Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: Team Lotus på fredag 07. september 2012, klokken 16:41
Ergo er det Toyota som leker butikk da eller?
derfor har vi et marked og konkurranse - hvis du ikke er enig i det og la markedet bestemme prisene så kan man sikkert melde flytting til nord -Korea og kuba...

mao selg leafen kjøp toyota

I-miev 2011
Asker

BE

Eller bruk et annet verksted...

Jeg leker heller ikke butikk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Nissan Leaf

Runex

Sitat fra: BE på fredag 07. september 2012, klokken 17:01
Eller bruk et annet verksted...

Jeg leker heller ikke butikk.
Helt enig. Dette må jo bli resultatet etter min mening. Det skal ikke være mulig å legge seg på slike monopolpriser uten å miste kunder til konkurrenter.

Spørsmålet blir da: Kommer Nissan til å akseptere at andre verksteder tar servicen (utenom batteri/elektrisk) eller har de vært "smarte" og laget noen sikkerhetsmessige krav/forutsetninger i servicemanualen som fratar frittstående verksteder muligheten til å skru på Leaf?
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

foxy

Sitat fra: Runex på fredag 07. september 2012, klokken 18:23
Sitat fra: BE på fredag 07. september 2012, klokken 17:01
Eller bruk et annet verksted...

Jeg leker heller ikke butikk.
Helt enig. Dette må jo bli resultatet etter min mening. Det skal ikke være mulig å legge seg på slike monopolpriser uten å miste kunder til konkurrenter.

Spørsmålet blir da: Kommer Nissan til å akseptere at andre verksteder tar servicen (utenom batteri/elektrisk) eller har de vært "smarte" og laget noen sikkerhetsmessige krav/forutsetninger i servicemanualen som fratar frittstående verksteder muligheten til å skru på Leaf?

hva blir da resultat til slutt? - jo andre har ikke tekniske forutsetninger og kompetanse for å ha "service" på el-delen - dvs nesten alt... så må man til nissan likevel.. 2x timebestillinger , 2ganger betaling 2 ganger bilen ute av drift - er virkelig noen som synes det er lønnsomt for å spare kansje 1000kr ?? - hvis man sparer noesomhelst

for å ikke snakke om krangel vedr. en garantireparasjon

I-miev 2011
Asker

Team Lotus

#65
foxy... har du lest tittelen på denne tråden?

Det samme gjelder Runex.

Poenget er at vi kan ikke gå til andre verksted fordi kun Nissan har programvaren som trengs til å analysere batteriet (som kun finnes i Leaf).

Derfor er vårt reelle valg enten å betale de 30'000kr for tøyseservice over fem år, eller å la de slippe unna fabrikkgarantien.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

BE

@foxy.  Det er ikke service på el-komponentene, eller kanskje du ikke har fått med deg dette?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Runex

Sitat fra: Team Lotus på fredag 07. september 2012, klokken 20:14
foxy... har du lest tittelen på denne tråden?

Det samme gjelder Runex.

Joda jeg har fått med meg tittelen. Poenget med å nevne andre verksteder er at det er dette som er vårt viktigste (og foreløpig eneste) maktmiddel. Ved å bruke vår forbrukermakt og heller gå til konkurrenten for service (så langt det er mulig) vil Nissan tape inntekter. Over tid (spesielt når også andre etterhvert tilbyr godkjent kompetanse på batteriservice) vil prisen presses ned til et mer rettferdig nivå.
Jeg tror dette med kunstig høye monopolpriser på service hos Nissan kun kan eksistere så lenge ingen andre kan (får lov til å) utføre servicearbeidet.

Ellers har jeg stor sans for å prøve å få NAF til å belyse problemstillingen (jobb gjerne mot Forbrukerrådet også). Hvis Nissan får nok negativ publisitet rundt dette vil de nok etterhvert forstå at dette ikke nødvendigvis bidrar til å selge flere elbiler.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

foxy

Sitat fra: BE på fredag 07. september 2012, klokken 20:28
@foxy.  Det er ikke service på el-komponentene, eller kanskje du ikke har fått med deg dette?

javel?! analyserer ikke nissan bl.a. batteriet og oppdatere programmvaren i leaf'n mens den er på service?
I-miev 2011
Asker

BE

Nei, du får en bruksrapport med anbefalinger dersom du har uheldig bruk av batteriet. Denne har ikke jeg bruk for, jeg vet at batteriet mitt får den beste behandling. Det blir ikke utført noen som helst service på batteriet. Dette er forøvrig gratis i USA de 2 første årene, sannsynligvis fordi det bare er Nissan selv som har glede av å vite disse dataene.

Oppdatere programvaren på bilen er det neppe andre enn Nissan som kan gjøre enda, men av det vi har sett til nå så er det ikke mye en går glipp av. Dersom det skulle dukke opp noe revolusjonerende med denne så kan jeg heller vurdere å stikke innom en Nissanforhandler for å oppdatere denne.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

foxy

Sitat fra: BE på fredag 07. september 2012, klokken 23:15
Nei, du får en bruksrapport med anbefalinger dersom du har uheldig bruk av batteriet. Denne har ikke jeg bruk for, jeg vet at batteriet mitt får den beste behandling. Det blir ikke utført noen som helst service på batteriet. Dette er forøvrig gratis i USA de 2 første årene, sannsynligvis fordi det bare er Nissan selv som har glede av å vite disse dataene.

Oppdatere programvaren på bilen er det neppe andre enn Nissan som kan gjøre enda, men av det vi har sett til nå så er det ikke mye en går glipp av. Dersom det skulle dukke opp noe revolusjonerende med denne så kan jeg heller vurdere å stikke innom en Nissanforhandler for å oppdatere denne.

mmm så nissan analysere ikke batterikapasitet og tilstand mens bilen er på service? - glad jeg har en miev jeg da... ;D
I-miev 2011
Asker

nordvik

Sitat fra: keca på torsdag 06. september 2012, klokken 17:10
Da spøker det for fremtidige garanti-krav for min del. Har jo hoppet over første service. Sjekket opp service for en stund siden, BNH økern opplyste at første service var på 30 000. Skal ihvertfall få det skriftlig av dem.

Da jeg snakket med selger i forbindelse med handelen, kom vi jo innom servicekostnader. Han nevnte at pris ikke var fastsatt enda, men anslaget hans stemte greit nok. Han poengterte også at servicekostnaden kunne virke unaturlig høy. Så jeg kjøpte ihvertfall bilen ut i fra en pris på service som ble gjeldende.

Trodde forøvrig at en del av regenereringsdelene satt bak bremsene og at de trenger en viss service.

Det er vel heller ikke å oppdikte grunner da man nevner investeringer i opplæring og utstyr for å kunne ha service på en elbil. Og disse kostnadene blir jo også fordelt på en god del færre enn for en vanlig bil. De leker jo ikke butikk, selvfølgelig skal de tjene penger...
Witro i Trondheim opplyste også om at det var 30 000 eller 2 år (tror jeg), alt etter hva som kom først.
De gangene jeg har spurt om servicekostnader, har de sakt at det vil ligge på omtrent det samme som "vanlige" biler 3000-4000 kr.
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

keca

#72
Husker noen her inne på forumet skulle skifte emblem foran grunnet flassing. Nissan forhandler på gjøvik fikk ikke engang skifte dette grunnet at de ikke var leaf forhandler og ikke hadde riktig kompetanse. Så jeg tror nok nissan har noen ankepunkter å komme med hvis man utfører service et annet sted med tanke på en fremtidig garantisak.

Det blir jo opp til hver enkelt å satse og overprøve dette.
Ofte vrir de seg unna samme hva.
Så garanti er ofte verdt null!

Høye servicekostnader misliker jeg selvfølgelig, men har en viss forståelse.

Jeg har spart mye penger på leaf kontra hva jeg ville gjort hvis jeg hadde kjøpt toyota, så jeg tar da første service. Men jeg vil kreve en god dokumentasjon både på hva som er gjort og tid de har brukt. Kanskje materiale oversendes forbrukerråd eller NAF. Prisen skal jo forsvares, men det er mange priser på andre ting/tjenester som ikke kan det... Telenor før annen konkurranse f.eks.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Aspiranten

Sitat fra: keca på lørdag 08. september 2012, klokken 10:21Prisen skal jo forsvares, men det er mange priser på andre ting/tjenester som ikke kan det... Telenor før annen konkurranse f.eks.

Det er derfor vi snakker om nettopp konkurransetilsynet.

Nissan har ingen konkurranse. Vi taper mer på å selge bilene våre og kjøpe Toyota, enn det koster oss å gjennomføre blodsugerservicen.

Men om vi kjøper Nissan igjen? Ikke som jeg klarer å se i overskuelig fremtid.
Nissan Leaf

Runex

Nå har ikke Nissan lov til å nekte sine kunder å ta servicen hos andre autoriserte verksteder. Det er klare regler på dette i EØS-land. Dermed kan de ikke sette garantien til side bare for at andre verksteder har utført servicen. Det de derimot kanskje kan gjøre er å stille så høye krav til den som skal gjøre jobben at ingen frittstående verksteder pr i dag er kvalifiserte.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA