Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: keca på torsdag 06. september 2012, klokken 17:10
Det er vel heller ikke å oppdikte grunner da man nevner investeringer i opplæring og utstyr for å kunne ha service på en elbil. Og disse kostnadene blir jo også fordelt på en god del færre enn for en vanlig bil. De leker jo ikke butikk, selvfølgelig skal de tjene penger...

Nissan Leaf er (nesten?) den bestselgende bilen til Nissan. Flere utgaver med elektrisk drivlinje er også på vei, så kostnadene for investeringene vil bli fordelt godt på markedet.

Auris og Prius Hybrid har også batterier og elektromotorer, akkurat som Leaf. Toyota må også oppgradere sine verksteder. Serviceprisen på 2 drivlinjer er 1/2 av Nissan Leaf med 1 drivlinje.

Hvorfor er det svindyrt for Nissan og tilsynelatende gratis for Toyota å oppgradere sine verksteder for batterihåndtering?
Nissan Leaf

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Er det noen på dette forumet som i det hele tatt har vært på 15 000 km / 6 mnd service?

BE

Jeg er så enig med Aspiranten at jeg nesten får en gledeståre i øyekroken. Det skal bli spennende å se ut over høsten hvordan dette ender, det er ikke umulig at de slipper å bli "plaget' av min Leaf i servicekøen i høst.

Jeg lurer på om ikke heller jeg skal la den norske lovverket ta seg av eventuelle reklamasjoner som måtte oppstå i løpet av de første 5 årene. Det finnes flere verksted som er fult kapable til å utføre de få servicepunktene som skal utføres, og det til en langt lavere pris.

Et alternativ som jeg finner aktuelt, er å hoppe over en del servicepunkter som jeg kan utføre enkelt selv, slikt som bytte av bremsevæske, kupefilter og rengjøring av bremser. Man har da ikke egen garasje for ingenting?   :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sterkstrøm

Jeg fikk varsel om 15000servise. Ringte bnh og hørte om det var tid for service. Fikk beskjed om at første service var ved 30000km. Jeg kunne stikke innom for å få stilt neste varsling på 30000.  ???

BE

Jeg mener å huske vi kan stille inn påminnelse på serviceintervallene selv inne på servicemenyen på bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

#50
Fikk bil 29. november, kjørt snart 8000km, ingen varsling om service per 05.09.12

Har vært med bilen til aut. Nissan verksted to ganger, en for firmware og en for garanti reperasjon.

Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Sterkstrøm på torsdag 06. september 2012, klokken 20:31
Jeg fikk varsel om 15000servise. Ringte bnh og hørte om det var tid for service. Fikk beskjed om at første service var ved 30000km. Jeg kunne stikke innom for å få stilt neste varsling på 30000.  ???

Høres bra ut. Da må ikke min inn før neste høst, ca. 4000,- annethvert år skal ikke jeg klage på ihvertfall. 4000,- hver år hadde vært en annen sak, dessuten er det noe pes å tid til å levere bilen, bestille time osv. ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

#52
Så det er ikke en gang i året likevel? Noen som kan bekrefte med Nissan offentlig epost? Det står 15´km/12mnd i servicepapirene.

I vår "gratulerer med ny bil her er info" står det 20.000km til første service. Mye rot i informasjonen synes jeg!


Edit: Men ihverfall. Nå ligger papirene der. Som dere kan se, så betyr "I" tegnet for "sjekk". Så, bilen skal kun inn for en liten sjekk... til 4890,-
Nissan Leaf

Kryten

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 06. september 2012, klokken 20:44
Fikk bil 29. november, kjørt snart 8000km, ingen varsling om service per 05.09.12

Jeg måtte stille inn intervallet på service varsel selv. Selger hos bnh sa 30' km / en gang i året. Med tanke på mine årlig kjørelengde kan jeg treffe så det blir to på et år alikevel. Har til nå ( siden juli) kjørt 5' km.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

BE

Sitat fra: Lynet på torsdag 06. september 2012, klokken 17:44
Nissan Leaf har faktisk helt spesielle bremser, men det gjelder kun servoen. Servoen er på de fleste biler er en stor vacumklokke som får undertrykk fra motoren. På noen er det hydraulikk som forsterker pedaltrykket, men på Leaf er det en elektromotor. Men jeg kan ikke se at servoen er et ekstra servicepunkt.

For å hindre rust på skivene er det bare å ta en god innbremsing i N før du parkerer bilen. Det er da kun de hydrauliske bremsene som brukes og man får tørket skivene.

Det er tilsvarende bremsekraftforsterker på hybridbilene til Toyota, og som du sier er dette noe som ikke er et servicepunkt. Altså er ikke dette heller et argument de kan bruke på å forsvare serviceprisene som til nå er stipulert.

Ellers var det veldig god idé å bremse med bilen i N, det har jeg faktisk ikke tenkt at var en mulighet. Jeg testet dette i går og det var tydelig at bilen da bare brukte de mekaniske bremsene, kanskje enda mer merkbart enn de få gangene jeg har toppet batteriet til 100%. Nå er det altså en mulighet til å få brukt bremsene uten å måtte bremse mer enn normalt :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

eivisa

Sitat fra: Lynet på torsdag 06. september 2012, klokken 17:44
For å hindre rust på skivene er det bare å ta en god innbremsing i N før du parkerer bilen. Det er da kun de hydrauliske bremsene som brukes og man får tørket skivene.

Bremse kraftig opp før du setter fra deg bilen, fungerer veldig bra.
Det har jeg gjort med godt resultat de siste 10 årene. Når det er våte veibaner, bremser jeg opp kraftig før jeg setter den i fra meg, slik at bremsene er litt varme. Da tørker de fort opp. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Team Lotus

Takk for scan Aspiranten, jeg har videresendt de til NAF så får vi håpe de bestemmer seg for å følge opp saken.

I mellomtiden anbefaler jeg alle som leverer sin bil til service å surmule litt til forhandler så de skjønner at folk ikke finner seg i dette uten videre...
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

BE

Det er ikke rart at det er vanskelig for normale mennesker å hopper over på elbil når vi opplever det vi gjør her. Det virker som om Nissanforhandlerne også har en oppfattelse over at elbiler er noen skumle greier som krever massevis av forhåndsregler for å kunne vedlikeholdes.

Faktum er at enhver bilmekaniker kan utføre vanlig service på disse bilene, det kreves ikke noe som helst av spesialkompetanse. Inspeksjonspunktene som skal utføres er såre enkle, og utføres på nær sagt alle kjøretøyene vi har på veiene. Fremdriftssystem som er så nære vedlikeholdsfritt som det er mulig å få til i dag, skal du ha noe lettere enn dette må du kjøpe bilen til Fred Flintstone. Dette bør gjenspeiles i betydelig lavere servicepriser, og ikke de latterlig høye anslagene som Nissanforhandlerne presenterer i dag.

Selvsagt kreves det spesialkompetanse og kursing for å utføre reparasjoner og utbytting av batterimoduler i batteripakken, men det har ingenting å gjøre med en vanlig service. De må legge kostnaden der den hører hjemme. Jeg kan få utført inspeksjonspunktene på ethvert autorisert verksted i hele landet, med unntak fra batteridiagnosen og firmwareoppdateringer, men de har til nå vært verdiløse.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

foxy

#58
faktum er som en annen her sa at Nissan leker ikke butikk!

utstyr og skolering koster og det hentes inn via bla. service - man venter seff ikke på at en bil kommer innom til reparasjon. eller så kan man jo si at Nissan kan senke serviceprisen og så legge på hele investering når BE kommer innom med behov for en reparasjon.  ;)  ;D


I-miev 2011
Asker

Team Lotus

Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA