Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Team Lotus

Etter å først ha henvendt meg til forbrukerrådet sa de at problemstillingen med unødig og for dyr service var en sak for konkurransetilsynet. Men at NAF var den vanligste aktøren som fremmet slike saker, det er lettere og enklere enn at privatpersoner gjør det.

Så jeg snakket med NAF og forklarte mitt synspunkt om at Nissan Norge både krever urimelig hyppig service og tar for mye betalt i forhold til arbeidet som utføres.

Men mitt synspunkt er bare basert på "hearsay" etter å ha googlet rundt en stund etter først å ha blitt sjokkert over de oppgitte prisene fra Ålgård Auto.

NAF sa at dette var første gang de hadde blitt presentert bekymringen og at de var interessert i å undersøke dette nærmere. Det er en kjent sak at verkstedsinntekter er den viktigste inntekten for norske forhandlere, og det er ikke vanskelig å forstå at Nissans ryggmarksrefleks er å forsøke å videreføre denne modellen selv for en bil som ikke krever like omfattende vedlikehold som en forbrenningsbil.

MEN for å undersøke saken nærmere må de få se eksakt hva manualen sier skal utføres ved hvert service-interval. Jeg har ikke fått levert min bil enda så jeg har ingen manual! Så kanskje kan noen her scanne informasjonen og laste den opp her eller til dropbox?
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

foxy

hva er etter din menig riktig pris og hvor hyppig service burde utføres?

I-miev 2011
Asker

Aspiranten

VW Golf får service hvert 3. år kun og er derfor billigere å drifte enn våre vedlikeholdsfrie elbiler.

Tenk på det mens du bruker 20,000,- på service de kommende årene...

Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 05. september 2012, klokken 23:44
VW Golf får service hvert 3. år kun og er derfor billigere å drifte enn våre vedlikeholdsfrie elbiler.

Tenk på det mens du bruker 20,000,- på service de kommende årene...


det er vel ingen ny bil da...
I-miev 2011
Asker

TrondR

20.000,- på 3 år er 6.700,- pr år/service...
Mener selgeren på BNH sa ca 3.500,- pr service jeg, og jeg synes ikke det var veldig ille
Bor på Slependen
2012-modell Hvit Nissan Leaf

gbzdoc

Nå er service intervallet på Leafen 30.000 km eller en gang pr. år, what ever comes first.

Noen som har vært på service enda og vet hva det faktisk koster? Mener å huske priser rundt 4k har vært nevnt?. Vet at Nissan tar med utvidet service på bremsene i Norge siden de frykter at disse vil ruste under norske forhold og lite bruk av brems grunnet regen.

Forøvrig er jeg ikke helt enig med service kun hver tredje år på Golf, selv med LogLife programmet:

http://www.volkswagen.no/no/no/Service/alt_om_service/serviceprogram.html

Gud vet hva denne luringen innebærer: "Intervallservice iht. fleksibel serviceintervallanviser" ;-)

Og følger du det som verkstedet sier så er det som regel at man helst bør ha oljeskift minst hvert år, eller hver 15k km. En slik service kostet sist jeg gjorde det hos Møller over 1500,-. (Kun olje service som de så fint kalte det, ikke noe mer, for da blir det med en gang grisedyrt...)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 06. september 2012, klokken 00:24
Nå er service intervallet på Leafen 30.000 km eller en gang pr. år, what ever comes first.

Noen som har vært på service enda og vet hva det faktisk koster? Mener å huske priser rundt 4k har vært nevnt?. Vet at Nissan tar med utvidet service på bremsene i Norge siden de frykter at disse vil ruste under norske forhold og lite bruk av brems grunnet regen.

Det er nok ingen som har vært inne ennå. Jeg har den første privatregistrerte Leafen i landet og den er ikke 1 år gammel før den 30.10.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Med mindre noen har trillet mer enn 30k allerede da... ;)

Men du ligger vel godt ann også på den statistikken regner jeg med?

(Virker ikke som Leafen din står mye i garasjen og støver ned)

Aspiranten

Sitat fra: TrondR på torsdag 06. september 2012, klokken 00:06
20.000,- på 3 år er 6.700,- pr år/service...
Mener selgeren på BNH sa ca 3.500,- pr service jeg, og jeg synes ikke det var veldig ille

De kommende årene sa jeg. Ikke 3 år.

Jeg skal ha bilen i minst 5 år.

Servicen stigermed 1000kr etter første service...
Nissan Leaf

Aspiranten

#9
Epost fra BNH

SitatBirger N. Haug sine servicekostnader er:

1 år 3590

2 år 4790

3 år 4890

4 år 4790

5 år 4890




Jeg antar atmateriell kommer i tillegg.

http://elbil.no/elbiler/605-elbil-na-med-100-rekkevidde
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 06. september 2012, klokken 00:24
Nå er service intervallet på Leafen 30.000 km eller en gang pr. år, what ever comes first.

Noen som har vært på service enda og vet hva det faktisk koster? Mener å huske priser rundt 4k har vært nevnt?. Vet at Nissan tar med utvidet service på bremsene i Norge siden de frykter at disse vil ruste under norske forhold og lite bruk av brems grunnet regen.

Forøvrig er jeg ikke helt enig med service kun hver tredje år på Golf, selv med LogLife programmet:

http://www.volkswagen.no/no/no/Service/alt_om_service/serviceprogram.html

Gud vet hva denne luringen innebærer: "Intervallservice iht. fleksibel serviceintervallanviser" ;-)

Og følger du det som verkstedet sier så er det som regel at man helst bør ha oljeskift minst hvert år, eller hver 15k km. En slik service kostet sist jeg gjorde det hos Møller over 1500,-. (Kun olje service som de så fint kalte det, ikke noe mer, for da blir det med en gang grisedyrt...)

Jeg har hatt Audi med long life. Ingen luring. Det er snakk om kjøring under ekstreme forhold, som småkjøring, mye kø og støv i luften.

Vi derimot betaler 5000 i året så Nissan skal få hente brukerdata fra bilene våre...
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 06. september 2012, klokken 06:24
Med mindre noen har trillet mer enn 30k allerede da... ;)

Men du ligger vel godt ann også på den statistikken regner jeg med?

(Virker ikke som Leafen din står mye i garasjen og støver ned)

Jeg drar ikke på meg så mange kilometer som mange andre siden jeg normalt ikke bruker bil til jobben (kun 3-4 ganger i måneden). Bilen passerer snart 14.000km.

Forøvrig den mest feilfrie bilen jeg noensinne har eid. Eneste feil har vært en parklyspære som gikk og tok sikringen samtidig. Den ble byttet kostnadsfritt. På Touranen husker jeg det var en drøss med småting og noen større ting det første året...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 06. september 2012, klokken 07:48
Epost fra BNH

SitatBirger N. Haug sine servicekostnader er:

1 år 3590

2 år 4790

3 år 4890

4 år 4790

5 år 4890




Jeg antar atmateriell kommer i tillegg.

http://elbil.no/elbiler/605-elbil-na-med-100-rekkevidde


De opplyste serviceprisene henger ikke på greip.. Servicepunkter på drivverket på Leaf er tilnærmet ikkeeksisterende, alt det andre er som konvensjonelle biler.

Jeg har en Auris Hybrid som har et drivverk som er mange ganger mer avansert enn det du finner i en Leaf, og her snakker vi om forventede servicepriser som er under halvparten av det de innbiller seg de skal få på BNH.

Jeg skulle gjerne sett hvilket punkter Nissan mener koster mer på en Leaf sammenlignet med en Auris Hybrid som kan forsvare de prisene som er presentert  ::)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

foxy

#13
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 06. september 2012, klokken 07:57
Sitat fra: gbzdoc på torsdag 06. september 2012, klokken 00:24
Nå er service intervallet på Leafen 30.000 km eller en gang pr. år, what ever comes first.

Noen som har vært på service enda og vet hva det faktisk koster? Mener å huske priser rundt 4k har vært nevnt?. Vet at Nissan tar med utvidet service på bremsene i Norge siden de frykter at disse vil ruste under norske forhold og lite bruk av brems grunnet regen.

Forøvrig er jeg ikke helt enig med service kun hver tredje år på Golf, selv med LogLife programmet:

http://www.volkswagen.no/no/no/Service/alt_om_service/serviceprogram.html

Gud vet hva denne luringen innebærer: "Intervallservice iht. fleksibel serviceintervallanviser" ;-)

Og følger du det som verkstedet sier så er det som regel at man helst bør ha oljeskift minst hvert år, eller hver 15k km. En slik service kostet sist jeg gjorde det hos Møller over 1500,-. (Kun olje service som de så fint kalte det, ikke noe mer, for da blir det med en gang grisedyrt...)

Jeg har hatt Audi med long life. Ingen luring. Det er snakk om kjøring under ekstreme forhold, som småkjøring, mye kø og støv i luften.

Vi derimot betaler 5000 i året så Nissan skal få hente brukerdata fra bilene våre...

jeg har hatt audi med longlife også - 3 år har jeg aldri sett ??!

Serviceprisene er kjent ved kjøpstidspunktet for de fleste - er man ikke fornøyd med totalprisen over f.eks. 5 år, ikke kjøp bilen da... er vel så enkelt som det. 

Har du ikke gjord hjemmeleksene ved siste bilkjøp og kjøpt leafen på impuls?  ;)

I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på torsdag 06. september 2012, klokken 08:58

jeg har hatt audi med longlife også - 3 år har jeg aldri sett ??!

På vår Touran er det Longlife program med service hver 30K eller hvert annet år - det som kommer først. Som regel kjøres bilen under 10K i året. Husker ikke akkurat kostnad, men tror det ligger i størrelsesorden 3.600,  da annenhvert år.

( Men på den annen siden ble bilen reparert for nærmere 20K for 2 år siden; bremser, registerreim, og 22K i år; et-eller-annet-med-turbo, knekt bakfjær, bærekuler  ::) )

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA