Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Tellus

Alle shortere fikk vel nå en mulighet til å skaffe seg billige call opsjoner. De med høyere strike enn 420 ble mer eller mindre verdiløse takket være EM sin twitring. Hyggelig gave til de som er "die hard" long.

Med andre ord er det begrenset tap for shortere og faktisk en mulighet for gevinst hvis mot formodning oppkjøpet ikke materialiserer seg og en ny hvit ridder (Skybert ?) skulle dukke opp og aksjen go sky high forbi 420  :D

SabreMan

Sitat fra: Løve på torsdag 09. august 2018, klokken 20:57
Jeg hadde ikke turd å kjøpe aksjer i Tesla nå. Når markedet er så lite imponert etter at støvet har lagt seg, og disse dukker opp:

https://mobile.twitter.com/phoennix10/status/1027601573763985408

Kombinert med dette:

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/95szav/deliveries_being_cancelled_all_over_california/

Og det faktum at gjelden i forrige kvartalsrapport økte kraftig mens kontantbeholdningen gikk ned så er Tesla ute på en tynn line og balanserer.

Lurer ennå på hvem som er villig til å finansiere en privatisering til en så ekstremt høy pris som $420.

Det kan være gode grunner til at Tesla ikke har betalt førstnevnte.

Sistnevnte er bare anekdotisk FUD.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Mons

Hvorfor er det ingen som diskuterer kinesisk finansiering? Musk var jo nettopp i Kina og sikret bankfinansiering av de nye fabrikkene sine der borte. Er det helt utenkelig at de samme bankene kan hjelpe han med å ta Tesla av børs?

Musk var smørblid og skrøt kraftig av kineserene etter besøket sitt der nylig. Kanskje de ble enig om litt mer enn hva som fremkom i avisene?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

daktari

Ja, kineserne skal elektrifisere bilparken. Trump vil ikke det. Kineserne er 3x så mange. Og han AliBaba-gründeren har ikke bil i porteføljen enda?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Hvis det blir Google så ser jeg meg om etter noe annet enn Tesla. Så skremmende mye som de vet om oss alle allerede, så skal de iallfall ikke "eie" bilen min i tillegg!

Google er store styggedommen i verden for tiden. Dessverre er de vanskelige å komme unna, og dessverre tror jeg ikke folk flest vet hvor ille det er! Da hadde de ikke kjøpt android-telefoner!

Gordon Retriever

Sitat fra: Mons på torsdag 09. august 2018, klokken 22:43
Hvorfor er det ingen som diskuterer kinesisk finansiering?

Beklager kryssposting, men jeg nevnte nettopp en Financial Times-artikkel i "Tesla i utenlanske medier"-tråden, der blant annet kinesisk kapital blir nevnt som en mulighet.
Problemet ved dette skal være at Donald Trump misliker utenlandske investeringer i strategisk viktige USA-selskaper.

Ares

Det er nesten så jeg går og håper litt på at det er Apple. Tesla er allerede den mest innovative bilprodusenten verden har sett siden Henry drev Ford, med Apples penger i ryggen skal de andre bilprodusentene jaggu få noe å bryne seg på.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på torsdag 09. august 2018, klokken 23:04Hvis det blir Google så ser jeg meg om etter noe annet enn Tesla. Så skremmende mye som de vet om oss alle allerede, så skal de iallfall ikke "eie" bilen min i tillegg!

Google er store styggedommen i verden for tiden. Dessverre er de vanskelige å komme unna, og dessverre tror jeg ikke folk flest vet hvor ille det er! Da hadde de ikke kjøpt android-telefoner!
Det er ikke snakk om et tradisjonelt oppkjøp. Den som finansierer Musk får ikke kontroll over selskapet, bare kanskje en 20% andel i selskapet, altså er frykten din ubegrunnet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på torsdag 09. august 2018, klokken 21:10
Alle shortere fikk vel nå en mulighet til å skaffe seg billige call opsjoner. De med høyere strike enn 420 ble mer eller mindre verdiløse takket være EM sin twitring. Hyggelig gave til de som er "die hard" long.

Med andre ord er det begrenset tap for shortere og faktisk en mulighet for gevinst hvis mot formodning oppkjøpet ikke materialiserer seg og en ny hvit ridder (Skybert ?) skulle dukke opp og aksjen go sky high forbi 420  :D
Call opsjonene er billige fordi ingen kjøper de. Altså shortene kunne kjøpt seg billig forsikring mot en short squeeze, men de gjør det ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på torsdag 09. august 2018, klokken 20:57
Jeg hadde ikke turd å kjøpe aksjer i Tesla nå. Når markedet er så lite imponert etter at støvet har lagt seg, og disse dukker opp:

https://mobile.twitter.com/phoennix10/status/1027601573763985408
Det er ikke uvanlig for store selskaper å ha alt mulig av ubetalte regninger, inkassosaker, osv. Tesla Norge hadde f.eks masse inkassosaker for noen år siden, men så fikk de ryddet opp i regnskapsavdelingen og regningene ble betalt.

Det handler definitivit ikke om manglende penger. Tesla hadde $2,2 mrd i kontanter ved slutten av juni, og det har trolig økt siden den gang.

Sitat fra: Løve på torsdag 09. august 2018, klokken 20:57Kombinert med dette:

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/95szav/deliveries_being_cancelled_all_over_california/

Og det faktum at gjelden i forrige kvartalsrapport økte kraftig mens kontantbeholdningen gikk ned så er Tesla ute på en tynn line og balanserer.
Trolig litt logistikk-utfordringer. Det er utfordrende å gå fra å levere ca 1200 Model S/X per uke i USA, til å levere 6200 Model S/X/3 per uke. Før så vi parkeringsplasser med masse biler, nå har flaskehalsen kanskje beveget seg videre til butikkene.

Sitat fra: Løve på torsdag 09. august 2018, klokken 20:57Lurer ennå på hvem som er villig til å finansiere en privatisering til en så ekstremt høy pris som $420.
$420 er fortsatt billig. Heldigvis er det ikke et fast nummer. De som ønsker mer kan bli med videre, og potensialet er til stede for at budet blir justert opp, samt at det *kan* bli en short squeeze.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

alda

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. august 2018, klokken 07:30
Sitat fra: gr på torsdag 09. august 2018, klokken 23:04Hvis det blir Google så ser jeg meg om etter noe annet enn Tesla. Så skremmende mye som de vet om oss alle allerede, så skal de iallfall ikke "eie" bilen min i tillegg!

Det er ikke snakk om et tradisjonelt oppkjøp. Den som finansierer Musk får ikke kontroll over selskapet, bare kanskje en 20% andel i selskapet, altså er frykten din ubegrunnet.
Den hemliga finansiären måste ju ha cash till att köpa ut alla aksjonærer (ekskl. Musk da med sina 20 %). Potentiellt 80 % och inte 20. Alla som vill får ju sälja sina aktier till 420 USD.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

stefse

Sitat fra: alda på fredag 10. august 2018, klokken 08:54

Den hemliga finansiären måste ju ha cash till att köpa ut alla aksjonærer (ekskl. Musk da med sina 20 %). Potentiellt 80 % och inte 20. Alla som vill får ju sälja sina aktier till 420 USD.
Kjenner ikke selskapets vedtekter, men vil tro det går fint å vedta en de-listing uten å ha 100% av aksjene. Spørsmålet er hvor mange aksjonærer som vil godta det, og de som ikke vil, må kjøpes ut.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Han kan vel ikke gå ut og si at finansieringen er sikret med en aktør som står klar til å overta kun 20% av aksjene?

nie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. august 2018, klokken 07:32
Sitat fra: Tellus på torsdag 09. august 2018, klokken 21:10

Call opsjonene er billige fordi ingen kjøper de. Altså shortene kunne kjøpt seg billig forsikring mot en short squeeze, men de gjør det ikke.
Aksjekursen siger nedover samtidig som Call-opsjoner er billige. Dette indikerer vel at det i liten grad foregår inndekning av short-posisjoner.
Dette er jo unektelig litt rart hvis shorterne skulle være redd for å havne i en skvis ala Porsche-VW-vcasen for en del år tilbake.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på fredag 10. august 2018, klokken 09:11Han kan vel ikke gå ut og si at finansieringen er sikret med en aktør som står klar til å overta kun 20% av aksjene?
Jo, hvis det er det han foreventer at er nødvendig. Men han har nok sikret seg til å kunne dekke opp mer enn det han forventer er nødvendig. Kanskje 30% av aksjene. Kanskje 40%. Han selv kan sikkert låne opp penger på sine aksjer i både Tesla og SpaceX for å øke fra 20% til 30%, f.eks.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA