Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

geear

Hørtes ganske høyt ut. Har du en nabo som "låner" av deg? Hva bruker du 12-15MWh fjernvarme til, i tillegg til tre varmepumper og varmekabler?

Jeg har ca. 300 m2 i Sandnes, 80-talls, men oppgradert, og mye store vindusflater. Frittstående dobbelgarasje med uisolert port (holdes på 10-22 grader avhengig av aktivitet), to elbiler som går 25-30k samlet, to boenheter, totalt seks personer, og alt er alltid oppvarmet. Strøm er eneste varmekilde (ingen vedyring). Har også 32000 liters oppvarmet basseng som står på 30 grader (nedstengt i vinterhalvåret). Har brukt 22MWh så langt i år. Regner med det ender på 27-28MWh.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:18
Hørtes ganske høyt ut. Har du en nabo som "låner" av deg?
He he, det hadde tatt seg ut... begynner å grave i egen hage ved hushjørnet og finner en kabel som går rett til naboen. Kan bli en artig samtale de i mellom og ikke minst seinere med «elverket»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 02jan på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 15:48

Var Mitsubishi kirgamiq 6.3kw som ga varme tidligere, bråkte mye med -8 og kaldere + vanvittig med kondensering (optil 10 liter i uken). Ikke bra å ha masse issvuller opp etter husvegg/treværk så jeg fikk ekstra jobb med dette hver vinter.

Ikke bra tegn med så kort levetid, men kanskje isingen var med å påvirke dette? Jeg har alltid hatt et selvlaget varmepumpehus rundt/over min utedel, men min Toshiba varte og mye kortere enn jeg hadde forventet (som din). Det vil si at det kom en luguber varmepumpe-service-fyr, som jeg mistenker ikke hadde doktorgrad innen varmepumper, og målte noe og sa: du bør kjøpe ny varmepumpe...husker ikke helt begrunnelsen. Men kanskje de ikke varer lenger, eller at dagens er så mye bedre at en bør skifte når en må reparere.

Når jeg ser Forbrukerrådet sin gamle oversikt fra 2015 så ser jeg at det jeg tror kan ha vært din pumpe kun hadde 2,1 som COP ved -10, som til og med var dårlig i 2015. Er litt usikker på forskjellen mellom SCOP og COP, men mener at Mitsubishi Kaiteki 6600, som lages nå i 2022 (med Hyper Heating) har ca 4 i SCOP/COP. Men ville uansett hatt et bra beskyttelseshus rundt.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. oktober 2022, klokken 08:49
Men ville uansett hatt et bra beskyttelseshus rundt.
Det er dilemma med disse husene som er rundt vp. Min installatør  var veldig bekymret for at de begrenser luftflyten rundt pumpa og den er bygget/konstruert for å stå uten. Begrenses luftflyten begrenses effektiviteten.

Resultatet er at jeg har kun tak over våre. Nå er det ikke veldig værhardt rett nord for Oslo, så det mente han var tilstrekkelig. (Han hadde definitivt høy kompetanse og hadde jobbet med dette i over 20år)

Det er jo ikke firmaene som produserer vp som lager husene. Det ville de vel ha gjort om det var nok behov for det?

Min installatør understreket veldig behovet for renhold. Spesielt blåse vekk løv (og annet som setter seg i kjøleribbene).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 19. oktober 2022, klokken 11:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. oktober 2022, klokken 08:49
Men ville uansett hatt et bra beskyttelseshus rundt.
Det er dilemma med disse husene som er rundt vp. Min installatør  var veldig bekymret for at de begrenser luftflyten rundt pumpa og den er bygget/konstruert for å stå uten. Begrenses luftflyten begrenses effektiviteten.

Resultatet er at jeg har kun tak over våre. Nå er det ikke veldig værhardt rett nord for Oslo, så det mente han var tilstrekkelig. (Han hadde definitivt høy kompetanse og hadde jobbet med dette i over 20år)

Det er jo ikke firmaene som produserer vp som lager husene. Det ville de vel ha gjort om det var nok behov for det?

Min installatør understreket veldig behovet for renhold. Spesielt blåse vekk løv (og annet som setter seg i kjøleribbene).

Ja, jeg har bare 2" x 2" stolper foran pumpen, sånn at luftstrømmen ikke skal hindres.

Angående ising så har Mitsubishi både nytt varme-element i utedelen, og ny kompressor, så nå blir det både mindre ising og mer varme uten hus.....
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Vi hadde 1 år uten hus på vår Kaiteki 6600, og aldri har jeg sett så mye is under ei varmepumpe, og helt syke mengder "møkkete vann" ble blåst ut av ute-enheten gjennom vifta.

Nå med 2år senere i ett modifisert (god luft-tilgang) varmepumpe hus fra Obs Bygg. Nå kan ikke ansamlingen av is sammenlignes engang under ute-enheten og selve ute-enheten holder seg myyye renere gjennom høsten og vinteren (niks problem med blader og nåler i registeret).

Mulig man mister bittelitt effektivitet gjennom året, men jeg er helt overbevist om at varmepumpa vil vare betydelig lengre av å slippe alt været den utsettes for uten "hus".
Bonus er at Wife Acceptance Faktoren er betydelig høyere når en krå stygg klump midt på uteveggen skjules bort i ett ganske pent hus.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: Merce på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 19:43
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 12:45

Det lurer jeg nesten på hvordan er mulig? Jeg har også et eldre hus, bygd 1900. Samt uthus/bryggerhus med utleieleilighet, like gammelt. Jeg har byttet alle vinduer (19 stk.) fra 70-talls to-lags med luft mellom til 3-lags med dobbelt energiglass og kryptongassfylling. U-verdi på 0,5 på selve glasset. 3 utgangsdører + en verandadør er byttet. Stort sett er det etterisolert og montert dampsperre overalt. Huset hadde 10cm innsprøytet Rockwool i veggene når vi kjøpte det samt leire i gulv. Nå er det 5cm ekstra + dampsperre i veggene, taket er oppgradert til 20+5cm og gulvene har 20cm. Oljefyr ble byttet ut med bergvarmepumpe i 2006, og ny bergvarmepumpe ble montert i år da den gamle tok kvelden. Stort solcelleanlegg er montert (produserer ca. 28-30.000kWh årlig). Selv etter alt det har jeg brukt vesentlig mindre enn dine summer, og forbruket en kald januarmåned med 25 grader innetemperatur overstiger sjelden 3000kWh. Det inkluderer da oppvarming, varmtvann og forbruksstrøm til begge bygningene og altså to husholdninger.

Strømregningen i september ble på 640 kroner, 655kWh forbrukt fra nettet og så fikk vi 380kWh egenforbruk fra solcelleanlegget. Ingen strøm ble solgt, den ble satt på solkonto (hadde jeg solgt den hadde det blitt en kreditnota på over 6000,-).

Årlig forbruk ca. 25-28.000kWh (inkl. egenforbruk av solcellestrøm) så med solcelleanlegget er det nå et plusshus.

Kan jeg spørre hvor mye du har påkostet, sånn ca? Bergvarmeanlegg, ny bergvarmepumpe, solcelleanlegg samt ekstra isolering..
Vi snakker vel fort millionbeløp her.

Originalt kom bytte av oljefyr til bergvarmepumpe på 115.000,- etter Enova-støtte i 2006, inkl. boring av 200m dyp brønn. Ny varmepumpe i år havnet på ca. 110.000,-. Da har jeg gjort all installasjonsjobb selv.

Solcelleanlegg ca. 310.000,- (også gjort svært mye selv).

Isolasjonen koster ikke stort, den jobben har blitt tatt over 20 år når de aktuelle rommene har blitt pusset opp. Da har vi revet vegger ned til isolasjon (mange lag med gammel vegg), montert dampsperre, foret ut med 48x48 og lagt 50mm isolasjon + nytt elektrisk anlegg på innsiden av dampsperre. I tillegg ble det montert ny vindsperre ute når kledningen ble byttet.

Vinduene og dørene kom vel på ca. 150.000,- tror jeg for alle 19 vinduer og 4 dører, gjorde all jobben selv. Kanskje litt mer inkl. alt av lister og foringer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Fonn

Sitat fra: 02jan på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 15:48

Var Mitsubishi kirgamiq 6.3kw som ga varme tidligere, bråkte mye med -8 og kaldere + vanvittig med kondensering (optil 10 liter i uken). Ikke bra å ha masse issvuller opp etter husvegg/treværk så jeg fikk ekstra jobb med dette hver vinter.

Jeg tipper du hadde pumpa på Auto?

Egil S

Sitat fra: geear på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:18
Hørtes ganske høyt ut. Har du en nabo som "låner" av deg? Hva bruker du 12-15MWh fjernvarme til, i tillegg til tre varmepumper og varmekabler?

Jeg har ca. 300 m2 i Sandnes, 80-talls, men oppgradert, og mye store vindusflater. Frittstående dobbelgarasje med uisolert port (holdes på 10-22 grader avhengig av aktivitet), to elbiler som går 25-30k samlet, to boenheter, totalt seks personer, og alt er alltid oppvarmet. Strøm er eneste varmekilde (ingen vedyring). Har også 32000 liters oppvarmet basseng som står på 30 grader (nedstengt i vinterhalvåret). Har brukt 22MWh så langt i år. Regner med det ender på 27-28MWh.

Jeg har ca240kvm hus og 55kvm garasje, så ikke langt unna 300kvm totalt på Klepp.
Forbruket på fjernvarme har variert mye, anlegget har en tendens til å henge seg opp litt og ikke funke så godt i perioder, så enkelte måneder er forbruket veldig lavt, andre svært høyt (330Kw til 1400Kw).
Det er forbruksvarmtvann inkl. varmtvann til hageslange (bilvask) og oppvarming av 4 våtromsgulv.
2020 - 7500kw
2021 - 15.100kw, hvorav 5300kw var oktober-desember da jeg skrudde opp denne og åpnet dørene fra våtrommene for å bidra til å varme resten av huset da strømmen var så dyr.
2022 er jeg på 11.150kw så langt, regner med minst 3000Kw til resten av året.
Lurer på å kjøpe ny regulering til gulvvarmen samt gjøre utbedringer i selve skapet, i perioder har jeg iskalde gulv, andre er det så varmt at det nesten ikke er til å gå på. Tror noen av Temp reguleringsventilene henger seg opp ene eller andre veien, reguleringen er 10-12 år gammel og funker vel bare sånn passe.

Strøm har forbruket mitt også variert, 12.600kw så langt i år og regner med det blir minst 4000kw til.
2021 - 21.200kw (første år med elbil)
2020 - 18.156kw
2019 - 20.030kw
Har èn varmepumpe i stuen som varmer opp primæretasjen og èn på soverommet i andreetasjen som er lite brukt, kun hvis det er veldig kaldt eller varmt i den etasjen.
I garasjen (55kvm) har jeg en varmepumpe for å holde ca 15 grader der hele vinteren, sammen med en avfukter og ventilasjonsanlegg, har 5x2,5m rulleport som vel er å anse som "halvisolert".
Har veldig bra isolasjon mellom utleiedelen i sokkelen og huset, så det er lite varmeoverføring mellom enhetene.
Pr nå bort det 2 i utleiedelen og jeg er for tiden bare meg i selve huset.

2021 hadde jeg 21.200Kw strøm og 15.100Kw fjernvarme
2022 ser ut til å bli 18.000kw strøm og 14.000kw fjernvarme, men jeg har i 2022 byttet ut veldig mye belysning til LED bl.a er 20stk 30w og 10stk 60w halogenspotter byttet ut til 4w LED spotter. Bytter nå til LED i utleiedelen da denne har 8stk 60w spotter, bare det kommer til å merkes.
Leieboerne har fått beskjed om å være litt forsiktige med gulvvarmen.
Ser huset mitt har et "tomgangsforbruk" på 800w i timen når ingen er hjemme, ligger på +/-30Kw om dag på sommeren og +/-55kw på vinteren.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Er litt usikker på forskjellen mellom SCOP og COP....
[/quote]

Her er svaret:

COP står for Coefficient of Performance. På norsk bruker en gjerne benevningen «virkningsgrad» eller «varmefaktor». COP-verdien står for hvor mange ganger en får igjen forbrukt energi. I dette tilfellet kW. Enkelt sagt, det betyr at en varmepumpe med en COP verdi på 4 gir 4 kW varme tilbake for hver kW brukt strøm.
Når en måler denne verdien på en luftvarmepumpe tar man utgangspunkt i at inneluften er ca. 20 grader og utetemperaturen ca. 7 grader.

SCOP står for Seasonal Coefficient of Performance. På norsk pleier å bruke begrepene «årlig effektivitet» eller «årsvarmefaktor». Årsvarmefaktoren er en sammenstilling av COP-verdiene over et år, den uttrykker hvor mye varmeenergi anlegget leverer i forhold til hvor mye elektrisk energi det bruker i løpet av et år. SCOP er beregnet ut fra fabrikkdata, i et perfekt anlegg under optimale forhold. I praksis er det vanskelig å oppnå like høy årlig effektivitet, men det viser deg allikevel hva du i beste fall kan forvente. SCOP-verdien finner du på varmepumpens energimerke.

COP og SCOP viser bare hvor mye du får tilbake for hver kW som er forbrukt, men disse verdiene sier ikke noe om den totale effekten. En varmepumpe med f.eks. en COP-verdi på 8 kan i realiteten generere mindre varme enn en varmepumpe med en COP-verdi på 4. Grunnen til dette er at COP verdien ikke forteller hvor mange kW varmepumpe genererer, bare hvor mye du får tilbake. Derfor bør man også ta hensyn til varmepumpens maksimal effekt og kapasitet

Kilde:
https://varmepumpeshopen.no/hva-er-scop-eller-arsvarmefaktor?gclid=CjwKCAjwwL6aBhBlEiwADycBIHS-GfNpWnfTCd7OWesoZCtNggWfmJvePVTVnRQZNAcV2x6GdvEo9hoCiXgQAvD_BwE

geear

Egil, jeg har altså garasjen i tillegg til de 300, så du bruker fortsatt mer på halvparten antall personer, mindre bolig og halvparten antall elbiler, på tross av at du har nesten 30 år nyere hus.

Høres dessuten ut som at fjernvarme er elendig business. Jeg har vannbåren varme og varmer det (og tappevann) med luft/vann, og får 3-4 kWh per kWh forbrukt, så det kan godt være forskjellen i forbruk - og sannsynligvis også lavere kost. Har også to luft/luft.

Counterpointer

Ikke for å ødelegge stemningen, men hva tror dere makspris på gass i EU vil føre til?

https://www.aftenposten.no/verden/i/BWjQX0/eu-vurderer-ulike-pristak-paa-gass-dette-kan-det-bety-for-norsk-gasseksport

Det er jo delte meninger!

https://www.dn.no/innlegg/makspris-pa-gass-loser-ikke-floken/2-1-1302668

Samtidig åpner strømkabelen til Nederland, som har vært stengt siden mai! Skulle åpnet i august men åpner nå.

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/nyhetsarkiv/norned-kabelen-forventes-i-drift-igjen-fra-august/

Disse to forholdene motvirker hverandre.

Heldigvis har vi en mild høst, og noen har spådd mild vinter

https://verstat.no/2022/10/13/leder-for-europeisk-klimatjeneste-spar-varm-vinter-kan-vi-puste-lettet-ut/

Egil S

Sitat fra: geear på onsdag 19. oktober 2022, klokken 18:41
Egil, jeg har altså garasjen i tillegg til de 300, så du bruker fortsatt mer på halvparten antall personer, mindre bolig og halvparten antall elbiler, på tross av at du har nesten 30 år nyere hus.

Høres dessuten ut som at fjernvarme er elendig business. Jeg har vannbåren varme og varmer det (og tappevann) med luft/vann, og får 3-4 kWh per kWh forbrukt, så det kan godt være forskjellen i forbruk - og sannsynligvis også lavere kost. Har også to luft/luft.

Ja, er nok kanskje glad i å ha det godt og varmt, har som regel minst 24 grader i huset og jeg vasker endel bil med varmt vann.
Fjernvarmen var billig, skulle alltid være 30% billigere enn strøm sa de, men er nå ikke så sikker på hvor bra det egentlig er. Nå er det maks pris på 170 øre kw. Mye styr med de anleggene, spesielt nå på høsten hvor de har regulert lite på sommeren og satt seg fast.

Men jeg prøver å redusere forbruket, og får jeg solceller så blir det å dekke rundt 75% av strømforbruket mitt
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat
Ikke for å ødelegge stemningen, men hva tror dere makspris på gass i EU vil føre til?
Takk for lenkene[emoji106]

Jeg synes dette er vanskelig men jeg mener den norske tilnærmingen til dette virker fornuftig, dvs med  langsiktige gasskontrakter istedenfor.

filtvet

De hadde makspriser under kommunismen, det førte til varemangel og køer. Ingen leverandører fra russland eller opec kommer til å selge til maxpris. De lar heller være.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA