Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

smaug01

Saken er den at et uavhengig verksted må ha opplæring fra Nissan noe alle kan få men det koster penger og en Nissan forhandler kan sikkert enkelt sjekke opp om aktuell verksted har nødvendig kvalifikasjoner og utstyr? Er vel heller tvilsomt om den lokale mekanikeren tar seg bryet med dette for en sær bil?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

PK

Så lenge verkstedet er autorisert, har de også dette ansvaret på sine skuldre. Dvs avvise dersom de ikke er kompetent til å utføre service.
Så kan Nissan bevise dette, vil de kunne føre regress mot dette verkstedet på eventuelle feil som har oppstått pga manglende service.  Du som kunde derimot, forholder deg til Nissan. 

PS. Vet at Meca utdanner sine mekanikere bl.a på Leaf og andre elbiler. 
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

smaug01

Det blir noe helt annet og jeg tror det blir ditt ansvar til slutt. Hvis du velger å ta service på et ikke Nissan verksted og får problemer er det vel bare rett og rimelig at du må ta din del av ansvaret? Er verkstedet kvalifisert for å skru på Leaf er sikkert alt greit men er det motsatte tilfellet er det vel kunden som må ta kampen, tror jeg. Alt Nissan forhandleren trenger å gjøre er vel bare å sjekke i systemet om service er blitt gjort på gitte tidspunkt så har de bevist alt de trenger.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

PK

Dette er ikke noe Nissan kan bestemme,  det er europeisk lovbestemmelse (EU).
Enkelt og greit.  Gleder meg til første som opplever vrangen fra Nissan her. NAF står klar for å føre saken, og for ikke å neve omdømme og mediedekning og hvilken skade det kan påføre Nissan. 


Her er en nyhetssak fra 2010
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/naa-blir-det-enklere-aa-velge-billig-bilverksted/a/10008092/
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

PK

Som nevnt tidligere,  vet at Meca har kurs for sine mekanikere på Elbil,  hvor bl.a Leaf.
Regner med Mekonomen og de andre store også har dette... Uansett,  er de autorisert og sier ja til å ta service, er man trygg etter min mening
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

smaug01

Sitat fra: PK på søndag 05. oktober 2014, klokken 21:55
Dette er ikke noe Nissan kan bestemme,  det er europeisk lovbestemmelse (EU).
Enkelt og greit.  Gleder meg til første som opplever vrangen fra Nissan her. NAF står klar for å føre saken, og for ikke å neve omdømme og mediedekning og hvilken skade det kan påføre Nissan. 


Her er en nyhetssak fra 2010
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/naa-blir-det-enklere-aa-velge-billig-bilverksted/a/10008092/
Dette er selvsagt Nissan klar over, poenget er at verkstedet må ha samme utdanning og utstyr som Nissan selv for at et verksted kan hevde at de er likeverdig. Det er det EU regelen sier. Alle frittstående verksteder kan ikke utføre service på alle biler og fremdeles være innenfor med mindre de har nødvendig opplæring og utstyr. Har de opplæring og nødvendig utstyr er saken en annen. Feks batteritest er noe Meca må kunne utføre for at batteri garanti skal gjelde. Dette er ikke en unik Nissan sak.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

BE

Hvorfor skriver du batteritest? Det blir ikke utført noe batteritest på Nissanverkstedene, det er ikke en del av servicen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

PK

#832


Helt riktig.  Og når det autoriserte verkstedet påtar seg oppdraget med service,  erkjenner de samtidig at de er kompetent. 
Og der er verkstedet som er den profesjonelle part, og vi som forbruker har ikke mulighet for å være kontrollorgan opp mot det enkelte verksted.

Batteriet..? Mener du rapporten..?

:)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

RuneW

Sitat fra: PK på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:32


Helt riktig.  Og når det autoriserte verkstedet påtar seg oppdraget med service,  erkjenner de samtidig at de er kompetent. 
Og der er verkstedet som er den profesjonelle part, og vi som forbruker har ikke mulighet for å være kontrollorgan opp mot det enkelte verksted.

Batteriet..? Mener du rapporten..?

:)

Test / rapport. Kall det hva du vil. Er ikke dette en greie Nissan kan bruke mot deg om det skulle bli noe krøll med batteriet som ellers ville ha vært dekket av garantien?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

PK

Sitat fra: RuneW på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:56
Sitat fra: PK på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:32


Helt riktig.  Og når det autoriserte verkstedet påtar seg oppdraget med service,  erkjenner de samtidig at de er kompetent. 
Og der er verkstedet som er den profesjonelle part, og vi som forbruker har ikke mulighet for å være kontrollorgan opp mot det enkelte verksted.

Batteriet..? Mener du rapporten..?

:)

Test / rapport. Kall det hva du vil. Er ikke dette en greie Nissan kan bruke mot deg om det skulle bli noe krøll med batteriet som ellers ville ha vært dekket av garantien?

De kan jo prøve på det, men må jo bevise det i retten eventuelt.  Uansett, du som forbruker har handlet i god tro, så de må da ta det med bilverkstedet som da ikke har gjort jobben som de skulle...

Men la oss være ærlig, den rapporten er jo kun et papir son viser status. Om den blir skrevet ut eller ikke vil jo ikke ha noe å si for batteriets tilstand fra eller til. Den forteller jo kun status slik den er..
Og Nissan vil nok aldri gjøre noe med batteriet før det eventuelt har mistet nok kapasitet,  og det gjør den jo eventuelt uavhengig av rapporten. Så rapporten i sin forstand gir ingen verdi spør du meg... LeafSpy gir meg mye bedre innsikt.

Jeg er uansett trygg på at mitt Meca verksted gjør jobben iht til de retningslinjer som er gitt for bilen (inkl bremsesmøring), og forholder meg til det med god samvittighet. :)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

smaug01

Før du kommer til retten har du nok for lenge siden brukt opp besparelsen med å bruke billig verksted. Saken er uansett den at du som kunde har fått helt klar retningslinjer for hvor, når og hvordan service skal utføres. Hvis da du velger noe annet som da ikke følger retningslinjene Nissan har satt(feks på en Mekonomen verksted som ikke har papirer på Leaf), er det ikke rett og rimelig å ta sin del av ansvaret? Selv mora mi skjønner at hvis hun kjører Toyotaen sin på et Toyota verksted så har hun ryggen fri.
Batterirapport/test er vel tenkt som en early warning fra Nissan sin side for å komme evt dårlige vaner, følgefeil osv i forkant. Unødvendig, javel men den er altså en del av Nissan sitt serviceprogram.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: PK på mandag 06. oktober 2014, klokken 13:08
Sitat fra: RuneW på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:56
Test / rapport. Kall det hva du vil. Er ikke dette en greie Nissan kan bruke mot deg om det skulle bli noe krøll med batteriet som ellers ville ha vært dekket av garantien?

De kan jo prøve på det, men må jo bevise det i retten eventuelt.  Uansett, du som forbruker har handlet i god tro, så de må da ta det med bilverkstedet som da ikke har gjort jobben som de skulle...

Bevise hva da?

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

#837
Sitat fra: RuneW på mandag 06. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: PK på mandag 06. oktober 2014, klokken 13:08
Sitat fra: RuneW på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:56
Test / rapport. Kall det hva du vil. Er ikke dette en greie Nissan kan bruke mot deg om det skulle bli noe krøll med batteriet som ellers ville ha vært dekket av garantien?

De kan jo prøve på det, men må jo bevise det i retten eventuelt.  Uansett, du som forbruker har handlet i god tro, så de må da ta det med bilverkstedet som da ikke har gjort jobben som de skulle...

Bevise hva da?
Merkeverkstedet må sannsynliggjør at uteblitt batterirapport er direkte eller indirekte årsaken til at batteriet er defekt. Det tviler jeg at de vil prøve seg på, og dersom de faktisk vil prøve så ønsker jeg dem lykke til...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

PK

Sitat fra: smaug01 på mandag 06. oktober 2014, klokken 13:38
Før du kommer til retten har du nok for lenge siden brukt opp besparelsen med å bruke billig verksted. Saken er uansett den at du som kunde har fått helt klar retningslinjer for hvor, når og hvordan service skal utføres. Hvis da du velger noe annet som da ikke følger retningslinjene Nissan har satt(feks på en Mekonomen verksted som ikke har papirer på Leaf), er det ikke rett og rimelig å ta sin del av ansvaret? Selv mora mi skjønner at hvis hun kjører Toyotaen sin på et Toyota verksted så har hun ryggen fri.
Batterirapport/test er vel tenkt som en early warning fra Nissan sin side for å komme evt dårlige vaner, følgefeil osv i forkant. Unødvendig, javel men den er altså en del av Nissan sitt serviceprogram.

Du skriver at Nissan gir klare retningslinjer, sitat "hvor, når og hvordan service skal utføres." Det er ikke helt sant, iallfall ikke i det jeg har fått fra forhandler (kontrakten). Der henvises det kun til serviceheftet.

Bilprodusentene forsøker å "lure" oss forbrukere til å tro at det er kun hos merkeverksted du kan ta service. Men, dette er helt feil og i strid med norsk og europeisk lovgivning.
Det bilprodusentene og deres forhandlere derimot kan forlange er at du følger gitt serviceintervall, og at dette utføres av autorisert verksted. Når det gjelder hva som skal gjøres på en service så har min Nissan-forhandler i Bergen nektet å gi ut dette til meg som privatperson. Og Nissan Nordic viser igjen bare til forhandler. Så da blir det jo enda vanskeligere for meg som forbruker å sammenligne verkstedene.

Uansett, jeg tok den gang kontakt med NAF for å forsikre meg om at jeg ikke gjorde noe dumt i og med at elbil er ganske nytt på markedet. Oversendte all dokumentasjon til de, inkl kontrakten fra forhandler som fulgte med bilen. NAF var helt klar i sin tale, at så lenge jeg brukte godkjent verksted var jeg helt trygg.

Sitat fra min kontrakt.
" 8. Mangler og reklamasjoner
...dersom det oppstår feil ved den leverte bil som ikke kan tilbakeføres til leveringstidspunktet, anses ikke angelen å foreligge forbrukerkjøpslovens forstand. Eksempler på dette kan være feil som oppstår etter leveringstidspunktet og som skyldes;
- At bilen ikke har gjennomgått periodisk ettersyn i henhold til servicehfte
- .......etc etc etc"

I min kontrakt står det altså ikke noe sted at jeg kun må forholde meg til Nissan sine verksteder, og som NAF da påpekte at forholder en seg til off. godkjente/autoriserte verksteder er man helt klart innenfor det som forlanges av bilprodusentene.

Min erfaring fra jan 2014 da jeg hadde første service var følgende:
Automester kjeden sa de ikke kunne ta service, da de ikke hadde utdannet sine mekanikere enda.
Mekonomen, kontaktet de ikke da de ikke har verksteder i nærheten
Meca kunne ta service, de hadde akkurat vært på kurs.

Det flotte er at flere som meg har valgt å gå til andre for service, noe som har resultert i at Nissan nå har senket prisen på sine service betraktelig. Dette viser igjen at vi forbrukere har en viss makt, så lenge vi utøver denne på rett måte =)

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#839
Jeg har Leaf førsteutgave fra 2011og har gjennomført årlige servicer på autorisert Nissan verksted. Oppdaget i sommer at det var kommet rustflekker, at det var bobler i lakk på dør og at festebøylen til panseret var sterkt angrepet av rust.
Tok kontakt med Ålgårds Auto hvor jeg hadde kjøpt bilen for en del uker siden hvor kontaktpersonen på karosseriverkstedet med en gang sa at dette sannsynligvis skyldes steinsprut og at dette ikke ble dekket av garanti.
På selve rustflekkene er det ingen indikasjon på at dette skyldes ytre skader, rusten kommer opp og trenger gjennom lakken.

Etter at han faktisk hadde sett på rustflekkene, tatt bilder osv. sjekket han serviceheftet og påpekte at jeg riktignok hadde gjennomført servicer på autorisert Nissan Verksted (Haugaland Bilsenter), men siden de ikke hadde krysset av for gjennomgang av karosseri så ville Nissan importøren sannsynligvis ikke dekke dette på garanti. Uansett skulle han sende inn dokumentasjon til Nissan Nordic.

I dag får jeg telefon om at Nissan Nordic ikke kommer til å dekke rustskadene, kun lakkbobler på dør (aluminiumsdør på førstegen Leaf). Jeg ba om å få dette skriftlig slik at jeg kunne bringe saken videre til NAF og/eller Forbrukerrådet, men dette var visst en policy på at det kunne man ikke gjøre.

Edit: Hauglands Bilsenter har krysset av på et eget serviceskjema innbefattet at rustkontroll av karosseri var foretatt. De hadde bare ikke ført dette inn i heftet i tillegg fordi det på aktuelt tidspunkt ikke var noen skade.

Lurer på om man egentlig ønsker å beholde Nissan kunder.... Tydeligvis ikke nok at man bruker autorisert Nissan Leaf verksted heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA