Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

toppi

Mitt tips er at det vil selges flere model S i 2013 enn BMW 5 serie.
I Norge vel og merke, og iberegnet reservasjonene som allerede ligger inne.  :)

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på torsdag 02. august 2012, klokken 22:19
Mitt tips er at det vil selges flere model S i 2013 enn BMW 5 serie.
I Norge vel og merke, og iberegnet reservasjonene som allerede ligger inne.  :)


Det skal du ikke se bort ifra. Det de gamle trauste bilprodusentene gjør feil er at de ikke satser skikkelig. De lager elbiler av eksisterende biler. Dvs. de lager elbiler av bilplattformer og karosseri som ikke er tilpasset elektrisk drivlinje. Tesla derimot bygger en bil rundt den elektriske drivlinjen, ikke omvendt.
Derfor blir det Tesla leverer garantert MYE bedre enn det de gamle bilprodusentene kommer til å komme med de neste 3-5 årene, før de skjønner at de må starte i andre enden. Tesla demonstrerer innovasjon bl.a. ved å ha et "frunk" og batteri som gulv i bilen.

Ford derimot som en mer traust produsent lager nå Ford Focus som kommer i løpet av et års tid. Nesten en kopi av Leaf (samme batteristørrelse, høy kant mellom bagasjerom/bakseter, apper og navi +++). Kjedelig!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


mariowing

Premium utstyr eller ikke; fra 2014 må bilen ha automatisk bremsesystem for å få full pott i Euro NCAP

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10052378
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Oreo

Om bilen føles premium i mine øyne, holder det for meg.

Problemet ang. Model S er vel snarere at ingen/få har fått muligheten til å se og ikke minst prøve den per i dag.
Derfor blir det en smule meningsløst å komme med bastante meninger/sysning.

Tror begrenset utvalg av setetype etc. også kan være et bevisst valg for å holde kostnader nede, slik som f.eks. Nissan gjør med Leaf.

Konstruktiv diskusjon er sundt, men da bør den være nettop det, nemlig konstruktiv.
Forskjellige meninger har jeg full respekt for, men type skylappe mentalitet har jeg vanskelig for å ta seriøst (henviser da generelt til "elbilkritikere").

Kritiske spørsmål er sundt det også, så lenge de er saklige.
Selv setter jeg et lite spørsmålstegn med trafikksikkerheten ved å styre alt fra skjermen. Jeg synes det er nesten ekkelt og ukonfortabelt noen ganger å navigere frem på touchskjermen i Leaf'en når jeg skal ringe eller zoome på kartet. Blir litt som å sende sms mens en kjører (=farlig). Fokus på veien forsvinner unektelig. Prøve å bruke knapper på rattet, men de har også sin begrensing.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

gbzdoc

Når Leafen min var ny (desember 2011) så følte jeg også at det ble litt guffent å finne frem på skjermen mens man kjørte. I dag synes jeg det er helt uproblematisk siden de funksjonene jeg normalt bruker sitter "i fingra".

Synes løsningen med stor kapasitiv skjerm virker veldig fin på model S. Har selv fått lekt litt med den og den er veldig intuitiv og fin. Kan ikke helt si det samme om den i Leafen. ;)

Men til oppringning så har jeg sørget for å legge inn de viktigste nummerne mine på listen man kan ringe opp med stemme-aktivering. Funker helt greit. Men håper Tesla har en besre løsning, eller aktiverer stemmegjenkjenningen i iPhone. Den funker faktisk overraskende bra.

leafster

Jeg aktiverer stemmegjenkjenning på iPhone med Home-knappen mens den står i holderen. Fungerer som oftest veldig bra. Handsfreeopplegget i Leafen tar hele "prosedyren" over anlegget...

Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 09. august 2012, klokken 07:16
Når Leafen min var ny (desember 2011) så følte jeg også at det ble litt guffent å finne frem på skjermen mens man kjørte. I dag synes jeg det er helt uproblematisk siden de funksjonene jeg normalt bruker sitter "i fingra".

Synes løsningen med stor kapasitiv skjerm virker veldig fin på model S. Har selv fått lekt litt med den og den er veldig intuitiv og fin. Kan ikke helt si det samme om den i Leafen. ;)

Men til oppringning så har jeg sørget for å legge inn de viktigste nummerne mine på listen man kan ringe opp med stemme-aktivering. Funker helt greit. Men håper Tesla har en besre løsning, eller aktiverer stemmegjenkjenningen i iPhone. Den funker faktisk overraskende bra.

Kan ikke Leaf laste inn kontaktlisten fra telefonen? Det har jeg i Passaten (og velger hvem jeg skal ringe med knappene på rattet og displayet mellom turteller/speedometer. Jeg liker ikke å bruke berøringsskjermen i Leaf til å styre funksjoner, for jeg føler ikke at det sitter i fingrene. Gamle telefoner med fysisk tastatur kunne man eksempelvis skrive SMS med uten å hverken se telefonen eller bruke mye tankekraft på jobben.
På iPhone derimot er det ikke mulig :)

Men godt å høre at du føler det sitter i fingrene nå! Ser ut til at knappene på Teslas touchskjerm blir mye større enn de i Leaf``en. Det er et müst, og kan bidra til at det kan sitte i mine fingre også :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

Teslas Touchskjerm er som en ipad - ser fint ut og praktisk når den er nyvasket og man står i garasjen.

Er man ute i solen reflekterer den veldig mye og gjør den nesten ubrukelig og etter noen timers bruk er det fettmerker over hele skjermen.

Så jeg er spent på hvordan skjermen oppleves ute når endelig er en model her i norge tilgjengelig man kan prøvekjøre.

Er og også litt tvilsom ut ifra sikkerhetsaspektet å bruke en slik touchscreen. - Er vel ikke engang lov å sende sms via mobil og så skal det være helt ok å fokusere på en 17" - mmm jeg foretrekker i alle fall knapper, porsche bl.a. gjør det og pga mest mulig enkelt og sikker betjening av funksjoner i bilen.
I-miev 2011
Asker

jahnarne

Sitat fra: foxy på fredag 10. august 2012, klokken 10:23
Teslas Touchskjerm er som en ipad - ser fint ut og praktisk når den er nyvasket og man står i garasjen.

Er man ute i solen reflekterer den veldig mye og gjør den nesten ubrukelig og etter noen timers bruk er det fettmerker over hele skjermen.

Så jeg er spent på hvordan skjermen oppleves ute når endelig er en model her i norge tilgjengelig man kan prøvekjøre.

Er og også litt tvilsom ut ifra sikkerhetsaspektet å bruke en slik touchscreen. - Er vel ikke engang lov å sende sms via mobil og så skal det være helt ok å fokusere på en 17" - mmm jeg foretrekker i alle fall knapper, porsche bl.a. gjør det og pga mest mulig enkelt og sikker betjening av funksjoner i bilen.


Sorry foxy, men nå må du snart rulle inn. Hva i all verden vet du om hvordan skjermen oppfører seg i solen? Spesielt tvilsomt blir dette mtp. at de som faktisk har prøvekjørt bilen påpeker at nettopp dette ikke er tilfelle. Eksempel fra TeslaMotorsClub.com:

Sitat fra: Blurry_Eyed
Glare is a zero issue. I specifically was looking for the glare on the screen. The pano roof was open and the sun was exactly behind the car at an angle that would put maximum sunlight on the screen when I was checking for it. The screen had no readability problems. I even pointed it out to my wife and the other lady sitting in the car for the tech demo and both didn't even realize the sun was on the screen until I pointed it out. For what ever reasons, the photos we see of the screen really over emphasizes the glare on the screen. To my eye, there was absolutely no problem with full mid-day California sunlight streaming in through the pano roof at the worst possible sun angle (directly behind the display screen).

Skjerpings...

foxy

#145
Sitat fra: jahnarne på fredag 10. august 2012, klokken 11:31
Sitat fra: foxy på fredag 10. august 2012, klokken 10:23
Teslas Touchskjerm er som en ipad - ser fint ut og praktisk når den er nyvasket og man står i garasjen.

Er man ute i solen reflekterer den veldig mye og gjør den nesten ubrukelig og etter noen timers bruk er det fettmerker over hele skjermen.

Så jeg er spent på hvordan skjermen oppleves ute når endelig er en model her i norge tilgjengelig man kan prøvekjøre.

Er og også litt tvilsom ut ifra sikkerhetsaspektet å bruke en slik touchscreen. - Er vel ikke engang lov å sende sms via mobil og så skal det være helt ok å fokusere på en 17" - mmm jeg foretrekker i alle fall knapper, porsche bl.a. gjør det og pga mest mulig enkelt og sikker betjening av funksjoner i bilen.


Sorry foxy, men nå må du snart rulle inn. Hva i all verden vet du om hvordan skjermen oppfører seg i solen? Spesielt tvilsomt blir dette mtp. at de som faktisk har prøvekjørt bilen påpeker at nettopp dette ikke er tilfelle. Eksempel fra TeslaMotorsClub.com:

Sitat fra: Blurry_Eyed
Glare is a zero issue. I specifically was looking for the glare on the screen. The pano roof was open and the sun was exactly behind the car at an angle that would put maximum sunlight on the screen when I was checking for it. The screen had no readability problems. I even pointed it out to my wife and the other lady sitting in the car for the tech demo and both didn't even realize the sun was on the screen until I pointed it out. For what ever reasons, the photos we see of the screen really over emphasizes the glare on the screen. To my eye, there was absolutely no problem with full mid-day California sunlight streaming in through the pano roof at the worst possible sun angle (directly behind the display screen).

Skjerpings...

jeg vet ingenting om det, derfor refererte jeg til ipad'n.... som jeg skrev tidligere så jeg er spent på hvordan skjermen oppleves ute når endelig er en model s her i norge tilgjengelig man kan prøvekjøre.

andre har ipaden også med på stranden og synes det ok å lese på den -som jeg ikke fatter hvordan de klarer å ha en slik oppfatning. så jeg vil helst prøve selv....
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på fredag 10. august 2012, klokken 15:05
jeg vet ingenting om det, derfor refererte jeg til ipad'n.... som jeg skrev tidligere så jeg er spent på hvordan skjermen oppleves ute når endelig er en model her i norge tilgjengelig man kan prøvekjøre.

Sommeren 2012 tilsier i alle fall at refleksjoner i skjermen ikke blir noe stort problem. ;)  Forøvrig har jeg ikke lagt spesielt merke til refleksjoner i iPad'en heller, med mindre jeg leter etter dem. Skjermbilde vil jo også påvirke dette; brukes det lyse skjermbilder vil reflekser være mye mer beskjedne/plagsomme enn om store deler av skjermen er svart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

#147
vi er alle forskjellige, jeg har prøvd ipad en gang på stranda og siden det tar jeg den ikke med meg en gang lengre... bruker siden det bare kindle DX utendørs, som er helt utmerket å lese bøker selv i full sollys..
I-miev 2011
Asker

toppi

Fantastisk med slike uttalelser: - Teslas touchskjerm er som en ipad -
og så har man aldri prøvd bilen.


Do not feed the troll folkens, det er det eneste som hjelper..

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

#149
Sitat fra: toppi på fredag 10. august 2012, klokken 22:29
Fantastisk med slike uttalelser: - Teslas touchskjerm er som en ipad -
og så har man aldri prøvd bilen.


Do not feed the troll folkens, det er det eneste som hjelper..


la din egen sårhet ikke går ut over andre  ::)

ps: å dra enkelte ord ut av konteks er tegn på manglende intelekt
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA