Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råttent batteri

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:12

Kanskje også noen andre kan bidra med søk i så måte siden dette er noe som trolig interesserer flere her? Kanskje sakene har blitt avsluttet med avgjørelsene i FT siden partene ikke har ansett det som helt nødvendig å belaste rettsapparatet og ta de potensielt store utgiftene forbundet med slik håndtering?


Spørs om det i det heletatt har gått noen batterihavarisaker for retten. Hittil har elbiler utenfor batterigaranti stort sett hatt for lav verdi til at de er verdt noen rettsak.

Motor- og girkassehavari på dyrere fossilbiler er vel det mest nærliggende å sammenligne med. Men det er jo ikke helt samme sak.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Utgjør det en mangel at Elbil-batteriet svekkes over tid?
Det er vanlig at elbil-batteriet svekkes over tid. Et batteri er en elektronisk komponent, og det er både naturlig og forutsigbart at batterikapasiteten reduseres etter langvarig bruk. Hovedregelen er derfor at svekket batterikapasitet som følge av langtidsbruk ikke utgjør en mangel. 

Hovedregelen har unntak. Dersom reduksjonen er større enn du har «grunn til å forvente», kan det være snakk om en mangel. Hva du har «grunn til å forvente» avhenger blant annet av prisklasse, hva som er vanlig batterireduksjon på tilsvarende modeller, og opplysninger gitt av selger.


Kan man forvente at en bil kjøpt for 230.000 reduserer kjørelengde med to tredjedeler i løpet av tre måneder? Jeg bare spør!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Når et batteri mister to tredjedeler av kapasiteten over natten etter tre mnd så snakker vi ikke om naturlig slitasje, men om et havari.

Var feilen som foråsaket dette tilstede ved overlevering? Er dette noe selger kjente til, eller burde kjent til? Hvordan kan en bileier forebygge/avdekke fremtidige batterihavari? Her er det nok mye juridisk upløyd mark.

Og når det gjelder faktisk levetid på elbiler, så er det også mye upløyd mark. Gammel elbil er høyrisiko, enn så lenge. Spesielt når det kommer fra en produsent som i 2013 var helt ny på markedet, og hadde desperat pengemangel.

Hvis markedet mener at en slik bil er verdt over 200.000kr, til tross for risikoen, så er vel det riktig pris da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

#63
Jeg er litt nysgjerrig om man kan man trekke noe lærdom av denne saken om man skal kjøpe nybil i dag:

  • Bør man prioritere Tesla med LFP, eller BYD Tang med Blade teknologi som visstnok tåler flere ladesykluser?
  • Velge en populær modell da det er større sjanse for ett ettermarked (f.eks. M3/MY)?
  • Eventuelt en rimelig Stellantis (8 års batterigaranti, 50 kWh) eller MG (7 års batterigaranti, 70 kWh) hvor forventningene til markedsverdi etter åtte år ikke er så store uansett?
  • Dette er 2013 teknologi og det er mindre sjanse for havari etter åtte år med nye biler?

Jeg synes det er interessant (og ærlig) hva MG skriver om sine SAIC CATL batterier på hjemmesiden:

SitatDet nåværende anslaget er at et elbilbatteri vil vare ca. 10–20 år før det må byttes. Teknologiske fremskritt betyr imidlertid at de nyeste elbilbatteriene har lengre levetid enn noen gang, inkludert MG ZS EV som kommer med en garanti på 7-år/150 000 km.

SitatLevetiden for elbilbatteriet er rundt 10 år i gjennomsnitt, men enkelte varer opptil 20 år. Dermed er det ikke nødvendig å bekymre seg for bytting av batteri før du i det hele tatt har kjøpt en ny bil.

Hvis du lar batteriet være flatt og ikke bruker bilen, kan det føre til at batteripakken ikke lenger godtar lading, en slags blokkering av batteriet. Mange elbiler, inkludert MG ZS EV, har derimot systemer som hindrer at batteriet blir helt utladet.

Det kan hende at batteriet mister kapasiteten over tid. Dette er naturlig, og ofte på grunn av utvidet bruk. Hvis det oppstår en batterifeil, må du først sjekke garantien.

Om gjennomsnittlig levetid på elbilbatterier fortsetter å være 10 år vil det nok bety at snittalder i bilparken som er 10,8 år i teorien kan bli forkortet. Med mindre det blir rimelig å reparere og gjenbruke batteripakker.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 08:09
Jeg er litt nysgjerrig om man kan man trekke noe lærdom av denne saken om man skal kjøpe nybil i dag:

  • Bør man prioritere Tesla med LFP, eller BYD Tang med Blade teknologi som visstnok tåler flere ladesykluser?
Blade batterier er LFP batterier det og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#65
Det er vel med dette som alle kapital varer- enten har du økonomi til å ta støyten om den kommer eller så forsikrer du deg mot det. Det vil fortsatt være en del som tipper på at det går bra...

Det neste blir vel eierskifte forsikring ifm bilsalg - mulig det finnes allerede ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 09:54
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 08:09
Jeg er litt nysgjerrig om man kan man trekke noe lærdom av denne saken om man skal kjøpe nybil i dag:

  • Bør man prioritere Tesla med LFP, eller BYD Tang med Blade teknologi som visstnok tåler flere ladesykluser?
Blade batterier er LFP batterier det og.

Det medfører riktighet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

#67
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. januar 2022, klokken 10:42
Det er vel med dette som alle kapital varere - enten har du økonomi til å ta støyten om den kommer eller så forsikrer du deg mot det. Det vil fortsatt være en del som tipper på at det går bra...

Det neste blir vel eierskifte forsikring ifm bilsalg - mulig det finnes allerede ?

Man kan alltids legge til sides ett beløp for framtidig batteribytte på dagens biler samtidig med ordinær service som en forsikring, om man er over gjennomsnittlig framsynt. Men denne risikoen framstår som en "skjult kostnad" på meg. Det er ikke sikkert dette vil bli ett problem for biler produsert i 2030 og videre fordi teknologien utvikler seg så fort.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

elektrolux

Denne selgeren får bare håpe at kjøper av denne ikke står på rettighetene NÅR denne bilen får problemer:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=233618533

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 11:48
Man kan alltids legge til sides ett beløp for framtidig batteribytte på dagens biler samtidig med ordinær service som en forsikring, om man er over gjennomsnittlig framsynt. Men denne risikoen framstår som en "skjult kostnad" på meg. Det er ikke sikkert dette vil bli ett problem for biler produsert i 2030 og videre fordi teknologien utvikler seg så fort.
Hvor kommer underlaget for 10 års gjennomsnittlig levetid på elbilbatterier fra? Snakker vi her fra gamle Peugeoter og Thinker? Leaf er vel såvidt 10 år nå, og Model S nærmer seg. Selv om mange av pakkene er skiftet vil også mange av de overleve ti år, så det er vel tidlig å konkludere med noe som helst? Og så vil det sikkert også bli store forskjeller avhengig av type celler, temperaturkontroll, BMS, og så individuelle forskjeller innenfor samme modeller baset på klima/temperatur der bilen er brukt, bruken av den, og ikke minst lading.

Hvis levetiden blir så kort som ti år, så må det tvinge seg frem bedre reparasjonsmuligheter enn i dag, eventuelt lovpålegges et eller annet fornuftig. Selv er jeg mest for at det standardiseres slik at man kan få kompatibilitet på tvers av alle merker (for klima/ressursbruken sin skyld).

vinterdekk

#70
geear, 10 år gjennomsnittlig levetid iflg. MG (SAIC får batterier fra CATL): https://elbilforum.no/index.php?topic=59012.msg1026237#msg1026237

Men jeg kan nok ikke uttale meg om datagrunnlaget.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moggen

Min iMiev er nå 10,5 år og passert 176000km.
Dette er den förste generasjonen med kjipt SCiB batteri med extra dårlig levetid. Har nog noenstans mellom 60 og 70% av originalkapasitet kvar.

Når noen sier "levetid på 10år" for batterier menes oftest utifra garantibetingelser, dvs 70% av originalkapasitet.
Hade annenhvert batteri selvdestruert etter 10år, hade vi hatt mange tusener sinte elbileier og brukte batteripakker på store hauger. Media hade hvert overfyllt av katastrofeartikler om disse tikkende ekonomiske bomber.

vinterdekk

Sitat fra: Moggen på mandag 03. januar 2022, klokken 17:18
Når noen sier "levetid på 10år" for batterier menes oftest utifra garantibetingelser, dvs 70% av originalkapasitet.

Det gir mening å definere levetid slik. :+1: Er vel nøye kalkulert av fabrikanten med de garantiene de gir på typisk åtte eller syv år. Og Toyota har nylig satt seg som mål av 90% kapasitet etter 10 år. Det kan man like.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

arthur

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 22:04
Sitat fra: Moggen på mandag 03. januar 2022, klokken 17:18
Når noen sier "levetid på 10år" for batterier menes oftest utifra garantibetingelser, dvs 70% av originalkapasitet.

Det gir mening å definere levetid slik. :+1: Er vel nøye kalkulert av fabrikanten med de garantiene de gir på typisk åtte eller syv år.

Har du noe grunnlag for å hevde det, tenker eksempelvis rent teknisk hvordan denne kalkuleringen er foretatt. Foreløpige "konklusjoner" tyder vel på at de i så måte ikke helt har fått det til?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Alle selskapene "lover" masse, men det er nok vanskelig å si enda. Svært få teslaer (kom S her i  2014?) er vel 10 år gamle? Og mange har fått nytt batteri på garanti. Leste forresten om en S-eier som hadde hatt den på service 80 ganger....

Og Tesla 3 kommer til å ruste opp også hvis den ikke rustbeskyttes. Y kjenner jeg ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA