Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 06. september 2012, klokken 12:04
Vil ikke hybriden din bruke like mye bremseregenering som Leaf da? Slik at den også må få smurte bremser etter hver vinter...

Nettopp!

Prisene som oppgis av merkeforhandlerne her i Norge ser ikke ut til å ha rot i virkeligheten. De kan seriøst bare glemme å bruke mine penger på oppsmøring av bremser på min Leaf.

Om det betyr at jeg må bytte et par bremseskiver på egen kost om 3-4 år, så skal jeg heller stå i dette. Jeg tviler meget sterkt på at dette blir problem så lenge jeg er oppmerksom på dette og sørger for at friksjonsbremsene brukes på hver tur.

Min påstand er at vår nummer 2 bil, en Toyota Auris Hybrid, er en teknisk mye mer komplisert bil som på følgelig burde hatt enda høyere servicekostnader enn en Nissan Leaf. Jeg tør vedde på at det ikke finnes en eneste forhandler i Norge som kan overbevise meg om noe annet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Kan vi få en uttalelse fra Toyota ang. dette på Prius? De har jo hatt bremseregenering i over ti år nå. Det bør foreligge data på dette.

Fint om vi kan spare 10-15.000,- i servicekostnader gjennom en triumf her.

Da blir det en ny linse  :D
Nissan Leaf

foxy

#32
jeg kan ikke se at en service med det som vanligvis gjøres er stort annerledes på en elbil enn på en fossil - se man bort fra oljeskift.

kalkulen for service kostnader består jo av 2 deler - faste kostnader (som verkstedsplass, andel verktøy etc) og en variabel del som material og tid ++.

hvorfor service på en el- bil koster mer enn for tilsvarende fossil kan jo være begrunnet i bruk av spesialverktøy, elbil spesifikke analyseverktøy ++ og\eller lengre tid for å bla. analysere batteritilstand. Kostnadene for spesial utstyr må da "avskrives" over færre antal biler enn fossilvariantene.

å utføre service på et uavhengig verksted har man lov til å gjøre, men skjer det noe i garantitiden sitter man lett mellom stolene hvor produsenten kanskje hevder at noe ikke ble gjord som forskriftene tilsier og den andre siden noe annet. tidskostnaden man bruker på en slik sak er ikke i samsvar med den eventuelle besparelsen man oppnår - i alle fall for min del. men vi har alle forskjellige preferanser.
I-miev 2011
Asker

Team Lotus

Sitat fra: foxy på torsdag 06. september 2012, klokken 13:18
jeg kan ikke se at en service med det som vanligvis gjøres er stort annerledes på en elbil enn på en fossil - se man bort fra oljeskift.
For det første er vel oljeskift og oljefilter det viktigste argumentet for i det hele tatt å ha så hyppig service som er vanlig for fossilbiler. Det er også mange andre deler som trenger mindre kontroll på elbil. F eks er det ingen tennplugger og bremseklosser slites svært lite.

Sitat
hvorfor service på en el- bil koster mer enn for tilsvarende fossil kan jo være begrunnet i bruk av spesialverktøy, elbil spesifikke analyseverktøy ++ og\eller lengre tid for å bla. analysere batteritilstand. Kostnadene for spesial utstyr må da "avskrives" over færre antal biler enn fossilvariantene.
Du er snill som hjelper Nissan med å dikte opp mulige forklaringer heller enn å be de om en forklaring ;-)

Sitatå utføre service på et uavhengig verksted har man lov til å gjøre, men skjer det noe i garantitiden sitter man lett mellom stolene hvor produsenten kanskje hevder at noe ikke ble gjord som forskriftene tilsier og den andre siden noe annet. tidskostnaden man bruker på en slik sak er ikke i samsvar med den eventuelle besparelsen man oppnår - i alle fall for min del. men vi har alle forskjellige preferanser.

Man sitter ikke mellom stolene. Hvis det uavhengige verkstedet ikke kan dokumentere at de har gjort som produsenten krever, er det deres ansvar.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Team Lotus

 
Hei Frank,



Takk for at du har kontaktet Nissan Kundeservice 06/09/2012!

Ditt referansenummer er: 1-3B3EC7



I forbindelse med din henvendelse om service for en Nissan LEAF, kan vi informere deg om at en røff anslåelse er at servicekostnadene vil være  opptil 15% lavere enn servicekostnader for en drivstoffdreven bil.



En Nissan LEAF skal ha service hver 6. måned (/15,000km avhengi av hva som inntreffer først) av bremser og bremsekomponenter, ettersom bremsesystemet på Nissan LEAF varierer fra en drivstoffdreven bil.  I tillegg er det en større årlig service hver 12. måned (/30,000km avhengi av hva som inntreffer først).



Priser på service settes av hver enkelt Nissan LEAF forhandler, og vi har ingen lister på disse prisene hos oss, derfor vil vi anbefale deg å kontakte din nermeste Nissan LEAF forhandler for mer informasjon om dette. Det er hos en autorisert Nissan LEAF forhandler at service utføres. Serviceintervaller og kostnader for Nissan LEAF kan vi informere deg om at en røff anslåelse er at servicekostnadene vil være opptil 15% lavere enn servicekostnader for en drivstoffdreven bil.



Vi håper at dette er til hjelp. Du må gjerne ta kontakt med oss hvis du har flere spørsmål.



Vi ønsker deg en god dag!



Med vennlig hilsen,

Kristine Fylling



Nissan LEAF Kundeservice Norge

Tlf: 800 800 98

Åpningstider: Man-Fre 09:00-17:00

E-post: evnorway@nissan-services.eu

Web adresse: www.nissan.no/leaf

Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

BE

Til de som ikke kjenner til dette, er det altså helt vanlige bremser på en Nissan Leaf. Forskjellen er at en ikke trenger å bruke disse i like stor grad som på konvensjonelle biler grunnet regenereringen vi har. Regenereringen ivaretas av motoren vår, alt styres av elektronikk som forøvrig ikke trenger noe som helst vedlikehold.

Pass derfor på at ikke selgere eller verksted kommer med noen utenomjordiske påstander om at regenereringen i bremsene krever ekstra vedlikehold, eller noe i den duren. Dette er nemlig nevnt i tidligere tråder på forumet. Det er til å gråte av hvor lite enkelte representanter for Nissan har satt seg inn i hvordan bilen fungerer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Team Lotus

I følge denne artikkelen var gjennsomsnittlig pris på service 5770kr høsten 2010 http://www.dagbladet.no/2010/08/03/tema/motor/bil/service/12824309/. Regulert for konsumprisindeks blir det 5878kr.

Minus 15 prosent av dette = servicekostnad på 5111 i året for to service på et år.

Ålgård Autos oppgitte pris er 21% høyere enn dette for en service (ikke to). Dette kaller jeg villedende markedsføring.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

foxy

hehe må en leaf på service hver 6 mnd pga bremsene????  ;D ;D ;D


det må jo bare være vås
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Team Lotus på torsdag 06. september 2012, klokken 13:30
For det første er vel oljeskift og oljefilter det viktigste argumentet for i det hele tatt å ha så hyppig service som er vanlig for fossilbiler. Det er også mange andre deler som trenger mindre kontroll på elbil. F eks er det ingen tennplugger og bremseklosser slites svært lite.

At de slites mindre er ikke nødvendigvis en grunn for at bremsanlegget f.eks. ikke burde kontrolleres.

Sitat
Man sitter ikke mellom stolene. Hvis det uavhengige verkstedet ikke kan dokumentere at de har gjort som produsenten krever, er det deres ansvar.

poenget er at DU fort bruker MANGE timer på slik sak..
I-miev 2011
Asker

BE

Sitat fra: foxy på torsdag 06. september 2012, klokken 15:50
hehe må en leaf på service hver 6 mnd pga bremsene????  ;D ;D ;D


det må jo bare være vås
Jeg lever farlig med andre ord...


Nissan driter seg ut i all offentlighet med slike uttalelser!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Team Lotus

Sitat fra: foxy på torsdag 06. september 2012, klokken 15:50
det må jo bare være vås
Vås er det ikke, det er også dette som står i den amerikanske servicemanualen. Men det ser ikke ut til at norske forhandlere har fått det med seg.

Om det er nødvendig er vel derimot sterkt tvilsomt. Lurer på hva som står i service-manual til f.eks. Toyota Prius?
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

foxy

Sitat fra: Team Lotus på torsdag 06. september 2012, klokken 16:13
Sitat fra: foxy på torsdag 06. september 2012, klokken 15:50
det må jo bare være vås
Vås er det ikke, det er også dette som står i den amerikanske servicemanualen. Men det ser ikke ut til at norske forhandlere har fått det med seg.

Om det er nødvendig er vel derimot sterkt tvilsomt. Lurer på hva som står i service-manual til f.eks. Toyota Prius?

kan det være at de redd for at bremsene ruster i hjel siden de ikke blir brukt så ofte?  ;)
I-miev 2011
Asker

keca

Da spøker det for fremtidige garanti-krav for min del. Har jo hoppet over første service. Sjekket opp service for en stund siden, BNH økern opplyste at første service var på 30 000. Skal ihvertfall få det skriftlig av dem.

Da jeg snakket med selger i forbindelse med handelen, kom vi jo innom servicekostnader. Han nevnte at pris ikke var fastsatt enda, men anslaget hans stemte greit nok. Han poengterte også at servicekostnaden kunne virke unaturlig høy. Så jeg kjøpte ihvertfall bilen ut i fra en pris på service som ble gjeldende.

Trodde forøvrig at en del av regenereringsdelene satt bak bremsene og at de trenger en viss service.

Det er vel heller ikke å oppdikte grunner da man nevner investeringer i opplæring og utstyr for å kunne ha service på en elbil. Og disse kostnadene blir jo også fordelt på en god del færre enn for en vanlig bil. De leker jo ikke butikk, selvfølgelig skal de tjene penger...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Team Lotus

Det er ikke et troverdig argument dersom ikke f eks Toyota også benytter det.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Lynet

Nissan Leaf har faktisk helt spesielle bremser, men det gjelder kun servoen. Servoen er på de fleste biler er en stor vacumklokke som får undertrykk fra motoren. På noen er det hydraulikk som forsterker pedaltrykket, men på Leaf er det en elektromotor. Men jeg kan ikke se at servoen er et ekstra servicepunkt.

For å hindre rust på skivene er det bare å ta en god innbremsing i N før du parkerer bilen. Det er da kun de hydrauliske bremsene som brukes og man får tørket skivene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA