Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Elektrowagen

Sitat fra: hanche på mandag 06. januar 2025, klokken 15:15Dette virker som en god grunn til å stille øvre ladegrense på bilen lavere enn 100%, om du har en slik innstilling, da. Jeg har stilt den til 80% ved DC-lading. I praksis avslutter jeg gjerne rundt 75%, for deromkring faller effekten til et sted under 25 kW, og da har jeg ikke tålmodighet til å vente lenger.

Ja, godt poeng det. Men jeg har relativt lite batteri og ønsker av og til å lade nesten helt opp. Den lader med nesten full hastighet opp til 90%. 
BMW i3s - 2019

Elektrowagen

Sitat fra: chargedup på mandag 06. januar 2025, klokken 17:14Men hadde du 97% på bilen din da ladingen startet?
Hos Mercedes "charge" har flere og flere hurtigladeleverandører "autocharge" som starter lading automatisk idet man kobler til. Feks https://no.mer.eco/om-mer/faq/hva-er-autocharge/ eller https://elbil.no/autocharge-cirkle-k-na-ruller-de-ut-automatisk-lading-over-nesten-hele-landet/. Dvs ladestasjonen gjenkjenner bilen idet man kobler til og man får ikke brukt brikke/app/bankkort. Da må jeg stoppe lading inne på skjermen eller under tanklokket, det fungerer ikke med brikke/app/bankkort (muligens Mercedes appen, men ikke MER appen osv) da den ikke er brukt til å starte ladingen med.
Har BMW autocharge? Har uno x autocharge? Her spør jeg av uvitenhet. Sist jeg ladet på uno x måtte jeg starte lading manuelt (Mercedes brikken eller bankkort), men det er 9 mnd siden jeg ladet på uno x sist.

På den spesifikke Uno x stasjonen nevnt her betaler jeg 6,88 kr kWh igjennom Mercedes charge. Med autocharge kan man da ikke benytte en av sine 5-10 andre ladeapper evt bankkort for å starte ladingen til "pumpepris". Autcharge er ekstremt lettvint i kombinasjon med Mercedes charge, men for de ivrigste gjerrigknarkene burde man si opp gratisabo hos Mercedes (eller ta et betalt abo) og laste ned en 5-10 apper og sette seg godt inn i hva som er billigst osv. Selv om uno x skulle vinne en etappe i TDF og prisen skulle settes til 0 kr pr Kwh, må man betale 6,88 kr pr kWh med Mercedes gratis abo. Jeg betaler gladelig 3-500 ekstra i året (litt forskjellig påslag fra lev til lev) for komforten med å slippe å ha massevis av apper og vite hvilke som er billigst i dag osv, men jeg hurtiglader forholdsvis lite.

Nei, jeg startet med 30%

Ikke noe mulighet for autocharge der nei. Med BMW avtalen har jeg inntil nå hatt 4,39 pr kwh -12% på DNB mastercard, så reell pris for meg på UnoX har da vært 3,86 pr kwh. BMW charging kommer for øvrig med ny prisstruktur fra 14 jan dette år.
BMW i3s - 2019

OlaM

Er det ikke noen annen måte å stoppe ladingen på i bilen? Eller kan du endre innstillingen for max % selv om lading er aktivt?
'21 3LR

Elektrowagen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 07. januar 2025, klokken 09:02Er det ikke noen annen måte å stoppe ladingen på i bilen? Eller kan du endre innstillingen for max % selv om lading er aktivt?

Nei, ikke i min bil. Endre innstilling under lading har jeg ikke prøvd før, det kan jo testes ut  :+1:
BMW i3s - 2019

chargedup

Aha, hvis de ikke har autocharge og du egentlig var på 30% ville jeg prøvd den rød nødstoppbryteren på laderen. Den pleier å fungere når ladestasjonen henger, gitt at Uno x har det da. Da slutter bilen å lade og computeren i hurtigladeren restartes når man vrir om igjen. Da fungerer det vanligvis å løsne kabel som normalt, men man kan da i verste fall bruke den rød ståltråden (nødutløseren) i bilen. Merk at den rød ståltråden er siste utvei, da det hender at den ikke resetter seg og låsepinnen dermed ikke låser igjen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: chargedup på mandag 06. januar 2025, klokken 17:14Men hadde du 97% på bilen din da ladingen startet?
Hos Mercedes "charge" har flere og flere hurtigladeleverandører "autocharge" som starter lading automatisk idet man kobler til. Feks https://no.mer.eco/om-mer/faq/hva-er-autocharge/ eller https://elbil.no/autocharge-cirkle-k-na-ruller-de-ut-automatisk-lading-over-nesten-hele-landet/. Dvs ladestasjonen gjenkjenner bilen idet man kobler til og man får ikke brukt brikke/app/bankkort. Da må jeg stoppe lading inne på skjermen eller under tanklokket, det fungerer ikke med brikke/app/bankkort (muligens Mercedes appen, men ikke MER appen osv) da den ikke er brukt til å starte ladingen med.
Har BMW autocharge? Har uno x autocharge? Her spør jeg av uvitenhet. Sist jeg ladet på uno x måtte jeg starte lading manuelt (Mercedes brikken eller bankkort), men det er 9 mnd siden jeg ladet på uno x sist.

På den spesifikke Uno x stasjonen nevnt her betaler jeg 6,88 kr kWh igjennom Mercedes charge. Med autocharge kan man da ikke benytte en av sine 5-10 andre ladeapper evt bankkort for å starte ladingen til "pumpepris". Autcharge er ekstremt lettvint i kombinasjon med Mercedes charge, men for de ivrigste gjerrigknarkene burde man si opp gratisabo hos Mercedes (eller ta et betalt abo) og laste ned en 5-10 apper og sette seg godt inn i hva som er billigst osv. Selv om uno x skulle vinne en etappe i TDF og prisen skulle settes til 0 kr pr Kwh, må man betale 6,88 kr pr kWh med Mercedes gratis abo. Jeg betaler gladelig 3-500 ekstra i året (litt forskjellig påslag fra lev til lev) for komforten med å slippe å ha massevis av apper og vite hvilke som er billigst i dag osv, men jeg hurtiglader forholdsvis lite.

6,88 kr/kwt med Merce-avtale?
Koster ikke strømmen 4,8 på Uno-X lenger?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Elektrowagen

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:226,88 kr/kwt med Merce-avtale?

Jo det er 4,80, men da må du betale direkte til Uno-X. Bruker man bilprodusentavtale så er det avtalepris man får. Viktig å sjekke dette før lading  :P
BMW i3s - 2019

hELgenen

Sitat fra: Elektrowagen på tirsdag 07. januar 2025, klokken 11:15
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:226,88 kr/kwt med Merce-avtale?

Jo det er 4,80, men da må du betale direkte til Uno-X. Bruker man bilprodusentavtale så er det avtalepris man får. Viktig å sjekke dette før lading  :P

Det koster ekstra å eie Mercedes...

Edit: Vi uten avtale bare tæpper med mobil..Man må uansett ut av bilen og koble på ladekabel.. og da drar jeg bare mobilen foran leseren på laderen mens jeg står der...

chargedup

Jo, gratis abonnementet til Mercedes er som regel noe dyrere enn hurtigladeprisen hos de forskjellige kjedene. Priseksempelet hos uno x er absolutt det med mest påslag. Sist jeg sjekket, rundt påske, betalte jeg litt under 1 kr ekstra pr kWt på de hurtigladerne jeg benyttet. Ifjor hurtigladet jeg ca 4-500 kWt med Mercedes abo (altså alt utenom uno x, der jeg selvfølgelig betalte med kredittkort ettersom skiltet ved stasjonen opplyser meg om prisen og man kan bruke vanlig kort), så rundt regnet kostet det nok meg rundt 400 ekstra det året. Skulle jeg ha kjørt nedover Europa, eller hurtigladet mye, ville jeg selvfølgelig valgt betalt abonnement og betalt lavere satser enn "pumpepris". Da hadde jeg nok også prøvd å bruke de billigste ladestasjonene.

For å lese mer om Mercedes sine takster sjekk https://eu.charge.mercedes.me/web/nb/daimler-no/tariffs
Er vel ingen bilprodusenter som har gratis ladeabo som fungerer på alle hurtigladekjeder (bortsett fra Teslaladere) og heller ikke tar noe påslag (sett bort ifra de første gratisårene)?
Eller 1 app som fungerer hos alle hurtigladeleverandører (bortsett fra Teslaladere) der de kun tar "pumpepris"?
EQE 43AMG

Eladdin - Elbilfareren

Hva er hensikten med en ladeavtale der kilowatt'n koster mer enn den gjør uten avtalen?? Jeg hadde CMH/Ionity-avtale en gang der man liksom skulle spare pe-eng fremfor de uten ladeavtale.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

hanche

Sitat fra: chargedup på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:11Aha, hvis de ikke har autocharge og du egentlig var på 30% ville jeg prøvd den rød nødstoppbryteren på laderen.
Så vidt jeg vet, har ladeoperatørene i stor grad gått bort fra å ha nødstoppbryter på laderne, fordi de ble misbrukt. Mest vanlig var vel bare at folk brukte den for å avslutte lading, og ikke tilbakestilte den etterpå, slik at de som kom etterpå ikke fikk ladet. Men jeg har også sett nødstoppbrytere som nærmest var røsket ut av laderen, kanskje fordi brukerne ikke har forstått at det må dreie den for å tilbakestille den, og bare har halt og dratt i den for å få den ut.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

chargedup

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:04Hva er hensikten med en ladeavtale der kilowatt'n koster mer enn den gjør uten avtalen?? Jeg hadde CMH/Ionity-avtale en gang der man liksom skulle spare pe-eng fremfor de uten ladeavtale.
Fordelen er at man kan lade på alle hurtigladere (utenom tesla) uten å ha en haug med forskjellige apper. Altså enkelhet og man kan lade der det er ledig, ikke bare der man har app. Man slipper også det jeg slet mest med på alle appene, at kredittkortet jeg brukte der var sagt opp (sier som regel opp kredittkort med en gang jeg har mottatt maks fordel, dvs normalt sett hvert halvår, før jeg starter på nytt (så da kan jeg feks få 4000 kr i bonus hvert år på kredittkort fra en lev, eller 10 ganger det jeg taper i året på å bruke mercedes lading)) og da brukte jeg normalt sett noen min ekstra hver gang jeg hurtiglader for å legge inn kortet på nytt. Det slipper jeg ved å betale litt mer til mercedes. Mercedes gratis abo tar 60 øre ekstra pr kWh hos recharge og det er rundt normalen/snittet for mercedespåslag hos de store hurtigladeleverandørene.
EQE 43AMG

chargedup

Sitat fra: hanche på tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:23
Sitat fra: chargedup på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:11Aha, hvis de ikke har autocharge og du egentlig var på 30% ville jeg prøvd den rød nødstoppbryteren på laderen.
Så vidt jeg vet, har ladeoperatørene i stor grad gått bort fra å ha nødstoppbryter på laderne, fordi de ble misbrukt. Mest vanlig var vel bare at folk brukte den for å avslutte lading, og ikke tilbakestilte den etterpå, slik at de som kom etterpå ikke fikk ladet. Men jeg har også sett nødstoppbrytere som nærmest var røsket ut av laderen, kanskje fordi brukerne ikke har forstått at det må dreie den for å tilbakestille den, og bare har halt og dratt i den for å få den ut.
OK, nok en greie jeg ikke har lagt merke til. Før i tiden var nødstoppbryter det første kundeservice ba meg bruke når hurtigladere hang. De siste årene har det for det meste fungert og da har jeg ikke lagt merke til om de har nødstopp eller ikke, ei heller trengt å ringe kundeservice.
Da er siste alternativ, etter evt lademål og etter å ha spurt kundeservice om de kan stoppe lading (starte lader på nytt), å dra i nødstopp ståltråden i bilen for å se om bilen da stopper lading.
EQE 43AMG

vinterdekk

Uno-X har visst kommet til Troms. 2 kr/kWh må vel sies å være en god pris.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Flott funn!

Godt å se de kommer enda lenge nordover! Er vel intropris, men er uansett en god pris! De tar 4,50 i Fauske og Harstad, til sammenligning. Og 4,80 i Oslo!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA