Hovedmeny

Cruise control ved køkjøring

Startet av ArneBelinda, søndag 21. november 2021, klokken 17:39

« forrige - neste »

ArneBelinda

Jeg kjører Drammen-Oslo-Drammen hver dag og setter stor pris på den adaptive CC-en. Har en 2020 M3 LR uten full autopilot.

Noe som irriterer meg, er likevel at CC-en ikke fungerer godt i tett kø (stop'n'go), som det ofte er iallfall mellom Oslo og Asker på ettermiddagene. Selv på laveste avstandsinnstilling (1), insisterer bilen på minst en billengdes avstand til bilen foran, og bråbremser gjerne når minimumsavstanden er nådd. Hakkete for meg, og antagelig til stor irritasjon for bilen bak meg.

Under slike forhold er CC ubrukbar og jeg må skru den av.

Sliter andre med samme problem, eller kan det være et problem med SW i min bil? Jeg mener, hva er poenget med å ha en billengdes avstand til bilen foran meg når begge bilene står helt stille?

model3pw

Samme problem. Bruker ikke ved stop&go køkjøring pga det du nevner.

Selv med avstand til 1 og ved køkjøring 0kmt-10kmt:

- For treg å komme igang (irriterer de bak)
- For hakkete/tar ikke myke stopp men bråstopp (irriterer de bak)
- For langt bak bilen foran (så biler vil smyge seg inn foran)

Så med mindre man setter på en L bak og smører seg med tålmodighet kan det ikke brukes enda i slikt scenario.

sjokomelk

Alle biler med adaptiv cruisecontrol oppfører seg sånn som dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Jeg syns min bil stopper fint, men den er for treg til å kjøre etter stans. Da gir jeg bitte-litt gass en kort stund, men bare til den begynner å rulle, spå slipper jeg gassen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ArneBelinda

Sitat fra: sjokomelk på søndag 21. november 2021, klokken 18:21

Det kan godt hende, men jeg forventer mer av en bil som er erklært som "straks selvkjørende". Tenke seg til hvor lange køene blir ved trafikklys og lignende om alle skal ligge 5 meter bak foranstående bil og ikke "bumper til bumper".

Kanutten

Nei, det gjør de ikke. Ingen av mine biler bråstopper - de "smyger" seg inntil bilen foran ved stopp.

ArneBelinda

Sitat fra: Kanutten på søndag 21. november 2021, klokken 22:51

Nei, det gjør de ikke. Ingen av mine biler bråstopper - de "smyger" seg inntil bilen foran ved stopp.

:+1:
Ja, selv min gamle Ioniq "smyger", selv om den heller ikke fungerer veldig bra i lave hastigheter. Men bråstopp eller ikke, jeg lurer mest på hvor nært andre biler kommer før de stopper. 5 meter i stop'n'go er fryktelig mye.

RJK

Sitat fra: ArneBelinda på søndag 21. november 2021, klokken 23:33
Sitat fra: Kanutten på søndag 21. november 2021, klokken 22:51

:+1:
Ja, selv min gamle Ioniq "smyger", selv om den heller ikke fungerer veldig bra i lave hastigheter. Men bråstopp eller ikke, jeg lurer mest på hvor nært andre biler kommer før de stopper. 5 meter i stop'n'go er fryktelig mye.
Tipper min Kona ligger på meteren maks. Selv hadde jeg gjerne sett den la seg enda nærmere, men synes det er akseptabelt.

Det jeg ikke liker, er at den er rask til å "hoppe av" ACC når den blir stående urørlig i noen sekunder, og da må jeg enten trå litt på gassen eller vippe bryteren opp for økning av fart for at den skal begynne å kjøre igjen. Litt sånn, "nei, dette gidder jeg ikke vente på. Gi beskjed når køa starter igjen."

Det hadde jeg jo egentlig forventet at den burde være smart nok til å fange opp selv. Er klar over at de fleste biler er slik, men det er en sånn liten bug som burde være lett å fikse på. "Jeg står i ACC-modus, nå øker avstanden igjen, altså må jeg og kjøre".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

Det stemmer ikke med mine erfaringer. Vår Hyundai Kona Electric lå langt tettere i stop-and-go, og kunne justere hvor "aggresiv" den skulle være på å følge på lukene. Ved å slippe litt opp på "aggressiv"-stikken ble det en langt mykere og naturlig stop-and-go-kø enn hva Tesla klarer.
Synes det er pinlig å bruke autopilot når jeg kjører i vår Tesla på grunn av nevnte grunner som alt for stor luke til bilen foran, og aggressiv gass og brems.

ladov

Den funket da veldig fint til den typen køkjøring sist jeg prøvde, som begynner å bli en stund siden.. Har Tesla blitt dårligere på det siste årene?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

pst

2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Hideyowife

Kjører i kø med cruise satt til avstand 7. Fungerer ypperlig. Ser inget problem med at det er avstand til bilen foran i kø. Da kan evt de som uansett ønsker å presse seg inn foran meg bare gjøre det uten at jeg trenger å irritere meg over noe.  :+1:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Svein_H

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 24. november 2021, klokken 07:42
Kjører i kø med cruise satt til avstand 7. Fungerer ypperlig. Ser inget problem med at det er avstand til bilen foran i kø. Da kan evt de som uansett ønsker å presse seg inn foran meg bare gjøre det uten at jeg trenger å irritere meg over noe.  :+1:

Nei, du bidrar jo bare til å gjøre køen lenger, men hvorfor skal du gidde å bry deg om det, det er jo ikke ditt problem.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

jlan

Sitat fra: Svein_H på onsdag 24. november 2021, klokken 08:31
Nei, du bidrar jo bare til å gjøre køen lenger, men hvorfor skal du gidde å bry deg om det, det er jo ikke ditt problem.
Det er jo litt situasjonsavhengig. Hvis køen kan blokkere kryss bakover, så prøver jeg å ligge tett. Men hvis jeg for eksempel står i kø på en landevei hvor det ikke er sideveier, og alle skal gjennom den samme rundkjøringen, så kjører jeg gjerne på auto. Da kan jeg ikke se at avstanden mellom bilene har noen betydning, så lenge alle har fokus når de skal gjennom rundkjøringen, og videre etter den.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Ved køkjøring er trafikkflyt og kort avstand mellom bilene helt sentrale parametere, men disse jobber også ofte mot hverandre.
Det optimale er å ha kort avstand mellom bilene, samtidig med at hastigheten holdes jevn. Men som alle vet, så fører ofte kort avstand til bilen foran at hastigheten ikke kan holde jevn, og da får man opphopninger (stans) uten at det egentlig er grunn for det. Dette forplanter seg bakover i køen og får større og større konsekvens jo lengre køen er. Derfor kan større avstand til bilen foran hjelpe mot denne formen for "rykk og napp-kø". Selv om kapasiteten på veien i teorien går ned med større avstand, kan det i praksis føre til at trafikken flyter bedre og at man kommer raskere frem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA