Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Trond.m på søndag 28. november 2021, klokken 16:39
Prisforskjellen er da «bare» 220 før rabatt (140 før rabatt tidligere).
Bestiller du 50 i dag, så sier de levering 2023. Momsfritaket går ut 2022, og det virker usannsynlig at den nye regjeringen vil søke om noe annet enn det de har sagt de skulle gjøre. Altså moms på beløpet over 600'. Så på min bil er i praksis med høy sannsynlighet forskjellen 360'.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#286
OK, ser den. Nå er visst salget i Tyskland katastrofalt dårlig for iX, så sjansen for at Norge for tildelt større kvote er veldig stor. Men det er jo en risiko for at det blir mva.
Jeg tenker at du med mva vil få et tillegg etter rabatt på 200K + mva. I tillegg kommer mva på ca 250K (gitt at en godt utstyrt iX40 ligger rundt 850 netto). Så 310-315 er nok worst case, men det er jo et veldig stort pristillegg.

geear

Sitat fra: LMOR på søndag 28. november 2021, klokken 12:35
Leveres omgående?
Skulle min også blitt, men produksjonen flyttes hver uke..
Ellers er vi 100% i sync ift xDrive40. Den reelle prisdifferansen er nå 360'. Kan stå lenge i ladekø for den timelønnen.
Dette tenkte jeg og da jeg kjøpte X75D i stedet for 100D. Det tærte godt på over årenes gang, for å si det slik. Ikke fordi det var uholdbart, men kanskje først og fremst fordi jeg visste det fantes noe som gjorde jobben bedre, og at jeg blir utålmodig på langtur. Dessverre er jeg ikke den eneste som har angret på 75, og på andre siden så er det nok svært få som har angret på at de kjøpte 100, og tenkt "faen, skulle heller hatt 75". Prisforskjellen i bruktmarkedet har også holdt seg overraskende høy over de fire årene siden jeg fikk min 75. Jeg tror opplevelsen av iX40 kontra 50 vil være det samme. iX40 er dessuten allerede som ny ganske utdatert mtp. rekkevidde. Såklart er ikke dette fasiten for alle, men velger man egentlig kortere enn man trenger, så er jeg redd veien er kort til å angre...

LMOR

Ja, alle er ikke like. Men jeg har hatt elbil siden 2014, og kjørt sør-Norge rundt med 20kWh batteri. Så det kommer til å gå fint hvis jeg bare får bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Interessant spørsmål om iX40 vil gå lengre enn en X75. Samme netto kapasitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jan E-28

Sitat fra: LMOR på søndag 28. november 2021, klokken 16:50
Bestiller du 50 i dag, så sier de levering 2023. Momsfritaket går ut 2022, og det virker usannsynlig at den nye regjeringen vil søke om noe annet enn det de har sagt de skulle gjøre. Altså moms på beløpet over 600'. Så på min bil er i praksis med høy sannsynlighet forskjellen 360'.

EFTA sin godkjente søknad om momsfritak går ut i 2022. Jeg ser egentlig for meg at dagens regjering ikke gidder å ta for seg en ny søknad på slutten av neste år, og at vi plutselig kan se moms på hele beløpet fra 2023  :o
Håper jeg tar feil, men sitter å krysser alle fingrer å tær på at ix50 leveringene kommer godt i gang i 2022. Og at vi ikke får se en form for nedstengning av produksjoner i samfunnet :blank:
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jan E-28 på søndag 28. november 2021, klokken 23:36
Sitat fra: LMOR på søndag 28. november 2021, klokken 16:50
Jeg ser egentlig for meg at dagens regjering ikke gidder å ta for seg en ny søknad på slutten av neste år, og at vi plutselig kan se moms på hele beløpet fra 2023  :o
Håper jeg tar feil, men sitter å krysser alle fingrer å tær på at ix50 leveringene kommer godt i gang i 2022. Og at vi ikke får se en form for nedstengning av produksjoner i samfunnet :blank:

Jan E-28... ser den...
...at vi plutselig kan se moms på hele beløpet fra 2023...

håper ikke det skjer...

Trond.m

#292
En ubegrunnet frykt som ville føre til at en elbil for «vanlige folk» ville stige 150.000 i pris til 750K. Men dette er en diskusjon sin vi får ta under «Elbilen i Samfunnet"

Carboy

#293
Sitat fra: geear på søndag 28. november 2021, klokken 18:37
Sitat fra: LMOR på søndag 28. november 2021, klokken 12:35
Leveres omgående?
Skulle min også blitt, men produksjonen flyttes hver uke..
Ellers er vi 100% i sync ift xDrive40. Den reelle prisdifferansen er nå 360'. Kan stå lenge i ladekø for den timelønnen.
Dette tenkte jeg og da jeg kjøpte X75D i stedet for 100D. Det tærte godt på over årenes gang, for å si det slik. Ikke fordi det var uholdbart, men kanskje først og fremst fordi jeg visste det fantes noe som gjorde jobben bedre, og at jeg blir utålmodig på langtur. Dessverre er jeg ikke den eneste som har angret på 75, og på andre siden så er det nok svært få som har angret på at de kjøpte 100, og tenkt "faen, skulle heller hatt 75". Prisforskjellen i bruktmarkedet har også holdt seg overraskende høy over de fire årene siden jeg fikk min 75. Jeg tror opplevelsen av iX40 kontra 50 vil være det samme. iX40 er dessuten allerede som ny ganske utdatert mtp. rekkevidde. Såklart er ikke dette fasiten for alle, men velger man egentlig kortere enn man trenger, så er jeg redd veien er kort til å angre...

Jeg tror det også kan være motsatt. Før som uerfaren elbil-bruker og kjøper var jeg mye mer opptatt av at en elbil skulle ha maksimal rekkevidde uansett og at nesten alt var for dårlig. Nå som jeg har eid og brukt elbiler lenge finner man ut at man faktisk ikke trenger så mye rekkevidde som man går rundt og tror. Kjekt å ha er det selvsagt med mer rekkevidde, men vil man betale mye ekstra for det? Det er jeg usikker på.
I hverdagen er iX40 en lettere bil enn iX50 med sporty og bra understell samtidig med god komfort.

Å velge kortere range enn man trenger ofte er selvfølgelig dumt og vil irritere, kjører man mye Oslo-Bergen er iX50 et bedre valg, med mindre man må lade uansett da.
Men i mitt tilfelle ligger hytta 19 mil unna hjemmet. Mest motorvei på sommer. Dersom jeg må lade uansett er det ett fett om jeg har 20% ved ankomst med en iX40 eller 45% med en iX50. Det er bare tiden på laderen som utgjør noe forskjell. Ved bruk av destinasjonslader vil den tidsdiffersnsen være ikke-eksisterende. Dersom jeg kunne kjørt tur-retur med god margin kommet hjem og kjørt et par småturer ved hytta i tillegg så hadde iX50 utgjort en stor forskjell vs iX40.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Chrds

Hei,

Ny på forumet og ny ift El-bil.

Jeg har nå prøvd både iX40 og 50, ca 1 time på hver så begrenset med erfaring, men noen inntrykk har festet seg.

Begge bilene er glimrende å kjøre, og interiøret, særlig foran er veldig bra. Inni føles som neste generasjon bil og uvant alle andre biler jeg har prøvd. Jeg kommer fra en topputstyrt Q7 Etron, som også er en flott bil, men mer tradisjonell. Jeg skal bytte denne til El, og valget stod mellom ix50 og Etron 55. Jeg har prøvekjørt begge, og valget ble tatt i dag. Det ble iX50, og valget var / ble egentlig enkelt.

Overraskende stor forskjell på 40/50. 50 er betydelig raskere, mer som en Tesla, mens 40 er mer E-tron 55. Begge er raske nok for alle praktiske formål, men som sagt stor forskjell. Så hvis hvis det ekstra kicket er viktig er det 50 som gjelder.

Rekkevidden har jeg selvfølgelig ikke fått prøvd, men det jeg ble fortalt av selger at han hadde kjørt iX50 50 mil tur retur til Gol på søndag uten lading og 800 meter stigning og 60 km igjen på bilen. Stemmer dette lover det bra.

Luftfjæringen gjorde også en stor forskjell, det er mer merkbart når man skifter mellom Sport og efficiency, men bilen kjører godt med begge systemer.   

Bilen er stille opp til ca 100 / 110 km, etter dett merkes en del vindsus, men la kanskje merke til det fordi de testene jeg har sett har indikert at det er stille i hele farts-registeret. Ikke mye støy, men det er ikke stille.

Dimming av panoramavinduet virker, men det dimmet ikke så veldig mye, vet ikke om det er noen innstillinger som kan endre dette.   

Baksetene kan ikke justeres, hverken i lengden eller vinkel på ryggen, et klart minus syns jeg, særlig siden sittestillingen bak emm er vel oppreist. Men setene i seg selv er veldig gode og det er god plass. Midtsete bak har plass til bena, men er veldig hardt og ukomfortabelt. På langtur er iXen best for 4, også av hensyn til bagasjeplassen som er litt lite. Forsetene er veldig gode, særlig komforsetene med ekstra innstiller, like gode eller bedre enn Contour setene i Q7en min, som er det beste Audi har.

Fikk også prøve forskjellen på HK anlegget og B&W. Her ble jeg overrasket. Jeg er ganske opptatt av lyd, og har Bang Olufsen i Q7en, og gulvstående B&W høyttalere hjemme og jeg hører på mye musikk. HK som var i iX40 spilte høyt med tydelig bass og diskant, litt ullen og uklar mellomtone, men ganske bra gitt prisen. Da jeg satt meg tilbake i Q7 og Bang Olufsen var forskjellen imidlertid merkbar i favør av det betydelig dyrere (90.000) BO anlegget. Skulle bare mangle. I dag prøvde jeg B&W i iX50, og det var rett og slett fantastisk bra, åpent, høyt, klart og med alle deler av frekvensene hengene med. Jeg spilte akustisk musikk, klassisk, rock og lydbøker. Nydelig over hele linjen. Min opplevelse var at det var merkbart bedre enn det mye dyrere BO i Audien. Så jeg endret konfigurasjon fra HK til BW. Dette overrasket meg fordi det som er av tester / kommentarer på nettet tyder på at det ikke er så stor forskjell på HK / BW. Det var ikke min opplevelse. Hvis du er opptatt av lyd og lurer på valg av HK eller BW , så er mitt råd å prøvelytte begge. NB, jeg kjører all lydtester uten Logic7, 3D lyd eller andre "surround" greier, og stort sett flat frekvens, men korrigerer ved  behov.

Nå håper jeg at bilen kommer på denne siden av nyttå 2022.

Trond.m

#295
Sitat fra: Chrds på mandag 29. november 2021, klokken 18:52
Nå håper jeg at bilen kommer på denne siden av nyttå 2022.
Bestilte du i dag, eller hadde du en bestilling med rett til kansellering ?

Fikk du inntrykk av at det var mulig å få levering i 2022 ?
Det har vært snakk om at Norge får kvoter fra andre markeder med mindre salg.

Chrds

Hadde bestilling med rett til kansellering, men anslått levering er Q1 2023, så jeg håper på det samme som deg, at dårlig salg i tyskland mm skal medføre at vi får den før.

Counterpointer

Sitat fra: Chrds link=topic=57723.msg1019573#msg1019573 date=
fortalt av selger at han hadde kjørt iX50 50 mil tur retur til Gol på søndag uten lading og 800 meter stigning og 60 km igjen på bilen. Stemmer dette lover det bra.


Bare litt pirk. Tur retur gir ikke 800 meter stigning. Det er 800 høydemeter pluss opp og 800 høydemeter minus ned igjen
Totalt 0 [emoji1]
Fremdeles et greit resultat

Jan E-28

Sitat fra: Chrds på mandag 29. november 2021, klokken 19:36
Hadde bestilling med rett til kansellering, men anslått levering er Q1 2023, så jeg håper på det samme som deg, at dårlig salg i tyskland mm skal medføre at vi får den før.

Hva er da grunnlag for akseptert kansellering? Mva kan vel ikke være god nok grunn om de har anslått 2023? Og slipper en med det unna de 8% avbestillingsgebyr?

Ved kontrakt forhørte jeg meg med mulighet for å kansellere om det tilkom mva. Men fikk til svar at det var ikke noe mulighet. For om de skulle skrive slike kontrakter så risikerte de å brenne inne med mange biler. Så da måtte det bli hva standard kontrakten sier at en kan kansellere basert på store endringer i konfigurasjonen på bilen. Det å gå fra kontrakten om en ikke vil ha bilen ville utløse standard 8%.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

daktari

Sitat fra: Chrds på mandag 29. november 2021, klokken 18:52


Luftfjæringen gjorde også en stor forskjell, det er mer merkbart når man skifter mellom Sport og efficiency, men bilen kjører godt med begge systemer.   


Kan du si noe mer om fjæringskomforten? Du antyder forskjell, som at 50 har adaptive dempere mens 40 ikke har det?

Men luftjæring har en tendens til å lage litt klunke/klaprelyder. Samtidig er høydejustering på iX ganske få cm så lite å hente der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA