Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ja det går i feil retning med elbil vekst også i Europa. Frankrike bestemte i går at bare elbiler skal selges i 2035! Det er lenge til. Og motstanden er stor der og bare 25% er elbil eller hybrid biler. Og nå kjører Norge på med moms på elbil! Det er ikke til å fatte! Vi har da råd til å la elbiler være momsfrie helt frem til klimamålet er oppnådd.

Burger

Tror ikke på krisefall på elbilsalg, mars hadde 95% av nybilkjøp til privatpersoner. Fossilprisen er jo forventet å bli rimelig høy ila sommeren, jeg har hørt noen mumle om 40kr literen uten at jeg har undersøkt det. Opphør i sanksjoner mot Russland er heller ikke troverdig i nær fremtid så drivstoff og energipris kommer til å være høyt en del år til. Å kjøpe noe annet enn elbil i dag vil være idioti hvor man må gjøre mental gymnastikk fremover for å gi politikere skylden for dyrt drivstoff.

Fra https://elbil.no/kun-elbiler-pa-topp-20-listen/
Første kvartal nybilsalg i Norge 2022
Sitat
Så langt i 2022 (1. jan – 31. mar):

    Elbilandel: 82,9 %
    Elbilandel, privatkjøp: 94 %
    Elbilandel, næring: 65 %
    Andel, ladbar hybrid: 7,25 %
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektro

Leste et nytt, godt argument fra NAF mot foreslått momsmodell i revidert statsbudsjett i dag; Det går potensielt utover sikkerhetsutstyr.

Det er ikke vanskelig å finne er eksempel på dette. Kjøper du f.eks. en Polestar 2 Long Range Firehjulstrekk, med vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk og gummimatter, koster den 500.000,-

Ønsker du imidlertid Pilot lite pakken, må du betale full moms på denne. Som inneholder;

LED-tåkelys foran med kurvelysfunksjon
Sidespeiler med automatisk dimming
360º kameravisning
Pilot Assist
Adaptive Cruise Control
Emergency Stop Assist
Blind Spot Information System with steer assist
Cross Traffic Alert with brake support
Rear Collision Warning & Mitigation
Park Assist, sider
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stefse

De ser nok helst at bilskatten innføres etter en show-off parameter, hvor jo mer eieren kan "brife" med bilen, jo mer skatt blir det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Burger

Sitat fra: elektro på torsdag 09. juni 2022, klokken 20:26
Ønsker du imidlertid Pilot lite pakken, må du betale full moms på denne.
Denne pakken koster 20.000(1) og blir da med dine tall på basis med pilot lite 520.000 før moms og 525.000 etter moms. Jeg tipper antall polestarkjøpere som ditcher pilot lite pga 5.000 kroner vil være opp til 1 det første året med moms.

Man kan lett komme seg under momsgrensen dersom man kan fire på kravene.

1) https://www.polestar.com/no/polestar-2/pilot-pack/
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ketill Jacobsen

Tittelen på denne tråden er utspekulert. Litt som "har du sluttet å slå din kone?".

Hvis man har ser på denne "sjokkinnføringen" (som egentlig skulle ha vært innført i januar i år og varslet for ca ti år siden) og sammenligner med fordeler for elbiler i andre land, har en følgende:

I alle andre land har en stort sett bare moms som avgift på biler (ingen CO2avgift og vektavgift). I ingen land er elbiler momsfrie.

Sverige: Bonus skal settes ned fra 70.000 til 50.000 neste år (varslet). Det vil bli null bonus for biler som er dyrere enn 700.000.

Frankrike, Tyskland og UK har samme regler som Sverige skal få (fast beløp for alle biler og tak). I UK senktes i vår taket for biler som får bonus fra 50.000 pund til 35.000 (billige elbiler får altså forholdsvis mye mer støtte, omvendt av opplegget i Norge). Bonus vil gå ned fra 3.000 til 2.500 pund.

I Tyskland ble makspris for biler som får bonus satt ned til et nivå der en Teslamodell akkurat ble for dyr, men ikke lavere enn Audis mest populære elbil!Taket er nå 65.000 euro.

Tenk om vi plutselig hadde fått slike regler i Norge. Sjokk ville nok være et alt for svakt ord!




turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 10. juni 2022, klokken 02:14

Hvis man har ser på denne "sjokkinnføringen" (som egentlig skulle ha vært innført i januar i år og varslet for ca ti år siden) og sammenligner med fordeler for elbiler i andre land, har en følgende:

Og hvorfor er det interessant å sammenligne med andre land? I EU snakker de om å slutte å selge fossilbiler i 2035. Altså 10 år senere, og det er det mange land som strider i mot.

Vi har mye mere hårete mål, og vi har penger til det (oljeinntekter). Hvorfor ikke benytte oss av det?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#97
Tror vi skal være glad vi har politikere som har mot til å fase ut støtten til elbiler som burde ha begynt for minst ett år siden.  Siden de store tunge (og som regel dyre) elbilene gir mindre miljøgevinst, er det en fornuftig løsning å sette et tak på støtten det gis til hver elbil. Seriøs forskning viser at biler med 100 kwh batteri først vil gi en miljøgevinst etter 250.000 km basert på en internasjonal energimiks av fornybar el / fossilprodusert elektrisitet.

150.000 eller 125.000 som er foreslått er en solid støtte som sikrer at salget av elbiler fortsatt vil øke. At det går på bekostning av biler i vektklassen 2,5-3 tonn har ingen negativ miljømessig konsekvens, heller det motsatte.

turfsurf

#98
Sitat fra: Trond.m på fredag 10. juni 2022, klokken 16:36
Seriøs forskning viser at biler med 100 kwh batteri først vil gi en miljøgevinst etter 250.000 km basert på en internasjonal energimiks av fornybar el / fossilprodusert elektrisitet.
Og hvilken energimiks har vi i Norge? Og hvordan tror du energimiksen blir i EU fremover?

Og den påstanden din betyr like mye som at jeg påstår at elbiler gir miljøgevinst fra første km.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

250 000 km hørtes svært høyt ut i forhold til tidligere studier. Og hva måles det mot? Tror ikke det er mange med e-tron, Model X, iX osv som ikke hadde kjørt en tilsvarende fossil-SUV dersom de ikke hadde kjørt elbil. Vi gikk iallfall fra XC90 og X5 til Model X - og nå Model Y. Så vi har faktisk heller gått ned, muliggjort fordi en god elbil i denne størrelsen tilbyr mer plass enn tilsvarende fossilbil.

Det er svært variabel kvalitet på en del av disse "studiene". Den ene gjort av anerkjent tysk magasin tok kun høyde for oppgitt co2-utslipp fra eksosrøret, ingenting fra boring, produksjon eller transport.

Trond.m

#100
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. juni 2022, klokken 21:29
Sitat fra: Trond.m på fredag 10. juni 2022, klokken 16:36
Seriøs forskning viser at biler med 100 kwh batteri først vil gi en miljøgevinst etter 250.000 km basert på en internasjonal energimiks av fornybar el / fossilprodusert elektrisitet.
Og hvilken energimiks har vi i Norge? Og hvordan tror du energimiksen blir i EU fremover?

Og den påstanden din betyr like mye som at jeg påstår at elbiler gir miljøgevinst fra første km.
Det er jo ikke «min» påstand. For en astmatiker som bor i en by med mye forurensning  vil det  naturligvis være en "miljøgevinst" fra første km. Men seriøs forskning bygger på det totale klimaavtrykket. Før du kommenterer «mine påstander» hadde det vært fint om du leste artikkelen. Aftenposten Innsikt er ikke en typisk «clickbait» aktør, men det er klart det finnes forskning som gir ulik miljøgevinst. Men at biler med store batterier vil gi redusert miljøgevinst kan jo ingen bestride, og da er det sammenliknet med biler i samme størrelse.

Forøvrig ser jeg at BMW har begynt å publisere data for miljøeffekt. Polestar gjør det også, og modellene med stort batteri har mye høyere km før det er break even. Med det største batteriet oppgir Polestar 110.000 km som break-even punkt. Data for i4 viser at det i bilens levetid er en betydelig miljøgevinst, men tallet for iX50 (som jeg ikke kjenner) må antas å være vesentlig lavere. Poenget er at hvis Norge skal bruke flere 100 talls milliarder på å redde klimaet, så er store økonomisk støtte til kjøp av store private elbiler sannsynligvis den som gir minst effekt pr. krone (Tapte inntrkter var 19,2 milliarder i 2020). Det vet naturligvis de fleste politikere, men det er aldri lett å ta fra barn i sandkassen en lekebil uten at det blir sutring 😉
Miljøgevinsten for de norske bilene vil dra nytte av en høyere grad av fornybar energi i bruk. Men til gjengjeld gjør norske priser på arbeid, høy kjøpekraft og gode forsikringsordninger at bilene får en kortere levetid. Tviler på at vi ser mange 22 modeller av e-tron 55, i-pace og iX på veien i 2040.

turfsurf

#101
Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 04:38
Før du kommenterer «mine påstander» hadde det vært fint om du leste artikkelen. Aftenposten Innsikt er ikke en typisk «clickbait» aktør.
Aftenposten innsikt er ikke åpent tilgjengelig. Hvis du skal bruke de som "bevis" får du gjøre artikkelen tilgjengelig. Og Aftenposten er ikke noe jeg ser på som ett ledende organ innen klimaforskning. Men de baserer vel artikkelen sin på andre rapporter som du kanskje kan linke til?

Det finnes utallige artikler fra internasjonale og nasjonale organ som hevder annerledes enn det du gjør. Uten å se på på grunnlaget så er det ikke vits i å diskutere. Typisk bruker de som ønsker å rakke ned på elbilen å bruke gamle data og sammenligne epler og pærer.

Vanlig ting å gjøre er å bruke en utdatert energimiks, ikke ta med utslipp fra produksjon av drivstoff og ikke sammenligne like biler.

Og uansett, så lenge vi snakker om Norge så har vi så godt som 100% fornybar strøm (så lenge vi produserer mere enn vi forbruker hevder jeg det), så da er det faktisk det man må legge til grunn.

Forurensning fra produksjon av batterier er og omdiskutert, og veldig forskjellig avhengig av hvor de er produsert (grunnet energimiks og klima). Så klimaavtrykket til en elbil er vanskelig å generalisere, da må man faktisk se på enkeltbiler.

IMO er debatten om elbiler er mere miljøvennlig enn fossilbiler ferdig, og det går bare mere og mere elbilens vei. Kommer det rapporter fra anerkjente organer om noe annet så kan den taes opp igjen.

Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 04:38
Poenget er at hvis Norge skal bruke flere 100 talls milliarder på å redde klimaet, så er store økonomisk støtte til kjøp av store private elbiler sannsynligvis den som gir minst effekt pr. krone (Tapte inntrkter var 19,2 milliarder i 2020).
Vær så snill å slutt med tapte inntekter våset, dette er papirtap regnet ut ved at man legger som grunn at folk hadde kjøpt de samme bilene hvis det var moms. Det hadde de selvfølgelig ikke gjort, de hadde enten kjøpt en billigere bil, kjøpt bruktbil eller ventet med å kjøpe bil. Har man f.eks 600.000 å bruke på bil, så har man ikke automatisk 150.000 til. Dette gjelder og i høyere prisgrupper. Det handler ikke bare om hva man har råd til, men og om hva man får for pengene. F.eks er 750k for en TMY ikke verdt det IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Trond.m på lørdag 11. juni 2022, klokken 04:38

Miljøgevinsten for de norske bilene vil dra nytte av en høyere grad av fornybar energi i bruk. Men til gjengjeld gjør norske priser på arbeid, høy kjøpekraft og gode forsikringsordninger at bilene får en kortere levetid. Tviler på at vi ser mange 22 modeller av e-tron 55, i-pace og iX på veien i 2040.

Til tross for alt du lister opp her så er levetiden for norske biler i verdenstoppen. At elbiler som er langt billigere å drifte og med langt færre feil og ubehageligheter over sin livstid, skal få et kortere liv enn dagens fossilbiler, har jeg ingen tro på! Jeg ser for meg at for eksempel BMW i3, Tesla S og X, Jaguar iPace vil ha et evig liv da de heller ikke er utsatt for rust.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 11. juni 2022, klokken 12:45
Jeg ser for meg at for eksempel BMW i3, Tesla S og X, Jaguar iPace vil ha et evig liv da de heller ikke er utsatt for rust.
Ta med BMW iX i dette selskapet.

Blir spennende å se hva som kommer av tredjepart når det gjelder batteri o.l. En av de store utfordringene med elbiler er infotainment og kraftelektronikk. Dette koster gjerne mye, og er veldig integrert i bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#104
@turfsurf

« Vær så snill å slutt med tapte inntekter våset, dette er papirtap regnet ut ved at man legger som grunn at folk hadde kjøpt de samme bilene hvis det var moms»

Det er ikke aktuelt å bryte copy-right bestemmelsene til Aftenposten.

Seriøst ???  Mener du for alvor at ikke staten taper enorme inntekter på grunn av mva fritak for elbiler. Det er vel lett å sammenlikne statens inntekter før elbilsalget gitt til himmels og nå. Man kan alltid diskutere beløpene, men at det er enorme summer som kunne vært brukt på andre miljøtiltak er like udiskutabelt som at jorden er rund. Tror de fleste nå forstår at det er på høy tid å fase ut støtten, siden bilene nå i praksis er rimeligere enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA