Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: automat på tirsdag 08. februar 2022, klokken 18:25
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. februar 2022, klokken 13:45

Bjørnar Moxnes fremstår som en av få politikere som faktisk ønsker å gjøre noe reelt.

Følgende er sakset fra han

«Både Støre og jeg kommenterte NVEs varsel om høye strømpriser ut året(!) på Dagsrevyen i kveld. Jeg sa at dette er enda et argument for en makspris på strøm til kunder i Norge. Støre ble utfordret på makspris. Svaret hans viser at regjeringa er på tynn is.

Moxnes er en populist, som etter valget rett ut sa at han ikke ville sitte i regjering. For slikt innebærer selvfølgelig at man må ta ansvar. Mye lettere å være i opposisjon, og kaste frem flotte forslag.

For hva innbærer egentlig forslaget om makspris?

Hvordan påvirkes eksporten og magasinfyllingen? (Som er et  grunnleggende problem her)

Er makspris forenlig med internasjonale avtaler og forpliktelser vi allerede har inngått? Hvordan kommer vi oss evt ut av dette? Og hva vil det koste?
Moxnes var aldri invitert inn i regjering. Nå blander du begrepene her.
Alle politikere er populister btw, «populus» er latin for folk og de fleste er for folket.

Spørsmålene du stiller burde jo vært spurt for lenge siden da det er eksport som har importert den prisen vi har nå.

Det er flere professorer som sier makspris er mulig. Selv de som ikke mener det er en god ide.

https://www.nettavisen.no/nyheter/eksperter-mener-det-er-fullt-mulig-med-makspris-pa-strom-store-nekter/s/5-95-386900?fbclid=IwAR1zlcVrVCTe1jKE3xdiUuPrANq9P3Ql8Lx0Uqbq8pjn2_5ZB24EK6KZtBQ

Synes disse avtalene minner mer om leilending/slaveri avtaler enn en kontrakt på gjensidige vilkår. Det er helt vanlig å kunne gå ut av avtaler, spesielt når de har utilsiktede virkninger.
Det virker ikke som noen har lyst til å utfordre disse avtalene i det hele tatt. Minner om EU medlemskap som selv om det er «frivillig» så var det ikke noen enkel prossess i Brexit.

Jeg tror at det er økonomiske hensyn alene som gjør at det er motstand mot å endre dette systemet som nå har groteske utslag. Det var 40 milliarder ekstra overskudd i fjor, og i år blir det kanskje dobbelt.

Høyresiden var i harnisk over Ap sitt skatteforslag sist, som innebar 11 milliarder økning. De sitter nå musestille og synes opp mot ti ganger så mye er helt greit. Go figure

automat

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. februar 2022, klokken 19:41

Moxnes var aldri invitert inn i regjering. Nå blander du begrepene her.
Alle politikere er populister btw, «populus» er latin for folk og de fleste er for folket.

Spørsmålene du stiller burde jo vært spurt for lenge siden da det er eksport som har importert den prisen vi har nå.

Det er flere professorer som sier makspris er mulig. Selv de som ikke mener det er en god ide.

https://www.nettavisen.no/nyheter/eksperter-mener-det-er-fullt-mulig-med-makspris-pa-strom-store-nekter/s/5-95-386900?fbclid=IwAR1zlcVrVCTe1jKE3xdiUuPrANq9P3Ql8Lx0Uqbq8pjn2_5ZB24EK6KZtBQ

Synes disse avtalene minner mer om leilending/slaveri avtaler enn en kontrakt på gjensidige vilkår. Det er helt vanlig å kunne gå ut av avtaler, spesielt når de har utilsiktede virkninger.
Det virker ikke som noen har lyst til å utfordre disse avtalene i det hele tatt. Minner om EU medlemskap som selv om det er «frivillig» så var det ikke noen enkel prossess i Brexit.

Jeg tror at det er økonomiske hensyn alene som gjør at det er motstand mot å endre dette systemet som nå har groteske utslag. Det var 40 milliarder ekstra overskudd i fjor, og i år blir det kanskje dobbelt.

Moxnes uttalte at det uansett var uaktuelt for Rødt å gå inn i noen regjering.

Artikkelen du linker til løfter noe av problematikken som Rødt ikke har villet berøre i forslaget sitt.

Jeg savner forøvrig vurderinger på om vi har noen reell mulighet til å komme ut av eksportavtalene. Det hadde jo vært greit å vite om dette er noe annet enn ren ønsketenkning.

Finnes det noen annen vei ut av eksportuføret enn å øke produksjonen vår markant? (I kombinasjon med enøk.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på tirsdag 08. februar 2022, klokken 20:24
Finnes det noen annen vei ut av eksportuføret enn å øke produksjonen vår markant? (I kombinasjon med enøk.)
Jeg tror ikke vi på noen måte kan øke produksjonen så mye at peisen synker i Europa. Det vi kunne muligens fått til var å treffe eksportgrensen i kablene. Men siden det skal legges flere kabler til sokkelen og antagelig vil jo de som produserer strøm sørge for mer kapasitet for eksport.

Kraftbransjen har jo vist at de holder prisen høy i Norge ved å tilby alt for dyr pris. Det fremstår som et tap-tap spill for kundene og vinn-vinn for produsentene.

hELgenen eller andre som har konkret oversikt over tallene kan sikkert finne frem disse. Men jeg vil tro de er smertelig høye.

automat

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. februar 2022, klokken 20:51
Sitat fra: automat på tirsdag 08. februar 2022, klokken 20:24
Finnes det noen annen vei ut av eksportuføret enn å øke produksjonen vår markant? (I kombinasjon med enøk.)
Jeg tror ikke vi på noen måte kan øke produksjonen så mye at peisen synker i Europa. Det vi kunne muligens fått til var å treffe eksportgrensen i kablene. Men siden det skal legges flere kabler til sokkelen og antagelig vil jo de som produserer strøm sørge for mer kapasitet for eksport.

Kraftbransjen har jo vist at de holder prisen høy i Norge ved å tilby alt for dyr pris. Det fremstår som et tap-tap spill for kundene og vinn-vinn for produsentene.

hELgenen eller andre som har konkret oversikt over tallene kan sikkert finne frem disse. Men jeg vil tro de er smertelig høye.
Det må jo være eksportgrensen man må ha som mål å nå. Det vil i tilfelle bety ingen flere nye kabler, heller ikke hybridkabler. Elektrifisering av sokkelen vil trolig heller ikke være gjenomførbart.

Spørs om ikke myndighetene har malt oss inn i et hjørne med de nye eksportkablene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på tirsdag 08. februar 2022, klokken 21:49
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. februar 2022, klokken 20:51
Sitat fra: automat på tirsdag 08. februar 2022, klokken 20:24
Finnes det noen annen vei ut av eksportuføret enn å øke produksjonen vår markant? (I kombinasjon med enøk.)
Jeg tror ikke vi på noen måte kan øke produksjonen så mye at peisen synker i Europa. Det vi kunne muligens fått til var å treffe eksportgrensen i kablene. Men siden det skal legges flere kabler til sokkelen og antagelig vil jo de som produserer strøm sørge for mer kapasitet for eksport.

Kraftbransjen har jo vist at de holder prisen høy i Norge ved å tilby alt for dyr pris. Det fremstår som et tap-tap spill for kundene og vinn-vinn for produsentene.

hELgenen eller andre som har konkret oversikt over tallene kan sikkert finne frem disse. Men jeg vil tro de er smertelig høye.
Det må jo være eksportgrensen man må ha som mål å nå. Det vil i tilfelle bety ingen flere nye kabler, heller ikke hybridkabler. Elektrifisering av sokkelen vil trolig heller ikke være gjenomførbart.

Spørs om ikke myndighetene har malt oss inn i et hjørne med de nye eksportkablene.
Når en er malt inne i et hjørne så er det alltid mulig å rusle ut, så får en bare male over sporene[emoji16]

Øket produksjon tar jo veldig lang tid, uansett hva en tenker. Rehabilitering av eksisterende er vel det som går fortest, men det blir ikke store greier.

Det er mye vi kan gjøre, men det er jo ingenting av ytterligere utbygging som er ønsket. Det er jo stygt, dyrt eller naturvernhensyn eventuelt alle tre.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. februar 2022, klokken 19:08
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. februar 2022, klokken 15:24
Må tilstå at jeg aldri har likt fyren og kan fremdeles ikke fordra han, så det farger nok mine utsagn.
Dette er vel kjernen i kritikken. Flott at du sier det åpent

Det er ingen i denne tråden som kan si hvilken kompetanse dagens sentralbanksjef har. Og ingen vet om han har tett kobling til Erna Solberg (de fleste kan sikkert Google seg til dette i ettertid, men poenget er at det er ikke veldig interessant ). Hele saken er storm i et vannglass da det er en stor gruppe i Norges bank som er med å setter renta. Det er ikke sånn at sentralbanksjefen finner på dette selv.

Hvis vi kan svinge over til strømpris igjen, så er person i seg selv helt uinteressant her også. Mjøs Persen er ikke interessant i seg selv, det er endring av systemet og hensynene bak dette som kan bidra til at det blir bedre.
Uavhengig av hva man syns om Stoltenberg og hans person eller utdanning, så er uansett kritikken om at han har for sterke bånd til sittende regjering og AP, helt klart gyldige poeng.

En eks statsminister, uansett om det er Stoltenberg, Bondevik eller Solberg, bør ikke sitte som sentralbanksjef. Til det er både posisjonen og kravet til uhildethet for viktig. Det gjelder i mine øyne og sittende og tidligere ministre.

Det finnes andre posisjoner for "avgåtte politikere" som ikke er like kritisk at man er udiskutablet uhildet. Sentralbanksjef og sjef for domstolene er 2 av noen svært få posisjoner der man ikke skal være for nært Regjering og Storting for å inneha. Som sagt, helt uavhengig av hvem det er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

2021 fikk vi 2800 MW mer eksport kapasitet i effekt!

Alle tall videre som jeg skriver ned her er effekt - effekt er nemlig det som tilbys og etterspørres time for time i markedet.

Sum installert effekt vannkraft i Norge er 33 403 MW
Kilde : https://www.nve.no/energi/energisystem/kraftproduksjon/

Maks produksjon registrert i Norge er :  28 170 MW
Største forbruk noen gang registrert i Norge : 25 230 MW
Kilde :
https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2022/det-eksepsjonelle-kraftaret-2021/

Så i 2021 økte de nye kablene alene den potensielle forbrukstoppen med over 10%.

Sagt på en annen måte - åpningen av kablene er ekvivalent med å fjerne 1/10 av alle kraftverk i landet mhp.
effekt. I praksis så er det MYE MYE verre da kablene KUN er koblet til sør Norge og installert effekt i Sør Norge er VESENTLIG mindre - og således utgjør 2800 MW en større andel.

Og alt dette på ETT ÅR. Da sier seg vel egentlig selv at dette utgjør et vesentlig skifte mhp. tilbud/etterspørsel.

Selv med et vått år i Sør Norge kan jeg ikke forstå annet enn at vil se mange,mange flere timer som er koblet på kontinentale priser fremover.

Skal en "snu" dette med å bygge ny kraft så må det faktisk bygges vesentlig mer enn 2800 MW for i motsetning til kraftkablene som i teorien kan eksportere i alle 8760 timene - har vi ikke noen kraftverk som kan driftes like mange timer dersom de er basert på vind eller vann.

Tenker vi vindkraft så regner en med ca 3000 driftstimer i året som en grei normal.
Skal du demme opp for dette må en altså installere - forenklet sagt (8760/3000) x 2800 MW = 8176 MW ny effekt i landet - og det er altså FØR forbruksvekst og elektrifisering av oljeplattformer osv.  En vanlig havvind mølle har effekt i størrelses orden ca 8 MW.

For ordens skyld har de her : 

https://no.wikipedia.org/wiki/Hywind_Tampen

regnet med ca 4300 driftstimer på hywind parken i sine prognoser.
Tar vi dette inn så snakker vi om ((8760/4300) x 2800 )/ 8 = 713 Havvind møller.
Denne parken som nevnt her har KUN 11 møller.

Prisen som en får i markedet time for time defineres ut fra tilbud og etterspørsel av EFFEKT (ikke ENERGI) - og en måtte altså ha dunket inn ca 713 havvind møller av 8 MW hver for å nulle ut de 2 kablene som ble satt på drift i 2021

Det er altså ikke gjort i en håndvending å bare snu på priseffekten av disse 2800 MW kablene som ble satt på drift i 2021.

En ting er de høye prisene vi ser - de er koblet til gasspriser på kontinentet.
Det interessante over tid er jo hvor mange timer i Sør Norge vil kobles på kontinentale eller tilnærmet kontinentale priser. Og dersom antallet timer blir stort - vel så har man åpnet for en massiv inflasjon og nedbygging av norsk industri og næring på sikt. Og tiltaket som kommer vil nok være, som nevnt før - massiv nedbygging av mer natur - enten det er på land eller til havs - så her blir det mye konflikter på sikt. Og alt dette initert av "for mye møllers tran" i form av en alt for rask økning av eksport kapasitet sett opp mot installert kapasitet i Sør Norge.


stefse

Ja, hva skal man gjøre? Politikerne vil jo ha dette her, enten uten å se konsekvensene på lengre sikt, eller ønske disse konsekvensene, uvisst av hvilken grunn.
Er det gutta på skauen som må ordne opp i dette, eller lar det seg løse på sivilisert vis?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Takk for god redegjørelse @hELgenen.

We're doomed.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil Fonn

https://www.nrk.no/nordland/stromprisen_-mener-statnett-saboterer-regjeringens-nordomradesatsing-1.15846147
Statnett planer nye hundrevis av kilometer med kabler og monster master med påfølgende rasering av natur.   Da vil også midt og nord Norge  få EU priser på strømmen. Fasiten ser vi med sjøkablene fra Sør Norge som for det meste tapper sør Norge for kraft. De få gangene det er billig kraft fra EU struper Norske kraft produsenter igjen produksjonen som fører til vedvarende høye priser i sør Norge.
Dette er et dårlig signal å sende til eksisterende og kommende planlagte etableringer i nord.

Sitat fra: stefse på tirsdag 08. februar 2022, klokken 23:52
Ja, hva skal man gjøre? Politikerne vil jo ha dette her, enten uten å se konsekvensene på lengre sikt, eller ønske disse konsekvensene, uvisst av hvilken grunn.
Er det gutta på skauen som må ordne opp i dette, eller lar det seg løse på sivilisert vis?
Håper det løser seg på sivilisert vis. Men blir det for ille er det ikke overraskende om gutta på skauen engasjerer seg.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Endelig ett fornuftig forslag. De såkalte strømselskapene har jeg aldri sett som noe annet enn ett fordyrende mellomledd. Og prising innenfor ett gitt spenn virker fornuftig. Men noe så enkelt og fornuftig får vel aldri gjennomslag hos politikerne:

https://www.tu.no/artikler/tidligere-bransjetopp-forslar-a-legge-ned-stromsalg-til-privatkunder/517126
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 09. februar 2022, klokken 05:31
https://www.nrk.no/nordland/stromprisen_-mener-statnett-saboterer-regjeringens-nordomradesatsing-1.15846147
Statnett planer nye hundrevis av kilometer med kabler og monster master med påfølgende rasering av natur.   Da vil også midt og nord Norge  få EU priser på strømmen. Fasiten ser vi med sjøkablene fra Sør Norge som for det meste tapper sør Norge for kraft. De få gangene det er billig kraft fra EU struper Norske kraft produsenter igjen produksjonen som fører til vedvarende høye priser i sør Norge.
Dette er et dårlig signal å sende til eksisterende og kommende planlagte etableringer i nord.
Statnett har bygd overføringslinjer internt i Norge i lang tid. 420 kV linja fra Ørskog i Møre og Romsdal til Fardal i Sogn og Fjordane ble åpnet i 2016. Bakgrunnen for at den ble bygd var stort kraftunderskudd i Midt-Norge, og dermed var linje fra vest til midt nødvendig for å sikre kraftforsyningen til Midt-Norge. https://e24.no/olje-og-energi/i/jPyJoq/kraftkrisen-i-midt-norge-er-over-om-fire-aar

I framtida vil det sikkert komme år der det er tørt og mangel på vann i magasinene i midt og nord, men mye vann i sør. Det er vel denne ubalansen i kraftreservene fra landsdel til landsdel som er hovedårsaken til forsyningslinjer øst-vest og nord-sør? Eksportkablene skaper et helt annet marked og prispress enn overføringslinjer internt i Norge, og det må politikerne lage et system som håndterer. Uansett er det viktig å sikre nok overføringskapasitet mellom de forskjellige delene av landet til at forsyningssikkerheten er god i hele landet.

Ideelt sett bør vel overføringsnettet internt i Norge være så godt utbygd at vi vil ha tilnærmet like priser uansett hvor i landet vi bor, og uavhengig av om det har vært tørrår eller nedbørsrekorder i vår landsdel det året. Så lenge Norge er selvforsynt med elektrisk energi bør også norske strømkunder slippe å betale pristillegg pga. import/eksport mot det europeiske kraftmarkedet. Hvordan dette skal/kan løses på en best mulig måte må andre enn meg vurdere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: automat på onsdag 09. februar 2022, klokken 00:08
We're doomed.
Det er jo klausul i avtalene om begge disse kablene om samfunnsmessige hensyn, så det er mulig å reforhandle om en forstår scenarioet som kan oppstå.
Desverre så burde det ha vært mulig å forutse deler av dette regnestykket som hELgenen har presentert i flere lange og grundige poster, men tanken om at Norge skulle være «Europas batteri» og de store inntektene har trumpet (pun intended) den prisøkningen som ville komme. Nå er økningen blitt enda mer ekstrem pga sammenfall i uheldige forhold. Men tendensen var godt kjent.

Jeg tror det blir vanskelig å komme seg gjennom neste Stortingsvalg for noe parti uten at det er en mer permanent løsning enn stønad.
Det ser ikke så positivt ut, men «doomed» er vi nok ikke. Det virker dog ikke veldig behagelig, for hverken næringsliv eller vanlige folk.

To år med korona, og nå ukjent antall år med kraftig økte utgifter.

Fikk btw regning på offentlige avgifter i går på 18 000 kr for en helt vanlig enebolig, så at kostnadene øker over hele fjøla er temmelig tydelig

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. februar 2022, klokken 08:14
Endelig ett fornuftig forslag. De såkalte strømselskapene har jeg aldri sett som noe annet enn ett fordyrende mellomledd. Og prising innenfor ett gitt spenn virker fornuftig. Men noe så enkelt og fornuftig får vel aldri gjennomslag hos politikerne:

https://www.tu.no/artikler/tidligere-bransjetopp-forslar-a-legge-ned-stromsalg-til-privatkunder/517126
Bortsett fra at det ikke løser noe av det som er problemet nå!

Det er faktisk ikke strømselskapene som lager strømprisen.

Meget godt poeng at konstruksjonen tilslører at det egentlig ikke er noen reell konkurranse om pris. Men det betyr ingenting i praksis.

arthur

Rekordomsetning og tidenes år for Elkem i fjerde kvartal

Er ikke dette et industriselskap som sliter med høye kraftpriser?

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/103416

Oh noen lever godt av energi, eksepelvis Equinor:

Equinor tjente 132 milliarder før skatt på tre måneder – varsler ekstraordinært utbytte

https://www.dn.no/olje/equinor/resultater/olje-og-gass/equinor-tjente-132-milliarder-for-skatt-pa-tre-maneder-varsler-ekstraordinart-utbytte/2-1-1163639

Så litt gode nyheter er det vel, tross alt, i all denne svartmalingen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA