Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ViktorS

Tema i serien "okkupert" blir jo bare mere og mere aktuellt.  8)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. oktober 2022, klokken 11:34
Sitat fra: goggo på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:56
Nei, det var synd at Støre lot Vedum få lov til Vedum skulle få lov til å ødelegge det arbeidet som den forrige regjeringen startet med å slå sammen de små kommunene. (Og dette utsagnet sier ingenting om hvilket parti jeg stemmer på, bare så det er sagt :) )

mvh
Hugo

Merkelig kortslutning å trekke den konklusjonen at små kommuner er bakgrunnen for Meløy Energi sin dårlige håndtering. Det er egentlig null sammenheng. Faktisk burde man i små selskaper ha bedre oversikt over hvordan man driver. De burde jo strengt tatt ikke rote seg inn på slike avtaler for å kapre kunder i hytt og gevær over hele landet. Større bedrifter i andre kommuner driver også med det samme og klarer å skjule de idiotiske beslutningene de tar iblant nettopp fordi de er store - men det er likefullt amatører på dette området alle sammen.  På andre områder hvor en kommune skal tilby tjenester så forstår jeg argumentet med kompetanse og slikt - men her er det rett og slett et lokalt lite selskap som har gjort en blunder - og siden det er lite er det lett å se galskapen. På en måte er det greit også - det er verre med de større som klarer å skjule galskapen i noe av det de prøver å gjøre.  Det sagt - det var ingen som ante hvor høyt prisen ville gå Q1 2022 og fremover. Men at de ikke sikret sine forpliktelser samtidig som de inngikk avtalen er også ganske amatørmessig...Så det de drev med var regelrett gambling..og det bør man jo aldri drive med

Men i bunn og grunn har ikke dette noe med kommunens størrelse å gjøre - det er et selskap som tilfeldigvis er eid av en kommune i likhet med mange andre kraftselskap.
Her er du inne på noe vesentlig og det finnes god forskning på at MELLOMSTORE kommuner er de som drifter vanlig kommunedrift best. De små kommunene kan slite litt på tjenester og kompetanse når de blir for små. I vårt område hadde vi en kommune med 700 innbyggere, det er for lite uansett (og den er nå sammenslått i en kommune på 20 tusen).

Det var en kommune med 6000 innbyggere som ble kåret til den beste kommunen i Norge på drift under Arendalsuka i år.

https://www.agendakaupang.no/wp-content/uploads/2022/08/Norges-best-styrte-kommuner-Kommuneindeksen-2022_Agenda-Kaupang-11.08.22.pdf

https://www.agendakaupang.no/wp-content/uploads/2022/08/Norges-best-styrte-kommuner-Kommuneindeksen-2022_Agenda-Kaupang-11.08.22.pdf

Vi som har levd en stund husker vel godt de fire småkommunene i Nord Norge som tapte hele kommunebudsjettet i spekulative finansoprasjoner på kraft

https://no.wikipedia.org/wiki/Terra-skandalen?wprov=sfti1

Så at fallhøyden kan være stor i små kommuner er velkjent. Men store kommuner gjør også feil og vi husker vel godt Staten har gjort noen Mongstad tabber også.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. oktober 2022, klokken 10:13
Det burde i det minste vært noen forskrifter for hvordan en kan drive et selskap eid av det offentlige. F.eks. at en ikke kan spekulere i kraft en ikke lager selv, og binde priser på mer enn det en selv kan produsere. Helt greit at de kunne solgt strøm til 1,30 av det de selger selv, men så må de lukke muligheten for fastpris til nye kunder når de ser at kapasiteten er utsolgt, for da er de ikke lenger et kraftselskap som selger strøm til fast pris, men et strømspekuleringsselskap, og det er jo neppe kjernekunnskapen til de ansatte.
Her har du et konstruktivt og godt forslag synes jeg [emoji1360]

Disse strømspekulantselskspene har diverse metoder. Her Tinde fra et Facebook innlegg

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:51
Det burde i det minste vært noen forskrifter for hvordan en kan drive et selskap eid av det offentlige. F.eks. at en ikke kan spekulere i kraft en ikke lager selv, og binde priser på mer enn det en selv kan produsere. Helt greit at de kunne solgt strøm til 1,30 av det de selger selv, men så må de lukke muligheten for fastpris til nye kunder når de ser at kapasiteten er utsolgt, for da er de ikke lenger et kraftselskap som selger strøm til fast pris, men et strømspekuleringsselskap, og det er jo neppe kjernekunnskapen til de ansatte.

Disse strømspekulantselskspene har diverse metoder. Her Tinde fra et Facebook innlegg

Eksemplet her viser jo hvor dårlig dagens system er i forhold til fastprisavtaler. Dagens leverandører med en person, en PC, en printer og Internettforbindelse (satt på spissen) kan kun håndtere spot-avtaler da de er uten noen form for finansiell styrke. Bare store strømleverandører kan stille seg bak fastprisavtaler og heller ikke de bør avtale større leveranser enn de selv kan produsere.

De bør være krav til at de store strømprodusentene skal tilby fastpriser. Staten kan forhandle om priser. Priser bør ligge rundt 40 øre per kWh.

Electric cars in Norway

Sitat
De bør være krav til at de store strømprodusentene skal tilby fastpriser. Staten kan forhandle om priser. Priser bør ligge rundt 40 øre per kWh.

Hmmm da vet du mer enn meg. Jeg mener å ha hørt at sweet spot på fastprisavtalene skal ligge i range 70 til 90 øre per kWh. Krona har hvert nevnt også.

Problemet nå er at strømselskapene trenger statlig støtte før de kan tilby dette. Litt som i Sverige der de fikk støtten tidlig :+1:

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:42
Problemet nå er at strømselskapene trenger statlig støtte før de kan tilby dette.
Hvorfor i all videste verden skal de trenge det???
Produksjonskostnad ligger på 12-13 øre!

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 22. oktober 2022, klokken 13:37
Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:51

Eksemplet her viser jo hvor dårlig dagens system er i forhold til fastprisavtaler. Dagens leverandører med en person, en PC, en printer og Internettforbindelse (satt på spissen) kan kun håndtere spot-avtaler da de er uten noen form for finansiell styrke. Bare store strømleverandører kan stille seg bak fastprisavtaler og heller ikke de bør avtale større leveranser enn de selv kan produsere.

Absolutt !

Det er både en gambling kultur med en grådighet i bånn som ikke fører noe sunt med seg.

Electric cars in Norway

Sitat
Hvorfor i all videste verden skal de trenge det???
Produksjonskostnad ligger på 12-13 øre!

Cointer, jeg sier bare hva jeg hørt og lest... Jeg mener de bør definitivt bør få samme rammevilkår som i Sverige der alle Nasse selskapene får garantier.

Dette handler om å sikre kritisk infrastrukur. Men det er bare min mening, jeg ser ditt poeng også. Se bare på Tibber caset.....

Bilde er herfra...fra 4 sept.

https://e24.no/olje-og-energi/i/gEa4Vk/sverige-med-hastegrep-kan-vaere-stoerre-enn-et-einar-aas-oeyeblikk

Kopi fra ingress:

– Jeg regner med at det er ganske store problemer i kraftmarkedet siden dette gjøres, sier kraftanalytiker Olav Botnen i Volue Insight.

Hvis et stort selskap går over ende, kan det få enorme konsekvenser.

Lørdag kunngjorde Sveriges statsminister Magdalena Andersson at regjeringen vil stille med likviditetsgarantier på «hundrevis av milliarder kroner» til energiselskaper.

Bakteppet er fredagens stans av gassrørledningen Nord Stream 1 mellom Russland og Tyskland, noe som kan føre til store utslag i kraftmarkedene mandag.

Garantiene som den svenske regjeringen stiller er myntet på selskaper som er registrert på Nasdaq Clearing i Stockholm, oppgjørssentralen for det nordiske kraftmarkedet.

Ketill Jacobsen

[quote author=Electric cars in Norway link=topic=56905.msg1070905#msg1070905

Hmmm da vet du mer enn meg. Jeg mener å ha hørt at sweet spot på fastprisavtalene skal ligge i range 70 til 90 øre per kWh. Krona har hvert nevnt også.

[/quote]

Med produksjonsprist på knapt 12 øre per kWh, så er 70 til 90 øre per kWh absolutt "sweet", men for hvem?

Electric cars in Norway

Sitat
Med produksjonsprist på knapt 12 øre per kWh, så er 70 til 90 øre per kWh absolutt "sweet", men for hvem?

Ketill, ser den... og ikke uenig.

Følger med på fastpris tilbudene nå og 12 mnd fastavtale de ligger for Stor-Oslo området nå på rundt 160 øre.

for noen uker siden var det ikke mulig å få fastpris i Oslo. Så det er bedre tider nå...BRA! I Norge er under 10% på fastpris, i utlandet er de myyye høyere på fastpris... vi må dit vi også...

Lenke:

https://www.nettavisen.no/billig/str%C3%B8m/oslo/

Øyvind.h

Tror ikke det du lenker til her er reelt?
Sjekket et par av lenkene og kommer til spotpris selv om jeg velger fastpris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:39
Tror ikke det du lenker til her er reelt?
Sjekket et par av lenkene og kommer til spotpris selv om jeg velger fastpris.
Det var utrolig rart.... En kan jo ikke mistenke disse strømselskapene for å drive med slikt.

Øyvind.h

Andre søketjenester får til dette, så feilen kan ligge hos Nettavisen? Tror ikke nødvendigvis nettavisen forsøker å villede. Kan være feil i koden ettersom andre viser korrekt resultat.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. oktober 2022, klokken 15:25
Sitat

Ketill, ser den... og ikke uenig.

Følger med på fastpris tilbudene nå og 12 mnd fastavtale de ligger for Stor-Oslo området nå på rundt 160 øre.

for noen uker siden var det ikke mulig å få fastpris i Oslo. Så det er bedre tider nå...BRA! I Norge er under 10% på fastpris, i utlandet er de myyye høyere på fastpris... vi må dit vi også...

Lenke:

https://www.nettavisen.no/billig/str%C3%B8m/oslo/

Fastpriser fra dagens selskaper er bare en vits. Enten er de veldig dyre eller hvis de slår ut til din fordel, så går firmaet konkurs. Du er altså i en tap-tap-situasjon.

I Frankrike kan en få flereårsavtaler med EDF som står for det meste av strømproduksjonen. Så vidt jeg har inntrykk av er det bare i Norge vi er blitt så ensidig begeistret for spot-pris.

Nå sliter jo EDF veldig fordi de må oppfylle fastprisavtalene samtidig som mer enn halvparten av deres reaktorer er nede for telling. Så EDF må kjøpe dyr naturgasskraft i markedet! EDF er også eier av Hinkley Point C i UK (og er eid av den franske stat). De har litt av hvert å tenke på!

Du sier du har lest at "sweet spot" er 70 til 90 øre. De fleste som uttaler seg om strømpriser er aktører i strømmarkedet slik at når de uttaler seg, har de en agenda. Jeg mener det er bedre å se på grunnleggende forhold som at prisen fra ca 2011 og til 2019  lå jevnt på rundt 35 øre og at vind og sol i årene fremover blir stadig billigere per kWh (heller ikke norsk vannkraft blir dyrere å produsere).

Counterpointer

«Sweet spot» på 70-90 øre er for at havvind skal bli lønnsomt med dagens (eller heller gårsdagens) teknologi. Det har ingenting med utbygd vannkraft å gjøre!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA