Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: kaiat på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:19
Skal andelen elbiler øke, må det komme elektriske alternativ i populære segment som stasjonvogn eller kompakt-SUV.

Joda, det ville nok hjelpe med å øke elbilandelen, men det som jeg tror holder igjen markedet er først og fremst lav rekkevidde. Men som Ole Brum sier: Jatakk, begge deler ;)

Ps: er ikke Bolt/Ampera-e strengt talt en kompakt-SUV?  (dog med liten lasteevne)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

epsilone6

Jeg ville kalt den en liten flerbruksbil, og rent personlig har jeg firehjulsstrekk som et krav for å definere noe som en suv  :P

kaiat

Jeg også syns at det bør være firehjulstrekk for å kalle noe en SUV, men det viser seg jo at mange bilkjøpere ikke er så nøye på akkurat det. Nå selges det jo både tohjulsdrevne RAV4 og Tiguan, for å ikke snakke om Qashqai. Renault Captur og Peugeot 2008 selger jo godt, selv om disse overhodet ikke kan fåes med firehjulstrekk.

Bolt er nok mer en liten flerbruksbil, ikke helt ulik Meriva fra samme produsent.

Det er nok mange som sitter på gjerdet med tanke på mer rekkevidde, men et bredere utvalg er like viktig. Det er mange slags bilkjøpere der ute. Noen vil ha god plass, andre vil sitte høyt, andre igjen liker en sportslig bil og noen vil ha alt. ;)

Øyvind.h

Sitat fra: kaiat på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:19
Skal andelen elbiler øke, må det komme elektriske alternativ i populære segment som stasjonvogn eller kompakt-SUV. En annen ting er at det er kommet flere elbiler på bruktmarkedet og en del går nok for en brukt bil istedet for å strekke seg til en ny.

Ja det man ser nå er at ventepølsene går raskere å hive sammen. Mange produsenter lager ventepølser nå basert på mange modeller, og disse får gode volumer i Norge.
De nærmeste årene må man påregne at ventepølsene selger ganske bra, men det er ikke veldig vanskelig å se at salget av elbiler vil gjøre nye hopp med nye modeller, økende rekkevidde, vekst i ladenettverk etc  :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i mai (pr. 7 mai):

135   Nissan   Leaf
74   Volkswagen   Golf
40   Kia   Soul
26   Bmw   I3
20   Mercedes-benz   B 250 E
18   Volkswagen   Up!
13   Tesla Motors   Model S
12   Nissan   E-nv200
9   Mitsubishi   I-miev
9   Renault   Zoe
6   Citroen   C-zero
2   Smart   Electric Drive

Totalt 364

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 16630, høyeste EL 98394
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

rossifan46

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 30. april 2016, klokken 09:54
Her er førstegangsregistreringer i Norge for april:

703   Nissan   Leaf   (2579)
496   Volkswagen   Golf   (2289)


Hva er årsaken til at dine tall viser at Leaf er mest registrert til nå, mens tallene publisert i elbil.no viser at e-Golf er mest registrert?

Link til artikkelen;
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3786-renault-zoe-nummer-50-000-er-produsert
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Amoss

Sitat fra: rossifan46 på mandag 09. mai 2016, klokken 09:00
Hva er årsaken til at dine tall viser at Leaf er mest registrert til nå, mens tallene publisert i elbil.no viser at e-Golf er mest registrert?

Antagelig fordi at hans tall også inneholder importerte biler, mens de tallene i artikkelen er "solgt ny fra importør", som han jo har beskrevet under listen.
Sitat fra: MrBacardi på søndag 08. mai 2016, klokken 21:10
Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Myrvang

Sitat fra: MrBacardi på søndag 08. mai 2016, klokken 21:10

Av disse er laveste regnr EL 16630, høyeste EL 98394

Er EL16630 en nyregistrering? Kjedelig å få så gammelt nummer nå...
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

65lars

Skal bli spennende å se hvem som får El 100 000  :D

Som sagt (tror jeg) min er nesten nr. 82 000 - først registrert i november 15.
(Datteren til en venn byttet akkurat ut sin VW Polo med en 2015 Leaf, med kun 2K km på seg.  Betalte 155K - faren til samboeren ordnet en god deal, der!   :) )


Litt rart at EL16630 står som nyregistrering i 2016...??
Trilling, bestilt KIA

OlavEmil

EL 16630 er ein 2016-modell iMiev. Vegvesenet brukar vel opp restlageret av EL-nummer, einskildnummer som av ein eller annan grunn ikkje vart brukt då det var "deira tur".

Fordelen med å ha ein iMiev med EL 16-skilt er jo at alle trur du er elbil-guru, som var forutsjåande nok til å kjøpe elbil før elbilbomba gjekk av ;) .

Kan leggje til at eg for berre eit par år sidan såg ein nokså ny Mercedes med SP-skilt. Til samanlikning vart SP 99998 registrert i 1986. Så det er nok ikkje berre på elbilar det frå tid til annan dukkar opp gamle nummer.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

MrBacardi

Sitat fra: rossifan46 på mandag 09. mai 2016, klokken 09:00
Sitat fra: MrBacardi på lørdag 30. april 2016, klokken 09:54
Her er førstegangsregistreringer i Norge for april:

703   Nissan   Leaf   (2579)
496   Volkswagen   Golf   (2289)


Hva er årsaken til at dine tall viser at Leaf er mest registrert til nå, mens tallene publisert i elbil.no viser at e-Golf er mest registrert?

Link til artikkelen;
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3786-renault-zoe-nummer-50-000-er-produsert

Amoss har helt rett i sin kommentar her, tallene mine inneholder import også.
Dette slår ut spesielt på Leaf siden det er mye import. Slik er årgangene på de Leafene som ble førstegangsregistrert i Norge i april fordelt:

2012   8
2013   23
2014   52
2015   86
2016   553

De fleste eldre enn 2016 er nok import. Sikkert noen 2016-biler også.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Bondeknøl

Sitat fra: 65lars på mandag 09. mai 2016, klokken 16:38
Skal bli spennende å se hvem som får El 100 000  :D
Det høyeste mulige nummeret er EL 99999.
Er det ikke EK som overtar for EL?
Min Leaf fikk nærmere 95000 for seks uker siden, og det blir vel i denne eller neste måned EL er ut?

Elmo

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 09. mai 2016, klokken 18:29
Det høyeste mulige nummeret er EL 99999.
Er det ikke EK som overtar for EL?
Min Leaf fikk nærmere 95000 for seks uker siden, og det blir vel i denne eller neste måned EL er ut?

Ja, myndighetene har bestemt at EK overtar for EL, og det blir nok kanskje allerede i denne måneden.
Men EL er ikke ut av den grunn. Det er mange overliggere rundt omkring på veistasjoner og hos forhandlere. Se bare at laveste nr nyregistert i denne måneden så langt er EL-16630.

EV er forreste holdt av for bruk etter EK. Elbilforeningen forsøkte å få dem til å ta EV før EK, bla for å få enda litt mere blest om Electric Vehicles i Norge 8)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

epsilone6

Selv om jeg bruker (altfor) mange engelske ord i dagligtalen, så syns jeg det var greit at de gikk for "Elektrisk Kjøretøy" i stedet for  :)

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i mai (pr. 13 mai):

263   Nissan   Leaf
156   Volkswagen   Golf
123   Kia   Soul
89   Tesla Motors   Model S
62   Bmw   I3
60   Mercedes-benz   B 250 E
51   Volkswagen   Up!
42   Mitsubishi   I-miev
27   Renault   Zoe
26   Nissan   E-nv200
12   Citroen   C-zero
8   Peugeot   Ion
2   Smart   Electric Drive
2   Peugeot   Partner
1   Renault   Kangoo Z.e.

Totalt 924

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 16630, høyeste EL 98848
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA