Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bakovervendt barnesete - dimensjoner

Startet av sims, mandag 15. oktober 2012, klokken 14:05

« forrige - neste »

Amoss

Holder helt med Bent her :)

I tillegg må man ha i tankene at betalings-løsninger heller ikke er gratis. Så å ta betalt for strømmen ville øke prisen for å bygge og drifte ut nettverket, og de ville måtte "flå" kundene sine (overpris for strøm, for å både dekke inn selve strømprisen + betalings-løsningen) uten å egentlig sitte igjen med noe nevneverdig gevinst. Se bare på debattene ang. innkrevningsutgiftene man har på bompenger her til lands nå...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

#16
Sitat fra: Bent på torsdag 27. september 2012, klokken 13:22
Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 01:22
Hvordan kan den biten være lønnsom? De skal jo gi bort strømmen til de som lader.
Det kommer jo helt an på hvor mye av tiden noen står der og lader. Ser ikke bort fra at de har en beleggsprosent de legger til grunn som er ganske lav slik at folk slipper å stå og vente, og at de derfor også forventer å gå med netto strømoverskudd. I tillegg til å selge strømmen til nettet så vil de også få inntekt ved å generere grønne sertifikater som de så kan selge, så ser heller ikke bort fra at det er realisme i overskuddstanken. Uansett er det vel SolarCity og ikke Tesla som håndterer stasjonene og strøm inn/ut der.
Taket over en ladeplass er neppe 30 m2 (4m x 7m i beste fall), i sørlige California er innstrålet energi fra solen 2200kWh/år/m2. Gode soceller (dyre) har en virkningsgrad på 25%.

Dersom hver av ladeplassene besøkes av gjennomsnittlig en (1) bil hver dag og denne lader 50kWh blir ladeplassen ikke en nettoleverandør. (nesten i balanse basert på disse optemistiske forutsetningene)

Derfor er jeg ganske sikker på at solsellene må regne inn i kostnadsbildet for ladestasjonen, og at en ikke kan se på disse som en kilde til ekstra inntekter.

Men Tesla har som sagt muligheten til å ta igjen disse utgiftene på salg av biler og med 20000-40000 biler per år fra neste år, og en formening om at dette er nødvendig for å få salget på et slik nivå (jfr. høner og egg). Da er nok dette en logisk investering. Når de har solgt en million biler i USA og hver av disse koster 1000 kr ekstra har de trods alt 1 milliard og bygge stasjoner for.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 16:22
Derfor er jeg ganske sikker på at solsellene må regne inn i kostnadsbildet for ladestasjonen, og at en ikke kan se på disse som en kilde til ekstra inntekter.

Etter som jeg har forstått så er det Solar City som bekoster og drifter solcellene, ikke Tesla. Merk derved at disse ikke bare blir gode reklameplasser for Tesla, men også Solar City.

Utregningen av effekten av solcellene og effekten av disse legger jeg meg ikke oppi, da jeg ikke har kunnskaper nok om det :p Men vil det være naturlig å tenke seg at det vil være en bil hver dag (i snitt) som bruker disse laderne i overskuelig fremtid? Selv vil jeg tippe (jada, helt vill tipping ;) ) at frem til GIII kommer, så vil man her snakke om kanskje 1 til 3 biler i uka i snitt pr. stasjon (hele nettet sett under ett).

De har også uttalt at de følger med på bruken, og vil utvide stasjonene dersom bruken i realiteten tilsier at det er nødvendig. At de mest brukte stasjonene nok vil bruke mer strøm enn de bidrar tror jeg nok er med i beregningen, men blir oppveid av mer "øde" ladestasjoner som kanskje sjeldent blir brukt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

#18
Sitat fra: Amoss på torsdag 27. september 2012, klokken 16:35
Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 16:22
Derfor er jeg ganske sikker på at solsellene må regne inn i kostnadsbildet for ladestasjonen, og at en ikke kan se på disse som en kilde til ekstra inntekter.
Selv vil jeg tippe (jada, helt vill tipping ;) ) at frem til GIII kommer, så vil man her snakke om kanskje 1 til 3 biler i uka i snitt pr. stasjon (hele nettet sett under ett).
Ville du bygget en stasjon med 4 ladeplasser for lading dersom du regnet med mellom 4 og 12 kunder i uken?

Jo da, i starten vil nok disse stasjonene være en netto leverandør av strøm, men på sikt er nok tesla mer opptimistiske enn som så.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Joda men det er blitt diskutert om de kommer til å bygge ut solcellepanel på deler av taket til fabrikken deres og tomten deres rundt og dermed har de nok overskudd fra dette til at hele ladenettverket går i pluss. Det arealet er jo nesten på størrelse med Akershus (ok kanskje en viss overdrivelse men det arealet de har er latterlig stort).

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Griffel

Sitat fra: Cobos på torsdag 27. september 2012, klokken 18:06
Joda men det er blitt diskutert om de kommer til å bygge ut solcellepanel på deler av taket til fabrikken deres og tomten deres rundt og dermed har de nok overskudd fra dette til at hele ladenettverket går i pluss. Det arealet er jo nesten på størrelse med Akershus (ok kanskje en viss overdrivelse men det arealet de har er latterlig stort).

Cobos
Det er da helt uavhengig av supercharger nettverket om de monterer solceller her eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 16:49
Ville du bygget en stasjon med 4 ladeplasser for lading dersom du regnet med mellom 4 og 12 kunder i uken?

Selv om jeg ikke venter flere kunder enn som så i snitt, så ville jeg nok alltid legge til minst *EN* ekstra plass i fall to skulle dukke opp på samme tid. Ett annet moment her er at de antagelig setter opp antall plasser etter hvor stort tak-areal de skulle trenge til solcellene...

Bemerk dog at, etter som jeg forstår, så kan ikke alle lade-plassene lade 50% på en halvtime samtidig. Det er slik jeg har forstått *EN* super-lader pr. stasjon, som alle samtidige kunder deler på - altså 2 kunder 50% ladning på en time, eller fire kunder på 2 timer. Det er så klart fullt mulig at de utvider dette etterhvert. Selve super-laderen er inne i "monolitten", mens hver parkeringsplass har en ladeledning tilkoblet denne super-laderen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 28. september 2012, klokken 01:50
Bemerk dog at, etter som jeg forstår, så kan ikke alle lade-plassene lade 50% på en halvtime samtidig. Det er slik jeg har forstått *EN* super-lader pr. stasjon, som alle samtidige kunder deler på - altså 2 kunder 50% ladning på en time, eller fire kunder på 2 timer. Det er så klart fullt mulig at de utvider dette etterhvert. Selve super-laderen er inne i "monolitten", mens hver parkeringsplass har en ladeledning tilkoblet denne super-laderen.

Da har du nok forstått feil, monolitten inneholdt etter hva jeg skjønte elektronikk nok til å levere full ladestrøm til 6 plasser samtidig. Det stemmer bra med trafoen på 500kVA...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: Amoss på fredag 28. september 2012, klokken 01:50
Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 16:49
Ville du bygget en stasjon med 4 ladeplasser for lading dersom du regnet med mellom 4 og 12 kunder i uken?
Selv om jeg ikke venter flere kunder enn som så i snitt, så ville jeg nok alltid legge til minst *EN* ekstra plass i fall to skulle dukke opp på samme tid. Ett annet moment her er at de antagelig setter opp antall plasser etter hvor stort tak-areal de skulle trenge til solcellene...
Det er helt avgjørende for at dette skal bli vellykket, at folk ikke opplever å måtte stå og vente i kø for å få halvtimen sin med hurtigladeren. Dersom ladeutstyret virkelig er så billig som Tesla hevder så ville jeg tro at de velger å kraftig overdimensjonere kapasiteten (dvs antall ladeplasser) i et forsøk på helt å unngå kødannelser. Fire ladeplasser der man forventer at det kan komme til å stå 1-2 biler på en gang og lade høres omtrent riktig ut i en slik tankegang.
Tesla Roadster, 25Mm

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. september 2012, klokken 02:53
Da har du nok forstått feil, monolitten inneholdt etter hva jeg skjønte elektronikk nok til å levere full ladestrøm til 6 plasser samtidig. Det stemmer bra med trafoen på 500kVA...

Meget mulig, men jeg bygger min forståelse på hva jeg får ut av denne filmen:


Er en del bakgrunnsstøy der, så vet ikke helt om jeg har fått med meg ALT som ble sagt...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Jeg er enig i at dersom en bygger en stasjon med 4-6 ladeplasser og en har i gjennomsnitt en kunde hver annen dag totalt vil den antagelig bli en netto leverandør av strøm, men at dersom de har så mange gratiskunder som dette er den alikevell høyst sansynlig ikke lønsom nok til å betale solcelle installasjonen. Men som reklame dings for Tesla kan den være helt essensiell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 16:22
Taket over en ladeplass er neppe 30 m2 (4m x 7m i beste fall), i sørlige California er innstrålet energi fra solen 2200kWh/år/m2. Gode soceller (dyre) har en virkningsgrad på 25%.
Du må nok gå over tallene dine.. 30 m2 er ikke nok til 2 biler en gang...
Model S er 5m lang og 2m bred (4,97x202 eller noe om du skal være helt nøyaktig).

Se på bildene, jeg teller 5 biler i bredden, og det ser ut som taket er lenger enn bilen. 7m i lengderetningen stemmer nok siden bilen er 5m lang. Men i bredden må det mer enn 4m til for få plass til 5 biler pluss romslig plass mellom bilene. 18m er kansje mer riktig.

Så tallet er nermere 126m2 enn 30m2 og da er det litt mer futt i ladingen :)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

#27
Sitat fra: Cirion på mandag 01. oktober 2012, klokken 07:19
Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 16:22
Taket over en ladeplass er neppe 30 m2 (4m x 7m i beste fall), i sørlige California er innstrålet energi fra solen 2200kWh/år/m2. Gode soceller (dyre) har en virkningsgrad på 25%.
Du må nok gå over tallene dine.. 30 m2 er ikke nok til 2 biler en gang...
Model S er 5m lang og 2m bred (4,97x202 eller noe om du skal være helt nøyaktig).

Se på bildene, jeg teller 5 biler i bredden, og det ser ut som taket er lenger enn bilen. 7m i lengderetningen stemmer nok siden bilen er 5m lang. Men i bredden må det mer enn 4m til for få plass til 5 biler pluss romslig plass mellom bilene. 18m er kansje mer riktig.

Så tallet er nermere 126m2 enn 30m2 og da er det litt mer futt i ladingen :)
Om du leste hva jeg skrev så står det: "Taket over en ladeplass er neppe 30 m2" det blir 150m2 for 5 ladeplasser. Har du 6 ladeplasser på en stasjon og det bare kommer en bil totalt og lader i en gjennomsnitts uke blir stasjonen selvfølgelig en netto leverandør av strøm til nettet. Kalkylen min baserte seg på 1 bil i uken per ladeplass. m.a.o. Har du en stasjon med 6 ladeplasser og denne stasjonen får besøk av en (1) bil per dag (7 iløpet av uken for hele stasjonen) er den høyst sansynlig ikke en nettoleverandør av strøm til nettet.

Dette var et svar til de som mente at solselleanlegget ikke representerte en kostnad siden det var selvfinansierende, og det er nok sant dersom nesten ingen lader gratis strøm. På den annen side er det vel ikke det Tesla ønsker?

Dette betyr ikke at jeg synes at supercharge nettverket til Tesla er en dårlig idee, men at reklame effekten og nødvendighet av å bygge noe slik for å booste salget teller mer enn strømproduksjonen. Jeg tror faktisk en slik satsing er helt nødvendig for at Tesla skal lykkes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

30m2 pr. bil ja... Da er jeg med :)

Strømproduksjonen alene er nok ikke i nærheten av å dekke kostnadene ved å installere en slik stasjon.
Men infoen fra Tesla er at stasjonene skal kunne produsere mer strøm enn hva bilene som lader bruker.
Det kan bety at det blir flere paneler enn hva taket dekker.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Slik jeg forstår det er det ikke nødvendigvis slik at alle solcellepanelene som "leverer" strøm til superladerne faktisk befinner seg på taket. Det kan være egne solcelleparker Tesla bygger opp/kjøper/leier som skal bidra til at alle bilene kjører på sol.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA