Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: foxy på lørdag 11. august 2012, klokken 00:12
Sitat fra: toppi på fredag 10. august 2012, klokken 22:29
Fantastisk med slike uttalelser: - Teslas touchskjerm er som en ipad -
og så har man aldri prøvd bilen.


Do not feed the troll folkens, det er det eneste som hjelper..


la din egen sårhet ikke går ut over andre  ::)

ps: å dra enkelte ord ut av konteks er tegn på manglende intelekt
Nei foxy, å dra et komplett utsagn ut av en post er helt normalt. Hvert enkelt argument bør kunne stå på egne bein.
Når du også først skal kritisere andre for deres innlegg vil jeg anbefale å lese korrektur ellers framstår man fort som useriøs.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Øyvind.h

Det som er helt sikkert er at den skjermen Tesla har valgt MÅ være lyssterk. Jeg har brukt iPad 3 på stranda 5-6 ganger i sommer. I direkte sollys er det ikke veldig tydelig hva som står på skjermen. Det går fint, men man må konsentrere seg litt. Gir man den litt skygge går det helt fint (den tåler for øvrig ikke så mye sollys før den går varm.) Det som derimot ikke er festlig er å trekke iPad``en ut av skinncoveret etter å ha vært på stranden. Lite koselige skrapelyder av sand mot skjerm/metall :)

Passaten  min har en matt 7-8" skjerm, og ettersom den ikke har et overheng slik som eksempelvis skjermene i BMW kan man faktisk oppleve at skjermen blir nesten uleselig om solen er sterk og står i en uheldig vinkel (skjermen har ikke lyssensor til å justere styrken tror jeg).

Såvidt jeg kan se har ikke skjermen i Model S noe beskyttende overheng, og dermed må den være lyssterk for å gi en god brukeropplevelse om solen treffer den Håper kupeens utforming er slik at det skal mye til at solen står rett på, men det finner vi ut neste år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gbzdoc

Husk også at skjermbildene i Teslaen er laget for å fungere i sollys.

En tilfeldig webside på nettet eller en e-bok med liten tekst er ikke det...

Skjermen i Leafen har jeg aldri hatt problemer med uansett vinkel på sola. Men så har ikke den panorama tak da. ;)

Cobos

Det er vel egentlig ganske enkelt, Model S er laget med et amerikansk øye og med en Californsk bakgrunn. Det betyr at en sportssedan ikke har mulighet for tilhengerfeste, men at den har et tak som kan åpnes og naturligvis en skjerm laget for å håndtere både sterk sol og mørke kvelder.
Alle som har kjørt i den sier at den håndterer sol fint og den har også en nattmodus for å ikke blende deg. Det samme gjelder også dashbordet som jo også er en skjerm, men mye bedre pakket inn.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. august 2012, klokken 22:14Musk har uttalt at siden man har et digert batteri å ta av kan de bruke så mye strøm til skjermen som de bare vil, sammenlignet med en iPad eller laptop som må kunne fungere på et lite batteri. Dermed kan skjermen gjøres mye mer lyssterk.
Det han også sa i den sammenhengen var at skjermen vil være mye mer lyssterk enn noen annen skjerm man er vandt med å ha på hjemmemaskiner, som f.eks iBook (som han nevnte spesielt).

Ser man på prøveturene filmet med diverse kameraer, mobiler osv. lagt ut på youtube, så er det imponerende hvor strøken skjermen ser ut fra baksetet uansett belysning.

f.eks:
http://www.youtube.com/watch?v=8klIXl6el2k&feature=related
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Oreo

He he kult at han i baksetet hadde en Think  ;D
Svingradiusen så jo også ganske bra ut.
Synes han gjorde et godt poeng av akselerasjonen var så "smooth", selv om han egentlig ikke var så interessert i dette, og at han bare av den grunn ville kjøpe bilen.

Har tilbragt helga til å se ganske mange av disse prøveturene som er lagt ut på YouTube (genial reklame kanal forøvrig).
Selv er jeg ikke i tvil om dette er en premium eller mellomklasse bil, men jeg har ingen behov for å overbevise andre om det ene eller det andre heller. (Kanskje ikke rette formet?)

Dessuten tror jeg ikke så mange kan ta feil når en hører entusiasmen til de som prøvekjører. I USA er de jo i tillegg bortskjemte hva angår priser på alt av biler, inkludert andre premiummerker. Dermed burde kanskje amerikanerene være dessto mer prippne på hva angår utstyr og premiumfølelse.
Det virker som en kjøreopplevelse som er helt ulikt alt annen. Dermed blir det litt å sammenligne epler og appelsiner.

Spesielt i Norge er jo dette en no-brainer.
Såklart i andre markeder skal den nok overbevise mer, men selv i USA hvor en argumenterer for at strømkostnader er 1/5 av bensinkostnadene (om jeg husker rett?) er jo dette et godt argument.
Her hjemme har jo folk som kjører langt tradisjonelt valgt Diesel p.g.a. driftskostnadene.
Hardere skal det vel være å komme seg inn på det Venezuelanke bilmarkedet hvor ca 30l bensin koster USD1, eller Saudi Arabia. Nå er vel disse eksemplene et ikke tema forøvrig.
Uansett tror jeg ikke det er mange som velger BORT denne bilen p.g.a. av at den mangler helt spesielt type ekstra(luksus)utstyr som en kanskje strengt tatt ikke trenger.
Å kunne velge mellom all verdens slags farge- og utstyrskombinasjoner vil vel også ha en merkostnadsfaktor regner jeg med?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. august 2012, klokken 22:29
Sitat fra: Leifen på mandag 13. august 2012, klokken 22:11
Spesielt i Norge er jo dette en no-brainer.

Definitivt. Jeg havner nok på 650-700k i totalpris, men om det hadde blitt innført normale avgifter på disse ville prisen blitt ca. det dobbelte. Tør derfor ikke vente lengre med å kjøpe ;)
Besparelsen på drivstoff, årsavgift,bompenger osv. utgjør ca. 2000,- pr. måned, noe som på et 8 års lån blir ca. 200.000 kroner. Dvs. at en Model S P85 med det aller meste av utstyr koster like mye å kjøpe & kjøre som en standard familiebil til 450-500k.
Jeg valgte å bestille av nøyaktig samme grunn. En elbil til 600" tilsvarer kostnadsmessig en fossilbil til 350-400". Og når Model S i avgiftsnorge egentlig skulle kostet det dobbelte grunnet rå effekt sier det seg selv at det er nå man må kjøpe denne bilen. Tviler ikke ett sekund på at det kommer avgifter i løpet av noen år, men da vil også avgifter på kjøp og bruk av fossilbiler øke, så besparelsen tror jeg uansett man vil beholde til "evig tid". Synes jeg ser elbiler over alt i nabolaget hos meg nå. 50.000 biler som regjeringen satt som tak for når de kan revurdere avgiftene vil vi nå mye raskere enn forventet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: cra på fredag 10. august 2012, klokken 15:10
Sitat fra: foxy på fredag 10. august 2012, klokken 15:05
jeg vet ingenting om det, derfor refererte jeg til ipad'n.... som jeg skrev tidligere så jeg er spent på hvordan skjermen oppleves ute når endelig er en model her i norge tilgjengelig man kan prøvekjøre.

Sommeren 2012 tilsier i alle fall at refleksjoner i skjermen ikke blir noe stort problem. ;)  Forøvrig har jeg ikke lagt spesielt merke til refleksjoner i iPad'en heller, med mindre jeg leter etter dem. Skjermbilde vil jo også påvirke dette; brukes det lyse skjermbilder vil reflekser være mye mer beskjedne/plagsomme enn om store deler av skjermen er svart.


på det ene bildet her er det tydlige sterke refleksjoner..
http://www.elbil.no/elbiler/738-film-fartstester-tesla-model-s
I-miev 2011
Asker

foxy

har jo også nå fått med meg at model s kommer uten setevarme som standard, men tibyr det nå i Canada.

en ting at man mangler viktige bruks, sikkerhets og komfortopsjoner fra "listen", men setevarme burde vel være standard, også i USA!
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 16. august 2012, klokken 10:56
har jo også nå fått med meg at model s kommer uten setevarme som standard, men tibyr det nå i Canada.

en ting at man mangler viktige bruks, sikkerhets og komfortopsjoner fra "listen", men setevarme burde vel være standard, også i USA!

Hvorfor det ? De fleste elbiler i USA selges i varme strøk der ingen har bruk for setevarme. At de leverer det som standard i kaldere strøk må da være mer enn bra nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: foxy på torsdag 16. august 2012, klokken 10:52på det ene bildet her er det tydlige sterke refleksjoner..
http://www.elbil.no/elbiler/738-film-fartstester-tesla-model-s
Ja det er helt tydelig at de har kjørt opp antall bilder i sekundet for å få med seg alle detaljer ;) Noe som resulterer i at kameraet ikke helt får med seg hva som er på skjermen.

Eller mener du helt i starten hvor du ser hjelmen, hvor bildet er tatt på skrå? Har du tenkt å sitte med hodet i den posisjonen?!?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Cirion på torsdag 16. august 2012, klokken 19:08
Sitat fra: foxy på torsdag 16. august 2012, klokken 10:52på det ene bildet her er det tydlige sterke refleksjoner..
http://www.elbil.no/elbiler/738-film-fartstester-tesla-model-s
Ja det er helt tydelig at de har kjørt opp antall bilder i sekundet for å få med seg alle detaljer ;) Noe som resulterer i at kameraet ikke helt får med seg hva som er på skjermen.

Eller mener du helt i starten hvor du ser hjelmen, hvor bildet er tatt på skrå? Har du tenkt å sitte med hodet i den posisjonen?!?

konstatere bare at det er refleksjoner - om de er sjenerende kan bare avgjøres ved å prøvekjøre bilen - og det er ikke mulig pdd.
I-miev 2011
Asker

daggad

For Foxy er det bare en bil: iMiev

Jeg synes det er sjarmerende at han elsker denne bilen sin så mye (og det er en topp bil !), men denne konstante negative holdningen mot alt annet er litt travelt.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA