Tesla leverer nå biler uten ladekabler

Startet av Motorwatt, søndag 17. april 2022, klokken 08:36

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: kodax på søndag 17. april 2022, klokken 20:56
Sitat fra: Kim- på søndag 17. april 2022, klokken 20:21
Hvorfor ikke bare legge det som en option når man bestiller bilen? Så kan man velge selv om man trenger
Elon skrev at den skulle bli enklere å bestille med bilen.
og prisen skal reduseres fra 275 til 200 dollar ble også sagt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ansjosfilet

2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Motorwatt

#17
Sitat fra: Handyman på søndag 17. april 2022, klokken 21:51
Sitat fra: kodax på søndag 17. april 2022, klokken 20:56
Sitat fra: Kim- på søndag 17. april 2022, klokken 20:21
Hvorfor ikke bare legge det som en option når man bestiller bilen? Så kan man velge selv om man trenger
Elon skrev at den skulle bli enklere å bestille med bilen.
og prisen skal reduseres fra 275 til 200 dollar ble også sagt.
Ikke uten press. PR-mannen EM slår til igjen.

Tesla has decided to backtrack on its decision to charge an extra $400 for a mobile charging connector for new vehicle purchases, with CEO Elon Musk noting that the item's price would be halved due to the community's feedback. Musk's statement was an understatement.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Tesla er blitt for grådige dessverre. Kan ikke sammenlignes med usb-ladere som kan brukes til alle telefoner. Men de er litt som apple, et luksusmerke for de rikeste.

Om en kutter ut mva-fordelene i norge vil nok en tesla 3 LR etterhvert koste opp mot 800´på slutten av året. Blir en heftig pris pr. år om en ikke kan garantere at batt. holder mer enn 8.

Lapskaus

Personlig synes jeg det er helt greit å kutte den ut som standard. UMCen er jo ikke gratis selv om den følger med bilen. Den driver prisen på bilen opp. Om det at de tar den bort kommer kunden eller tesla til gode er jo et annet spørsmål, men de kunne like gjerne ha satt opp prisen på bilen med et par tusenlapper hvis profitt var motivasjonen.
Unødvendig å måtte betale for en kabel man aldri bruker spør du meg. Det samme gjelder mobilladere. Har tolv sånne liggende i skuffen fra før så jeg trenger ikke en ny når jeg kjøper telefon.

Handyman

Tesla kunne nok hatt noen flere tilvalg når man bestiller bilen, uten at det ødelegger dagens enkelhet. Noe av det som ligger i shoppen hadde vært fint å kunne bestille sammen med bilen:
Homelink (var standard)
Ladekabel (foreløpig standarutstyr i Norge)
Matter
Hengerfeste
Kanskje også takstativ?

For å unngå oppstyr kunne de redusere prisen på bilen tilsvarende det ladekabelen koster når den forsvinner. Dermed havner man på samme pris om man trenger kabel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Handyman på mandag 18. april 2022, klokken 10:46
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 17. april 2022, klokken 22:19
Leveres bilene uten matter?
Beklager, det er bare matta i frunk som er fjernet.

OK - så DEN er borte ja. Venter bare på det neste som forsvinner og blir tilvalg. Ratt? En kan jo snart velge mellom Yoke og vanlig rundt ratt - må vel være mulig med hurtigkobling på disse også slik at man kan velge ratt under overtagelsen av bilen. Når det kommer til Software er det jo flere andre aktører som nå vil satse på å tjene penger her også. Fisker har vel slike planer - så hvem vet - kanskje man nå må huske på å ta med visa kortet når man kommer og skal hente bilen for å få tilgang til software for varme i seter, ratt og ikke minst radio.

Om 10 år kanskje vi alle kan velge å kjøpe en ribbet bil - så ribbet at den faktisk ikke kan registreres som bil før man har gjort nok tilvalg.....

Handyman

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. april 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Handyman på mandag 18. april 2022, klokken 10:46
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 17. april 2022, klokken 22:19
Leveres bilene uten matter?
Beklager, det er bare matta i frunk som er fjernet.

OK - så DEN er borte ja. Venter bare på det neste som forsvinner og blir tilvalg. Ratt? En kan jo snart velge mellom Yoke og vanlig rundt ratt - må vel være mulig med hurtigkobling på disse også slik at man kan velge ratt under overtagelsen av bilen. Når det kommer til Software er det jo flere andre aktører som nå vil satse på å tjene penger her også. Fisker har vel slike planer - så hvem vet - kanskje man nå må huske på å ta med visa kortet når man kommer og skal hente bilen for å få tilgang til software for varme i seter, ratt og ikke minst radio.

Om 10 år kanskje vi alle kan velge å kjøpe en ribbet bil - så ribbet at den faktisk ikke kan registreres som bil før man har gjort nok tilvalg.....
Skjønner ikke helt relevansen til Tesla i denne sammenhengen. Det er vel først og fremst andre bilmerker som selger ribbede versjoner som trenger dyre utstyrspakker for i det hele tatt å være aktuelle.
Du har jo selv tidligere vært svært opptatt av miljø, klima og å spare på ressurser (ikke minst når det gjelder lading), så jeg regner med at du fult ut støtter Teslas valg om å ikke levere ladekabler med alle bilene som mange aldri bruker? Eller er det bare når det passer inn i ditt negative Tesla-narrativ?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Enig. Fatter ikke at noen skal gjøre det til et dagsverk å gå igjennom bestillingsprosessen. Tesla er kjent for sin enkelhet ved bestilling, og har behagelig lite opsjoner i forhold til andre. Men det er forskjell på opsjoner og tilleggsutstyr.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på mandag 18. april 2022, klokken 05:29
Om en kutter ut mva-fordelene i norge vil nok en tesla 3 LR etterhvert koste opp mot 800´på slutten av året. Blir en heftig pris pr. år om en ikke kan garantere at batt. holder mer enn 8.
500k + 25% mva = 625k. Så pluss ladekabel = 800k, jaja.
For øvrig vet ikke jeg at det blir full mva i løpet av året. Du vet muligens mer???
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på mandag 18. april 2022, klokken 10:46
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 17. april 2022, klokken 22:19
Leveres bilene uten matter?
Beklager, det er bare matta i frunk som er fjernet.

Det var synd. Er lei av alle stoffmattene som fyller opp boden. Hadde satt pris på litt lavere bilpris istedenfor å få med matter som aldri vil bli brukt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Motorwatt

SitatHadde satt pris på litt lavere bilpris ....
Da går det kanskje opp i opp? 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. april 2022, klokken 12:04
Sitat fra: Handyman på mandag 18. april 2022, klokken 10:46
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 17. april 2022, klokken 22:19
Leveres bilene uten matter?
Beklager, det er bare matta i frunk som er fjernet.

Det var synd. Er lei av alle stoffmattene som fyller opp boden. Hadde satt pris på litt lavere bilpris istedenfor å få med matter som aldri vil bli brukt.
Helt enig. Jeg er også tilhenger av at man ikke får med ting som ikke blir brukt. Selv har jeg ikke brukt UMC som fulgte med Yen.
UMC er jo i praksis kun til nødlading, og noe man vil bort fra. Nå som stadig flere har ladeboks hjemme og på hytta, og det er offentlige ladepukter "over alt", så er det stadig større sannsynlighet for at man heller trenger Type2-kablen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA