Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

turfsurf

Tja, ladet for første gang på UnoX på fredag, og betalte med apple pay. Litt mye informasjon som man ikke trenger hvis man skal betale med kort, og rart med egen skjerm og RFID felt for kortbetaling, men hele prosessen tok vel ca 15 sekunder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Og igjen er det visst ingenting som slår den gode gamle RFID brikka når det gjelder brukervennlighet :)
Etter gjentagende krangling og deretter skilsmisse fra NAF er jeg tilbake hos Elbilforeningen, og har nå ladet med deres blå brikke både hos Uno-X i Danmark og på en tilfeldig AC stolpe jeg fant på et beleilig sted i Rendsburg/Tyskland.
Helt problemfritt, slik det vanligvis er med RFID.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

rsolva

Sitat fra: RJK på onsdag 03. juli 2024, klokken 01:22Det andre negative er at i solskinn er det vanskelig å se skrifta på kortleseren.

Ja, så var det to irritasjonspunkter til. Ene er at man må slå kode på kortet for å stoppe ladingen, det holder ikke å verifisere bare med kortet som ladingen betales med.

Akkurat dette reagerte jeg også på når jeg testa en Uno-X for første gang. Det var ingen indikasjon på den store skjermen når man måtte flytte oppmerksomheten over til den lille kortterminalen. Det stod heller ingen instruks for hvordan man skulle avbryte ladingen, så stod og prøvde random greier i sikkert et par minutter før jeg så at jeg måtte trykke PIN-koden.

Men ja, uansett glad for at man nå kan betale med kort! Håper de klarer å gjøre prosessen enda likere enn "vanlig" pumpestasjon.

Spørsmål: Får man prisen som står på pumpa når man lader med Elton-appen? Fant ikke svar på dette noe sted.
VW eUP! 2014

RJK

Sitat fra: rsolva på søndag 07. juli 2024, klokken 11:50
Sitat fra: RJK på onsdag 03. juli 2024, klokken 01:22Det andre negative er at i solskinn er det vanskelig å se skrifta på kortleseren.

Ja, så var det to irritasjonspunkter til. Ene er at man må slå kode på kortet for å stoppe ladingen, det holder ikke å verifisere bare med kortet som ladingen betales med.

Akkurat dette reagerte jeg også på når jeg testa en Uno-X for første gang. Det var ingen indikasjon på den store skjermen når man måtte flytte oppmerksomheten over til den lille kortterminalen. Det stod heller ingen instruks for hvordan man skulle avbryte ladingen, så stod og prøvde random greier i sikkert et par minutter før jeg så at jeg måtte trykke PIN-koden.

Men ja, uansett glad for at man nå kan betale med kort! Håper de klarer å gjøre prosessen enda likere enn "vanlig" pumpestasjon.

Spørsmål: Får man prisen som står på pumpa når man lader med Elton-appen? Fant ikke svar på dette noe sted.
Krysser fingrene for at de får rettet opp i de små-irritasjonene. For når det ikke er skarpt lys eller motlys, så er det greit å lese på den lille skjermen. Forholder meg stort sett ikke til den store skjermen, annet enn om jeg vil se hvor langt jeg er i ladingen om jeg kommer fra "butikken".

Elton har egen pris, som regel noe høyrere, så nei, du får ikke "pumpepris" der. Heller ikke med Ladeklubbens blå. Dog usikker på hvordan de funker når Uno-X har kampanjer. Men vil anta det kun er kortbetalende kunder som får den prisen, om ikke Eltons/ladeklubbens app sier noe annet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på søndag 07. juli 2024, klokken 11:58Elton har egen pris, som regel noe høyrere, så nei, du får ikke "pumpepris" der. Heller ikke med Ladeklubbens blå. Dog usikker på hvordan de funker når Uno-X har kampanjer. Men vil anta det kun er kortbetalende kunder som får den prisen, om ikke Eltons/ladeklubbens app sier noe annet...

Fikk 1,63 NOK/kWh i Vejle når det sto 1 DKK/kWh på pris stolpen der.
Det var med Ladeklubbens blå brikke.

Mvh
Hugo

turfsurf

Sitat fra: goggo på søndag 07. juli 2024, klokken 11:38Og igjen er det visst ingenting som slår den gode gamle RFID brikka når det gjelder brukervennlighet :)
Etter gjentagende krangling og deretter skilsmisse fra NAF er jeg tilbake hos Elbilforeningen, og har nå ladet med deres blå brikke både hos Uno-X i Danmark og på en tilfeldig AC stolpe jeg fant på et beleilig sted i Rendsburg/Tyskland.
Problemet med ladeklubbens blå og tilsvarende er at man ikke får med seg kampanjer sånn som UnoX nå kjører. Da er det bedre slik det var med den sorte til elbilforeningen som man kunne registrere hos forskjellige operatører.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 12:31
Sitat fra: goggo på søndag 07. juli 2024, klokken 11:38Og igjen er det visst ingenting som slår den gode gamle RFID brikka når det gjelder brukervennlighet :)
Problemet med ladeklubbens blå og tilsvarende er at man ikke får med seg kampanjer sånn som UnoX nå kjører. Da er det bedre slik det var med den sorte til elbilforeningen som man kunne registrere hos forskjellige operatører.

Jo, man får med seg denne kampanjen i alle fall. Se posten over din :)

Mvh
Hugo

RJK

Liker enkeltheten med slike ladebrikker, har selv RFID-kort fra CMH (ChargeMyHyundai), men man må dessverre følge godt med på prisene selv.

Har i tillegg en brikke jeg fikk fra Hyundai ved bilkjøpet (og en fra NAF), som fungerer stort sett som Elbilforeningens "lille sorte". Dessverre ikke like lett da man må registrere seg "overalt" og inn med kortinfo dom må oppdateres når kortet byttes ut/fornyes, men da er det med meldlemsskap/tilknytning direkte til operatør, og jeg får automatisk de rabatterte prisene.

Ladepriser fra diverse medlemsskap, krever tydeligvis enten app eller en sær RFID-brikke/kort, selv om det hadde kunne løst seg veldig enkelt slik som med Trumf og Æ, at man får rabattene om man bruker et registrert kort (via brikke da).

Uno-X gir en ikke tilgang til å bruke en slik, men den gir en tross alt den beste prisen med vanlig betalingskort, og med DNB MC så får jeg og den ekstra laderabatten der, oppå den rimeligste pumpeprisen.

Er nok fremdeles slik at operatørene ikke vil gi oss det enkleste og beste, uten en viss motstand! Og da snakker jeg Plug & Charge og/eller Autocharge, og tilsvarende registrering av de ladeavtalene man ønsker opp mot dette.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: goggo på søndag 07. juli 2024, klokken 12:55

Mvh
Hugo

Likevel viser appen til Elbilforeningen at drop-in-prisen er 4,50, noe som beviselig er feil! ;)
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på søndag 07. juli 2024, klokken 13:11
Sitat fra: goggo på søndag 07. juli 2024, klokken 12:55

Mvh
Hugo

Likevel viser appen til Elbilforeningen at drop-in-prisen er 4,50, noe som beviselig er feil! ;)
Litt artig det da ;D

hanche

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 12:31Da er det bedre slik det var med den sorte til elbilforeningen som man kunne registrere hos forskjellige operatører.
Kan man ikke fortsatt det, da? Så vidt jeg vet, er eneste problem med den svarte brikken at nye medlemmer ikke får den. Jeg har min svarte brikke registrert hos CK og Eviny, i hvert fall, og der virker den fortsatt fint. (Den var registrert hos GK også, men jeg har ikke prøvd den der siden de ble Mer. Tilsvarende med Fortum/Recharge. Men begge steder har jeg også deres egen brikke, så jeg har ikke testet den svarte der på lenge.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: rsolva på søndag 07. juli 2024, klokken 11:50Akkurat dette reagerte jeg også på når jeg testa en Uno-X for første gang. Det var ingen indikasjon på den store skjermen når man måtte flytte oppmerksomheten over til den lille kortterminalen.
Utrolig irriterende, ja, særlig første gang. Min første gang var i øsende regnvær mens lynene haglet rundt meg, så det ble ekstra spennende. De har en oppskrift på hjemmesiden som bare er ørlite grann mer informativ enn det man får på skjermen, men det var nok til at jeg omsider klarte å finne ut av det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på mandag 08. juli 2024, klokken 12:44
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 12:31Da er det bedre slik det var med den sorte til elbilforeningen som man kunne registrere hos forskjellige operatører.
Kan man ikke fortsatt det, da? Så vidt jeg vet, er eneste problem med den svarte brikken at nye medlemmer ikke får den. Jeg har min svarte brikke registrert hos CK og Eviny, i hvert fall, og der virker den fortsatt fint. (Den var registrert hos GK også, men jeg har ikke prøvd den der siden de ble Mer.
Problemet med den svarte brikken er at den har en kort, ikke-unik ID. Noen operatører har begynte å stille strengere krav til dette, uten at jeg husker hvilke sånn i farten.

RJK

Sitat fra: rsolva på søndag 07. juli 2024, klokken 11:50

Nå tror jeg jammen folk oppe hos Uno-X har lest meldingene våre! 8)

Ladet ved Uno-X ved Skedsmokorset nå i kveld, og da jeg dro kortet for å avslutte ladeøkten, så surra de litt på displayet og med tekst "verifiserer", så kom det plutselig grønn hake, og ladingen stoppet opp.

Så var det bare å sette ladekabelen på plass i ladestasjonen og kjøre videre! Akkurat slik som det burde være!

:+1:
Bosted Oslo

rsolva

Sitat fra: RJK på onsdag 10. juli 2024, klokken 00:47Ladet ved Uno-X ved Skedsmokorset nå i kveld, og da jeg dro kortet for å avslutte ladeøkten, så surra de litt på displayet og med tekst "verifiserer", så kom det plutselig grønn hake, og ladingen stoppet opp.

Testa dette på stasjonen i Vestby og i Drammen og der slapp jeg også koden for å stoppe ladingen. Mye bedre!
VW eUP! 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA