Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Restart på søndag 19. juni 2022, klokken 00:44
Sitat fra: elektro på søndag 19. juni 2022, klokken 00:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:32
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:

Nei. Dessverre betyr det at de vil bygge de samme veiene, men dårligere. Eller kutte veiprosjekter.
Økonomisk blir ordningen lik den regjeringen la fram i mai. Men formueskatt på bilens verdi og eventuelt fordel av fri bil vil nok bli gunstigere enn om bilen først skulle ha full mva og så en kompensasjon.

Var sikkert noen i departementet som hvisket dem i øret hvilken idiotisk løsning de foreslo i mai, med tanke på billån, byråkrati osv ved først å ta mva, for så å tilbakeføre...bra noen satt dem på plass.

Ser forøvrig og at SV-folket har fått støtte for at kun østlendinger har rett på skikkelig motorvei, og at de vil nedskalere prosjektene i andre deler av landet. Godt østlendingene (dem selv) får kjøre til hyttene og Danmark på  motorvei, mens Stavangerfolk må fortsette å kjøre på krøtterstier ned til sørlandet, hvor flere dør inni fjellveggene / utenlandske trailere hvert år.

Å nedskalere store motorveipeosjekter handler vel om å nettopp kunne bygge flere km. med sikker vei av god kvalitet, ved å senke fartsgrensen fra 110 til 100 eller 90 km/t. Med de enorme besparelsene det medfører, både i kroner og øre - og i form av mindre naturinngrep, støy og forurensning.

Du er forøvrig velkommen til Østlandet, hvis du tror det er så gøy å kjøre bil her. :) Mange bruker 1 time ekstra både til og fra jobb, alle dager i uka, pga. kø. Du kan jo velge å bo i Oslo da, men vær oppmerksom på at boligprisene er mer enn dobbelt så høye som i Stavanger. Og når du da skal suse til og fra hytta i helgen, er det enda mer kø.. Men været er bedre! :)
Har du skrevet noe her? Muligens/sannsynligvis har du skrevet noe inni en tag, men det er bortimot umulig å finne ut av, bare ved å lese posten du la ut, og jeg føler ikke for å bruke energi på å sammenligne med posten du "svarte" på.

Så fint om du kan redigere innlegget ditt, ved å kopiere din tekst utenfor taggen det havnet blant.

På forhånd takk!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: elektro på søndag 19. juni 2022, klokken 00:20

Å nedskalere store motorveipeosjekter handler vel om å nettopp kunne bygge flere km. med sikker vei av god kvalitet, ved å senke fartsgrensen fra 110 til 100 eller 90 km/t. Med de enorme besparelsene det medfører, både i kroner og øre - og i form av mindre naturinngrep, støy og forurensning.


Kommer pengene man sparer på nedskalering til å bli brukt på fler km hovedvei et annet sted? Sliter litt med å tro at dagens regjering (med støtte fra SV) vil gjøre slike prioriteringer.

Det som bekymer meg mest er nedskaleringen fra 4 til 3/2 felt. Vi har nok av eksempler på dårlig planlagte underdimmensjonerte vegprosjekt. Et grelt eksempel er E6 nord for Kalnes (Sarpsborg). Få år etter at tunnelen var ferdig startet arbeidet med et nytt løp, og utvidelse til 4 felt.

Oslofjordtunnelen også et eksempel på dårlig veiplanlegging. Den ble nedskalert fra to til ett løp. At veien ender i et boligfelt i Lier er også helt utrolig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: elektro på søndag 19. juni 2022, klokken 00:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:32
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes

Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999  :laugh:
Økonomisk blir ordningen lik den regjeringen la fram i mai. Men formueskatt på bilens verdi og eventuelt fordel av fri bil vil nok bli gunstigere enn om bilen først skulle ha full mva og så en kompensasjon.

Var sikkert noen i departementet som hvisket dem i øret hvilken idiotisk løsning de foreslo i mai, med tanke på billån, byråkrati osv ved først å ta mva, for så å tilbakeføre...bra noen satt dem på plass.

Ser forøvrig og at SV-folket har fått støtte for at kun østlendinger har rett på skikkelig motorvei, og at de vil nedskalere prosjektene i andre deler av landet. Godt østlendingene (dem selv) får kjøre til hyttene og Danmark på  motorvei, mens Stavangerfolk må fortsette å kjøre på krøtterstier ned til sørlandet, hvor flere dør inni fjellveggene / utenlandske trailere hvert år.

Å nedskalere store motorveipeosjekter handler vel om å nettopp kunne bygge flere km. med sikker vei av god kvalitet, ved å senke fartsgrensen fra 110 til 100 eller 90 km/t. Med de enorme besparelsene det medfører, både i kroner og øre - og i form av mindre naturinngrep, støy og forurensning.

Du er forøvrig velkommen til Østlandet, hvis du tror det er så gøy å kjøre bil her. :) Mange bruker 1 time ekstra både til og fra jobb, alle dager i uka, pga. kø. Du kan jo velge å bo i Oslo da, men vær oppmerksom på at boligprisene er mer enn dobbelt så høye som i Stavanger. Og når du da skal suse til og fra hytta i helgen, er det enda mer kø.. Men været er bedre! :)
At folk som har bosatt seg utenfor Oslo (lavere boligpriser) og allikevel velger helt frivillig å jobbe i Oslo (høyere lønninger), står i bilkø i stedet for å benytte et velutbygd kollektivtilbud, er ingen argument for å nedskalere prosjekter som allerede er omtrent ferdigregulert og dokumentert å ha positiv samfunnsøkonomisk effekt (snakker altså om E39 mellom Sandnes - Mandal, Mandal - Kristiansand er heldigvis allerede under bygging). Vil rett og slett være innspart på kort tid. Det er helt sentral infrastruktur mellom storbyer i Norge, og bør være et minimum. Med mer elektrisk langtransport og svært liten utbygging og kapasitet på bane, så er det ingen vei utenom.

filtvet

Ingen "velger" å jobbe i Oslo. Det er det de fleste moderne arbeidsplasser finnes.

Og når det gjelder veibygging gjelder vel uttrykket - kjøp billig, betal 2 ganger....

hELgenen

Sitat fra: filtvet på søndag 19. juni 2022, klokken 17:23
Ingen "velger" å jobbe i Oslo. Det er det de fleste moderne arbeidsplasser finnes.

Og når det gjelder veibygging gjelder vel uttrykket - kjøp billig, betal 2 ganger....

Det er egentlig ekstrem lite samfunnsøkonomi at så mange bedrifter er etablert innenfor Oslo kommune sine grenser. Stortinget burde flyttes ut av Oslo som et eksempel. Norges kanskje dyreste tomt og norges klart dyreste garasje brenner bort skattepenger.......Får vi folk til å reise UT av Oslo også så kanskje etterspørselen etter elbiler øker fra indre Oslo by også.........

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA