Hovedmeny

Cruise control ved køkjøring

Startet av ArneBelinda, søndag 21. november 2021, klokken 17:39

« forrige - neste »

olekvi

Sitat fra: jlan på onsdag 24. november 2021, klokken 08:58
Sitat fra: Svein_H på onsdag 24. november 2021, klokken 08:31
Nei, du bidrar jo bare til å gjøre køen lenger, men hvorfor skal du gidde å bry deg om det, det er jo ikke ditt problem.
Det er jo litt situasjonsavhengig. Hvis køen kan blokkere kryss bakover, så prøver jeg å ligge tett. Men hvis jeg for eksempel står i kø på en landevei hvor det ikke er sideveier, og alle skal gjennom den samme rundkjøringen, så kjører jeg gjerne på auto. Da kan jeg ikke se at avstanden mellom bilene har noen betydning, så lenge alle har fokus når de skal gjennom rundkjøringen, og videre etter den.

Samme hvor det er så blir køen lenger når det er mer avstand mellom bilene.

Om det er en kø som får mange start og stopp så pleier jeg å skru av acc, men om det bare ser ut til å bli noen få stopp (f.eks midlertidig lysregulering) så lar jeg acc være på, bruker gassen for å kjøre litt tettere opp til bilen foran / få en mer ok stopp / sette i gang umiddelbart når bilen foran kjører. 
'19 TM3P

jlan

Sitat fra: olekvi på onsdag 24. november 2021, klokken 09:44
Køens lengde er jo ikke så interessant, det som teller er hvor mye den forsinker deg og andre (og hvor mye den stresser dere).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olekvi

Sitat fra: jlan på onsdag 24. november 2021, klokken 10:21
Køens lengde er jo ikke så interessant, det som teller er hvor mye den forsinker deg og andre (og hvor mye den stresser dere).

Jo, det er interessant siden det har stor betydning for hvor lenge man må kjøre sakte og hvor lenge køen varer.
Se f.eks https://vegvesen.brage.unit.no/vegvesen-xmlui/bitstream/handle/11250/2577129/VD%20rapport%20nr%209.pdf?sequence=1&isAllowed=y
'19 TM3P

RJK

Sitat fra: jlan på onsdag 24. november 2021, klokken 10:21
Sitat fra: olekvi på onsdag 24. november 2021, klokken 09:44
Sikkert ikke for deg, men så lenge du ikke ser slutten på køen, så vet du aldri hvordan det fungerer lengre bak. Det kan føre til at biler havner rett bak en sving, og blir vanskelig å se for de som kommer i full fart, og så når køen (kan selvsagt skje uansett), så redusert avstand mellom biler kan føre til at dette ikke skjer.

Nå skjer jo gjerne køer på veiene fordi mange vil på, så matingen går tregt. Det går ikke fortere ved at folk ikke følger på, og derved sørger for at køen blir lenger en den trenger å være.

Tilsvarende når folk skal ut av køen og inn på annen vei, så vil kort avstand føre til at flere biler rekker å kjøre av, uten at det skjer unødvendige forsinkelser. Så enda en grunn til å holde køen så kort som mulig.

Derfor skal du ta som utgangspunkt at lang avstand betyr problemer for de bak deg, og at det blir værre jo lengre køen er.

Derfor, slutt med å prøve å tenke "lurt", og gjør som anbefalingen sier, og hold kort avstand. Maks avstand i veldig lav fart, er knapt lengre enn at man kan vri rattet til siden, og kjøre frem, slik at man klarer å gi plass til eventuelle utrykningskjøretøy.

Selvsagt, går farten opp, så er det helt ok med 3-sekundersregelen, selv om det nok går fint med bare 2 sekunder om man er "på hugget".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på onsdag 24. november 2021, klokken 13:02
Selvsagt, går farten opp, så er det helt ok med 3-sekundersregelen, selv om det nok går fint med bare 2 sekunder om man er "på hugget".
De færrest er holder 3 sekunder i høy fart. På trinn 7 holder ikke tesla mer enn ca. 2 sekunder. Jeg har alltid trodd jeg holdt nærmere 3 sekunder, men har altså levd i en vrangforestilling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA