Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: arthur på onsdag 09. februar 2022, klokken 08:26
Rekordomsetning og tidenes år for Elkem i fjerde kvartal

Er ikke dette et industriselskap som sliter med høye kraftpriser?

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/103416

Oh noen lever godt av energi, eksepelvis Equinor:

Equinor tjente 132 milliarder før skatt på tre måneder – varsler ekstraordinært utbytte

https://www.dn.no/olje/equinor/resultater/olje-og-gass/equinor-tjente-132-milliarder-for-skatt-pa-tre-maneder-varsler-ekstraordinart-utbytte/2-1-1163639

Så litt gode nyheter er det vel, tross alt, i all denne svartmalingen!

Nå er ikke de store industriselskapene som Elkem og Hydro direkte berørt av raske svingninger i strømprisen. Der er det prisavtaler som kanskje går over flere tiår som gjelder, og ikke noe som du og jeg som privatpersoner kan få lignende til. Selv med en fastprisavtale på 3 år så vil man raskt bli rammet av økningen i strømprisene hvis de blir varige. Kanskje er man så heldig at man har tre år med (betydelig) lavere pris enn de som kjøper spot eller tegner seg for fastprisavtaler nå framover, men neste gang du skal inngå ny fastprisavtale er det jo markedsprisen som bestemmer hva du får som tilbud for neste treårsperiode. På sikt vil økte strømpriser også gå ut over kraftkrevende industri med langsiktige avtaler da avtalene vil bli dyrere for hver reforhandling.

Overskuddet til Equinor skyldes jo i stor grad de galopperende gassprisene, som også er en stor del av årsaken til at strømprisene har skutt i været det siste halvåret. Bra for Equinor, aksjonerer og oljefondet, men det gir uhorvelig lite tilbake til privatpersoner og små/mellomstore norske bedrifter.

Høye oljepriser er godt nytt for Nigeria også, men der tror jeg den jevne innbygger bryr seg katta om det er US$10 eller US$100 per fat olje da inntektene bare går til eliten i landet. Nå er man jo så smått inne på samme spor her også ved at staten drar inn enorme inntekter på bekostning av egne innbyggere. Enn så lenge blir vi delvis kompensert for disse merutgiftene statens økte inntekter påfører oss, men det er jo ordninger som går ut om 1,5 mnd. Blir spennende å se hva regjeringen klarer å koke sammen når vi kommer til april. Det er helt nødvendig med ordninger som sikrer både innbyggere og næringsliv gode og forutsigbare betingelser. Norge er allerede et høykostland, og om en av veldig få fordeler norske bedrifter har i konkurranse med utenlandske også forsvinner, så ender mange av oss på NAV som følge av veldig høye energipriser. Slik sett vil jo inntekter fra energieksport komme oss til gode i form av store overføringer fra europeiske energikunder til norske trygdemottakere...

Redigert: Her ser man også noe av grunnen til Elkems rekordoverskudd. Bedriften selger strøm som de har veldig gunstige avtaler på til markedspris i perioder med spesielt dyr strøm. Pluss-artikkel, men ingress og bildetekst sier det meste. https://www.dn.no/energi/statnett/strom/elkem/industrien-med-rekordsalg-av-strom-det-er-et-faresignal/2-1-1151352
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Equinor tjente 132 milliarder før skatt på tre måneder – varsler ekstraordinært utbytte

https://www.dn.no/olje/equinor/resultater/olje-og-gass/equinor-tjente-132-milliarder-for-skatt-pa-tre-maneder-varsler-ekstraordinart-utbytte/2-1-1163639

Det er ikke bare litt feil å dra inn elkem her - det er BARE feil. Elkem leverer i dag resultater fordi de har billig kraft gjennom langsiktige kraftavtaler.

Her er bare et lite knippe :

https://energiteknikk.net/2018/12/skal-levere-37-twh-til-elkem/
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2015/ny-langsiktig-kraftavtale-med-elkem/

Å inngå NYE langsiktige kraftavtaler blir derimot en helt annen skål - hvem vil vel selge kraften billig dersom forventningene om kraftprisene i spotmarkedet er skyhøyt?

Equinor leverer fantastiske resultat av den enkle grunn at både olje og gassprisene er ekstremene
Staten eier 67 prosent av selskapet og således kunne de dyttet noen av kronene på overskuddet her tilbake til f.eks nye "strømpakker".

Utfordringen er at disse pakkene som staten kommer rekende med ofte skjer for sent i forhold til den løpende likviditeten som både husholdninger og bedrifter må forholde seg til. Dermed brenner man av oppsparte midler og egenkapital.

Det er også helt umulig for bedrifter å tenke langsiktig dersom en hele tiden må drive planlegging basert på hva politikere måtte finne på å gjøre fremover. Markedet er der i dag og virker fra dag til dag - og effekten av dette klarer ikke staten å demme opp for uten at det gis klare føringer på hvilken pris man kan forvente på sikt.
Og i dag ser aktørene svært høye langsiktige priser i Sør Norge. Selvfølgelig kan gassprisen igjen stupe, men prisnivået må være konkurransedyktig slik at bedriftene ikke flagger ut. I Norge er det nå en gang slik at vi trenger mer energi enn hva tilsvarende bedrifter trenger i f.eks Tyskland,Spania osv..for å produsere samme produkt. Det er bare en naturgitt forutsetning som alle politikere må forholde seg til. Så lik pris eller nesten lik pris er ikke nok for å hindre utflagging. I så fall må man inn med andre pakker i form av skatte og avgiftslettelser som kompenserer for dette. Eller man kan ta et standpunkt som sier at man ser seg bedre tjent med å selge råvaren enn å opprettholde arbeidsplasser i Sør Norge - og heller satse på å flytte arbeidsplasser og bosetting nord for Dovre. Dvs. gitt at man da ikke investerer i flere forbindelser Nord-Sør.

stefse

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. februar 2022, klokken 08:14
Endelig ett fornuftig forslag. De såkalte strømselskapene har jeg aldri sett som noe annet enn ett fordyrende mellomledd. Og prising innenfor ett gitt spenn virker fornuftig. Men noe så enkelt og fornuftig får vel aldri gjennomslag hos politikerne:

https://www.tu.no/artikler/tidligere-bransjetopp-forslar-a-legge-ned-stromsalg-til-privatkunder/517126
Bortsett fra at det ikke løser noe av det som er problemet nå!

Det er faktisk ikke strømselskapene som lager strømprisen.

Meget godt poeng at konstruksjonen tilslører at det egentlig ikke er noen reell konkurranse om pris. Men det betyr ingenting i praksis.
Det er en viss konkurranse, men ikke på forbrukernivå. Her synes konkurransen å være på hvem som er billigst på å innhente data og sende faktura.
Uten at prisene fra terminmarkedet kommer forbrukerne til gode, er det nesten ingen vits i fastpriskontrakter heller. En får kjøpt strøm til 40 øre for hele neste år på Nasdaq, men ingen av faktureringsselskapene evner å tilby det. Om det er områdepriser eller andre ting som hindrer det, så er det ihvertfall en ufullkommenhet med dette lovprisede markedet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Han sparker jo inn en ting til, at nettselskapene leverer strøm til fornuftig pris innenfor ett gitt spenn som reflekterer markedet. Det vil jo løse problemet, og er bedre enn f.eks SVs forslag om å opprette ett statlig strømselskap.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

På pressekonferansen til regjeringen messes det i vei om havvind til havs, som skal kobles på land og skape ny industri, bla bla. Men, med eksportkablene til utlandet vil Norges prisområder da bli en ren transit-hub for kraft, hvor de som er så uheldig å bo der må konkurrere om kraften med utlandet. Det er tidligere hevdet at kraft til havs må opp mot 1 kr/kWh for å bli lønnsom, resten sier seg selv.

Uten et fornuftig regime på dele opp prisområdene for eksportkraft og innenlands kraft, blir det aldri permanent orden på strømprisene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Problemet er at nå har de sagt det og lansert det, så da skal hele apparatet bindes til masten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: THE på onsdag 09. februar 2022, klokken 08:48

Nå er ikke de store industriselskapene som Elkem og Hydro direkte berørt av raske svingninger i strømprisen. Der er det prisavtaler som kanskje går over flere tiår som gjelder, og ikke noe som du og jeg som privatpersoner kan få lignende til.

Hvilket jeg har påpekt ved en rekke anledninger her allerede. Jeg har også påpekt at dette er mest trolig et kortsiktig problem mht prisene hvilket tydelig fremkommer av fremtidskontrakter for strøm på f.eks Nasdaq da denne viser en svært tydelig bakwardation. Dette har jeg også påpekt ved flere anledninger!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: arthur på onsdag 09. februar 2022, klokken 13:42

Nå er ikke de store industriselskapene som Elkem og Hydro direkte berørt av raske svingninger i strømprisen. Der er det prisavtaler som kanskje går over flere tiår som gjelder, og ikke noe som du og jeg som privatpersoner kan få lignende til.

Hvilket jeg har påpekt ved en rekke anledninger her allerede. Jeg har også påpekt at dette er mest trolig et kortsiktig problem mht prisene hvilket tydelig fremkommer av fremtidskontrakter for strøm på f.eks Nasdaq da denne viser en svært tydelig bakwardation. Dette har jeg også påpekt ved flere anledninger!
Det stemmer ikke da det var backwardation i år også. Markedet bestemmer ikke prisen på kraft i fremtiden, den gjetter om den. Det skal ikke mer til enn en tørrere sommer, så er prisene i taket.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på onsdag 09. februar 2022, klokken 13:33
På pressekonferansen til regjeringen messes det i vei om havvind til havs, som skal kobles på land og skape ny industri, bla bla. Men, med eksportkablene til utlandet vil Norges prisområder da bli en ren transit-hub for kraft, hvor de som er så uheldig å bo der må konkurrere om kraften med utlandet. Det er tidligere hevdet at kraft til havs må opp mot 1 kr/kWh for å bli lønnsom, resten sier seg selv.

Uten et fornuftig regime på dele opp prisområdene for eksportkraft og innenlands kraft, blir det aldri permanent orden på strømprisene.
Er delt i min egen oppfattning av havvind. Det er jo helt riktig at nå ligger priskalkyler på over 1 kr, men denne vinteren så ville 1 kr vært tilbudspris.......
Vi trenger å utvikle teknologi som kan erstatte oljeboring, havvind virker nærliggende. Spesielt om de får til flytende møller som har 3X effekt.

Problemet med all variabel fornybar er at den utfordrer baseload i systemet den forsyner og dermed blir inntjening også veldig variabel.

Alt dette er nok en grunn til å revurdere prissystemet som gir minuspriser og ågerpriser i begge ender.

Det siste du skriver om å dele opp i eksportkraft og innenlandskraft høres veldig åpenbart ut. Jeg er for det, men det er ingen i energibransjen som vil det og da følger byråkratene og dermed også politikerne dem og ikke den jevne forbruker.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. februar 2022, klokken 10:14

Han sparker jo inn en ting til, at nettselskapene leverer strøm til fornuftig pris innenfor ett gitt spenn som reflekterer markedet. Det vil jo løse problemet, og er bedre enn f.eks SVs forslag om å opprette ett statlig strømselskap.
Det må du forklare litt tydeligere. Slik leste ikke jeg det.

Grunnen til at netteier og strømprodusent ble skilt fra hverandre må jo ha vært «bukken og havresekken» tanken. Så å slå de sammen vil være rart ut fra det perspektivet.

Mulig jeg misforstår.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 14:59

"Rinnan foreslår også å jevne ut strømprisen over tid, på samme måte som nettselskapene gjør med nettleia. Nettselskapene opererer med mer- og mindreinntekt, som jevnes ut ved å øke eller redusere nettleia året etter.

For å beholde et insitament for å spare strøm, foreslår den tidligere Eidsiva-sjefen at strømprisen varierer innenfor et visst spenn.

Rinnan mener det er enklere å bruke dagens nettselskaper enn å opprette et nytt statsselskap som kan inngå langsikte strømavtaler på vegne av forbrukerne, slik SV har foreslått"
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. februar 2022, klokken 16:20
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 14:59

"Rinnan foreslår også å jevne ut strømprisen over tid, på samme måte som nettselskapene gjør med nettleia. Nettselskapene opererer med mer- og mindreinntekt, som jevnes ut ved å øke eller redusere nettleia året etter.

For å beholde et insitament for å spare strøm, foreslår den tidligere Eidsiva-sjefen at strømprisen varierer innenfor et visst spenn.

Rinnan mener det er enklere å bruke dagens nettselskaper enn å opprette et nytt statsselskap som kan inngå langsikte strømavtaler på vegne av forbrukerne, slik SV har foreslått"
Ok da skjønner jeg intensjonen. [emoji1360]

Begge deler er en stor omorganisering.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 17:06
Rent teknisk er det vel ikke det, men er litt kjipt for alle strømselskapene som skummer fløten da. Ikke at jeg synes synd på de.

arthur

Sitat fra: stefse på onsdag 09. februar 2022, klokken 13:47
Sitat fra: arthur på onsdag 09. februar 2022, klokken 13:42

Det stemmer ikke da det var backwardation i år også. Markedet bestemmer ikke prisen på kraft i fremtiden, den gjetter om den. Det skal ikke mer til enn en tørrere sommer, så er prisene i taket.

Vel, både produsenter av strøm og (stor)forbrukere av strøm selger/kjøper på denne børsen så å hevde at dette kun er et veddemål er nok en stor misforståelse. Den underliggende varen, strøm, er jo nettopp det, en vare på lik linje med korn, kull, bomull, olje og gass for å nevne noen. Det kan virke som om mange ikke helt skjønner at noe man ikke kan se, lukte eller smake på ifaktisk finnes?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. februar 2022, klokken 18:24
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. februar 2022, klokken 17:06
Rent teknisk er det vel ikke det, men er litt kjipt for alle strømselskapene som skummer fløten da. Ikke at jeg synes synd på de.
Denne «fløten» ble antydet til mellom 100-300kr. Det er nok produsentene som bader i «fløte».

Det er ikke slik at jeg har så mye omsorg for strømselgerne, men jeg har enda mindre tiltro til nettselskapene. Det har ikke myndighetene heller, siden de ikke får lov å tjene penger, men er pålagt å gå i null.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA