Tesla leverer nå biler uten ladekabler

Startet av Motorwatt, søndag 17. april 2022, klokken 08:36

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. april 2022, klokken 11:07
Sitat fra: daktari på lørdag 23. april 2022, klokken 09:11
I praksis er jo fjerning av utstyr en prisøkning.
UMCen er jo en av de bedre nødladerne på markedet, og med blå eller rød adapter har man kunnet bruke den fast til lading.
Prisen ligger vel på ca 10.000,- hvis man skal ha en ny i dag.

Andre merker leverer enten store klumper eller småtasser som bare gir 8A. 

Det som skilte Tesla i positiv retning her velger de å ta bort - ganske snålt.
10.000??
Vet jo at du forsøker å sverte, men etterettelig er det fint å være.
UMC koster jo 3 365, blått adapter koster jo 400 - altså godt under 4k.
https://shop.tesla.com/no_no/product/gen-2-universalmobilkobling
I tillegg er det varslet at prisen skal halveres.
Tror ikke noen velger elbil basert på hvilken ladekabel som følger med :P

Enig i at man ikke skal drive å produsere masse greier som blir liggende ubrukt uansett hvor bra det er.

Motorwatt

SitatEnig i at man ikke skal drive å produsere masse greier som blir liggende ubrukt uansett hvor bra det er.

Hvor mange ganger i løpet av eierskapet må det brukes for å få benevnelsen "ubrukt"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Hvis de gjør dette for å øke fortjenesten så forstår jeg kritikken, men om de kan redusere prisen eller droppe en prisøkning, så er det helt topp. Selv om 90% skulle ha behov for ladekabelen, så er det da allikevel meningsløst at det skal produseres og betales for noe de siste 10% ikke bruker, når de som trenger det heller kan bestille det separat, forutsatt at totalprisen ikke økes. I Norge vil vel muligens ekstrautstyret få moms avhengig av hvordan det gjøres, men det vil nok uansett bare vare kort tid før alt får moms.

Motorwatt

TM3 har hatt 10.000.- USD i prisøkning det siste året. De har unnskyldt seg med økende råvarepriser, mens tallene fra Q1 viser en økt fortjenestemargin. Konfrontert med dette var svaret noe sånt som "jammen vi regner med at det kommer". Så jeg tror man bare kan glemme at bortfall av ladekabler endrer noe prismessig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. april 2022, klokken 11:21
SitatEnig i at man ikke skal drive å produsere masse greier som blir liggende ubrukt uansett hvor bra det er.

Hvor mange ganger i løpet av eierskapet må det brukes for å få benevnelsen "ubrukt"?

0?

Konas Model 3 fra 2019 har ennå ikke hatt UMCen i bruk og jeg tviler sterkt på at det noensinne vil skje. Jeg har brukt min fra Model X en del tidligere, men nå er det vel fort 2-3 år siden forrige gang.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Motorwatt

Selv har jeg brukt UMC 4-5 ganger, og de gangene har det vært nødvendig/praktisk. Ligger ikke permanent i bilen, men taes med ved kjent behov.
Tesla S75D - 09/2018

Contango

Kommer ikke type 2 kabel med Peugeot (og muligens de andre Stellantis bilene) og synes egentlig det er et større problem. Har heller ikke brukt UMC på tre-fire år. Skal nok overleve dette.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. april 2022, klokken 10:57
....Vet om damer som har null peiling på bil generelt som når de skal handle bil - skal ha en Tesla. De gidder ikke prøve andre biler, se på andre biler osv...De vil ha en Tesla punktum.  Tesla har klart å bygge en merkevare som nå selger seg selv - så en lader fra eller til betyr trolig ingenting.
Ikke bare det, jeg kjenner flere familier der det er barna som har bestemt at det blir Tesla. Foreldrene hadde andre planer men gav etter for mas/press. Banale ting som prompepute og spill selger mange biler i fleng. Uansett om man liker det eller ikke. Tiden der "far i huset" bestemte bilkjøpet, tilhører definitivt fortiden. Og godt er det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

SitatIkke bare det, jeg kjenner flere familier der det er barna som har bestemt at det blir Tesla. Foreldrene hadde andre planer men gav etter for mas/press.

Så gal har vel forhåpentligvis ikke verden blitt!
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. april 2022, klokken 16:06
SitatIkke bare det, jeg kjenner flere familier der det er barna som har bestemt at det blir Tesla. Foreldrene hadde andre planer men gav etter for mas/press.

Foreldrene har tydeligvis latt seg "overtale". Det finnes da mye verre ting i verden enn dette. Det er tross alt bare snakk om en bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. april 2022, klokken 16:06

Har du virkelig ikke prøvd å overtale dine foreldre til å kjøpe den kule bilen da du var yngre?

Det har jeg, og fattern ble faktisk påvirket noen ganger :)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Motorwatt

Mulig, men heldigvis lyktes jeg ikke, og forventet det neppe heller. At barn uten noen økonomisk forståelse skal kunne bestemme familiens kjøp i halvmillion-klassen er IMO mildt sagt ren dumskap.
Tesla S75D - 09/2018

sjokomelk

Tilbake til ladekabler - Vi må også huske at i USA har alle ladestasjoner fast kabel. Så så lenge Tesla leverer med J1772-adapteret sitt med bilen, så vil de aller færreste der borte merke noe til at UMC er borte. Skal de ha fast ladestasjon hjemme, så må de enten bruke J1772-adapteret eller kjøpe en Tesla Wall Connector. For en del var det kanskje en billigere/enklere løsning å bruke UMC på en 240V 50A kurs, eller av og til en 30A kurs til tørketrommel. Men ut i fra det jeg har sett og lest på nett, så er de som bruker UMC som primærlademetode i fåtall der borte. Og dette er også tall Tesla selv sitter på siden de vet hva slags ladekabel som er plugget inn på bilene våre. (Man finner dette i APIet hvis man vil se selv.)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. april 2022, klokken 22:30
Mulig, men heldigvis lyktes jeg ikke, og forventet det neppe heller. At barn uten noen økonomisk forståelse skal kunne bestemme familiens kjøp i halvmillion-klassen er IMO mildt sagt ren dumskap.
Tja, bestemme flatt ut er jeg enig i. Men ofte blir jo bilkjøp avgjort på hva man "liker", og ikke ren økonomi. F.eks prioriteres store felger, røde kalipere osv. Min erfaring tilsier at mange finner den bilen de har mest lyst på ut ifra hva de prioriterer mest, om det er utseende, teknologi eller ytelse. Og så konstruerer de argumenter for at det er den mest fornuftige bilen å kjøpe ovenfor den bedre halvdel.

Hvis man skal kjøpe en familiebil, og far eller mor har funnet ett knippe biler som alle kan virke (f.eks TMY, EV6, Mach-e, ID.4) så er det vel greit at barna kan komme med innspill?

Trives barna i bilen så er det en stor mulighet for at mor og far også trives mere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Klart det. En slik beslutning synes jeg det er helt greit at alle er med på å komme med innspill. Det jeg reagerer kraftig på er utsagnet om at foreldre "gir opp etter mas, og lar heller barna bestemme". Og at det t. o. m. sies at det gjelder "flere". Det har jeg vanskeligheter med å svelge.

Økonomi er viktig, og for de aller fleste familier som kjøper bil blir det ofte noen prioriteringer som også må avklares. Fin opplæring for barn.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA