Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: alda på fredag 10. august 2018, klokken 08:54
Den hemliga finansiären måste ju ha cash till att köpa ut alla aksjonærer (ekskl. Musk da med sina 20 %). Potentiellt 80 % och inte 20. Alla som vill får ju sälja sina aktier till 420 USD.
Det er ingen som har sagt at det er èn aktør. For alt vi vet har han snakket med 4 aktører som hver er villig til å spytte inn opptil 20%.

Dessuten trenger han ikke finne dekning for 80% heller.  Musk kjenner og har støtte (nesten uansett hva han gjør) blant en ganske høy prosent av aksjeeierne (mye slekt og venner der).

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. august 2018, klokken 09:23
Sitat fra: gr på fredag 10. august 2018, klokken 09:11Han kan vel ikke gå ut og si at finansieringen er sikret med en aktør som står klar til å overta kun 20% av aksjene?
Jo, hvis det er det han foreventer at er nødvendig. Men han har nok sikret seg til å kunne dekke opp mer enn det han forventer er nødvendig. Kanskje 30% av aksjene. Kanskje 40%. Han selv kan sikkert låne opp penger på sine aksjer i både Tesla og SpaceX for å øke fra 20% til 30%, f.eks.

Tror det er begrenset hvor mye mer han kan låne på aksjene sine. Det koster med 5 slott i Bell Air og privat jet. Han har etter sigende margin call på 250 på aksjene sine.

Kanskje derfor aksjekursen er en så stor distraksjon for han? For selskapet som ikke skal ut og hente penger ved å trykke aksjer så har aksjekursen NULL betydning.

Som sagt håper du ikke brenner deg Espen, i alle fall ikke mer enn at du kan leve med brannskadene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på fredag 10. august 2018, klokken 09:44Tror det er begrenset hvor mye mer han kan låne på aksjene sine. Det koster med 5 slått i Bell Air og privat jet. Han har etter sigende  margin call på 250 på aksjene sine.

Kanskje derfor aksjekursen er en så stor distraksjon for han? For selskapet som ikke skal ut og hente penger ved å trykke aksjer så har aksjekursen NULL betydning.
Margin call for Musk er nok nærmere 50 enn 250. Man kommer seg veldig langt med $1 mrd til forbruk. Og som sagt, Musk har også aksjene i SpaceX.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. august 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Huskestue på fredag 10. august 2018, klokken 09:44Tror det er begrenset hvor mye mer han kan låne på aksjene sine. Det koster med 5 slått i Bell Air og privat jet. Han har etter sigende  margin call på 250 på aksjene sine.

Margin call for Musk er nok nærmere 50 enn 250. Man kommer seg veldig langt med $1 mrd til forbruk. Og som sagt, Musk har også aksjene i SpaceX.

Jeg husker sist (eller i alle fall sist gang jeg leste om det) han brukte opsjonene sine og tok ut litt "lønn" ved å selge aksjer. Det var ikke småtterier han satt igjen med cash. Jeg tror det var mer enn 100 millioner dollar. Selv om det var en del skatt han skulle betale, så vil jeg tro han har nok igjen til å dekke livsstilen hans.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

SabreMan

https://www.cnbc.com/2018/08/09/stocks-making-the-biggest-moves-after-hours-tesla-overstock--more.html

Tesla's stock rose more than 3 percent during after-hours trading after a CNBC report that the Tesla board plans to tell Elon Musk to recuse himself from a board review of his proposal to take the company private. Sources familiar with the matter said the electric car maker's board of directors plans to meet with financial advisors next week to explore a buyout, an idea that Musk announced on Twitter earlier this week. The board has already told Musk that he needs his own advisors.

Ser ut som hjulene allerede er i bevegelse. Det ligger an til å bli nok en spennende dag.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Løve

Virker som om styret ble tatt litt på senga her.

Ares

Tror jeg Sissener og hans Norske medshortere blir også. 8,33 er det the return of king dollar vi ser ?

1000kwh

HÅPER de tar Tesla ut av aksjesirkuset slik at de kan fokusere på å lage biler.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. august 2018, klokken 16:42Apple er definitivt en kandidat, men tror Google er mer sannsynlig.

Apple jobber vel med egen bil/selvkjøring?

georglu

Sitat fra: emurof på fredag 10. august 2018, klokken 13:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. august 2018, klokken 16:42Apple er definitivt en kandidat, men tror Google er mer sannsynlig.

Jeg tror det prosjektet ble kraftig nedjustert for et par år siden. Etter sigende jobber de med software for selvkjøring, men ingen bil pt. Det er i så fall rart at ikke lekker mer detaljer om en evt. bil. Vanskelig å holde detaljer om slikt 100% skjult. F.eks. må de ansette folk med elbil- og batterikompetanse og det har ikke jeg lest noen nyhetsartikler om på veldig, veldig lenge.

Ved å kjøpe Tesla kunne de enkelt skaffe seg en bil å klistre Apple-logoen sin på, men jeg vil tro de kan se for seg andre ting å bruk noen titalls milliarder dollar på.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på fredag 10. august 2018, klokken 13:41
Ved å kjøpe Tesla kunne de enkelt skaffe seg en bil å klistre Apple-logoen sin på, men jeg vil tro de kan se for seg andre ting å bruk noen titalls milliarder dollar på.

Husk at det her ikke er snakk om noe *oppkjøp*, men at en ny(?) investor er villig til å tilby å kjøpe opp alle aksjer fra eiere som ikke kan eller ønsker å bli med inn i ett privateid selskap. Hvor stor denne eieren blir etter dette er det vel ingen som vet i dag, men ser tall på rundt 20% bli nevnt, og det høres egentlig rimelig sannsynlig ut.
Model S 85D

Vhagar

Jeg både tror og håper at dersom Tesla skulle få en større aksjonær i form av Google eller Apple, at Tesla får fortsette å gjøre som de gjør i dag uten så alt for mye påvirkning fra noen av selskapene. Det samme gjelder forøvrig om det skulle komme kinesere på banen (ingen kinesisk mur i bilen).

Men, skulle det være Google, så kan det bety en viss forbedring på kart og nettleser. I tillegg kan det være at stemmestyringen (og opplesing av navi) får en forbedring. Så langt positivt. Trolig et bytte fra Spotify til Google music (negativt?) og integrering mot Google sine verktøy. Støtte for Android Auto skulle ikke forundre meg heller uten at jeg vet om det er noe positivt gitt skjermen i bilen og dens potensiale.

Dersom alternativet er Apple så går nettleseren fra vondt til værre (Safari) og Apple kan ikke kart. Siri i bilen? Da blir man sittende der og argumentere lenge før man kommer noen vei. iTunes for musikk blir jo en lock-in som flere nok vil rynke på nesen av. Og Apple CarPlay støtte regner jeg med, igjen uten at jeg vet hvor nyttig det skulle være. Litt flåsete, men ikke helt uten sannhet, så får man også Apple-skatten med på kjøpet, bilen får et prishopp på 300% vil jeg tro og Jony Ive kommer til å designe den i stykker.

Google alternativet er nok det som gir best teknisk gevinst, men håper Tesla får fortsette på egne ben rent teknologisk. Det går sakte, men de er på vei til noe brukendes.

Det sagt, så vil jeg tro at det er snakk om helt andre enn de 2 som er på vei inn.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ares

Sitat fra: georglu på fredag 10. august 2018, klokken 13:41
Sitat fra: emurof på fredag 10. august 2018, klokken 13:31

Jeg tror det prosjektet ble kraftig nedjustert for et par år siden. Etter sigende jobber de med software for selvkjøring, men ingen bil pt. Det er i så fall rart at ikke lekker mer detaljer om en evt. bil. Vanskelig å holde detaljer om slikt 100% skjult. F.eks. må de ansette folk med elbil- og batterikompetanse og det har ikke jeg lest noen nyhetsartikler om på veldig, veldig lenge.

De kunne jo f.eks kjøpe øyer?_Nei det har de allerede gjort ja. Apple er petfekt for Tesla og vica versa. Araberne er vel som og gå til sengs med fienden?

daktari

Amazon kan vel også være store nok, men Bezos og Musk konkurrerer om gjenbrukbare raketter?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA