Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

hELgenen

Her er nok en mediasak om emnet:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/lVxkb3/naf-frykter-full-moms-paa-elbiler

Tenker også at det blir slik..ordningen forsvinner fort når den utformes slik regjeringen gjør.

Tror også det er bevisst

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. mai 2022, klokken 08:48
Hvorfor skal en som.kjøper elbil til 400k få mindre støtte enn den som kjøper til 500k? Det er jo ikke rettferdig,er det vel? Jo mere man har å kjøpe for opp til 500k,jo mer får man i støtte...ser ikke helt hvorfor dette er mer rettferdig enn en flat sats
Det kommer jo helt an på hvordan man vinkler støtten. Støtten er jo der for å få folk til å velge elbil i stedet for fossilbiler. Så lenge man kan si at dyrere elbiler koster prosentvis det samme mere enn tilsvarende fossil, så kan man lett argumentere med en prosentvis sats.

Enova gjør jo det samme med strømbesparende tiltak, dekker 35% opp til ett visst beløp. Er ikke det rettferdig heller?

Når folk begynner å snakke om rettferdig ifm skatter og avgifter synes jeg stort sett det bare blir morsomt. Hva man synes er rettferdig kommer helt an på hvem man er, og hvilke holdninger man har.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 09:45
Når folk begynner å snakke om rettferdig ifm skatter og avgifter synes jeg stort sett det bare blir morsomt. Hva man synes er rettferdig kommer helt an på hvem man er, og hvilke holdninger man har.

Ser den. Men nå som støtten blir endret og får en annen vinkling der noen får overført mer penger enn andre så vil det jo åpne for slike diskusjoner. Det blir nå mye tydeligere og vise til støttebeløp -  og jeg kan ikke forstå annet enn at dette er gjort helt bevisst for å kunne drepe ordningen så fort som overhodet mulig. Dette med støtteordninger og skatt generelt blir jo aldri rettferdig - f.eks er penger i banken mye mer verdt skattemessig en en hytte på fjellet verdt tilsvarende beløp.  Det første er defintivt  ikke ødeleggende for noe - det er andre gir intensiver til å bygge ned natur samtidig som man premieres av staten for inngrepet gjennom lavere skattemessig grunnlag. 

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. mai 2022, klokken 10:30
Men nå som støtten blir endret og får en annen vinkling der noen får overført mer penger enn andre så vil det jo åpne for slike diskusjoner. Det blir nå mye tydeligere og vise til støttebeløp -  og jeg kan ikke forstå annet enn at dette er gjort helt bevisst for å kunne drepe ordningen så fort som overhodet mulig.
Ja, enig i dette. Lettere å bruke som argument for politikerne. "Det brukes så og så mange milliarder i støtte til elbilistene" og så unnlates det å ta med at større beløp blir dratt inn via MVA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. mai 2022, klokken 08:48
Sitat fra: geear på søndag 22. mai 2022, klokken 08:27
Sitat fra: arthur på fredag 20. mai 2022, klokken 16:43
Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?
I Tyskland er støtten en fast sum (€4000 euro tror jeg), utbetales kun for biler med pris under 60k, og halvparten av støtten går direkte til produsenten (trekkes av utsalgssalgsprisen), og halvparten refunderes til bilkjøper etter handel og søknad. Og det gjelder kun for bilprodusenter som er med i denne ordningen.

Syns det norske forslaget fremstår bedre, mindre administrasjon og mer rettferdig, selv om vi ikke vet detaljene enda.

Den norske ordningen er jo helt klart mer urettferdig da støtten man får avhenger av bilpris. Hvorfor skal en som.kjøper elbil til 400k få mindre støtte enn den som kjøper til 500k? Det er jo ikke rettferdig,er det vel? Jo mere man har å kjøpe for opp til 500k,jo mer får man i støtte...ser ikke helt hvorfor dette er mer rettferdig enn en flat sats
Hvorfor skal da en person få 40 lapper i støtte for en bil til 59999 Euro, mens bilen som koster 60000 får null? Derfor er det norske forslaget mye mer rettferdig. Helt greit å fase inn moms på 500k.

Skal også sies at 60k kom rett under det som var startprisen foe Model S, og ble sett på som et angrep mot Tesla egentlig før det fantes gode alternativer fra de tyske produsentene. VW sin toppsjef mente fortsatt elbiler kun var for bykjøring. Tesla svarte med å innføre en S som akkurat gikk under, og selv om det vel knapt var mulig å kjøpe den, så fikk man da visst nok støtte slik jeg har forstått det. Usikker på om det er listepris for basis eller kontraktspris som gjelder, men kontraktsprisen er jo da også allerede fratrukket halvparten av støtten, som går rett til produsent.

hELgenen

Sitat fra: geear på søndag 22. mai 2022, klokken 14:43
Hvorfor skal da en person få 40 lapper i støtte for en bil til 59999 Euro, mens bilen som koster 60000 får null? Derfor er det norske forslaget mye mer rettferdig. Helt greit å fase inn moms på 500k.

Tror du misforstår - jeg tenker at en fast sats på nye biler som har en nybilpris > støtten.
Mao. er støtten 50.000kr så får en støtte på alle nye elbiler med 50.000k gitt at bilen koster mer enn 50.000k.
Mao. flat sats - ikke en prosentvis sats som regjeringen foreslår der momsen (25%) fjernes fra alle biler OPP til 500.000k. Poenget at det ikke er bilens verdi som skal definere hvor mye en skal få, men at dette en lik ordning slik som en f.eks har med barnetrygd - en fast sats...




Trond.m

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 13:04
Sitat fra: hELgenen på søndag 22. mai 2022, klokken 10:30
Men nå som støtten blir endret og får en annen vinkling der noen får overført mer penger enn andre så vil det jo åpne for slike diskusjoner. Det blir nå mye tydeligere og vise til støttebeløp -  og jeg kan ikke forstå annet enn at dette er gjort helt bevisst for å kunne drepe ordningen så fort som overhodet mulig.
Ja, enig i dette. Lettere å bruke som argument for politikerne. "Det brukes så og så mange milliarder i støtte til elbilistene" og så unnlates det å ta med at større beløp blir dratt inn via MVA.
Ja, og hva er galt med det ? Mva er noe som man betaler på alle varer, så støtten er reell. Og ordningen skulle opphøre etter solgte 50.000 biler eller i 2017, så ingen bør være misfornøyd med at den fikk fortsette tom. 2022.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 22. mai 2022, klokken 18:03
Ja, og hva er galt med det ? Mva er noe som man betaler på alle varer, så støtten er reell. Og ordningen skulle opphøre etter solgte 50.000 biler eller i 2017, så ingen bør være misfornøyd med at den fikk fortsette tom. 2022.
Ordningen ble jo til for å gjøre elbiler konkurransedyktige med fossiler. Tallet 50k var jo bare vill gjetting fra politikerne.

Ordningen bør vare lenge nok til at de er konkurransedyktige. Uansett prisklasse. En gradvis innføring er å forvente.

Å snakke om hva som ble sagt for ti år siden er uinteressant, det som er interessant å diskutere er jo hva regjeringen gikk til valg på, og hva er dagens tilstand i elbilmarkedet.

Jeg tror det foreslått i budsjettforslaget vil bremse elbilsalget mye mere enn en lav mvasats på alle.

Det å skulle «ta rikingene» er sosialistpolitikk som bare kompliserer og gjør det dyrere for alle på sikt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 18:42
Sitat fra: Trond.m på søndag 22. mai 2022, klokken 18:03
Ja, og hva er galt med det ? Mva er noe som man betaler på alle varer, så støtten er reell. Og ordningen skulle opphøre etter solgte 50.000 biler eller i 2017, så ingen bør være misfornøyd med at den fikk fortsette tom. 2022.
Ordningen ble jo til for å gjøre elbiler konkurransedyktige med fossiler. Tallet 50k var jo bare vill gjetting fra politikerne.

Ordningen bør vare lenge nok til at de er konkurransedyktige. Uansett prisklasse. En gradvis innføring er å forvente.

Å snakke om hva som ble sagt for ti år siden er uinteressant, det som er interessant å diskutere er jo hva regjeringen gikk til valg på, og hva er dagens tilstand i elbilmarkedet.

Jeg tror det foreslått i budsjettforslaget vil bremse elbilsalget mye mere enn en lav mvasats på alle.

Det å skulle «ta rikingene» er sosialistpolitikk som bare kompliserer og gjør det dyrere for alle på sikt.

Nå er det vel slik i de fleste land at skattene er progressive og at et prinsipp om å betale etter evne er i det store og hele alment akseptert. Innføring av moms på (også) elbiler har vært kjent i mange år allerede, og tiden for en gradvis innføring av denne har åpenbart kommet. De fleste (alle?) politiske partier synes enige om det, men uenigheten går vel primært på når, hvordan og i hvilken grad?
Å innføre moms på de dyreste bilene er etter mitt syn helt greit. De som i utgangspunktet har råd til å kjøpe en bil til 1,5 million har nok også anledning til å kjøpe denne til 1,9 millioner (eller noe sånn), tror du ikke? De som "bare" ser etter en "vanlig" familiebil til "bare" 5-600.000 ser heller ikke ut til å måtte selge huset for å kjøpe seg en helt ny velegnet familiebil. Om så bilen vil koste 50.000 mer ennn med  dagens ordning hvor mye vil det øke den økonomiske månedlige belastning på familien?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Mva og støm, bensin, diesel og bilavgifter er ganske flate skatter. Så de beskatter de fattige i større grad enn de som har mye penger.

Hvis det er det ap + sv vil så treffer de ihvertfall riktig. Kanskje bytte navn på partiene i så tilfelle?

elektro

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 09:45
Når folk begynner å snakke om rettferdig ifm skatter og avgifter synes jeg stort sett det bare blir morsomt. Hva man synes er rettferdig kommer helt an på hvem man er, og hvilke holdninger man har.

Nettopp. Et godt eksempel er formueskatten..

Mange voksne tyr, i likhet med barn, veldig lett til rettferdighetsbegrepet. Problemet er at det er vanskelig å oppnå noe som helst hvis det skal være styrende i alle sammenhenger. F.eks. er det en dårlig idé at man skal betale det samme for å bruke en hurtiglader i 10 minutter som i 20 minutter, hvis det er en målsetning å unngå kø.

I Norge har vi en målsetning om at alle skal kjøre elbil. Da må man ha gode insentiver for alle. Også de som kjører raske/dyre/store biler. Man må også ha en forutsigbar og tydelig politikk, der det ikke er noen tvil om formålet. Sånn som vi har hatt i Norge til nå.

Det har fungert nesten for godt. Nå trenger vi i tillegg inntekter. Derfor har jeg landet på at en flat, lav momssats som økes gradvis, er det beste. Enten 5% per år frem til 2028. Eller en prosentandel av full moms som tilsvarer prosentandelen av nullutslippsbiler på veien ved en gitt dato året før. F.eks. 1 juli. Dette nærmer seg vel 20% av personbilene per i dag, som ville gitt 5% moms fra neste år, men vil medføre en noe saktere økning.

Moms over 600.000 kr. fra 2023 er også en grei regel. En eventuell dårligere regel kan i alle fall ikke få tilbakevirkende kraft for kontrakter datert før budsjettet blir vedtatt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Det har vært påpekt mange ganger både i media og her inne på forumet at det finnes ikke gradvis moms verken i ERP/regnskapssystemer eller lovverket vårt. Det har allerede vært varslet fra bransjen at det er en stor oppgave å innføre for eksempel 5% moms. Sannsynligvis vanskelig å få til før dette skal fases inn. Og det innebærer også kostnader å legge om systemer. Hvem skal ta kosten og hvordan skal det administreres? I tillegg krever det altså lovendring slik jeg har forstått det. Alt må skje på noen måneder fra vedtatt budsjett til innføring.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 23. mai 2022, klokken 13:20
Det har vært påpekt mange ganger både i media og her inne på forumet at det finnes ikke gradvis moms verken i ERP/regnskapssystemer eller lovverket vårt. Det har allerede vært varslet fra bransjen at det er en stor oppgave å innføre for eksempel 5% moms.
Dette er ikke snakk om trinnvis / gradvis moms. Det er snakk om separate momstrinn, det finnes allerede. Det som er problematisk, og som er grunnen til at man vil innføre refusjon i stedet for momsfritak er vilkårlig innslagspunkt for moms avhengig av pris.

Så eneste grunnen til at vi skal bruke masse penger på å gjøre om ordningen er at man skal "ta rikingene". Altså man skal bruke masse penger på å gjøre ting "rettferdig".

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. mai 2022, klokken 14:15
Dette er ikke snakk om trinnvis / gradvis moms. Det er snakk om separate momstrinn, det finnes allerede. Det som er problematisk, og som er grunnen til at man vil innføre refusjon i stedet for momsfritak er vilkårlig innslagspunkt for moms avhengig av pris.

Så eneste grunnen til at vi skal bruke masse penger på å gjøre om ordningen er at man skal "ta rikingene". Altså man skal bruke masse penger på å gjøre ting "rettferdig".


Greit nok at det "finnes" separate momstrinn, men ikke det trinnet som her etterspørres. I dag har vi tre nivåer for merverdiavgift, som systemene tar høyde for, og ingen av de er i nærheten av 5 % (12-15-25). Du kan ikke bare påstå at alle systemer er forberedt for å innføre et fjerde nivå her uten videre. Ikke er det lovhjemmel for å legge elbiler under de heller, så det krever endring i lov om merverdiavgift (og kanskje søknad sørover).

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 23. mai 2022, klokken 14:45
Greit nok at det "finnes" separate momstrinn, men ikke det trinnet som her etterspørres. I dag har vi tre nivåer for merverdiavgift, som systemene tar høyde for, og ingen av de er i nærheten av 5 % (12-15-25). Du kan ikke bare påstå at alle systemer er forberedt for å innføre et fjerde nivå her uten videre. Ikke er det lovhjemmel for å legge elbiler under de heller, så det krever endring i lov om merverdiavgift (og kanskje søknad sørover).
Det er ikke  lenge siden noen av disse trinnene både ble innført og i etterkant endret, tviler på at dette er verdier som er hardkodet. Om de er det så er det kun snakk om en liten patch. Mekanismen er der allerede. ERP og regnskapssystemer er vant til å forholde seg til lovverk som stadig endres. Dette er for småtteri å regne.

Endring i lov om merverdiavgift har vært gjort tidligere, er heller ikke noen større greie.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA