Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bakovervendt barnesete - dimensjoner

Startet av sims, mandag 15. oktober 2012, klokken 14:05

« forrige - neste »

sims

Jeg så akkurat live streamingen fra supercharger eventen. Tesla overrasker! Noen hovedpunkter:
- gratis superlading til alle model S eiere for alltid (såfremt bilen har støtte for dette)
- laderne skal gi netto overskudd av strøm ved hjelp av solarcity solpaneler (mer strøm generert fra solpanelene enn det som trengs for å lade biler, i snitt over ett år)
- ladeeffekt opp til 120kw (men kun 90kw med dagens model s)
- første 6 ladere er satt opp i California, hele USA dekket innen 2 år
- ladere kommer i Europa / Asia  :) :)

Forøvrig ser laderen ut som en bauta med tesla logo. Kan muligens være 3-5m høy, så slik ut på videoen.

På tide å bestille en Tesla for de som ikke har gjort det!  ;D

http://www.engadget.com/2012/09/24/tesla-supercharger/

Oreo

Helt GENIALT.
Har alltid lurt på hvordan Elon Muskt hadde tenkt å utnytte sin posisjon i Solar City, foruten å være opptatt av bærekraftig energibruk.
Genialt også fordi det avfeier alle argumenter med å bruke energi fra kullkraftverk o.l.
Her i Norge, ihverfrall på Vestlandet, i Midt-Norge, og Nord-Norge på vinteren, er det ikke sikkert at solcellepaneler fungerer så bra.
Kanskje Tesla må invistere i et vannkraftverk?
Uansett kjøper jeg ikke elbil for å fylle på strøm gratis.
Tenker flere i USA nå vil bestille en Model S, håper ikke leveranser til Europa blir mye forsinket p.g.a. det da.......?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

#2
Gjentar posten jeg laget i investortråden på Teslamotorsclub her. I korte trekk tror jeg det vil ta lenger tid enn forventet å få opp et superladernettverk i Norge og Europa, og da må Tesla revurdere hva slags ladestøtte de skal ha i Europa. Og det vil forsinke bilen.
Tesla satser hardt i USA, og det er forståelig ettersom det er dyrt å satse. Klart de vil prioritere hjemmemarkedet og dominere det (og skape bra cashflow) før de går inn i mindre markeder. Nordmenn må åpne øynene og få opp reservasjonsvolumet slik at viktigheten ved å satse i Norge blir tydeligere for Tesla.
Som nevnt før er Model S en no-brainer i Norge, så det eneste som mangler er at folk blir opplyst!

"Establishing this network reminds me of Apples iPhone and its ecosystem a few years ago. The car itself is extraordinary, but by creating this network Tesla leaves the competitors behind. And yes, it will clearly reduce range anxiety, and make the cheaper (excl. 40kw) versions of the Model S more attractive. And that``s the key to mass adoption ("cheap" and free of clear disadvantages .

The only thing that worries me about a proprietary charging network is the fact that it will easily work in the US if deployed strategically and fast, but that``s not gonna happen in Norway or Europe. This means that Tesla needs to explore other alternatives in Europe, which means the car is going to be delayed and not benefit from the same infrastructure you guys will get."
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Hvis Tesla får satt ut kun 3-4 superchargers strategisk i Norge så er faktisk en god del gjort. En mellom Oslo-Trondheim, en mellom Bergen-Oslo, ev. en på Sørlandet og så kanskje en enda lenger nord.

Hvis de så får satt inn 1 mellom Oslo-Sthlm (Ørebro) og en enten litt sør for Gøteborg så mye gjort i Norden. Så en sentralt i Danmark og så er du plutselig i Tyskland :)

Jeg tror dessverre europeiske Model S vil bli en del forsinket, med ikke grunnet supercharger, uten heller med tanke på 3-fase ladning: Nåværende ladeport har rett og slett ikke nok koblingspunkter for at man skal kunne lade fra alle 3 faser samtidlig, det vil ikke hjelpe med en adapter heller, uten de må faktisk gjøre om selve pluggen alternativt beholde nåværende plugg (for 1-fase ladning f. eks. 16A eller fra en Wall connector samt DC fra supercharger) samt sette inn en ny plugg (andre siden?) for ekte 3-fase ladning...

tomrh

#4
Med rekkevidden Tesla S har trengs det jo ikke særlig mange slike hurtigladere her til lands, i første omgang trengs bare fem: på E6 mellom Oslo og Trondheim, på E16 mellom Oslo og Bergen, på E18 mellom Oslo og Stavanger, på E6 mellom Trondheim og Bodø, og mellom Bodø og Tromsø. En beskjeden innsats i forhold til nettverket USA må ha.

(Hehe - ser at det snek seg inn et innlegg foran mitt som sier omtrent det samme)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 25. september 2012, klokken 10:07
Med rekkevidden Tesla S har trengs det jo ikke særlig mange slike hurtigladere her til lands, i første omgang trengs bare fem: på E6 mellom Oslo og Trondheim, på E16 mellom Oslo og Bergen, på E18 mellom Oslo og Stavanger, på E6 mellom Trondheim og Bodø, og mellom Bodø og Tromsø. En beskjeden innsats i forhold til nettverket USA må ha.
Helt riktig. Minimal innsats fra Tesla kunne sørget for total Tesla-dominans i Norge i løpet av et par år. Men vi må innse at Norge er et lite marked i det globale perspektiv :)

Artig at en av deltakerne hadde kjørt 80 mil med 2x45 min pauser, og at de hadde bygget ut nettverket i det skjulte :) Viktig at Tesla sørger for markedshype a la det Apple får til, for Tesla er avhengig av god markedspenetrasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. september 2012, klokken 11:57
Helt riktig. Minimal innsats fra Tesla kunne sørget for total Tesla-dominans i Norge i løpet av et par år. Men vi må innse at Norge er et lite marked i det globale perspektiv :)
Jeg sendte nettopp en mail til Tesla's board of directors og foreslo dette. Må jo prøve. Økonomi er vel et språk de forstår? ;)

Sitat
Think about it. With Tesla S's driving range, Norway needs only approx 5 Tesla superchargers to cover the country. Norway is the 4th biggest market for electric cars in western Europe, despite the small population. A small investment here could lead to a huge gain in sales.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

#7
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. september 2012, klokken 11:57
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 25. september 2012, klokken 10:07
Med rekkevidden Tesla S har trengs det jo ikke særlig mange slike hurtigladere her til lands, i første omgang trengs bare fem: på E6 mellom Oslo og Trondheim, på E16 mellom Oslo og Bergen, på E18 mellom Oslo og Stavanger, på E6 mellom Trondheim og Bodø, og mellom Bodø og Tromsø. En beskjeden innsats i forhold til nettverket USA må ha.
Helt riktig. Minimal innsats fra Tesla kunne sørget for total Tesla-dominans i Norge i løpet av et par år. Men vi må innse at Norge er et lite marked i det globale perspektiv :)

Artig at en av deltakerne hadde kjørt 80 mil med 2x45 min pauser, og at de hadde bygget ut nettverket i det skjulte :) Viktig at Tesla sørger for markedshype a la det Apple får til, for Tesla er avhengig av god markedspenetrasjon.

hehe dominans - Tesla er konkurs innen relativ kort tid. - bare pga engangsavgiften på fossilbiler+ mva fritak fremstår Tesla biler i Norge som attraktiv, men som du selv påpeker er Norge lilleputt.
I-miev 2011
Asker

toppi

Herlige nyheter fra Tesla ;D
Var forresten i kontakt med Tesla i Oslo for noen dager siden, de regnet med å få inn en model S (til utstilling) i November ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

#9
Sitat fra: toppi på tirsdag 25. september 2012, klokken 14:07
Var forresten i kontakt med Tesla i Oslo for noen dager siden, de regnet med å få inn en model S (til utstilling) i November ;D
Gode nyheter! Har kontaktet dem i dag for å høre om de har mer info om tidshorisont. Siste vinter uten Model S :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#10
Supercharger er også omtalt i TU:

http://www.tu.no/motor/2012/09/25/gratis-superlading-for-tesla-eiere


Riktig så lekkert under solen i California.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. september 2012, klokken 20:49
Sitat fra: Bjornt på tirsdag 25. september 2012, klokken 19:51
Vil ikke disse super Tesla laderne bli veldig dyre, og hvem skal betale for utbygging av disse ?

Tesla-laderne er MYE billigere å produsere enn CHAdeMO. De har ingen display, knapper osv., alt styres fra skjermen i bilen. Innmaten er 9 stk. av de samme 10kW laderne som finnes i bilene, 3 stk. på hver fase.
I tillegg til innmaten for å lade bilen blir det jo en del Solceller pluss inverter for å levere strøm til nettet i de periodene det ikke er behov for lading, så så MYE billigere kan den nok ikke bli. Men de tar jo betalt ved salg av biler og det blir jo straks et annet regnestykke enn det for bolle- og pølsesalg som mange her mener er mer enn nok til å dekke strøm og ChaDeMo lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Jeg synes egentlig Tesla kunne tatt seg betalt for tjenesten. De som ikke får brukt nettverket vil indirekte subsidiere de som bruker det. Miljøgimmicken er tydelig, og selv amerikanere bør forstå verdien av å kunne kjøre hvor som helst gratis, men det gjenstår å se om superlader-nettverket gir en boost i salget.

Pt. reserveres det rundt 30 biler hver eneste dag. En dobling i reservasjonstakten sammenlignet med august 2011. Og dette for en bil som har ett år venteliste.... Kanselleringsraten ligger på ca 15% iflg Tesla, men er ventet å falle når de får ned backlog``en.

Jeg forstår at de bygger et system rundt bilen for å løfte salget og styrke det solide forspranget de har på sine konkurrenter, men personlig skulle jeg bare hatt bilen asap. 
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 26. september 2012, klokken 00:44
I tillegg til innmaten for å lade bilen blir det jo en del Solceller pluss inverter for å levere strøm til nettet i de periodene det ikke er behov for lading, så så MYE billigere kan den nok ikke bli.

Den biten er jo lønnsom i seg selv, hvis ikke hadde ikke en drøss privatpersoner gjort det samme (montert solcellepaneler på taket hjemme). Dessuten er det Solar City som står for den utbyggingen, Tesla gjør visstnok ikke annet enn å levere selve hurtigladerne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. september 2012, klokken 09:56
Sitat fra: Griffel på onsdag 26. september 2012, klokken 00:44
I tillegg til innmaten for å lade bilen blir det jo en del Solceller pluss inverter for å levere strøm til nettet i de periodene det ikke er behov for lading, så så MYE billigere kan den nok ikke bli.

Den biten er jo lønnsom i seg selv, hvis ikke hadde ikke en drøss privatpersoner gjort det samme (montert solcellepaneler på taket hjemme). Dessuten er det Solar City som står for den utbyggingen, Tesla gjør visstnok ikke annet enn å levere selve hurtigladerne.
Hvordan kan den biten være lønnsom? De skal jo gi bort strømmen til de som lader.
Den er bare lønnsom om du kan spare, eller selge dyr strøm.
Dersom de får offentlig støtte blir stasjonen selvfølgelig billigere men Solar City er vel et firma i samme gruppe som Tesla.

Denne stasjonen kan selge strøm når ingen lader og solen skinner. Men selv når solen skinner leverer nok ikke panelene nok effekt mens lading pågår slik at de må supplere fra nettet. Så her er et system for avregning begge veier, og de må nok ha mer takflate enn det om dekker der bilene står til lading for å kunne bli nettoleverandør om de regner med litt trafikk på stasjonen.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. september 2012, klokken 08:12
Jeg synes egentlig Tesla kunne tatt seg betalt for tjenesten. De som ikke får brukt nettverket vil indirekte subsidiere de som bruker det. Miljøgimmicken er tydelig, og selv amerikanere bør forstå verdien av å kunne kjøre hvor som helst gratis, men det gjenstår å se om superlader-nettverket gir en boost i salget.
De tenker vel som så at de som kjøper 60kWh batteripakke med opsjon for superlading og større pakker kommer til å bruke nettverket og at det derfor ikke blir alt for urettferdig. Men jeg er enig i at betaling ville vært riktigere
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bent

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 01:22
Hvordan kan den biten være lønnsom? De skal jo gi bort strømmen til de som lader.
Det kommer jo helt an på hvor mye av tiden noen står der og lader. Ser ikke bort fra at de har en beleggsprosent de legger til grunn som er ganske lav slik at folk slipper å stå og vente, og at de derfor også forventer å gå med netto strømoverskudd. I tillegg til å selge strømmen til nettet så vil de også få inntekt ved å generere grønne sertifikater som de så kan selge, så ser heller ikke bort fra at det er realisme i overskuddstanken. Uansett er det vel SolarCity og ikke Tesla som håndterer stasjonene og strøm inn/ut der.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. september 2012, klokken 08:12
Jeg synes egentlig Tesla kunne tatt seg betalt for tjenesten. De som ikke får brukt nettverket vil indirekte subsidiere de som bruker det. Miljøgimmicken er tydelig, og selv amerikanere bør forstå verdien av å kunne kjøre hvor som helst gratis, men det gjenstår å se om superlader-nettverket gir en boost i salget.
Det Tesla gjør her, og vi skal vel ikke se bort fra at dette går på markedsføringsbudsjettet, er å sette et skikkelig skudd for baugen på alle tanker om at man ikke kan kjøre lengre distanser med elbil, eller at hvis man skal hurtiglade så blir man flådd av bensinstasjonene eller hvor man nå skal lade. De har forstått at elbilmarkedet egentlig ikke eksisterer, ikke i den størrelsesorden Tesla trenger for å nå målene sine, og at noen er nødt til å skape dette markedet. Gratis hurtiglading er en helt genial brikke i en pakke for å få hamret gjennom at elbil er en helt normal ting å ha, ikke noe for sære nerder som liker å sitte foran PCen og planlegge ladeslalom.

Hvis ikke elbil kan bli mainstream så går Tesla konkurs, hele forretningsidéen deres baserer seg på at elbilen tar over for fossil. Gratis hurtiglading "overalt" er ikke bare en pussig idé fra en rar fyr – i ettertid kan det lett vise seg å ha vært en helt essensiell faktor i å bane veien for selskapets overlevelse og vekst. Tesla slå på stortromma for å få gang markedet sitt. De gjorde det én gang med å lage en elbil som faktisk ser ut som en bil, en gang til ved å lage elbiler som faktisk har god rekkevidde, og nå gjør de det nok en gang ved å tilby uproblematisk hurtiglading. Det trengs nok et trommeslag eller to til før de er i mål, men de har åpenbart en strategi for dette og det skal bli artig å se om de lykkes.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA