Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råttent batteri

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:57
Svært få teslaer (kom S her i  2014?) er vel 10 år gamle?
S kom til Norge sensommeren 2013.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

Store bil leverandører bytter ut tusenvis av batterier i årer, bare i Norge. Hvis ikke hadde vi hatt enda flere bilbranner. Så ja, teknologien er ikke moden ennå.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

filtvet

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:18
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:57
Svært få teslaer (kom S her i  2014?) er vel 10 år gamle?
S kom til Norge sensommeren 2013.

Akkurat, da blir det litt prematurt å hevde at "gjennomsnittlig levetid" er på 10+ år. Kom tilbake om 5 så kan vi se på det.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/what-is-the-lifespan-of-an-electric-car-battery/

SitatAs a pioneer of electromobility, Groupe Renault estimates that the lifespan of its batteries – for automotive use – is around ten years. But this doesn't mean the end of the battery's life. It still has plenty of energy to spare in its "second life" which can add on another ten years: stationary energy battery storage system, vehicle electrification, short-circuit green energy distribution, etc.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moggen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:57
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:18
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:57
Svært få teslaer (kom S her i  2014?) er vel 10 år gamle?
S kom til Norge sensommeren 2013.

Akkurat, da blir det litt prematurt å hevde at "gjennomsnittlig levetid" er på 10+ år. Kom tilbake om 5 så kan vi se på det.

Som nevnt allerede; min bil har ikke klart 10år med bedre enn 70% på batteriet.
Trulig vil nyere imiev (ny batterikjemi fra 2013) klare 70% etter 10år.
Det slår på restverdien, bilen er dog fullt brukbar som pendlerbil/bybil.

Ingeniøren

En fossilbil mister og en del hester ila av et livsløp så intet varer evig. Min vil duge til daglig bruk selv om batteriet har falt til 50% og regner med at den er nær like sprek  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Corny

Tilbake til trådstarter, så er svaret at ja, det lar seg fikse. Du må bare betale 130-140.000,- for nytt (ikke helt nytt, men «refurbished») batteri fra Tesla (evt. 180-190.000 for fabrikknyt batteri). Det nye batteriet vil ha fire års garanti uansett om det er refurbished eller fabrikknytt.

Det interessante nå når det begynner å bli en del Model S som passerer åtte år er jo hvor stor andel av disse bilene over åtte år som opplever at batteriet må byttes?

Og som saken nevnt i starten her gjelder, vi snakker ikke om bytte grunnet gradvis degradering, men et havari/nyoppstått feil som gjør at batteriet ikke lar seg lade skikkelig, og dermed for de fleste sannsynligvis vil oppleves å være ubrukelig.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

filtvet

Muligens lønner det seg å kjøpe nytt batteri om bilen er veldig billig brukt, men tror du tesla vil prioritere å bytte batterier på gamel biler eller vil de helst selge biler?

Uansett garanterer leverandører deler i 10 år.

Nei, dette med at elbiler er noe mer miljøvennlige enn IC biler tror jeg ikke noe på.

vinterdekk

#84
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:11
Nei, dette med at elbiler er noe mer miljøvennlige enn IC biler tror jeg ikke noe på.

Ingen biler er miljøvennlige. Men det du påpeker er vel nok tema til en til egen tråd. Elbiler er mer klimavennlige enn IC biler dog, det har blitt slått fast i mange livssyklysanalyser og eneste variasjonen er i hvilket omfang og inputparametre egentlig. Energimiks og hybridbiler gjør at forskjellen blir mer diffus noen steder, men i Norge er strømmen for det meste fornybar.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Hansi

Det er synd at reparasjon av batteripakker ikke har blitt mer utbredt, men forhåpentligvis vil det komme flere alternativer fremover.  Batteripakker i Teslaer er vel dessverre utfordrende å reparere med så mange celler og "vanskelig" BMS etter hva jeg har forstått.

OT:
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:11
Nei, dette med at elbiler er noe mer miljøvennlige enn IC biler tror jeg ikke noe på.

Merkelig at noen kan skrive noe sånt på et elbilforum i 2022 syns jeg etter alt av dokumentasjon som er tilgjengelig, men ja, emne for en annen tråd eventuelt
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

filtvet

Er vel ikke så "merkelig" spørsmål? Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.

Og ja - kanskje "noen" kan ta på seg reparasjoner i fremtiden. Men akkurat nå finnes det ikke.

automat

Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32

Og ja - kanskje "noen" kan ta på seg reparasjoner i fremtiden. Men akkurat nå finnes det ikke.

Fremtiden kan være nærmere enn du tror:
https://www.eobd.no/om-oss/

Uten at jeg vet noe mer om disse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Det er flere:

https://www.elbilmek.no/

og Tesla reparere vel sine batterier og bytter med defekte...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Hansi

#89
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32
Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.

Jeg har forsøkt å tyde hva du mener med dette, men har ikke klart det. Kan du omformulere?

Har du sett ny dokumentasjon (som ikke har blitt motbevist) på at en elbil kan være mindre miljøvennlig enn en IC bil i et livsløpsperspektiv?

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. januar 2022, klokken 16:21
og Tesla reparere vel sine batterier og bytter med defekte...

Ja, men det er vel dessverre rimelig kostbart fremdeles..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA