Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 22:13
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. februar 2022, klokken 18:24
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 17:06
Begge deler er en stor omorganisering.
Rent teknisk er det vel ikke det, men er litt kjipt for alle strømselskapene som skummer fløten da. Ikke at jeg synes synd på de.
Denne «fløten» ble antydet til mellom 100-300kr. Det er nok produsentene som bader i «fløte».

Det er ikke slik at jeg har så mye omsorg for strømselgerne, men jeg har enda mindre tiltro til nettselskapene. Det har ikke myndighetene heller, siden de ikke får lov å tjene penger, men er pålagt å gå i null.

De er vel ikke pålagt å gå i null? Poenget med den politiske kontrollen av nettselskapene er jo at de skal ha en økonomi som gjør at de kan drives trygt med tanke på den svært viktige infrastruktur de representerer samt ha midler til drift, vedlikehold og ikke minst oppgrading/utvidelse av de tekniske innstalasjoner. Noe av det samme gjelder jo den avgift vi alle betaler for vann, avløp og renovasjon som faktureres etter selvkostprinsippet.

Regnskap Elvia 2020; https://proff.no/regnskap/elvia-as/hamar/energiforsyning/IG7RAOY00BD/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Nettselskaper har monopol - og derfor har man innført egne regler for dem

stefse

Ser ut som flere har fattet poenget med å IKKE drasse den rådyre havvinden inn til fastlandet, men la den eksportere direkte. Bortsett fra på stortinget.

Hvis vi nå bare klarer å få koblet vekk de to siste eksportkablene fra vannkrafta og inn på denne havvinden, er vi kvitt et problem, og utlendingene er fornøyd.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Radial

Sitat fra: stefse på torsdag 10. februar 2022, klokken 09:53
Ser ut som flere har fattet poenget med å IKKE drasse den rådyre havvinden inn til fastlandet, men la den eksportere direkte. Bortsett fra på stortinget.

Hvis vi nå bare klarer å få koblet vekk de to siste eksportkablene fra vannkrafta og inn på denne havvinden, er vi kvitt et problem, og utlendingene er fornøyd.

Ja jeg stusset veldig over dette i går jeg også.

"Vi skal sende den billige havvinden inn til fastlandet og industrien" men havvinden er jo grisedyr, med mindre Statnett skal eie dem og de blir helt uten gjeld fra dag 1.
De blir i beste fall en bidragsyter til Sør-Norge, hvor vannet kan strupes litt i korte perioder, men prisen vil være mye høyere enn vann uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

stefse

Her er en tenkt illustrasjon av hvordan nett og fremtidige priser kan se ut, med nye prisområder for havvind, og bortkobling av eksportkabler fra fastlandet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: stefse på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:07
Her er en tenkt illustrasjon av hvordan nett og fremtidige priser kan se ut, med nye prisområder for havvind, og bortkobling av eksportkabler fra fastlandet.

Problemet med den løsningen er at det er når det er vindstille i Europa (og flere kuldegrader) at de særlig trenger vannkraft fra Norge. Er det vindstille i Europa er det gjerne ikke veldig mye vind i Norge heller (med høytrykk og -14 grader).
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Hvis du dekker et område fra 50 til 65 breddegrader, vil været oppføre seg slik at det blåser ett av stedene, slik at dager uten vind statistisk sett blir veldig få. I tilegg kommer diverse lagringsløsninger.
Og gasskraft som standby, ikke vannkraft. Det blir uansett ikke nok effekt til hele kontinentet med vår vannkraft.

Edit: Værkart med høytrykk over Europa. Her ser vi at hvis man dekker områder langt nok nord vil vinden fanges. Samme forsåvidt med områder vest av Shetland/Irland. De vil typisk få vind i en slik situasjon.
Samt at det blir sjelden helt vindstille. Et vanlig fenomen ved høytrykk over land er sørlige vinder i nordsjøen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 22:13
Denne «fløten» ble antydet til mellom 100-300kr. Det er nok produsentene som bader i «fløte».

Det er ikke slik at jeg har så mye omsorg for strømselgerne, men jeg har enda mindre tiltro til nettselskapene. Det har ikke myndighetene heller, siden de ikke får lov å tjene penger, men er pålagt å gå i null.
Poenget er ikke så mye hva de tjener, men at de faktisk ikke er mye annet enn ett faktureringsbyrå. Altså ett unødvendig mellomledd som bare forkludrer.

Så lenge strømprisen er politisk styrt eller utregnet ifht markedsprisen så trenger man vel ikke stole så mye på nettselskapene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. februar 2022, klokken 08:08

Ja, og heldigvis har de monopol for tør ikke tenke på hva prisen på nettleien ville ha blitt hvis man skulle hatt f.eks tre konkurrerende nettselskaper som hadde master og ledninger ved siden av hverandre landet rundt!

Mye jeg ikke skjønner, blant annet; Nå skal vi lage strøm fra vindkraft fra vindmøller plassert nærmere Holland enn Norge og denne strømmen skal vi sende kun tilbake til Norge. Så skal vi elektrifisere hele Nordsjøen slik at vi kan sende gassen som brukes i dag til kontinentet og bruke strøm produsert i fastlandsnorge ut i sjøen og så skal vi (synes mange) sende kraft produsert i Nordnorge til Sørnorge slik at kraften blir billigere i Sørnorge . Og så skal vi produsere strøm i fastlandsnorge og sende i kabler til kontinentet og UK. Og alle veier mister man visstnok 10% som blir borte "på veien", og i sum har jeg totalt mistet oversikten over geografien her i landet og landene omkring eller kanskje jeg ikke har det?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på torsdag 10. februar 2022, klokken 12:14

Ja, og heldigvis har de monopol for tør ikke tenke på hva prisen på nettleien ville ha blitt hvis man skulle hatt f.eks tre konkurrerende nettselskaper som hadde master og ledninger ved siden av hverandre landet rundt!

Mye jeg ikke skjønner, blant annet; Nå skal vi lage strøm fra vindkraft fra vindmøller plassert nærmere Holland enn Norge og denne strømmen skal vi sende kun tilbake til Norge. Så skal vi elektrifisere hele Nordsjøen slik at vi kan sende gassen som brukes i dag til kontinentet og bruke strøm produsert i fastlandsnorge ut i sjøen og så skal vi (synes mange) sende kraft produsert i Nordnorge til Sørnorge slik at kraften blir billigere i Sørnorge . Og så skal vi produsere strøm i fastlandsnorge og sende i kabler til kontinentet og UK. Og alle veier mister man visstnok 10% som blir borte "på veien", og i sum har jeg totalt mistet oversikten over geografien her i landet og landene omkring eller kanskje jeg ikke har det?

Synd at du er så forvirret. Men skjønner jo at du er det når du et sted påstår det ene og et annet sted det motsatte (sende alt til Norge og sende alt ut igjen. Hvorfor ikke sende alt til Norge og sende ut det vi har av overskudd, uten bevisst å tømme bassengene til eksport for å sikre ekstremt høye priser i Norge). Det hele er ikke så vanskelig å forstå om en har vilje til det!

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 10. februar 2022, klokken 14:36

Synd at du er så forvirret. Men skjønner jo at du er det når du et sted påstår det ene og et annet sted det motsatte (sende alt til Norge og sende alt ut igjen. Hvorfor ikke sende alt til Norge og sende ut det vi har av overskudd, uten bevisst å tømme bassengene til eksport for å sikre ekstremt høye priser i Norge). Det hele er ikke så vanskelig å forstå om en har vilje til det!
Et apropos med det, er at vi kan ikke sende noe innom prisområdene NO1,NO2 osv. i Norge, for da smitter prisene som utlendingene er villig til å betale, over på forbukerne av vannkraft. Og ACER/EU sitter med riset bak speilet og nekter oss å kjøre toprisregime. Så eneste måten å komme rundt det på, er å bygge et spesialtilpasset eksport-nett som er fysisk adskilt fra strømforbrukerne i fastlands-Norge. Som det ute i havet, som jeg tegnet inn på illustrasjonen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Synd en ikke kan kjøpe seg en liten eierandel i Statnett (som vi egentlig allerede eier). De hadde 1,4 milliarder bare i januar på flaskehalsinntekter fra eksportkablene.

De påpeker at de skal bruke opp alt sammen og det vi slipper er at «det ikke blir enda dyrere nettleie».Ganske fiffig formulering.

https://www.tu.no/artikler/massive-inntekter-fra-kablene-januar-slar-alle-rekorder/517225?fbclid=IwAR3hTQQinnm-aPc8W8MOWH00RjwWnMVFxTceABh8nYb3sdF1WZotnly6nIU

arthur

Vanskelig å kommentere konkret da jeg ikke helt kjenner meg igjen på hva du synes å hevde at jeg har sagt, eller mener. Du fremsetter vel også noen påstander, eksempelvis "bevisst tømme bassengene for eksport....." så kunne være interessant å se hvor du har dekning for slike påstander?
Hva sendre strøm "frem og tilbake" så forstår jeg at statnett får en stor regning da de må dekke opp de ti prosent som går tapt i transporte av strøm til markedspris, men mulig jeg har misforstått der også og i såfall får jeg nok høre det vil jeg tro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 10. februar 2022, klokken 18:26
Synd en ikke kan kjøpe seg en liten eierandel i Statnett (som vi egentlig allerede eier). De hadde 1,4 milliarder bare i januar på flaskehalsinntekter fra eksportkablene.

De påpeker at de skal bruke opp alt sammen og det vi slipper er at «det ikke blir enda dyrere nettleie».Ganske fiffig formulering.

https://www.tu.no/artikler/massive-inntekter-fra-kablene-januar-slar-alle-rekorder/517225?fbclid=IwAR3hTQQinnm-aPc8W8MOWH00RjwWnMVFxTceABh8nYb3sdF1WZotnly6nIU

I andre artikler står det at de første årene skal bruke pengene til å betale ned utenlandskablene...mange år...så vil pengene bli brukt på å redusere nettleier...
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på torsdag 10. februar 2022, klokken 18:56

Vanskelig å kommentere konkret da jeg ikke helt kjenner meg igjen på hva du synes å hevde at jeg har sagt, eller mener. Du fremsetter vel også noen påstander, eksempelvis "bevisst tømme bassengene for eksport....." så kunne være interessant å se hvor du har dekning for slike påstander?
Hva sendre strøm "frem og tilbake" så forstår jeg at statnett får en stor regning da de må dekke opp de ti prosent som går tapt i transporte av strøm til markedspris, men mulig jeg har misforstått der også og i såfall får jeg nok høre det vil jeg tro.

Med hensyn til å tømme bassengene så styres i dag alt av økonomi. Om strømprodusentene finner det lønnsomt å eksportere strøm fra bassengene (på kort eller lang sikt), så gjør de det. Hvis prisen i utlandet er to kroner så sender de strøm ut uten tanke på fyllingsnivået. Og om de tenker så er det jo smart å sende strømmen nå for da blir det enda mindre strøm i bassenget slik at en er enda sikrere på at en får veldig godt betalt for strømmen på et senere tidspunkt (strømunderskudd fører jo til priseksplosjon som vi ser nå. Kostnad for norsk strøm ca 11 øre per kWh som selges for typisk 200 øre. En skulle ikke tro det var lov en gang!).

Eneste krav til fyllingsgrad for norske bassenger er i dag maks og min (ingen krav i forhold til årstid, temperaturforhold, leveransesikkerhet). Tanken er at vi trenger ingen reguleringer fordi det er et fritt marked slik at om vi betaler får vi alltid den strømmen vi behøver (akkurat nå til ekstreme priser).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA