Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: Cobos på onsdag 25. juli 2012, klokken 16:14
Prevarming eller prekjøling spiser av batteriet ja, men for alt annet enn langturer har man mer enn nok batterikapasitet til at dette ikke er et problem. Husk minste pakka har 160 miles på samme måte som MiEV har 120 km rekkevidde. Det holder fint til småkjøring og flere varme/kjøle sykluser på en dag.

Når det gjelder setene vil nedkjøling av setene ha noe for seg på varme dager med lange turer, ellers vil det at setet starter i 15 grader på en varm dag holde det fint og kaldt en god stund.

Såfremt de klarerer bremsene kan du kjøpe akkurat så små dekk du vil fra eksterne leverandører og er det kjempebehov i Norge for 14'' og de går an teknisk kommer Tesla til å ta inn disse selv. De er et adskillig smidigere selskap enn de store produsentene.

Finner ikke link på lysstyring, noen sa at en Tesla salgsperson sa at den har dette mener jeg, men husker ikke nå hvor dette var.

Hvilken navigasjonsløsning de velger for Europa er det ingen som vet, knapt nok Tesla engang. De kan sende oppdateringer til bilen via 3G slik at hva de støtter ved lansering trenger ikke være det samme de støtter 6mnd senere. Dermed er det umulig å svare på slikt nå, men siden flere andre bilprodusenter i USA tilbyr dette kommer nok API'ene til å ligge der når den kommer til Norge.

Så du mente stemmestyring. Ja den støtter stemmestyring i løpet av høsten. Det er dog på engelsk, om dette også kommer på norsk tviler jeg på, men jeg vet ikke.

Husk at software baserte løsninger som ikke krever ekstra sensorer (som nok ACC gjør) utvikles fortløpende og vil mest sannsynlig bli tilgjengelig for alle kunder, men kanskje ikke gratis. Ser man på Roadsteren så kom de raskt med nyere versjoner, 1.0, 1.5, 2.0, 2,5 osv og da fulgte det med ny Hardware også. Når Tesla viste fram Model S i Oslo var de også tydelige på at Europaversjonen har små endringer fra USA versjonen. Om det inkluderer såpass store ting som hengerfeste tviler jeg på. Men hvis f.eks. ACC er noe kunder maser mye om i USA er det mulig at versjon 1.5 av Model S får det og at de i praksis blir EU versjonen.

Cobos

Vi får se hva de kommer opp med, for mye hvis og kansje for å ta noe ut av denne lista:
- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Språkstyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere hjulvarianter

Blir spennende å se om Tesla Model S kan ta steget til premium segmentet eller ønsker å posisjonere seg som "Toyota Avensis Hatchback e-GTI"
I-miev 2011
Asker

leafster

Så hvis Toyota tilbyr Avensis med samme utstyrsvalg som en Mercedes taxi så blir den automatisk "premium"?

gbzdoc

Toyota tilbyr faktisk fryktelig mye fra den lista... ;)

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns en bil må ihvertfall ha disse tingene for å være premiumbil:

- Innfoldbare dørhåndtak
- Integrert satelittradioantenne som ikke synes
- Minst 17" touchskjerm
- Skjult lade-/bensinlokk.
- Mulighet for minst 21" felger uten å gå utover kjørekomforten til veldig stor grad
- Minst to bagasjerom
- Mulighet for minst sju seter
- 0-100 på under 4,5 sekunder
- Minst 5 stjerner i alle krasjtester
- Trinnløs akselerasjon
- Mulighet for å velge senterkonsoll selv

Dermed kan jeg konkludere med at Model S er den eneste premiumbilen som er lagd...


Poenget er er at det handler ikke bare om ekstrautstyr og spesifikke egenskaper. Det handler om hele pakken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Espen: Jeg forventer selvsagt at en premiumbil leveres med sjåfør! :nemlig:
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

foxy

Sitat fra: gbzdoc på fredag 27. juli 2012, klokken 00:10
Toyota tilbyr faktisk fryktelig mye fra den lista... ;)

det er faktisk sant!  Model S mangler viktig utstyr relatert til komfort og sikkerhet.

I-miev 2011
Asker

leafster

Og jeg erklærer herved Toyota Avensis som fullverdig medlem av premiumbilsegmentet.

Og det er jo litt bra for meg som har litt sansen for Toyota ;)

Drømmen for meg er en type Avensis/Passat/Superb-aktig bil bygget fra grunnen med Teslas drivlinje,ytelse og rekkevidde.

Espen Hugaas Andersen

Du kan jo prøve å importere en RAV4 EV. ;) Hvis de ikke er utsolgt, da.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mrjalle

Sitat fra: foxy på fredag 27. juli 2012, klokken 11:49
Sitat fra: gbzdoc på fredag 27. juli 2012, klokken 00:10
Toyota tilbyr faktisk fryktelig mye fra den lista... ;)

Model S mangler viktig utstyr relatert til komfort og sikkerhet.



Kan være med på at Model S mangler enkelte utstyr som noen forbinder med komfort. Men sikkerhet? Der er jeg dødelig uenig! De få tingene som er ramset opp som muligens kan tolkes som relevante for sikkerhet vil jeg påstå at har den motsatte effekt:

- Når automatgir først ble lansert ble det sett på som noe som førte til færre ulykker og bedre sikkerhet. Fordi føreren hadde mindre å tenke på. Det viste seg å ha motsatt effekt. Man er mer ukonsentrert og sikkerhetsgevinsten svinner henn.
- Firehjulsdrift sies å være sikrere på glatt føre. Derimot føler vi som sjåfører oss sikrere, og tar tilsvarende større sjanser. Sikkerhetsgevinsten svinner henn.

Det var to eksempler. Dess flere slike "sikkerhetstiltak" som kommer i biler, dess dummere kan sjåførene være. Vi blir uoppmerksomme og ukonsentrerte fordi vi "kan sitte og drikke kaffe mens bilen kjører, bremser og svinger". Dette har INGENTING med sikkerhet å gjøre! Det er utelukkende komfortutstyr.

Så kan det selvsagt diskuteres hvorvidt Model S kvalifiserer til å tilhøre "premiumklassen" uten dette komfortutstyret. Jeg synes ja, fordi jeg ikke ønsker noe av det utstyret som nevnes, men det er jo en smaksak...

- Jarle (EU P303)

leafster

Jeg får vel klare meg med leafen - som jeg forøvrig rundet 10000km med her om dagen.

PerBear

Premium bil har motor som er så avbalansert at en mynt står på høykant på motoren uten at den velter selv ved maks turtall!  ;D

Da inkluderer det bl.a. Lexus LS400 og LS430, BMW 750, Rolls-Royce Phantom, Jaguar XJS-V12:

http://www.octane.ie/forum/archive/index.php/t-58631.html

Men viktigst av alt er eksos og lukt:
De bilene som lukter klor og andre ille stoffer er ikke mye premium, hvem vil ha en bil som lukter som en offentlig svømmehall?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

#41
Sitat fra: PerBear på lørdag 28. juli 2012, klokken 12:00
Premium bil har motor som er så avbalansert at en mynt står på høykant på motoren uten at den velter selv ved maks turtall!  ;D

Da inkluderer det bl.a. Lexus LS400 og LS430, BMW 750, Rolls-Royce Phantom, Jaguar XJS-V12:

http://www.octane.ie/forum/archive/index.php/t-58631.html

Men viktigst av alt er eksos og lukt:
De bilene som lukter klor og andre ille stoffer er ikke mye premium, hvem vil ha en bil som lukter som en offentlig svømmehall?

Med Rolls-Royce Phantom og venner snakker en vel ikke lenger om Premium men om luksusbiler.

Premium: BMW 1, Lexus CT,  Mercedes-Benz B-Class, Volvo C3, Audi A3.

Tesla S kommer dermed i Luxussegmentet uten eksos og lukt og med en perfekt avbalansert motor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

ja, bare synd tesla model s ikke har sikkerhets og komfort utstyrsnivå på nivå av mellomklasse engang til tross for at den selges til priser av luksusklasse (ser man bort fra norge)...  :o

I-miev 2011
Asker

PerBear

Sitat fra: foxy på søndag 29. juli 2012, klokken 00:29
ja, bare synd tesla model s ikke har sikkerhets og komfort utstyrsnivå på nivå av mellomklasse engang til tross for at den selges til priser av luksusklasse (ser man bort fra norge)...  :o



Du minner meg om et eventyr om en viss prinsesse...  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

toppi

Sitat fra: foxy på søndag 29. juli 2012, klokken 00:29
ja, bare synd tesla model s ikke har sikkerhets og komfort utstyrsnivå på nivå av mellomklasse engang til tross for at den selges til priser av luksusklasse (ser man bort fra norge)...  :o



Rart at 10 000+ i USA har bestilt denne bilen som knapt er mellomklassebil til luksusklasse pris da.

Flott med et kristisk blikk foxy, men nå blir det mest useriøst syns nå jeg ???

Kan det være at du rett å slett er irritert på deg selv som har kjøpt en i-MiEV til 240 000 kr med rekkevidde på 150 mil, når du kan få en Model s med rekkevidde på 250 mil til ca 400 000?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA