Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model Y - bestilling og levering første kvartal 2023

Startet av Teslafryd, onsdag 18. januar 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

geear

Har ikke vært nødvendig for meg. Før jeg hadde skade på bil et halvt år i eierskapet hadde jeg enda ikke kommunisert med Enter. Eller med Tesla mellom bestilling og utlevering..

hagestol

Bestilte bilen helt i slutten av januar, fikk den utlevert i går. To minutter i kø 30min før tiden. Helt smertefritt, bilen var prikkfri (om ikke litt skitten pga slaps) og klistremerkene satt fortsatt på dekka.

Kjørte til Ullevåll for å lade fra 30% til 70% (hvorfor har Oslo så elendig superchargerinfrastruktur?!), så til dekkhotell og så plukket jeg opp eksosrypa mi på vei hjem. Veldig digg opplevelse. Fikk en liten softwarekræsj etter jeg superlada første gang, og ble midlertidig sperra ute fordi appen ikke registrerte betaling og så mistet jeg noen innstillinger i profilen. Skal sende inn en ticket for det, men ellers har alt fungert helt perfekt.

10/10 fornøyd. Gleder meg til Vision-parking, men klarer meg så langt fint uten. Må bare bli vant til svingradiusen og bakhjulstrekk...

Daniel_0007

Sitat fra: hagestol på tirsdag 21. mars 2023, klokken 10:46
Bestilte bilen helt i slutten av januar, fikk den utlevert i går. To minutter i kø 30min før tiden. Helt smertefritt, bilen var prikkfri (om ikke litt skitten pga slaps) og klistremerkene satt fortsatt på dekka.

Kjørte til Ullevåll for å lade fra 30% til 70% (hvorfor har Oslo så elendig superchargerinfrastruktur?!), så til dekkhotell og så plukket jeg opp eksosrypa mi på vei hjem. Veldig digg opplevelse. Fikk en liten softwarekræsj etter jeg superlada første gang, og ble midlertidig sperra ute fordi appen ikke registrerte betaling og så mistet jeg noen innstillinger i profilen. Skal sende inn en ticket for det, men ellers har alt fungert helt perfekt.

10/10 fornøyd. Gleder meg til Vision-parking, men klarer meg så langt fint uten. Må bare bli vant til svingradiusen og bakhjulstrekk...

ang oslo og suc, sier seg sjøl, i utgangspunktet ønsket ikke tesla ha ladere i by for at folk skulle bruke det til hjemmelader men har begynt å komme seg nå, de har jo snart 3 suc i oslo når skøyen åpner, mangler bare at de opretter en i nord øst og sør øst. Typ ekerberg og alnabru kunne vært bra steder.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 21. mars 2023, klokken 11:44

ang oslo og suc, sier seg sjøl, i utgangspunktet ønsket ikke tesla ha ladere i by for at folk skulle bruke det til hjemmelader men har begynt å komme seg nå, de har jo snart 3 suc i oslo når skøyen åpner, mangler bare at de opretter en i nord øst og sør øst. Typ ekerberg og alnabru kunne vært bra steder.

Er ikke så lenge siden at Tesla endret taktikk, og bestemte seg for å ha superladere i byer. Men de er forsiktige så de ikke må betale noe særlig for tomtene, sånn at det lønner seg. Kan jo fort bli flere nå når det blir så mange nye Teslaer på veiene.
https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=60.002222673617126%2C10.982510050292964%2C59.816838539520276%2C10.271831949707027&zoom=12&filters=supercharger%2Cparty&location=33953
Tesla Model Y                         2021-

iDriver

Sitat fra: iDriver på tirsdag 14. mars 2023, klokken 21:42
Sitat fra: SWBS på tirsdag 14. mars 2023, klokken 16:00
Der ble estimert levering borte for meg. Svar/svart LR 19/19" bestilt 19Jan. Min tesla kontakt ringte meg ENDELIG opp etter at jeg har forsøkt å få kontakt med han siden januar  :-1: ganske ræva akkurat det. Han sa i det minste a levering var endret fra Drammen til Lillestrøm, men kunne ikke komme med mer info. Rart når andre her som bestilte i Mars alt har fått booket levering. Begynner å bli litt avhengig av å få den bilen snart
Samme her. Svart/svart LR 20/19" bestilt 18. januar. Hadde estimert levering 14. - 29. mars - nå står det bare "bestemmes senere"...litt rart for Tesla ringte meg for snaue to uker siden for å få bekreftet at jeg ville ha utlevering i mars og at bilen var på vei...
Fikk omsider SMS i dag om å avtale levering neste uke :)
Så da er jeg fortsatt innenfor første estimerte leveringsintervall...selv om det har vært to uker uten noe estimat i det hele tatt...

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. mars 2023, klokken 13:02
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 21. mars 2023, klokken 11:44

Er ikke så lenge siden at Tesla endret taktikk, og bestemte seg for å ha superladere i byer. Men de er forsiktige så de ikke må betale noe særlig for tomtene, sånn at det lønner seg. Kan jo fort bli flere nå når det blir så mange nye Teslaer på veiene.
https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=60.002222673617126%2C10.982510050292964%2C59.816838539520276%2C10.271831949707027&zoom=12&filters=supercharger%2Cparty&location=33953
Henger kanskje også kanskje sammen med at de fleste Tesla-eiere nå betaler for å lade, ikke så mange biler med gratis supercharging igjen.

SWBS

Sitat fra: iDriver på tirsdag 21. mars 2023, klokken 14:16
Sitat fra: SWBS på tirsdag 14. mars 2023, klokken 16:00Der ble estimert levering borte for meg. Svar/svart LR 19/19" bestilt 19Jan. Min tesla kontakt ringte meg ENDELIG opp etter at jeg har forsøkt å få kontakt med han siden januar  :-1: ganske ræva akkurat det. Han sa i det minste a levering var endret fra Drammen til Lillestrøm, men kunne ikke komme med mer info. Rart når andre her som bestilte i Mars alt har fått booket levering. Begynner å bli litt avhengig av å få den bilen snart
Samme her. Svart/svart LR 20/19" bestilt 18. januar. Hadde estimert levering 14. - 29. mars - nå står det bare "bestemmes senere"...litt rart for Tesla ringte meg for snaue to uker siden for å få bekreftet at jeg ville ha utlevering i mars og at bilen var på vei...
Så da er jeg fortsatt innenfor første estimerte leveringsintervall...selv om det har vært to uker uten noe estimat i det hele tatt...

Samme her! Henter bilen på mandag. Blir spennende.

svg_wallaby

Bestilt modell Y RWD 30.01.23. Hadde levering dato 22/4-2/5 som nå forsinket til 12/05-23/05. Lurer på om denne forsinkelsen vil fortsette? Trenger ikke bilen før i juli, men bekymre deg for at datoen vil fortsette å skifte  til høyre.

Lurer på om noen har erfaring med dette?

hawK

Sitat fra: svg_wallaby på mandag 27. mars 2023, klokken 17:00Bestilt modell Y RWD 30.01.23. Hadde levering dato 22/4-2/5 som nå forsinket til 12/05-23/05. Lurer på om denne forsinkelsen vil fortsette? Trenger ikke bilen før i juli, men bekymre deg for at datoen vil fortsette å skifte  til høyre.

Hvor i landet holder du til/har valgt som utleveringssted?
Jeg bestilte rød SR TMY lørdag, og i går fikk jeg estimert levering 10.-21. mai.
Drammen.

svg_wallaby

Sitat fra: hawK på mandag 27. mars 2023, klokken 21:00Hvor i landet holder du til/har valgt som utleveringssted?
Jeg bestilte rød SR TMY lørdag, og i går fikk jeg estimert levering 10.-21. mai.
Drammen.

Utleveringssted er Stavanger, har bestilt sølv SR. Håper datoen holder  :)  :)

Teggedurien

Sitat fra: svg_wallaby på mandag 27. mars 2023, klokken 17:00Bestilt modell Y RWD 30.01.23. Hadde levering dato 22/4-2/5 som nå forsinket til 12/05-23/05. Lurer på om denne forsinkelsen vil fortsette? Trenger ikke bilen før i juli, men bekymre deg for at datoen vil fortsette å skifte  til høyre.

Samme skjedde med meg. Svart TMY RWD (svart) i Stavanger.

iDriver

Sitat fra: iDriver på tirsdag 21. mars 2023, klokken 14:16
Sitat fra: SWBS på tirsdag 14. mars 2023, klokken 16:00Der ble estimert levering borte for meg. Svar/svart LR 19/19" bestilt 19Jan. Min tesla kontakt ringte meg ENDELIG opp etter at jeg har forsøkt å få kontakt med han siden januar  :-1: ganske ræva akkurat det. Han sa i det minste a levering var endret fra Drammen til Lillestrøm, men kunne ikke komme med mer info. Rart når andre her som bestilte i Mars alt har fått booket levering. Begynner å bli litt avhengig av å få den bilen snart

Fikk utlevert i Lillestrøm i går. Med det antallet de leverer ut der hver dag, så skjønner jeg jo at det ikke blir så veldig personlig overrekkelse for hver og en, men uansett en positiv opplevelse for en førstegangs Tesla-kjøper :)
Var der en halvtime før avtalt tid, men da var ikke bilen klar så måtte vente litt. Etter et kvarter fikk jeg melding i appen om at bilen var lagt til. Da var det bare å hente nøkkel, og ut på parkeringsplassen for å lete.

Reagerte på at det ikke var senterkopper på Gemini-felgene, men det var det ikke på noen av de andre heller, og har vel googlet meg frem til at de ikke følger med. Det er jo i og for seg greit det, men det ser jo litt rart ut, spesielt om man ikke vet om det på forhånd.

Utelukkende positive inntrykk så langt. Ikke noe å si på 'panel gaps' eller noe annet egentlig. Og overrasket over hvor aktiv standard Autopilot egentlig er.
Om det skulle være noe å sette fingeren på, så er det at det virker å være veldig svak Wifi-mottak på den. Andre devices har normalt ikke noe problem med å ta imot signaler ut av huset og inn i garasjen, men ikke sjans med bilen. Nærmeste jeg klarer å komme uten å kjøre inn i gangen, er ca 5 meter fra antenne inne, og kun et vindu mellom. Da får jeg såvidt 2-3 streker.
Men har vel funnet frem til at konstant Wifi-tilgang ikke er nødvendig - kun når oppdatering er pushet og man får melding om det. De gangen får jeg heller finne på noe, eller evt bruke mobilen som hotspot.

svg_wallaby

Sitat fra: Teggedurien på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:57Samme skjedde med meg. Svart TMY RWD (svart) i Stavanger.

Ikke sikkert hvis bra eller dårlig at jeg er ikke den eneste.  Når bestilte du bilen din?

Teggedurien

Sitat fra: svg_wallaby på onsdag 29. mars 2023, klokken 21:41
Sitat fra: Teggedurien på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:57Samme skjedde med meg. Svart TMY RWD (svart) i Stavanger.

Ikke sikkert hvis bra eller dårlig at jeg er ikke den eneste.  Når bestilte du bilen din?

4. februar.

Teggedurien

Sitat fra: svg_wallaby på onsdag 29. mars 2023, klokken 21:41

I dag fikk jeg beskjed om at Tesla gjorde endringer som kunne påvirke leveringsdato og at jeg måtte logge inn på konto. Fikk der beskjed om å godta Tesla Vision og at den leveres uten sensorer. Levering ble så 13-24 mai

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA