Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 19. oktober 2022, klokken 20:43
Ikke for å ødelegge stemningen, men hva tror dere makspris på gass i EU vil føre til?

https://www.aftenposten.no/verden/i/BWjQX0/eu-vurderer-ulike-pristak-paa-gass-dette-kan-det-bety-for-norsk-gasseksport

Det er jo delte meninger!

https://www.dn.no/innlegg/makspris-pa-gass-loser-ikke-floken/2-1-1302668

Samtidig åpner strømkabelen til Nederland, som har vært stengt siden mai! Skulle åpnet i august men åpner nå.

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/nyhetsarkiv/norned-kabelen-forventes-i-drift-igjen-fra-august/

Disse to forholdene motvirker hverandre.

Heldigvis har vi en mild høst, og noen har spådd mild vinter

https://verstat.no/2022/10/13/leder-for-europeisk-klimatjeneste-spar-varm-vinter-kan-vi-puste-lettet-ut/

Det aller siste i saken er at EU først og fremst vil lage et kartell, sånn at EU kjøper inn en del gass felles. Fordelen med det er at det nå er priset inn i markedet at gassprisen kommer til å være høy i evigheter, men det kommer neppe til å være tilfellet. Så forhåpentligvis så vil EU og gass-selskapene forhandle f.eks. en 5-årsavtale med en gasspris som ligger på i underkant av ca halvparten av den er i dag, sånn at både Norge blir søkkrikt, men og at EU får laget billigere strøm, som igjen påvirker strømprisen i Norge....og alle lever lykkelig etterpå.

Men hvis det ender opp med makspris, så tipper jeg det er dersom forhandlingene mislyktes. EU kan jo sikkert og sette en skatt på gass, som de så bruker til å refundere gass-strøm-produsentene/forbrukerne.

https://e24.no/naeringsliv/i/dwwMez/eu-kommisjonen-foreslaar-aa-opprette-et-kartell-for-gasskjoep
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på torsdag 20. oktober 2022, klokken 08:35
De hadde makspriser under kommunismen, det førte til varemangel og køer. Ingen leverandører fra russland eller opec kommer til å selge til maxpris. De lar heller være.
Planøkonomi er noe helt annet.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 20. oktober 2022, klokken 08:58
f.eks. en 5-årsavtale med en gasspris som ligger på i underkant av ca halvparten av den er i dag, sånn at både Norge blir søkkrikt, men og at EU får laget billigere strøm, som igjen påvirker strømprisen i Norge....og alle lever lykkelig etterpå.
Det var jo en positiv tolkning [emoji2] Kan jo håpe på det.

Jeg tenker at det nå er kamp om knappe energiressurser, EU vil først og fremst sikre seg selv og vil ikke ta spesielle hensyn til Norge. De ønsker å presse prisen. Nå vil jeg tro at norske gassprodusenter er like opptatt av profitt og vil stå imot. Resultatet vil antagelig bli at markedet bestemmer fremdeles. Dvs høy gasspris, men kanskje ikke så høy som den kunne vært.

Strømprisen ser ut til å bli høy forsatt. Det som kanskje «redder» Europa er at vi ser ut til å få en mild vinter.

Håper hELgenen kan si noe om nederlandskabel vs gasspris konkret  i forhold til prisen vi kan få i vinter.

filtvet

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. oktober 2022, klokken 11:14
De hadde makspriser under kommunismen, det førte til varemangel og køer. Ingen leverandører fra russland eller opec kommer til å selge til maxpris. De lar heller være.

EU er jo planøkonomi så hva er forskjellen?

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på torsdag 20. oktober 2022, klokken 13:44
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. oktober 2022, klokken 11:14

EU er jo planøkonomi så hva er forskjellen?
Anbefaler en historiebok om temaet.

Dette er en ikke diskusjon.

filtvet

Jeg har innført maxpris på melk: 5,- pr liter. I morgen tidlig drar jeg for å handle. Blir spennende om jeg får kjøpe noe.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:36
Jeg har innført maxpris på melk: 5,- pr liter. I morgen tidlig drar jeg for å handle. Blir spennende om jeg får kjøpe noe.
Dagens beste[emoji106]

Noe helt annet.... Disse datakablene... Shetland ...Kan slikt skje i Norge også? Trist sak... andre gang på
2 uker.

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-63326102

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:11
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:36
Dagens beste[emoji106]

Noe helt annet.... Disse datakablene... Shetland ...Kan slikt skje i Norge også? Trist sak... andre gang på
2 uker.

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-63326102

Om ikke annet så gnir vel Elon seg i hendene med tanke på sitt Starlink prosjekt.........

daktari

Meløy Energi spekulerte i kraftmarkedet, tilbød fastprisavtaler men ligger nå an til å gå konk pga disse. Skylder på kundene naturligvis og ikke egne spekulanter i trader-avdelingen:

"De sparker føttene under ei hel bygd. Dette vil gå utover både gamle og unge i Meløy. Det er forferdelig, og for noen familier er det rett og slett krise, sier meløyfjerding Åge Dybvik"

For meg viser dette hvor teit det er med et  "kraftmarked".
Meløy energi har forøvrig 2 kraftverk, mer enn nok til å forsyne lokalmiljøet og mer til.

https://www.nrk.no/nordland/meloy-energi-kan-ga-konkurs-_-kan-ramme-meloyfjaeringene-i-kommunen-1.16146289
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Ifølge dokumenter som Meløy energi selv har laget klarer de dette fint. Dette ble referert på en av de store strømgruppene på face med dokumentasjon.

Støre har jo sagt at det er helt greit om noen går konkurs så om det blir resultatet er vel det etter planen.

Rævedilter

Sitat fra: daktari på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:10
For meg viser dette hvor teit det er med et  "kraftmarked".
Et marked fungerer godt til å optimalisere ressursbruken (kontra planøkonomi siden det var dratt inn her..),
men har ulemper det og.
God gjeng her inne ; vil ha kommunisme når det passer lommeboka og fritt marked når det passer....

goggo

Denne Meløy Energi saken er jo bare trist.
Og med det mener jeg at det er trist at det offentlige i form av alle disse småkommunene skal få fortsette å drive på så jævla amatørmessig med mye av det de foretar seg uten at det får følger hverken for ledelse eller ansatte.
Hvis disse avtale medfører at Meløy Energi går konkurs, så bør de vel bare slå seg konkurs jo før jo heller så minimerer de i alle fall kostnadene for de stakkars 6000 innbyggerne i denne kommunen. 

De fleste andre kommuner i landet har innsett at de ikke er i stand til å drifte sitt eget kraftselskap, og de har slått sine kraftselskap sammen. Men her er det altså en liten kommune på 6000 innbyggere som tror de aleine skal klare å drifte et slikt selskap bedre enn alle andre kommuner i Norge som har innsett for lenge siden at det ikke går!

Nei, det var synd at Støre lot Vedum få lov til Vedum skulle få lov til å ødelegge det arbeidet som den forrige regjeringen startet med å slå sammen de små kommunene. (Og dette utsagnet sier ingenting om hvilket parti jeg stemmer på, bare så det er sagt :) )

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:56
Og med det mener jeg at det er trist at det offentlige i form av alle disse småkommunene skal få fortsette å drive på så jævla amatørmessig med mye av det de foretar seg uten at det får følger hverken for ledelse eller ansatte.
Hvis disse avtale medfører at Meløy Energi går konkurs, så bør de vel bare slå seg konkurs jo før jo heller så minimerer de i alle fall kostnadene for de stakkars 6000 innbyggerne i denne kommunen. 

De fleste andre kommuner i landet har innsett at de ikke er i stand til å drifte sitt eget kraftselskap, og de har slått sine kraftselskap sammen. Men her er det altså en liten kommune på 6000 innbyggere som tror de aleine skal klare å drifte et slikt selskap bedre enn alle andre kommuner i Norge som har innsett for lenge siden at det ikke går!

Nei, det var synd at Vedum skulle få lov til å ødelegge det arbeidet som den forrige regjeringen startet med å slå sammen de små kommunene. (Og dette utsagnet sier ingenting om hvilket parti jeg stemmer på, bare så det er sagt :) )

mvh
Hugo

Enig i det. Det burde i det minste vært noen forskrifter for hvordan en kan drive et selskap eid av det offentlige. F.eks. at en ikke kan spekulere i kraft en ikke lager selv, og binde priser på mer enn det en selv kan produsere. Helt greit at de kunne solgt strøm til 1,30 av det de selger selv, men så må de lukke muligheten for fastpris til nye kunder når de ser at kapasiteten er utsolgt, for da er de ikke lenger et kraftselskap som selger strøm til fast pris, men et strømspekuleringsselskap, og det er jo neppe kjernekunnskapen til de ansatte.
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. oktober 2022, klokken 10:13

Nei, det var synd at Vedum skulle få lov til å ødelegge det arbeidet som den forrige regjeringen startet med å slå sammen de små kommunene. (Og dette utsagnet sier ingenting om hvilket parti jeg stemmer på, bare så det er sagt :) )

mvh
Hugo

Enig i det. Det burde i det minste vært noen forskrifter for hvordan en kan drive et selskap eid av det offentlige. F.eks. at en ikke kan spekulere i kraft en ikke lager selv, og binde priser på mer enn det en selv kan produsere. Helt greit at de kunne solgt strøm til 1,30 av det de selger selv, men så må de lukke muligheten for fastpris til nye kunder når de ser at kapasiteten er utsolgt, for da er de ikke lenger et kraftselskap som selger strøm til fast pris, men et strømspekuleringsselskap, og det er jo neppe kjernekunnskapen til de ansatte.

Det er jo ikke bare drifting av strømselskap som er problematisk for småkommuner, men også alle de andre sakene som de er pålagt å gjøre.
Jeg bor selv i en liten kommune som bruker altfor mye tid og penger på fram-og-tilbake avgjørelser og på rettsaker og advokathonorarer og konsulenter.

Jeg tror politikere og administrasjon er flinke og forsøker så godt de kan med de kunnskaper og ressurser som de har.
Men de er jo hele tiden bakpå mht oppgaver som de er pålagt å gjøre og det medfører at det gjøres tabber hele tiden som igjen medfører rettsaker og generell misnøye.
Og på grunn av at kommunen er liten så opprettes det interkommunale samarbeid i hytt og pine, og disse skal jo også administreres og budsjetteres og da tys det til konsulenter og advokater igjen...

Nei - ut med Vedum  og ut med alle kommuner under 20000 innbyggere :)

Fint hvis noen bringer denne tråden tilbake til strøm-topic igjen nå, for jeg er ferdig med dagens rant :)

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Nei, det var synd at Støre lot Vedum få lov til Vedum skulle få lov til å ødelegge det arbeidet som den forrige regjeringen startet med å slå sammen de små kommunene. (Og dette utsagnet sier ingenting om hvilket parti jeg stemmer på, bare så det er sagt :) )

mvh
Hugo

Merkelig kortslutning å trekke den konklusjonen at små kommuner er bakgrunnen for Meløy Energi sin dårlige håndtering. Det er egentlig null sammenheng. Faktisk burde man i små selskaper ha bedre oversikt over hvordan man driver. De burde jo strengt tatt ikke rote seg inn på slike avtaler for å kapre kunder i hytt og gevær over hele landet. Større bedrifter i andre kommuner driver også med det samme og klarer å skjule de idiotiske beslutningene de tar iblant nettopp fordi de er store - men det er likefullt amatører på dette området alle sammen.  På andre områder hvor en kommune skal tilby tjenester så forstår jeg argumentet med kompetanse og slikt - men her er det rett og slett et lokalt lite selskap som har gjort en blunder - og siden det er lite er det lett å se galskapen. På en måte er det greit også - det er verre med de større som klarer å skjule galskapen i noe av det de prøver å gjøre.  Det sagt - det var ingen som ante hvor høyt prisen ville gå Q1 2022 og fremover. Men at de ikke sikret sine forpliktelser samtidig som de inngikk avtalen er også ganske amatørmessig...Så det de drev med var regelrett gambling..og det bør man jo aldri drive med

Men i bunn og grunn har ikke dette noe med kommunens størrelse å gjøre - det er et selskap som tilfeldigvis er eid av en kommune i likhet med mange andre kraftselskap.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA