Model Y Long Range - bestilling og levering 3. kvartal 2022

Startet av marsetbor, mandag 04. juli 2022, klokken 08:33

« forrige - neste »

ViktorS

Sitat fra: erikaak på mandag 22. august 2022, klokken 16:40
Fifan, Tesla ass.... Bestilte 12.mars med estimert levering i Mai (hvit/svart, 20").
Nå, etter mye frem og tilbake med estimater, og sist med et 10-dagersvindu i slutten av september, kom plutselig 8.nov - 22.januar.

Fullstendig bingo disse greiene.  :-[ Dreper gleden med forventningene jeg normalt sett har...
.helt vanvittig. Kan jeg gå ut i fra at du valgte denne konfiggen fordi det var kortest leveringstid på hvit/svart/20"? Det gjorde jeg, i april, med først estimert levering i mai. Nå oktober/desember. Med tanke på din utsettelse, går jeg ut i fra at jeg får vel samme...
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

erikaak

Sitat fra: ViktorS på mandag 22. august 2022, klokken 17:20
Sitat fra: erikaak på mandag 22. august 2022, klokken 16:40
Fifan, Tesla ass.... Bestilte 12.mars med estimert levering i Mai (hvit/svart, 20").
Nå, etter mye frem og tilbake med estimater, og sist med et 10-dagersvindu i slutten av september, kom plutselig 8.nov - 22.januar.

Fullstendig bingo disse greiene.  :-[ Dreper gleden med forventningene jeg normalt sett har...
.helt vanvittig. Kan jeg gå ut i fra at du valgte denne konfiggen fordi det var kortest leveringstid på hvit/svart/20"? Det gjorde jeg, i april, med først estimert levering i mai. Nå oktober/desember. Med tanke på din utsettelse, går jeg ut i fra at jeg får vel samme...

Jaja, dro til pga kortere leveringstid og solgte 3'ern jeg hadde med en gang. Nå kan jeg ikke bytte til 19" i håp om kortere levering heller pga da får jeg "ny pris". Bestilte den gangen noen dager før prisøkning på 15k...
Glad i Tesla altså, men dette er rett og slett peise irriterende.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

k1

Skjønner frustrasjonen godt - MEN, ikke ta sorgen på forskudd. Denne EDD endrer seg hele tiden og er f*cked up frem til du får VIN vil jeg vil si det ser ut som. Da først kan man begynne å "stole på" datoen.

Har en YP blå selv i bestilling siden oktober i fjor, med stadig utsettelser på EDD. Begynte på Feb-22, og er nå på april-juni-23 på kontosiden min. MEN, selv i konfiguratoren på deres egen side har samme bil mars-mai-23! Så noe tull er det jo åpenbart.
Men at det er frustrerende og tar bort noe av "ventegleden" det er helt klart.

erikaak

Sitat fra: k1 på mandag 22. august 2022, klokken 18:23
Skjønner frustrasjonen godt - MEN, ikke ta sorgen på forskudd. Denne EDD endrer seg hele tiden og er f*cked up frem til du får VIN vil jeg vil si det ser ut som. Da først kan man begynne å "stole på" datoen.

Har en YP blå selv i bestilling siden oktober i fjor, med stadig utsettelser på EDD. Begynte på Feb-22, og er nå på april-juni-23 på kontosiden min. MEN, selv i konfiguratoren på deres egen side har samme bil mars-mai-23! Så noe tull er det jo åpenbart.
Men at det er frustrerende og tar bort noe av "ventegleden" det er helt klart.

Takk for halmstrået ;) Men joda, ser av tyske forumsider at noen påstår det er et godt tegn til og med, og at VIN er nært forestående når dette skjer. Tør ikke være såpass til optimist. Får bare la hverdagen gå sin gang og ikke sjekke kontoen 47 ganger per dag lengre.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Tore Kjernmoen

Etter litt frem og tilbake ble jeg for et par uker siden satt opp med levering for 9. til 30. September.  For 4 dager siden fikk jeg til og med purring på bilder for innbytte.  Tok det som et positivt tegn på at leveringstidsrommet kunne stemme.  Men, i dag ble leveringsvinduet flyttet lenger vekk enn noen gang tidligere.  20. November til 3. Februar.  Det tærer litt på psyken dette...

Jeg overlever nok, men det er litt upraktisk mht. bestilling, og montering, av vinterhjul fra 3. part leverandør.  Jeg vil ha smalere felger som er mer i overensstemmelse med STRO boka, enn hva Tesla leverer.  Jeg synes slik dekkstrekk ser tåpelig ut.
Og takk for oppmerksomheten.  Nå har jeg det litt bedre...  ;)
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

ViktorS

Viktig å få ut litt frustrasjon! 8) kjekt med dette forumet til den slags hehe.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

delurium

Fått forskjøvet min EDD også: November 01 - January 15

Hvit/Svart 20" bestilt i starten av mars med utlevering Lillestrøm.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Jonny85 på søndag 21. august 2022, klokken 20:21
Hvorfor ønsker du en Long range fremfor Performance utgaven ? Har gjort det samme som deg, bestilt en Long range og en P for å sikre meg mest mulig slik at jeg får minst en av bilene før nyttår

Selv om jeg liker akselerasjon, så er jeg mer opptatt av praktiske ting som økt bakkeklaring, lavere forsikringspremie etc. LR er jo veldig rask den også, og fra 100-200 km/t er den like rask som P. Dessuten valgte jeg sort interiør på P kun av hensyn til leveringstid, men foretrekker hvitt.

Kim-

Bestilte på lørdag, men allerede utålmodig.

LR Svart/svart med 20". EDD Desember 4 - Februar 17
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Contango

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på mandag 22. august 2022, klokken 21:37
LR er jo veldig rask den også, og fra 100-200 km/t er den like rask som P.
Interessant. Er det en test der ute på det?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Kim-

Ja, fant den ikke i farten, men det jeg husker er det fra typ 70-80 er det ikke så stor forskjell. Skal ligge en video på youtube som viser P mot LR og LR med boost
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

apestreker

Selv om jeg liker akselerasjon, så er jeg mer opptatt av praktiske ting som økt bakkeklaring, lavere forsikringspremie etc. LR er jo veldig rask den også, og fra 100-200 km/t er den like rask som P. Dessuten valgte jeg sort interiør på P kun av hensyn til leveringstid, men foretrekker hvitt.

Praktiske ting som hvitt interiør  :laugh:

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: apestreker på tirsdag 23. august 2022, klokken 00:00

Praktiske ting som hvitt interiør  :laugh:

Ja, faktisk. Blir ikke like varmt når bilen står i sola.

Contango

Takk. Forskjellene er ikke veldig store, nei. Oppleves sikkert mer responsiv ved at kreftene slår inn raskere. Kjenner det på dagens 3 LR vs forrige Base Performance uten at det er noe stort savn.

En annen sak er at det er lite regn mange steder denne sommeren, og at flere enn oss strever med mangel på vann i magasinene. Tørken i Kina er ekstrem nå og slår inn hos Tesla indirekte via underleverandører og sannsynligvis også direkte nå. Folk er rasende over å måtte spare strøm mens fabrikkene går.  Det kan også være med på å forklare at datoer hopper og spretter som de gjør. Sommeren 2022 er klimamessig et forvarsel på hva som er foran oss.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA