Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: TB på søndag 28. juli 2024, klokken 12:02Det er planlagt regler i følge NRK artikkel:

https://www.nrk.no/norge/3-av-4-elbilister-forvirres-av-ladeprisene-_-regjeringen-sier-nye-krav-er-rundt-hjornet-1.16980359
Synes det var elendig av NRK å sette den overskriften, og så sette opp illustrasjonsbilde av han fyren foran en UNO-X-lader, uten å fortelle at dette faktisk er den eneste som viser pris på 100% av sine lokasjoner, OG har 100% dekning på betaling med bankkort.

De blir altså hengt ut for feilene de andre har gjort og fortsatt gjør, men som Uno-X er skyldfri på!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 15:43Synes det var elendig av NRK å sette den overskriften, og så sette opp illustrasjonsbilde av han fyren foran en UNO-X-lader, uten å fortelle at dette faktisk er den eneste som viser pris på 100% av sine lokasjoner
Det er feil. Er fleire av Uno-X sine stasjonar som manglar skilt.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på søndag 28. juli 2024, klokken 17:57
Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 15:43Synes det var elendig av NRK å sette den overskriften, og så sette opp illustrasjonsbilde av han fyren foran en UNO-X-lader, uten å fortelle at dette faktisk er den eneste som viser pris på 100% av sine lokasjoner
Du snakker om UNO-X-stasjoner som har ladere? Har du noen eksempel på en slik stasjon?

Er jo naturlig at det mangler, om det er en UNO-X uten ladestasjon!
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 15:43Synes det var elendig av NRK å sette den overskriften, og så sette opp illustrasjonsbilde av han fyren foran en UNO-X-lader, uten å fortelle at dette faktisk er den eneste som viser pris på 100% av sine lokasjoner, OG har 100% dekning på betaling med bankkort.

De blir altså hengt ut for feilene de andre har gjort og fortsatt gjør, men som Uno-X er skyldfri på!

Teksten i artikkel og under bildet sier at Uno-X er kravene i forkjøpet:

SitatEtt selskap har kommet kravene i forkjøpet. Hos Uno-X får du prisen både på bensin, diesel og strøm på den gule masten til selskapet.
– Vi stilte oss spørsmålet: Hva er det kunden vil ha? Og det er helt åpenbart at de vil ha prisen for hva det koster når de skal lade, forteller Ole Johannes Tønnessen, daglig leder for Uno-X E-Mobility, til NRK.
– Er dette vanskelig å få til?
– Det er ikke vanskelig. Denne teknologien er minst 20 år gammel, sier Tønnessen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på søndag 28. juli 2024, klokken 23:37
Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 15:43Synes det var elendig av NRK å sette den overskriften, og så sette opp illustrasjonsbilde av han fyren foran en UNO-X-lader, uten å fortelle at dette faktisk er den eneste som viser pris på 100% av sine lokasjoner, OG har 100% dekning på betaling med bankkort.

Teksten i artikkel og under bildet sier at Uno-X er kravene i forkjøpet:

SitatEtt selskap har kommet kravene i forkjøpet. Hos Uno-X får du prisen både på bensin, diesel og strøm på den gule masten til selskapet.
– Vi stilte oss spørsmålet: Hva er det kunden vil ha? Og det er helt åpenbart at de vil ha prisen for hva det koster når de skal lade, forteller Ole Johannes Tønnessen, daglig leder for Uno-X E-Mobility, til NRK.
– Er dette vanskelig å få til?
– Det er ikke vanskelig. Denne teknologien er minst 20 år gammel, sier Tønnessen.
Leser vi samme artikkel? Jeg ser ingen steder at det står det du siterer:

EDIT: Er det endret hvilke artikkel det er lenket til? Jeg kom til denne artikkelen i sted:

https://www.nrk.no/rogaland/kortbetaling-pa-ladestasjonar-kjem-ikkje-for-2025-_-elbilistar-er-misnogde-1.16958771

Edit 2: Kan være jeg som rotet, ved at jeg klikket meg inn til den artikkelen jeg lenket til, og som er den jeg da kritiserte!
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 18:04
Du snakker om UNO-X-stasjoner som har ladere? Har du noen eksempel på en slik stasjon?

Stasjonar som hadde pumper hadde skilt som vart oppdatert med plass til ladepris.

Utan skilt med pris:
Eidsvåg (Bergen), Voss, Evje, Krøgenes (Arendal), Kragerø osv.

No kan dei ha fått opp skilt i det siste utan at eg har fått det med meg. Men Voss veit eg manglar sidan eg er forbi den minst ein gong i månaden.
2020 e-Golf (2023-)

TB

Om det ikke finnes noe skilt med informasjon om bensin eller kWh pris i det hele kan årsaken være kommunen ikke har gitt tillatelse til å sette opp?

Nå har også Motor laget en artikkel på tema:
https://www.motor.no/aktuelt/na-skal-du-lettere-fa-vite-hva-hurtigladingen-koster/282581
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: Gazer75 på mandag 29. juli 2024, klokken 07:29
Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 18:04

Stasjonar som hadde pumper hadde skilt som vart oppdatert med plass til ladepris.

Utan skilt med pris:
Eidsvåg (Bergen), Voss, Evje, Krøgenes (Arendal), Kragerø osv.

No kan dei ha fått opp skilt i det siste utan at eg har fått det med meg. Men Voss veit eg manglar sidan eg er forbi den minst ein gong i månaden.
Takker! Da er det visst noen få som mangler!

Og, ja. Det kan jo noen ganger ta litt tid fra stasjonen får ladere til skiltene er fikset, noe man må ha forståelse for. Kan jo ha med leveranser å gjøre, og ledig kapasitet hos de som fysisk skrur opp skiltene.

Må sies at jeg har sett noen stasjoner som holder på å få montert ladere. Der har gjerne skiltet vært fikset først, så står det i sort så lenge laderne ikke er ferdig montert og satt strøm på (blitt operative altså).

Eller det kan være som forrige innleggsskriver sier, at man ikke har fått tillatelse til å sette opp skilt. Da står det ikke på ladeselskapet! UNO-X har jo som policy at stasjonene skal skiltes med prisopplysende skilt, så da kan nok akkurat det med tillatelser være årsak om det mangler helt!

Sitat fra: TB på mandag 29. juli 2024, klokken 07:56Om det ikke finnes noe skilt med informasjon om bensin eller kWh pris i det hele kan årsaken være kommunen ikke har gitt tillatelse til å sette opp?

Nå har også Motor laget en artikkel på tema:
https://www.motor.no/aktuelt/na-skal-du-lettere-fa-vite-hva-hurtigladingen-koster/282581
True!

Ja, er vel egentlig bare en egen versjon basert på samme NTB-notisen! Ser motor-artikkelen står NTB på øverst i saken!
Bosted Oslo

RJK

Da har damene startet Tour de France, og tatt trøye, så nå er det grisebillig å lade hos Uno-X igjen!

1,- NOK/kWh, noe jeg sparte grovt på på vei hjem igjen fra Nord-Norge da herrenes Tour de France hadde startet, og "vi" hadde klatretrøya (og spurt-trøya helt i starten!

:thumbs: 
Bosted Oslo

Elektrowagen

Ladet nettopp på Uno-X Linderud! Note to myself  :-[ Bruk DNB mastercard neste gang og betal direkte på laderen, med mindre prisen er høyere enn avtalepriser....

Har ladebrikke fra Elbilforeningen,men har ikke brukt den før i dag da jeg tenkte jeg skulle teste den. Men la jo merke til etterpå at jeg ikke fikk pumpeprisen på 1 kr pr kWt  :'(

Vel vel, skjerpings neste gang  :laugh:   
BMW i3s - 2019

RJK

Ser det er poppet opp mange flere UNO-X-ladere. Nå senest er det dukket opp en i Mosjøen, som gjør at man kan lade seg langt inn i Nord-Norge bare på UNO-X-ladere. Lader man i Steinkjer. rekker man fint Mosjøen 268 km unna, og videre til Fauske nye 277 km lengre nord.

Da rekker man fint til Lofoten via Bodø, eller til Sortland, Harstad, Narvik eller Bjerkvik via ferge fra Bogen til Lødingen eller Skarnes på de neste opp til 300 km man rekker videre. Deretter må man riktignok benytte andre ladeselskaper om man vil fortsette turen, eller returnere til den i Fauke!

8)
Bosted Oslo

Elektrowagen

Snodig opplevelse på UnoX Østre Aker Vei i går. Jeg har avtale med BMW Charging og bruker å starte lading med BMW-kortet. I går plugget jeg som vanlig inn først og forsøkte så etterpå og tæppe kortet for å starte lading. Men laderen ville ikke autentisere kortet mitt!
La da merke til at det tilsynelatende var en aktiv lading på gang der selv om jeg var eneste på den doble ladestolpen. Denne aktive ladingen var på ca 97% og sekundene tikket så jeg. 
Jeg prøvde å få ut kabelen fra bilen min, men den forble låst fast. Forsøkte flere ganger, med å åpne/stenge bilen min med keyfoben. Men fikk ikke åpnet låsepinnen på min bil slik at jeg kunne dra ut kabelen.
Det var forøvrig dritkaldt så jeg måtte sette meg inn i bilen å varme meg litt og da så jeg til min overraskelse at bilen tok i mot lading??

Prøvde flere ganger å avslutte ladingen, men pga at ladestolpen ikke ville autentifisere kortet mitt var det fånyttes. Så jeg måtte bare sitte der til bilen nådde 100% og da blir ladingen avsluttet av bilen. Den lader jo ganske tregt de siste prosentene så jeg ringte til UnoX i Danmark. Men dansken kunne ikke finne denne UnoX stasjonen i sitt system så det var jo lite hjelp å få der! Han fikk heller ikke kontakt med support, så dette var jo kjempegreier  :( Hvorfor er det ikke nødstopp på slike ladestasjoner?

Ser ut som denne ufrivillige ladingen er gratis, har ikke blitt registrert noe lading på min BMW charging-konto i hvert fall  8)

Men heretter skal jeg begynne å sjekke i app om den faktiske ladestolpen er oppegående og klar for drift før jeg plugger kontakten i bilen....

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jeg var tilkoblet med plugg A, men på skjermen så viste det bare det samme verdier hele ladesjonen.
BMW i3s - 2019

hanche

Dette virker som en god grunn til å stille øvre ladegrense på bilen lavere enn 100%, om du har en slik innstilling, da. Jeg har stilt den til 80% ved DC-lading. I praksis avslutter jeg gjerne rundt 75%, for deromkring faller effekten til et sted under 25 kW, og da har jeg ikke tålmodighet til å vente lenger.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

chargedup

Men hadde du 97% på bilen din da ladingen startet?
Hos Mercedes "charge" har flere og flere hurtigladeleverandører "autocharge" som starter lading automatisk idet man kobler til. Feks https://no.mer.eco/om-mer/faq/hva-er-autocharge/ eller https://elbil.no/autocharge-cirkle-k-na-ruller-de-ut-automatisk-lading-over-nesten-hele-landet/. Dvs ladestasjonen gjenkjenner bilen idet man kobler til og man får ikke brukt brikke/app/bankkort. Da må jeg stoppe lading inne på skjermen eller under tanklokket, det fungerer ikke med brikke/app/bankkort (muligens Mercedes appen, men ikke MER appen osv) da den ikke er brukt til å starte ladingen med.
Har BMW autocharge? Har uno x autocharge? Her spør jeg av uvitenhet. Sist jeg ladet på uno x måtte jeg starte lading manuelt (Mercedes brikken eller bankkort), men det er 9 mnd siden jeg ladet på uno x sist.

På den spesifikke Uno x stasjonen nevnt her betaler jeg 6,88 kr kWh igjennom Mercedes charge. Med autocharge kan man da ikke benytte en av sine 5-10 andre ladeapper evt bankkort for å starte ladingen til "pumpepris". Autcharge er ekstremt lettvint i kombinasjon med Mercedes charge, men for de ivrigste gjerrigknarkene burde man si opp gratisabo hos Mercedes (eller ta et betalt abo) og laste ned en 5-10 apper og sette seg godt inn i hva som er billigst osv. Selv om uno x skulle vinne en etappe i TDF og prisen skulle settes til 0 kr pr Kwh, må man betale 6,88 kr pr kWh med Mercedes gratis abo. Jeg betaler gladelig 3-500 ekstra i året (litt forskjellig påslag fra lev til lev) for komforten med å slippe å ha massevis av apper og vite hvilke som er billigst i dag osv, men jeg hurtiglader forholdsvis lite.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på mandag 06. januar 2025, klokken 17:14Men hadde du 97% på bilen din da ladingen startet?
Hos Mercedes "charge" har flere og flere hurtigladeleverandører "autocharge" som starter lading automatisk idet man kobler til. Feks https://no.mer.eco/om-mer/faq/hva-er-autocharge/ eller https://elbil.no/autocharge-cirkle-k-na-ruller-de-ut-automatisk-lading-over-nesten-hele-landet/. Dvs ladestasjonen gjenkjenner bilen idet man kobler til og man får ikke brukt brikke/app/bankkort. Da må jeg stoppe lading inne på skjermen eller under tanklokket, det fungerer ikke med brikke/app/bankkort (muligens Mercedes appen, men ikke MER appen osv) da den ikke er brukt til å starte ladingen med.
Har BMW autocharge? Har uno x autocharge? Her spør jeg av uvitenhet. Sist jeg ladet på uno x måtte jeg starte lading manuelt (Mercedes brikken eller bankkort), men det er 9 mnd siden jeg ladet på uno x sist.

På den spesifikke Uno x stasjonen nevnt her betaler jeg 6,88 kr kWh igjennom Mercedes charge. Med autocharge kan man da ikke benytte en av sine 5-10 andre ladeapper evt bankkort for å starte ladingen til "pumpepris". Autcharge er ekstremt lettvint i kombinasjon med Mercedes charge, men for de ivrigste gjerrigknarkene burde man si opp gratisabo hos Mercedes (eller ta et betalt abo) og laste ned en 5-10 apper og sette seg godt inn i hva som er billigst osv. Selv om uno x skulle vinne en etappe i TDF og prisen skulle settes til 0 kr pr Kwh, må man betale 6,88 kr pr kWh med Mercedes gratis abo. Jeg betaler gladelig 3-500 ekstra i året (litt forskjellig påslag fra lev til lev) for komforten med å slippe å ha massevis av apper og vite hvilke som er billigst i dag osv, men jeg hurtiglader forholdsvis lite.
Så vidt meg bekjent, har ikke UNO-X verken Autocharge eller Plug&Charge, så der må du dra kort eller bruke app om det går med den app-leverandøren du har.

Egentlig ganske greit, for da må du ta et aktivt valg, og da tar man jo kredittkort med lade-rabatt om man har slikt, eller bank/kredittkort så man får laveste pris uansett.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA