Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Chimp på tirsdag 07. desember 2021, klokken 19:54
https://nybiltester.no/biltest/helgetest-med-bmw-ix-xdrive40/
Litt skuffet over rekkevidden. Men det er litt uklart hvordan rekkevidden er beregnet. Hvis det er 334 km rundt 0 grader på saltet vei med 50 % motorvei synes jeg ikke det er skuffende.

daktari

Helt umulig å forstå hva rekkevidden egentlig var og hva forbruket var på den testen. Jeg forstår det slik at han kjører en strekke 50/50 landevei/motorvei og ganger opp for å få en teoretisk verdi.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jalla

TU kjører BMW IX OG NIO ES8. Nå tester vi BMWs nye iX. Vi er ikke klare til å konkludere, men i dagens podkast snakker vi om førsteinntrykkene våre etter noen mil bak rattet.
https://www.tu.no/artikler/to-store-el-suv-er-vi-tester-bmw-ix-og-nio-es8/515667

Jan E-28

Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.


LMOR

Samme patent som på 5 serien jeg hadde. Heldigvis åpnet panseret seg aldri den veien..
Ellers litt lavere score enn id.4. Selv om viktige deler fikk lik eller bedre score.
Tror BMW taper litt på at ikke alt er inkludert på basismodellen.
Score for Isofix ser feil ut, eller kanskje jeg misforstår tabellen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

https://www.tu.no/artikler/en-svaert-vellykket-elbil-fra-bmw/515686

Med 21" og under ganske kjipe forhold ser TU forbruk litt lavere enn de andre suvene på Oslo-Bergen. De strever litt med at mange ladere er max 400A men iX50 med lav batterispenning behover 500A.
Hvilke ladere støtter 500A?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

ABB, Tritium og Efacec kan alle levere 500 A på lynladerne sine. Delta har 400 A. Kempower er bare 300 A. Når artikkelen sier de har ladet på en 200 kW lader på Geilo er nok dette BKK sin, som etter alle solemerker er en Delta-lader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

#325
De skriver at de brukte 70 % av batteriet fra Fornebu til Geilo. Det betyr jo at de med et nødskrik kommer til Geilo med iX40  :o
Virker litt overraskende høyt forbruk, da de har kjørt gjennom Numedalen der snittfarten er lav. Skal kjøre deler av samme tur med iX40 til uke, så det blir spennende å se forbruket opp til høyest punkt før Geilo på 1100 moh.

daktari

Ser ut som Numedal er ca 23 km lenger enn Hallingdals-ruta. Selv om snittfarten er lavere vil farten i Hallingdal være veldig jevn. Er det mange krappe svinger på Numedalsruta som kan dra opp forbruket?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#327
En del svinger er det, så kjører man uøkonomisk er det nok enkelt å bruke noen kwh ekstra. Kjørte deler av samme tur opp til Dagalifjell 30.11 med id4 GTX. Da hadde det snødd kraftig og var saltet vei / slapseføre til Kongsberg og minus 4, og videre minus 10-14. Det jeg kaller ordentlig vintervær. Da var forbruket opp til 1100 m 22,4 kwh/100 km med 20 tom Hakkapellita. Derfra faller forbruket til Geilo, så forbruket til TU med iX er ganske høyt. Men her spiller kjørestil og mange forhold inn.  Skikkelig vinterføre gir nok lavere rullemotstand enn våt vei. Henter min iX på mandag, så da får jeg snart reelle tall på turen. Men hvis forbruket er 10 % over GTX og batteriet 10 % mindre så blir fort mye av marginene spist opp. 15-20 % lavere rekkevidde samsvarer jo bra med WLTP.

daktari

Svensk test mot etron. Mangler detaljer men har ikke tilgang til saken. Skulle gjerne visst forbruket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Virker litt merkelig denne testen som mange sammenligninger er. 1,5 poeng dårligere driftsikkerhet, og mister 2 poeng på at den ikke kan AC lades på 22kW. Da må en være veldig opptatt av noe jeg aldri kommer til å få bruk for..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA