Tesla leverer nå biler uten ladekabler

Startet av Motorwatt, søndag 17. april 2022, klokken 08:36

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. april 2022, klokken 13:57
Har Teslas destinasjonsladere fast kabel?
Ja, det er TWC, så der trenger man jo ikke kabel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. april 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Handyman på mandag 18. april 2022, klokken 10:46
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 17. april 2022, klokken 22:19
Leveres bilene uten matter?
Beklager, det er bare matta i frunk som er fjernet.

OK - så DEN er borte ja. Venter bare på det neste som forsvinner og blir tilvalg. Ratt? En kan jo snart velge mellom Yoke og vanlig rundt ratt - må vel være mulig med hurtigkobling på disse også slik at man kan velge ratt under overtagelsen av bilen. Når det kommer til Software er det jo flere andre aktører som nå vil satse på å tjene penger her også. Fisker har vel slike planer - så hvem vet - kanskje man nå må huske på å ta med visa kortet når man kommer og skal hente bilen for å få tilgang til software for varme i seter, ratt og ikke minst radio.

Om 10 år kanskje vi alle kan velge å kjøpe en ribbet bil - så ribbet at den faktisk ikke kan registreres som bil før man har gjort nok tilvalg.....
Må bare få sagt at Tesla-hatet ditt er helt patetisk nå.
Kan du være så snill å holde deg til strømpriser, ID4 og Polestar?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. april 2022, klokken 12:04
Er lei av alle stoffmattene som fyller opp boden. Hadde satt pris på litt lavere bilpris istedenfor å få med matter som aldri vil bli brukt.
Jeg solgte mine for 1500,-, men det hadde vært enklere å kunne velge gummimatter i stedet ved bilbestilling.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på mandag 18. april 2022, klokken 16:48
Jeg solgte mine for 1500,-, men det hadde vært enklere å kunne velge gummimatter i stedet ved bilbestilling.
Eget valg for matter, ingen, gummi, eller stoff.

Problemet for Tesla (og alle andre) er at man må over på BTO når man får mange valgmuligheter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Sitat fra: DagfinnN på mandag 18. april 2022, klokken 11:30
Sitat fra: filtvet på mandag 18. april 2022, klokken 05:29
Om en kutter ut mva-fordelene i norge vil nok en tesla 3 LR etterhvert koste opp mot 800´på slutten av året. Blir en heftig pris pr. år om en ikke kan garantere at batt. holder mer enn 8.
500k + 25% mva = 625k. Så pluss ladekabel = 800k, jaja.
For øvrig vet ikke jeg at det blir full mva i løpet av året. Du vet muligens mer???

Med 60.000,- i prisstigning bare siste mnd er vi nok der snart. I Sverige koster tilsvarende bil over 700´nå.

jkirkebo

Er lei av alle stoffmattene som fyller opp boden. Hadde satt pris på litt lavere bilpris istedenfor å få med matter som aldri vil bli brukt.

Hvordan fikk du solgt de? Kan ikke helt se det store markedet når stoffmatter har fulgt med alle biler når de var nye...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Jeg bruker kun stoffmatter året rundt og skifter de heller etter 3-4 år, om de blir slitt. Er ikke begeistret for gummi/plastmatter, kalde, harde, lukter gummi når de er nye, og føles billig. Mange av de får også et sånn evigbrunt utseende når de først har blitt skitne. På tross av skrubbing og spyling. Så ja, det finnes defintivt et marked. Men det er primært førermatta som blir slitt, det man har gasshælen.. og mattesett er veldig billig hos Tesla.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:49

Hvordan fikk du solgt de? Kan ikke helt se det store markedet når stoffmatter har fulgt med alle biler når de var nye...
Godt gjort å få så mye for matter som koster mindre i shoppen.
Tekstilmatter til TMY koster 540,- og 1020,- til TM3.

SurSnasen

Gjelder dette bare UMC? Eller tar de også bort Type2-kabelen?
Nødlader (UMC) brukes ikke altfor ofte her i gården, men likevel 3-4 ganger hvert år. Type2-kabelen brukes mellom 10 og 20 ganger hvert år. Så definitivt et tap om den kuttes ut. Mange har anskaffet seg ladebokser hvor de kobler til Type2. Og mange destinasjonsladere (kjøpesentre, parkeringsgarasjer etc) krever at man bruker sin Type2.

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 19. april 2022, klokken 22:46
Gjelder dette bare UMC? Eller tar de også bort Type2-kabelen?
Nødlader (UMC) brukes ikke altfor ofte her i gården, men likevel 3-4 ganger hvert år. Type2-kabelen brukes mellom 10 og 20 ganger hvert år. Så definitivt et tap om den kuttes ut. Mange har anskaffet seg ladebokser hvor de kobler til Type2. Og mange destinasjonsladere (kjøpesentre, parkeringsgarasjer etc) krever at man bruker sin Type2.
Foreløpig er det sagt lite om dette for Europa sin del tror jeg. Og det er jo "full panikk i leiren" på Twitter. Det virker som flere tror at Tesla skal slutte med ladekablene. Realiteten er bare at de ikke leveres som en del av bilen, men at man må betale 200 dollar for dem hvis man ønsker kabelen levert med bilen. Det er altså kun snakk om en prisstiging for de som vil ha kabelen. Det er jo mye mindre panikk når de hever prisen på bilen med 2000 dollar.

kodax

Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. april 2022, klokken 14:35
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:49

Godt gjort å få så mye for matter som koster mindre i shoppen.
Tekstilmatter til TMY koster 540,- og 1020,- til TM3.
Disse var til TMX, solgt de på Finn.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Andrewas

Brukte vår UMC senest i påsken på et hotell i Danmark hvor de hadde rød plugg.

Enkelte ting var bedre før:
Synd at den UMC som ikke lenger er inkludert er av dårligere type enn før (den gamle kan lade også på 3 fas).
Og at det ikke lenger er opsjon for dobbelt lader i bilen. Vår gamle har 2x11kW og kan lade på 22kW såfremt man er koblet til en type2 kontakt som kan levere såpass (mange kan det). Også det kom til nytte i påskeferiens biltur til Mosel og Alsace.

2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

daktari

I praksis er jo fjerning av utstyr en prisøkning.
UMCen er jo en av de bedre nødladerne på markedet, og med blå eller rød adapter har man kunnet bruke den fast til lading.
Prisen ligger vel på ca 10.000,- hvis man skal ha en ny i dag.

Andre merker leverer enten store klumper eller småtasser som bare gir 8A. 

Det som skilte Tesla i positiv retning her velger de å ta bort - ganske snålt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 23. april 2022, klokken 09:11
UMCen er jo en av de bedre nødladerne på markedet, og med blå eller rød adapter har man kunnet bruke den fast til lading.

Dersom en vil skape større overskudd for bedriften er det jo ikke snålt i det hele tatt.
Tesla er jo blitt elbilverdens, om ikke bilens, svar på Iphone. Du har dedikerte eiere og wannabes som ønsker å kle på seg bilen uansett pris.  Vet om damer som har null peiling på bil generelt som når de skal handle bil - skal ha en Tesla. De gidder ikke prøve andre biler, se på andre biler osv...De vil ha en Tesla punktum.  Tesla har klart å bygge en merkevare som nå selger seg selv - så en lader fra eller til betyr trolig ingenting.

DagfinnN

Sitat fra: daktari på lørdag 23. april 2022, klokken 09:11

10.000??
Vet jo at du forsøker å sverte, men etterettelig er det fint å være.
UMC koster jo 3 365, blått adapter koster jo 400 - altså godt under 4k.
https://shop.tesla.com/no_no/product/gen-2-universalmobilkobling
I tillegg er det varslet at prisen skal halveres.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA