Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Orbit på onsdag 11. januar 2023, klokken 09:06
Sitat fra: geear på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:42
Det ble en solid regning for desember her gitt. Ca. 17000,-, som ble til 7500,- etter strømstøtte. 😬
Har du da vippet over maksimalgrensen for støtte på 5000 kWh/måned? Effektiv strømpris etter støtte var ca 1 kr/kWh, så totalsummen tilsier at noe av forbruket ditt ikke fikk støtte?
Nei.. 4287 kWh. Dette er også inkl. Her er detaljene:

[attachment id=0 msg=1085388]

[attachment id=1 msg=1085388]

jkirkebo

Sitat fra: geear på onsdag 11. januar 2023, klokken 18:48
Det ble en solid regning for desember her gitt. Ca. 17000,-, som ble til 7500,- etter strømstøtte. 😬
Har du da vippet over maksimalgrensen for støtte på 5000 kWh/måned? Effektiv strømpris etter støtte var ca 1 kr/kWh, så totalsummen tilsier at noe av forbruket ditt ikke fikk støtte?

Du har brukt mye strøm når den var dyr i hvert fall... Jeg har samme avtale som deg og min strømpris var 40 øre lavere per kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

[attachment id=0 msg=1085388]

[attachment id=1 msg=1085388]

Hvotfor har du en avtale med påslag på 3,90 øre pluss et månedsbeløp? Finnes mange avtaler som er bedre enn det, også med en oppstarts/vervepremie på 500 kroner.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Fikk et påslag på 19 kr for mnd og 1  øre på kwh hos Motkraft, og kun det, og de har ikke jukset med forbruket/tidspunkt/pris - det har jeg sjekket  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Påslag på variabel pris (3,90 øre) + 50 kroner utgjør her 217 kroner. Er vel det som kalles løken på pølsen i slaktetiden. Er ikke det som velter lasset på 7500 kroner i "egenandel". Men så er det vel nesten to husholdninger inni der, om jeg ikke husker feil.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Hvis man ikke bryr seg om en del helt unødvendige regninger på 217 kroner måneden til en rekke forskjellige ting så er det ikke akkurat noen god dokumentasjon på hvor ille det er her i landet, heldigvis vil jeg si! I min verden så er 217 kroner hver måned noe jeg heller vil bruke på annet enn å bidra til strømselskapers overskudd, men for all del, vi er alle forskjellige (heldigvis til det og).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på torsdag 12. januar 2023, klokken 11:21
Hvis man ikke bryr seg om en del helt unødvendige regninger på 217 kroner måneden til en rekke forskjellige ting så er det ikke akkurat noen god dokumentasjon på hvor ille det er her i landet, heldigvis vil jeg si! I min verden så er 217 kroner hver måned noe jeg heller vil bruke på annet enn å bidra til strømselskapers overskudd, men for all del, vi er alle forskjellige (heldigvis til det og).

Hvis han hadde valgt en annen avtale hadde han ikke fått de 650 kronene i sikringsresultat. Det er dårlig økonomi å spare 217 kroner for å så gå glipp av 650 kroner i avslag...

Jeg har samme avtale og endte opp med en variabel strømpris på 74 øre, inkl. påslag og fratrukket strømstøtte og sikringsresultat. Uten nettleie da. Godt fornøyd med det.

ToWalkOrDrive

En annen ting er at der det er "gratis lunch", så blir en ofte føkka på noe annet...som sto med liten skrift....eller at de plutselig endrer til forskuddsbetaling....eller at du må legge ut før du får strømstøtten, og masse sånt ræl.... Med f.eks. Lyse så får du alt på samme regning ferdig utregnet etterskuddsvis, og ikke masse endringer hvor du må bruke masse tid. Har en verdi det og.

ToWalkOrDrive

Ganske rart hvordan AP klarer å gjøre INGENTING hver dag så lenge. Mener det var flertall for mange enøk-tiltak... men AP har ikke gjort noen ting med de tiltakene på hastemøtet i høst. Det er nesten en prestasjon i seg selv. Heldigvis ser strømprisen ut til å dempe seg nå i disse Europa-sommertider.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/wAvKBA/stortinget-ba-om-fem-krisetiltak-etter-hastemoete-om-stroem-tre-maaneder-senere-er-ingen-innfoert

hemi

de har sikret høyere inntekter for å dekke høyere lønna si og utgiftene sine? er jo ikke ingenting?

for FOLKET er noe annet.. men de har sikra seg selv da :)

arthur

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. januar 2023, klokken 12:08
Sitat fra: arthur på torsdag 12. januar 2023, klokken 11:21

Hvis han hadde valgt en annen avtale hadde han ikke fått de 650 kronene i sikringsresultat. Det er dårlig økonomi å spare 217 kroner for å så gå glipp av 650 kroner i avslag...

Jeg har samme avtale og endte opp med en variabel strømpris på 74 øre, inkl. påslag og fratrukket strømstøtte og sikringsresultat. Uten nettleie da. Godt fornøyd med det.

Er det snakk om Fjordkraft forvaltning her? Kjent med avtalen, men ulempen er at det tar tre-fire måneder før man ser noen eventuell effekt (kan gå begge veier) og i mellomtiden har man betalt for mye. Det sagt, har selv en slik avtale på et av mine abonnementer!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på torsdag 12. januar 2023, klokken 14:35
Er det snakk om Fjordkraft forvaltning her? Kjent med avtalen, men ulempen er at det tar tre-fire måneder før man ser noen eventuell effekt (kan gå begge veier) og i mellomtiden har man betalt for mye. Det sagt, har selv en slik avtale på et av mine abonnementer!

Ut bestillingsmåneden + neste måned er det jeg har hørt fra de som har bestilt i det siste, det gjaldt også meg i fjor. Men kanskje en måned ekstra om man bestiller sent i måneden. Merkostnaden de to-tre månedene tjener man forhåpentligvis inn første måned med forvaltningsbidrag. Det var ganske lavt nå i desember, de 650 kronene vi snakker om her kunne fort vært 3000 kroner. I fjor var det 42,5 øre i snitt, om desember hadde vært på snittet hadde bidraget blitt 1822 kroner. Nok til å dekke fastbeløp og påslag i et år, med et forbruk på 20.000kWh.

Får håpe bidraget blir litt bedre fremover, de siste 3 månedene har vært skrale greier (10-15 øre).

jlan

Jeg byttet til denne avtalen på hytta fra 1/10. Fra 1/12 fikk jeg sikringsresultat med ca. 15 øre/kWh. Påslaget er 3.9 øre/kWh, men øker til 5.9 øre/kWh fra april. Fastbeløpet øker også, fra 39kr til 49kr. I forhold til vanlig Spot avtale fra Fjordkraft er fastbeløpet det samme og påslaget 1 øre/kWh høyere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. januar 2023, klokken 15:47

Ut bestillingsmåneden + neste måned er det jeg har hørt fra de som har bestilt i det siste, det gjaldt også meg i fjor. Men kanskje en måned ekstra om man bestiller sent i måneden. Merkostnaden de to-tre månedene tjener man forhåpentligvis inn første måned med forvaltningsbidrag. Det var ganske lavt nå i desember, de 650 kronene vi snakker om her kunne fort vært 3000 kroner. I fjor var det 42,5 øre i snitt, om desember hadde vært på snittet hadde bidraget blitt 1822 kroner. Nok til å dekke fastbeløp og påslag i et år, med et forbruk på 20.000kWh.

Får håpe bidraget blir litt bedre fremover, de siste 3 månedene har vært skrale greier (10-15 øre).

Her er deres egne ord på dette:

"Når du bestiller strømavtalen begynner forvalterne å handle på vegne av deg i løpet av to til tre måneder. I mellomtiden følger du spotprisen på vanlig måte. På grunn av langsiktige sikringer tar det også tid å avslutte avtalen. Fra du gir oss beskjed til avtalen er sagt opp, tar det tre måneder. Hvis du bytter strømleverandør før denne perioden er over, må du betale et bruddgebyr på 500 kroner."

Som sagt; har bestilt på et av mine abonnementer og så får vi se.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

geear

Som jkirkebo skrev, så fikk jeg 15,16 øre redusert pris per kWh pga aktiv forvaltning (koster penger), pluss at de har løsning med Solkonto, så jeg tror ikke noen slår denne. Tok dessverre ikke ut noe i desember, tenkte å spare det lille som er der til jan-feb, men ser ut som det blir mye lavere priser.

Jeg var over på Fjordkraft 2. okt., og første måned med reduksjon ble desember.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. januar 2023, klokken 06:56

Du har brukt mye strøm når den var dyr i hvert fall... Jeg har samme avtale som deg og min strømpris var 40 øre lavere per kWh.
Ja, det er ingen normalmåned for oss, brukte mye strøm dagtid mens prisene var 4-8,-/kWh, fordi jeg "lånte" bort lading på dagtid en del dager, noen hundre kWh er det nok, noe som egentlig skal betales for av de som lånte, men blir komplisert med kosten, så får se hva det ender med..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA