Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

StianB

Leaf må være en elendig bil!

service på nye Think (20000km) kostet meg 1750 kr....

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Team Lotus

#16
Første service er 4300kr, deretter 6200kr for de påføldende. Disse prisene har jeg fått oppgitt hos Ålgård Auto. Bilen er ikke elendidg, den er helt topp og det er derfor fint lite som skal gjøres på service. Det er jo det som er problemet - her kreves det mye penger for lite arbeid.

Foxy: nei det er ikke så enkelt som at man ikke bør kjøpe bilen hvis man ikke liker prisene på service. Fordi man kan alltids velge å gå til et annet uavhengig verksted for å få gjennomført service til en billigere penge, uten at det går på bekostning av garantien.

Men siden Nissan har monopol på service av Leaf (med diagnoseutstyr og spesialutdannede mekanikere) har man ikke den muligheten.

Det er fri prissetting i Norge, men min mening er at de utnytter sin monopolsituasjon til å forlange en urimelig høy pris. Og derfor kan det være en sak for konkurransetilsynet.

Men er det noen som kan scanne service-info fra manualen og laste den opp?
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

BE

Jeg har bare den amerikanske serviceboken på maskinen her.

Til informasjon så kan du velge å ta servicen hvor som helst i USA, og det er gratis å komme innom for å ta "EV Battery usage report" (Det står også nederst på siden). Sannsynligvis er dette punktet gratis da det er en fordel for Nissan å hente inn så mye informasjon som mulig om batteriene med tanke på eventuelle garantihåndteringer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Team Lotus

Takk, amerikansk er bedre enn ingenting. Men dette ser ut som det bare gjelder første service. Jeg antar det er forskjellige saker som skal gjøres ved påfølgende service?
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010


keca

Fikk faktisk brev fra BNH her en dag der de skriver at de går utifra at det snart er tid for service og de har satt opp forslag til dato. Jeg har vel kjørt litt over 25 000(har stått rolig i 2 av mnd). Bilen skal også inn til lakkering (forsikringssak mot Statens Vegvesen - kreosot), så jeg tar vel begge deler samtidig etterhvert (vet at bilen står ganske stille neste mnd) så jeg er usikker på om jeg tar servicen litt tidligere eller om jeg skal vente.

Prisen visste jeg jo om, synes heller ikke den er avskrekkende. Det er ikke bare lønn til mekaniker som ligger her. Ekstra utdanning/kurs for å kunne skru på elbiler, ekstra investeringer i utstyr osv skal jo tjenes inn. Så det går vel en stund før de går i pluss her.

Service for min andre bil var nå rundt 7000 kroner for en helt vanlig service. Det eneste ekstra er vel oljeskift i forhold til Leaf. På Leaf har de igjen andre ting som krever litt ekstra tid, som bremser/regenererings system, batterimåling f.eks. At Leaf har en enkel drivlinje er vel en ting, men er det så mye som utføres på drivlinjen på en vanlig bil på en vanlig service da i forhold til Leaf? Kunne egentlig gjort mere, automatgirkassen på bilen min havarerte for litt siden. Alle servicer er fulgt, men ettersom bilen er en gammel haug (2004) må jeg selvfølgelig dekke kostnaden selv. Oljeskift utgjør 1000 kroner, så den har fortsatt dyrere service enn Leaf.

Men, jeg skulle gjerne heller fått betalt jeg for at noen gadd å kikke over bilen min...

Er vel noen biler som kommer med fem års service inkludert også, men man har vel måtte betale for det ett sted...

Fint at noen tar denne oppgaven iallefall. Hvis ingen har ordnet med service info til i kveld skal jeg fikse det.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

BE

#21
Sitat fra: keca på torsdag 06. september 2012, klokken 10:35
**
Prisen visste jeg jo om, synes heller ikke den er avskrekkende. Det er ikke bare lønn til mekaniker som ligger her. Ekstra utdanning/kurs for å kunne skru på elbiler, ekstra investeringer i utstyr osv skal jo tjenes inn. Så det går vel en stund før de går i pluss her.
**

Hvorfor slår ikke dette ut på 1 års-service på min Auris hybrid? Det er et enda mer avansert driverk på denne!

Her snakker vi også om en elmotor (faktisk 2 elmotorer) på 60 kW samt en batteripakke på 480 Volt og 1.6 kWh. Denne kommer i tillegg til 1.8 liters bensinmotor som krever det vanlige stellet. Denne servicen koster ca kr 2000,- inkludert olje og filter på motoren.

Hvorfor Nissan mener de skal ha mer for å ta service på en Leaf skal bli spennende å se.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

#22
Sitat fra: foxy på torsdag 06. september 2012, klokken 08:58
Serviceprisene er kjent ved kjøpstidspunktet for de fleste - er man ikke fornøyd med totalprisen over f.eks. 5 år, ikke kjøp bilen da... er vel så enkelt som det.  

Har du ikke gjord hjemmeleksene ved siste bilkjøp og kjøpt leafen på impuls?  ;)

Det var ingen av oss som fikk vite serviceprisene da vi kjøpte Leaf. Hvis du hadde vært fast stamkunde i Leaf forumet for ett år siden så hadde du visst dette. Sånnsett føler vi oss lurt - en vedlikeholdsfri bil koster mer enn de ekstremt krevende fossilbøttene.

Når det gjelder 3 årig service på Golf - sjekk opp linken jeg la inn i innlegget du siterte. Der står det sort på hvitt, og det er faktisk regnstykket BNH selv markedsførte Leaf med! Jeg skulle nå tro at hvis service på Golf hos Møller bil ble dyrere enn oppgitt der, så ville BNH gjøre alt de kunne for å få dette ned på papiret og på den måten markedsføre Leaf enda bedre, eller hva?  ;)

Sitat

Hos Birger N. Haug finner vi også et regnestykke de har satt opp for bilkostnader for Nissan LEAF kontra en VW Golf. Vil nok tro at sistnevnte også kan erstattes med en tilsvarende Nissan eller Subaru fra dem. I følge Birger N. Haug sparer du 44.000 kroner over 3 år på en LEAF. Da har den et større verditap og - litt overraskende - høyere servicekostnader. Men du tar mye igjen på drivstoff, årsavgift, parkering og bompenger.

Det var dette regnestykket som utløste en hissig diskusjon for en tid tilbake, men etterhvert resignerte vi Leaf eierne og konkluderte surmulende med at det var smøring av bremser som gjorde utslaget...  :P
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 06. september 2012, klokken 09:07
( Men på den annen siden ble bilen reparert for nærmere 20K for 2 år siden; bremser, registerreim, og 22K i år; et-eller-annet-med-turbo, knekt bakfjær, bærekuler  ::) )

;-D Hans

Disse utgiftene vil vi jo få på Leaf også, bortsett fra registerreim og turbo da, men vi vil jo få ting med motor og hjuloppheng etc.

Og spesielt prisene på bytte av batterimoduler etterhvert som slitasjen begynner å bli skjev skal bli interessant å se. Det er jo ikke som om vi kan benytte oss av SnapDrive heller.
Nissan Leaf

keca

Hva slags ekstra service utover oljeskift er det på den så avanserte drivlinjen på auris kontra leaf da?
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

BE

Sitat fra: keca på torsdag 06. september 2012, klokken 11:21
Hva slags ekstra service utover oljeskift er det på den så avanserte drivlinjen på auris kontra leaf da?

Det har jeg ikke sett på, men det er heller ikke poenget. Poenget er at det er betydelig lavere servicepris på denne, selv om det er en teknisk mer avansert bil som inkluderer alle de "skumle" elbilkomponentene som Leaf.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Vil ikke hybriden din bruke like mye bremseregenering som Leaf da? Slik at den også må få smurte bremser etter hver vinter...
Nissan Leaf

Team Lotus

Når man ser i det amerikanske service heftet er det følgende som skal gjøres:

skifte bremsevæske
skifte kabinfilter
rotere hjulene

inspiserere ting og tang a la en mindre omfattende EU-kontroll

Kjøre analysesoftware.

I mitt hode ville en fornuftig pris for dette være kanskje 1500 hos uavhengig merkeverksted eller 2500 hos forhandler. 6200 er for mye.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Aspiranten

Jeg har tidligere laget en presentasjonsfilm for et serviceprogram. Skal se om jeg ikke får lastet opp denne i løpet av kvelden. Det er ikke så veldig viktig det som gjøres på ordinær service akkurat.

Når fruen kommer hjem med Leafen skal jeg også få scannet inn de norske papirene til deg.
Nissan Leaf

Team Lotus

#29
Kanskje det går an å insistere på at alt utenom analysen gjøres hos uavhengig verksted? Men da kan de vel bare ta 4000kr for analysen istedet sikkert.

Det er vel ikke usannsynlig at det kan være en viss elbil-angst hos uavhengige verksted, så det er ikke sikkert det er så lett å finne noen som vil ta på seg serviceansvaret.

Min Leaf kommer neppe til å gå mer enn 5000 i året, og da har jeg ikke så lyst til å betale en krone per kilometer for å skifte bremsevæske...
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA