Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. januar 2023, klokken 12:36
Ganske rart hvordan AP klarer å gjøre INGENTING hver dag så lenge. Mener det var flertall for mange enøk-tiltak... men AP har ikke gjort noen ting med de tiltakene på hastemøtet i høst. Det er nesten en prestasjon i seg selv. Heldigvis ser strømprisen ut til å dempe seg nå i disse Europa-sommertider.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/wAvKBA/stortinget-ba-om-fem-krisetiltak-etter-hastemoete-om-stroem-tre-maaneder-senere-er-ingen-innfoert
Må da ikke si at de ikke har gjort noe. Ifølge Støre så har de fulgt med...

Nå, over ett senere og strømprisene har i snitt holdt seg skyhøye, har de satt ned et utvalg som skal se på hvordan de skal få redusert strømprisene. Er ikke det hurtig og effektivt, så vet ikke jeg...!?!

PS! Se opp for steinsnuende politikere i marka... [/Irony]

https://www.nrk.no/norge/store_-_-vi-skal-ha-prisene-ned-1.16239410
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 15:46
Forøvrig har det vært debatt om strøm i Stortinget

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2023/01/11/195896288/store-om-hoyres-strompolitikk-under-en-stein-i-atte-ar
Må ta ut en sitatbit fra artikkelen om diskusjonen i Stortinget.

«Blant annet ville Rødts Sofie Marhaug vite hvorfor regjeringen, etter halvannet år med strømpriskrise, ikke gjør noe med prismekanismene. Regjeringen trenerer arbeidet, hevder hun.

– Det å lukke Norge inne og tro at siden det koster 12 øre å produsere strøm, så er det det prisen bør ligge på, det er ikke veien å gå. Det kommer til å skape rasjoneringsbehov, mener statsministeren.
Samtidig holder han døren på gløtt for et toprissystem på strøm, hvor utenlandskablene får egne priser. Både SV og regjeringspartner Sp har tatt til orde for dette.
– Jeg vil ikke åpne for eller lukke døren for det nå. Men det reiser en lang rekke problemstillinger i forhold til vårt ansvar for å ha utveksling med andre land, og hva det vil gjøre med prisfastsettelsen og forsyningssikkerheten. Men vi skal se på det grundig, sier Støre.»

hELgenen mfl. har tydeligvis nådd frem med budskapet om toprissystem[emoji1374][emoji1360]
Men det skal bare sees på grundig[emoji85] Erna sier derimot ikke noe, Høyre vil ha tre måneder støtteordning for næringslivet. Så de tenker tydeligvis saken er i boks om kort tid[emoji85][emoji85]

Radial

Skulle jeg startet politisk parti, ville det vært nå.
Kopier H eller AP politikk, legg inn egen ideologi, og ta ett standpunkt i energipris-modellen.
Vipps er du langt over sperregrensen , minimum.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Du må samle 5000 underskrifter og så kan du stille til Stortingsvalget i 2025

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 12. januar 2023, klokken 21:06
Du må samle 5000 underskrifter og så kan du stille til Stortingsvalget i 2025

5000 er egentlig veldig lite. Litt som Pasientfokus.... 0,2% stemmer, og da i rett fylke, og vipps så har du millionlønn og borteboerstipend ;-)
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser ut til at snittprisen på strøm har blitt snillere i år 😀

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. januar 2023, klokken 22:09
Ser ut til at snittprisen på strøm har blitt snillere i år [emoji3]
Det er jo også unormalt mildt!

arthur

Men fortsatt litt kaldere enn i august? :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Det er forventet mye kaldere vær de neste par ukene, og ikke minst blir det mindre vind. Så det blir nok høyere priser snart sier ekspertene. Samtidig er det jo mye gass i lagrene i Europa så blir nok ikke helt ille med det første.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. januar 2023, klokken 14:34
Det er forventet mye kaldere vær de neste par ukene, og ikke minst blir det mindre vind. Så det blir nok høyere priser snart sier ekspertene. Samtidig er det jo mye gass i lagrene i Europa så blir nok ikke helt ille med det første.
Mistenker at strømprodusentene har «knekt koden» slik at de får mer igjen for strømmen enn de gjorde før. Et marked som veldig ofte er i underskudd med større eksportmuligheter gir brattere priskurve. hELgenen har jo gjengitt mange ganger hvordan små volum kan vippe prisen veldig mye.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. januar 2023, klokken 15:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. januar 2023, klokken 14:34
Mistenker at strømprodusentene har «knekt koden» slik at de får mer igjen for strømmen enn de gjorde før. Et marked som veldig ofte er i underskudd med større eksportmuligheter gir brattere priskurve. hELgenen har jo gjengitt mange ganger hvordan små volum kan vippe prisen veldig mye.

Mange vil nok tenke ENØK tiltak fremover nå. Men et alternativ kan jo være å få opp et energihus med batterier og soltak for å flate ut forbruket. Jeg har kikket mye på disse husene som selges til hyttemarkedet. De er dyre nå, men skulle jeg bygget i dag hadde jeg vel faktisk tenkt på få opp noe slikt. Tror nok prisene vil fortsette å variere mye mellom topp og bunn...et fenomen man har hatt i f.eks Tyskland i mangfoldige år.......Og med flere nye batterifabrikker på gang vil jeg vel tro at prisene på disse pakkene burde gå ned.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. januar 2023, klokken 15:53
Tror nok prisene vil fortsette å variere mye mellom topp og bunn...et fenomen man har hatt i f.eks Tyskland i mangfoldige år.......
Vi hadde en veldig lang periode i fjor høst med veldig flat priskurve. Nå har jeg ikke vært så interessert i strømpriser tidligere så vet ikke om det var vanlig tidligere år. Nå i vinter har vi vært tilbake med det mer «vanlige» mønsteret med to topper på morgen og ettermiddag.
Virker litt uforutsigbart for meg disse svingningene.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. januar 2023, klokken 18:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. januar 2023, klokken 15:53
Tror nok prisene vil fortsette å variere mye mellom topp og bunn...et fenomen man har hatt i f.eks Tyskland i mangfoldige år.......
Vi hadde en veldig lang periode i fjor høst med veldig flat priskurve. Nå har jeg ikke vært så interessert i strømpriser tidligere så vet ikke om det var vanlig tidligere år. Nå i vinter har vi vært tilbake med det mer «vanlige» mønsteret med to topper på morgen og ettermiddag.

Norge har historisk aldri hatt noen særlige svingninger på pris mellom dag natt.
Det endret seg dramatisk når vi koblet oss hardt til kontinentet i 2021.
I bransjen ble vi Nordmenn nesten mobbet for våre flate priser, spesielt Tyskere som ikke hadde samme regulerings evnen i sitt kraftsystem så med undring på våre flate priser. I Tyskland var det dyrt å regulere ned produksjon på natt og opp på dag - det var mye mer effektivt å la de store produksjonsenhetene gå på jevn flat produksjon gjennom døgnet. Dette var jo kongstanken bak Norge som et batteri for EU - da kunne EU kjøre flatt, og vi kunne regulere ut toppene. Så har Tyskland og flere andre EU land gjort det nesten "vondt verre" ved å satse mye på ikke regulerbar produksjon som f.eks vind og sol.
Slik situasjonen nå er blitt er det fort penger å tjene på å kunne regulere ut sitt eget forbruk.

jlan

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. januar 2023, klokken 18:23
Det er stort sett vind og temperatur som slår ut på prisen fra dag til dag. Hvis det for eksempel er mye vind både nord i Sverige og sør i Nordsjøen, uten at det er sprengkulde i de tettest befolkede områdene i Nord-Europa, så blir det typisk billig strøm om natten. Norge kjører nå vannkraften ned til ca 7000 MW under slike forhold, og importerer noe tilsvarende. Det skjedde senest natt til i dag, og vi får nok mer av det utover i neste uke.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Som igjen betyr at vi ikke reduserer vannstanden i våre egne basseng, trygger krafttilførsel gjennom vinteren og holder prisene nede på et lavere (ja, høyt!) nivå enn de ellers ville ha vært? Like det, eller ei, men vi har ikke reservoarer som sikrer hele får kraftproduksjon, kun rundt halvparten, så å kunne imortere strøm har sine fordeler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA