitt snitt til å øke salget. Nå er 9 merker på topp 10 listen i Russland kinesiske.
https://carnewschina.com/2024/04/07/russian-car-market-dominated-by-chinese-brands-including-li-auto/

https://bestsellingcarsblog.com/2024/03/russia-february-2024-russian-brands-over-50-share-geely-up-to-record-2/


2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 19. april 2024, klokken 13:37@hELgenen, du dokumenterer at EU og Tyskland subsidierer det grønne skiftet. Det er allmenn kjent, og var ikke spørsmålet. Du hevdet at konklusjonene som omtales i artikkelen er kjøpt og betalt. Og at sannheten holdes skjult. Det er alvorlige påstander som bør kunne dokumenteres. Jeg klarte ikke å finne dette i artiklene du linket til.

Kina kommer stadig med bastante påstander om at Taiwan tilhører Kina, og de har holdt svært aggressive militærøvelser tett innpå Taiwan. Kinesisk kystvakt har også konfrontert andre staters båter i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet. Om ikke dette er militært aggressivt, og grunn til å skape frykt, så vet ikke jeg. Ønsker man at land som oppfører seg slik skal få en stadig mer dominerende posisjon i verdensordenen?

Kinas kraftigste virkemiddel for oppnå makt er gjennom å styrke sine handelsposisjoner. Om det skjer på en rettferdig måte eller ikke bryr de seg ikke om, så lenge det tjener Kinas egne interesser. I det bildet er det kanskje lurt av EU og USA å beskytte sin egen industri?

Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Taiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 19. april 2024, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.

Dette med hvordan subsidier gis er jo i praksis en papirlek - dvs. om pengene kommer den ene eller andre veien bare de kommer som tilskudd betyr egentlig ikke så mye i praksis. Jeg vet mange henger seg opp i dette - men realiteten er som den er uansett.

Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 18:28Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.

Ja man skal være forsiktige med å dytte vestlig demokrati på regimer. Afghanistan, Irak og Libya er eksempler på at det kan fungere dårlig. At vestlige land ikke gikk inn i Syria viser kanskje at man har lært. Men man overlot samtidig innflytelsen til Russland og Iran, som reddet diktatoren Assad.

Problemet med Kina er at de ikke nøyer seg med med indre økonomiske vekst. De er ekspansive. Taiwan og Sør-Kinahavet er nevnt. De har kneblet Hong Kong, og kjøper seg innflytelse i afrikanske land med massive utbygginger. De markerer revir i Arkits, et område de historisk sett ikke har hatt interesser. Og ikke minst, de bygger kraftig opp sin militære kapasitet. Alt dette er bekymringsfullt.

Det betyr ikke vi bør kutte alle bånd med Kina. Men vi må sørge for at vi ikke får for stor avhengighet til dem. Det europeiske bilmarkedet er et område Kina historisk sett ikke har hatt innflytelse. Det er i ferd med å endre seg, og er kanskje noe man bør begrense. Norge bør her følge EU, fremfor å agere på egen hånd. På det private plan bør man avstå fra kjøpe kinabil. Det er ingen grunn til å støtte det kinesiske regime. De har innflytelse nok. En annen grunn til å avstå fra Kinabil, er hvis EU innfører sanksjoner. Lavere salg kan resultere i at produsentene reduserer sitt lokale nærvær, som kan gå ut over service og ettermarked. Og de svakeste vil kanskje trekke seg helt ut.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Ny sak som svekker Kinas omdømme:
"Enormt datainnbrudd hos tyske Volkswagen – mistenker kinesiske hackere
To tyske mediehus avslører at bilgiganten Volkswagen i flere år ble tappet for verdifull informasjon om ny teknologi i bilene deres."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilgiganten-volkswagen-ble-hacket-og-frastjalet-bedriftshemmeligheter-1.16850902
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jalla

Sitat fra: automat på fredag 19. april 2024, klokken 20:55Ny sak som svekker Kinas omdømme:
"Enormt datainnbrudd hos tyske Volkswagen – mistenker kinesiske hackere
To tyske mediehus avslører at bilgiganten Volkswagen i flere år ble tappet for verdifull informasjon om ny teknologi i bilene deres."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilgiganten-volkswagen-ble-hacket-og-frastjalet-bedriftshemmeligheter-1.16850902
Ja, dette viser en del av problemet som noen her lukker øynene for. Kina jobber langsiktig, og de tar i bruk alle midler for å overta markeder. Og det er bare å spørre alle landene som ligger ved Sør-Kina havet hvor hyggelige de er. Selv Australia har fått merke dritten, og det gjorde Norge også etter fredsprisen.

I den grad jeg klarer så unngår jeg å kjøpe et produkt hvor mye av verdien havner i Kina.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA