Model Y Long Range - bestilling og levering 3. kvartal 2022

Startet av marsetbor, mandag 04. juli 2022, klokken 08:33

« forrige - neste »

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: ViktorS på lørdag 20. august 2022, klokken 14:48
En ting jeg lurer på... Har utleveringssted mye å si på leveringstid? Er det kun transport fra kai til butikk som spiller inn her? Eller kan tesla gi en "ledig bil" til en i Oslo i stedet for Tromsø, fordi det er lettere for de?til tross for at tromsøværingen bestilte bil først?
Hvis de kan levere ut bilen i Oslo i september gjør de nok heller det enn å levere den i Tromsø i oktober.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

ViktorS

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på lørdag 20. august 2022, klokken 16:15
En ting jeg lurer på... Har utleveringssted mye å si på leveringstid? Er det kun transport fra kai til butikk som spiller inn her? Eller kan tesla gi en "ledig bil" til en i Oslo i stedet for Tromsø, fordi det er lettere for de?til tross for at tromsøværingen bestilte bil først?
Hvis de kan levere ut bilen i Oslo i september gjør de nok heller det enn å levere den i Tromsø i oktober.

Så det vil egentlig bety at "kåre" som bestilte samme bil som meg, noen uker etter, kan få bil i god tid før meg, fordi han bor nærmere kaia... Høres jo helt vanvittig ut.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Daniel_0007

Sitat fra: ViktorS på lørdag 20. august 2022, klokken 16:26

Så det vil egentlig bety at "kåre" som bestilte samme bil som meg, noen uker etter, kan få bil i god tid før meg, fordi han bor nærmere kaia... Høres jo helt vanvittig ut.

Har jo vært en tesla praksis lenge, har hørt om folk som og har fått dekket fly til Oslo mot at de henter den på Lillestrøm slik at kvartals resultatene til tesla ser bra ut
Model 3 2019 LR Rwd

Geir Tore Simonsen

Så lenge alt går som planlagt prøver de nok å sende bilen til Tromsø slik at den kan leveres ut før kvartalsslutt, men det virker som de prioriterer utlevering før kvartalsslutt foran det meste annet. Så jo lengre unna fabrikken man er, jo større er faren for forsinkelser.

Kim-

Da var det lagt inn bestilling. Svart/svart med 20''

Den jeg kjørte var fra Berlin. Virket meget bra
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: REN-BIL på onsdag 17. august 2022, klokken 22:14
Jeg registrerer mange som har kjøpt 2 Tesla, en for seg selv og en for salg. Kan det hende at etterspørselen er kunstig høy i Norge for tiden? Registrerer st det er mange 2021 Y ute, men er det for å reposisjonere seg for høyere egenvekt og andre endringer? Hvis du kan selge en 2021 for mer enn du betalte for å kjøpe en 2022 er vel det en no-brainer?

Jeg bestilte en LR i mars som jeg regner med å ha i mange år, og en P i juni som var litt sånn for sikkerhets skyld med tanke på moms. Pr. nå tror jeg nok at jeg kommer til å ta ut P også hvis den kommer før jul, men neppe hvis det blir etter. Da får jeg heller vurdere om jeg skal bestille en til LR, eller vente på noe nytt og bedre.

I mine øyne er 2021 og 2022 Y veldig forskjellige biler pga. nyttelast. Før de økte nyttelasten syntes jeg det var en latterlig ubrukelig bil, nå har jeg to i bestilling.

casall

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på lørdag 20. august 2022, klokken 16:37

Så lenge alt går som planlagt prøver de nok å sende bilen til Tromsø slik at den kan leveres ut før kvartalsslutt, men det virker som de prioriterer utlevering før kvartalsslutt foran det meste annet. Så jo lengre unna fabrikken man er, jo større er faren for forsinkelser.

Vil det ha noe for seg å endre leveringssted fra Stavanger til Oslo?

ViktorS

Tror nesten jeg må ta en telefon til Tesla i morgen og spørre de rett ut om jeg vil få bil tidligere ved å endre til feks Oslo.
(Og da mener jeg ikke en uke eller to, men typ måned eller kvartal. Dette basert på at Tesla Tromsø sa i vår at de ikke fikk biler i juni/juli, men det kom biler til snapper sørpå...
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: tornaldo på onsdag 17. august 2022, klokken 20:02
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på onsdag 17. august 2022, klokken 18:49
GLOVIS CHALLENGE ser ut som den skal til Singapore, det lover bra. GLOVIS SUNRISE ser ut til å ha kurs mot riktig kai i Shanghai og skal forhåpentlig også plukke opp Tesla til Europa.

Jeg ville ikke hatt forhåpninger om bil på noen av de skipene. Tar fort 5-6 uker før de tidligst vil nå Norge, og det er vel strengt tatt i seneste laget.

Mr. Miserable på TMC forumet forventer at GLOVIS SUNRISE ankommer Zeebrugge 12/9 og GLOVIS CHALLENGE 10/9. 13/9 går AUTOSTAR fra Zeebrugge og ankommer Drammen 17/9. Bør være mulig å få biler fra disse båtene til Norge i Q3 da. Muligens også fra GLOVIS SUN som nå er på tur inn mot kaia i Shanghai, med AUTO ENERGY som går fra Zeebrugge 19/9 og ankomst Drammen 23/9.

geear

Det tror jeg ikke stemmer så lenge man er tildelt bil mens den er på båt. Jeg var for eksempel en av de fire første til å hente ut bil fra det skipet min X kom med fra USA til Europa, selv om den ble utlevert i Sandnes. Transporten gikk raskere dit enn til Oslo, fordi den gikk via Danmark og Risavika.

Tipper at antall biler til hver lokasjon er basert på bestillinger, men at siden det utleveres maaange flere biler i Oslo-området enn Tromsø (og alle andre steder), så kan man få bil veldig raskt om det blir kanselleringer.

Jonny85

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på lørdag 20. august 2022, klokken 17:41
Sitat fra: REN-BIL på onsdag 17. august 2022, klokken 22:14
Jeg registrerer mange som har kjøpt 2 Tesla, en for seg selv og en for salg. Kan det hende at etterspørselen er kunstig høy i Norge for tiden? Registrerer st det er mange 2021 Y ute, men er det for å reposisjonere seg for høyere egenvekt og andre endringer? Hvis du kan selge en 2021 for mer enn du betalte for å kjøpe en 2022 er vel det en no-brainer?

Jeg bestilte en LR i mars som jeg regner med å ha i mange år, og en P i juni som var litt sånn for sikkerhets skyld med tanke på moms. Pr. nå tror jeg nok at jeg kommer til å ta ut P også hvis den kommer før jul, men neppe hvis det blir etter. Da får jeg heller vurdere om jeg skal bestille en til LR, eller vente på noe nytt og bedre.

I mine øyne er 2021 og 2022 Y veldig forskjellige biler pga. nyttelast. Før de økte nyttelasten syntes jeg det var en latterlig ubrukelig bil, nå har jeg to i bestilling.

Hvorfor ønsker du en Long range fremfor Performance utgaven ? Har gjort det samme som deg, bestilt en Long range og en P for å sikre meg mest mulig slik at jeg får minst en av bilene før nyttår

blyat

Bestilte 13.05, endret bestilling 14.05 (inkl HF)
Sort/sort/19.
EDD 7-30 sept.
Ingen VIN.
TMY s/s 19'' - best 13.05
TMX 75 2018

erikaak

Fifan, Tesla ass.... Bestilte 12.mars med estimert levering i Mai (hvit/svart, 20").
Nå, etter mye frem og tilbake med estimater, og sist med et 10-dagersvindu i slutten av september, kom plutselig 8.nov - 22.januar.

Fullstendig bingo disse greiene.  :-[ Dreper gleden med forventningene jeg normalt sett har...
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Vikan88

Sitat fra: erikaak på mandag 22. august 2022, klokken 16:40
Fifan, Tesla ass.... Bestilte 12.mars med estimert levering i Mai (hvit/svart, 20").
Nå, etter mye frem og tilbake med estimater, og sist med et 10-dagersvindu i slutten av september, kom plutselig 8.nov - 22.januar.

Fullstendig bingo disse greiene.  :-[ Dreper gleden med forventningene jeg normalt sett har...

Samme her ??? :-1:

REN-BIL

Da fikk jeg booket henting i starten av september. VIN 401. Regner med bilen er i zeebrugge nå og på veien eller båt. Er vel en del som får et lass nå, men så forstår jeg at det er flere båter som seiler om noen dager i tillegg til levering fra Berlin. Jeg spår tidens kvartalsavslutning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA