Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råttent batteri

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Hansi på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:32
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32
Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.

Jeg har forsøkt å tyde hva du mener med dette, men har ikke klart det. Kan du omformulere?
Jeg tror de som postet foran deg skjønte det, og ga motargumenter.

For å ta det med teskje: Dersom elbiler i snitt får mye kortere levetid enn fossilbiler fordi de blir skrotet når batteriet blir for dårlig (fordi det ikke lønner seg å bytte), så går mye av (miljø-)vinninga opp i spinninga.

Motargumentet, som automat og ingeniøren trekker frem, er at det begynner å vokse frem et marked for batterireparasjoner, med det resultat et elbilenes levetid kan forlenges.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Hansi

Sitat fra: hanche på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:44
Sitat fra: Hansi på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:32
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32
Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.

Jeg har forsøkt å tyde hva du mener med dette, men har ikke klart det. Kan du omformulere?
Jeg tror de som postet foran deg skjønte det, og ga motargumenter.

For å ta det med teskje: Dersom elbiler i snitt får mye kortere levetid enn fossilbiler fordi de blir skrotet når batteriet blir for dårlig (fordi det ikke lønner seg å bytte), så går mye av (miljø-)vinninga opp i spinninga.

Motargumentet, som automat og ingeniøren trekker frem, er at det begynner å vokse frem et marked for batterireparasjoner, med det resultat et elbilenes levetid kan forlenges.

Dette er jo hensynstatt i livsløpsanalysene, hvis man er glad i å få det inn med teskje kan man jo lese de.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

filtvet

Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.

Statistikker kan brukes til alt. En tesla har stort sett ikke vart i mer enn 8 år hittil. Noen har hatt 2-3 batteribytter pga garanti allerede.

Og ja, vi nye elbileiere er nok en annen type en teslafans og de som skal redde miljøet. Vi er mest opptatt av økonomi. Kjenner flere andre som ikke tror noe som helst på at forbruk kan redde miljøet.

arthur

Sitat fra: filtvet på fredag 21. januar 2022, klokken 10:02
Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.

Det er vel litt tidlig å felle en slik endelig dom, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Statistikker kan brukes til alt. En tesla har stort sett ikke vart i mer enn 8 år hittil. Noen har hatt 2-3 batteribytter pga garanti allerede.
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler var i 2020 11.152km ifølge SSB.
Gjennomsnittlig antall år før vraking mot pant var i 2020 18,4 år for personbiler ifølge SSB (siden 2005 har den lensgte kjørelengden vært oppe i 13.916km, 2020 var laveste år, de siste 9 årene har den aldri vært > 13'km).
For å runde opp ift 2020 tall tar jeg da: 12.000kmX19år=228.000km

Hvor langt hadde denne Tesla gått før batteriet ga seg?
Det finnes selvfølgelig eksempler på enkeltelbiler som har byttet batteri lenge før dette, men det er mange fossilbilers motorer/girkasser/eksosanlegg osv som også blir byttet lenge før vraking.

Det som er "rart" i denne situasjonen er at en bil som kostet 450-600' ny (S60 til 450, S85 til 510' og P85 til 600'. Kilde: https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/tesla-model-s-performance-2013-3510004), som har gått over 220'km faktisk fortsatt har bruktverdi <200'. Ingen andre biler som kostet rundt 510' nye i 2013, med over 220'km på telleren, koster over 200' på finn nå.
For å vise til et eksempel kostet denne S60 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231290726 (billigste på finn) 450' ny og har hatt ca 65% verditap på 7-8 år og 169'km. Det er enkelt og greit markedet som verdsetter disse bilene alt for høyt ift risiko for kostbare reparasjoner. Hadde bilen kostet rundt 100' (som normalt på så gamle biler som har gått langt) hadde ikke uvitende kjøpere hatt så store forventninger. Elbil uten garanti (evt maskinskadeforsikring) er sjansespill og at de da skal være verdt mer enn alle sammenlignbare biler etter 200'km er rett og slett helt tullete.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Speeder

Og ja, vi nye elbileiere er nok en annen type en teslafans og de som skal redde miljøet. Vi er mest opptatt av økonomi. Kjenner flere andre som ikke tror noe som helst på at forbruk kan redde miljøet.
selv om noen har fått byttet battrri 3 ganger kan man ikke regne utslipp for 3 batteripakker på den bilen. Tesla bytter batteriet i bilen, men reparerer for så å bruke i en annen bil igjen.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electrix

Mange livsløpsanalyser har jo nettopp gått ut fra kort levetid. Mange på bare 160 000 km levetid, og enkelte har i tillegg lagt til et batteribytte og likevel ender opp med lavere utslipp totalt for elbilene. Når vi nå ser at selv tidligste Leaf passerer både 200 og 300 000 km uten batteribytte så blir jo resultatet mange ganger bedre for elbilene.
Tesla har hatt få batteribytter, og de aller fleste jeg har lest om har vært pga kontaktorfeil i de første pakkene, da tok de inn pakka og satt inn en annen tilsvarende eller bedre pakke med ny kontaktor. Så sendte de pakka inn til rep og satte den inn i neste bil for å slippe at folk var uten bil i ukevis.

Det er riktig at det er få Teslaer som er eldre enn 8 år, men de holder seg bra, og mange kjøres langt, bl.a. denne Tyskeren som har nettopp passert 1.500.000km!
https://twitter.com/gem8mingen/status/1479108423685840905

Tror han også byttet pakke tidligere pga problemer, men siste pakke er muligens passert 1 mill nå, eller nærmer seg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vaduz

Engineering explained på YT gjorde en utregning der han viste at selv med amerikansk strømproduksjon så var ny elbil mer miljøvennlig en din gamle ICE etter 4 år. Det er jo kortere en garantien på biler i Norge, så problemstillingen blir dermed bare hvor mye bedre elbil er. I Norge med 90% vannkraft er det nok enda mindre tid som skal til.

Moggen

Selv eier jeg en 11år gammel elbil (trilling) som har rullet 185000km uten annet en skifting av bremser. Att du har sett noen elbiler som gått til vraking sier ganske lite.
En enkel check mot elbilstatistikk viser feks at 85% av alle trillinger fortsatt er i aktiv trafikk.
Du finner dog også att de eldre blybatteri-bilerne type think i høy grad er utskrotet nå.
Istedet for å drive med synsing, kan du jo enkelt finne ut konkrete tall, eller spørre folk som klarer å søke statistikk på internet om hjelp med det?

Loff

Think har NiCd, ikkje bly.. Er vel mange NiCd-bilar på dynga og ja.
Trillingen min har gått 200 000 , og eg har både bytta batteri og reparert ombordlader uten at det var aktuelt å skrote den. Bilen går nok til rusten tar den, akkurat som dei fleste fossilbilar. Cellene frå gammelbatteriet lever vidare i forskjellige prosjekt, blant anna ein solcellebåt. Om batteriet i Teslaen dør, blir det nok også reparert eller bytta sjølv om kostnaden der blir ca. 10 gonger batteribytte på trillingen.
Dersom vi får redusert saltbruken heromkring kan kjøleskapet fort bli veteran trur eg, litt meir usikker på Teslaen der det er meir styr å mekke elektronikk sjølv?
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Moggen

Sitat fra: Loff på søndag 04. september 2022, klokken 22:43
Think har NiCd, ikkje bly.. Er vel mange NiCd-bilar på dynga og ja.
Trillingen min har gått 200 000 , og eg har både bytta batteri og reparert ombordlader uten at det var aktuelt å skrote den. Bilen går nok til rusten tar den, akkurat som dei fleste fossilbilar. Cellene frå gammelbatteriet lever vidare i forskjellige prosjekt, blant anna ein solcellebåt. Om batteriet i Teslaen dør, blir det nok også reparert eller bytta sjølv om kostnaden der blir ca. 10 gonger batteribytte på trillingen.
Dersom vi får redusert saltbruken heromkring kan kjøleskapet fort bli veteran trur eg, litt meir usikker på Teslaen der det er meir styr å mekke elektronikk sjølv?

Har din trilling hatt batterihaveri, eller kun fått bytte batteri på garantien grunnet mindre enn 70% kapasitet?

TB

Leser teksten til Loff som at bytte av batteripakken er gjort etter garanti var utløpt. Det gamle batteriet er beholdt, ved garanti vil batteri trolig bli returnert, eller kassert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Loff

Jepp, her er det ingen garanti, har aldri hatt så ny bil at eg har trengt å plages med garanti og/eller kaskoforsikring. Likar best å ordne ting uten å plages med tredjepart som skal blande seg :) For å presisere kjøpte eg batteriet på opphoggeri og bytta det sjølv, tok ca. 2,5 time. Trillingen er kjempeenkel å skru på.

Det var kjekt å få recall på vakuumpumpe til bremsene da, den gav seg 14 dagar før oppsatt time for gratis bytte..

Reparerte akkurat ombordladeren for 62 kroner i deler (og 150 i frakt av kondensatorar frå Elfa)
Nordmøre
2013 Mitsubishi i-Miev
2015 Zero SR

Loff

Batteriet mitt var ikkje komplett dødt, men det var fleire svake celler som gav effektreduksjon allerede ved 60%, progressivt verre etter kvart som ein kjørte vidare. Fann det både billigst og minst arbeid å bytte heile pakka, men kunne så klart tatt ned pakka, åpna ho, bytta dårlege celler og deretter satt ho inn att. Trur nok tidsbruken hadde blitt mykje større på det, og 9000 for ei brukt pakke klar til å plugge i var ei god investering. Det einaste eg passa på var at pakka kom frå same utgave og årsmodell (2011 i-Miev), usikker på om nyare pakke med oppdaterte celler er plug and play på gammel bil? Vil anta at nyare Citroën- eller Peugeotpakke med anna antal celler ville forvirra Mitsubishien iallfall..
Nordmøre
2013 Mitsubishi i-Miev
2015 Zero SR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA