Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: stefse på tirsdag 10. januar 2023, klokken 21:05
muligens kommer Jens Stoltenberg inn på scenen igjen for å redde Arbeiderpartiet. Hvilket antagelig er en av de bedre ting som kan skje, han har nok vært utsatt for masse realitetsorientering.

Jeg tviler vel egentlig på at Jens Stoltenberg kommer tilbake til norsk politikk, men jeg kan ta feil.
Men å bruke elbil i Norge vil trolig fort bli dyrere enn å bruke elbil nedover Europa på sikt om markedet
får utvikle seg i den retningen vi ser nå. Ellers trist å se Vestre lyve om strømstøtten på NRK i går og fortelle at pengene de drar inn på høye kraftpriser deler de ut tilbake...Det er jo ikke sant. Det deler kun ca halvparten 50% tilbake til folket - resten slukes av statsbudsjettet. Mao. dette er defintivt en ekstra skatt for alle praktiske formål.

Inntektsrammene for nettleien er også økt. I dette ligger det en skjult kanin, nemlig at avkastningen nettselskapet kan unne seg også øker i takt med kostnadsøkningen. Mao. i kroner og ører kan nettselskapene nå få lov til å dra inn flere kroner på bunnlinjen. I praksis er det alle kundene som nå skal spytte i glasset - ikke bare for å dekke kostnadsøkningene, men også økt avkastning. Så her snakker vi også om en skjult skatt.  Så selv om statnett drar inn mange kroner på flaskehalsinntekter, så vil de økte inntektsrammene spise dette opp og dytte flere penger inn i overskuddskassen til nettselskapene..og siden nettselskapene i stort sett er offentlig eid - så siles pengene igjen inn til det offentlige...og som alle vet...de pengene hentes igjen hos kundene...Mao - nok en skatt.

De offentlige budsjettene sett opp mot privat næringsliv kommer trolig til nå nye rekordhøyder under denne regjeringen. Snart er vi alle avhengige av en eller annen offentlig ytelse...og de som eventuelt ikke er det vil nok fort vurdere å flytte ut. Det er nesten litt skummelt å se hvordan regjeringen på finurlig vis finner nye måter å sile penger tilbake til seg selv. Nå er det vel ingen korrupte ledere som beriker seg selv på dette, men metodene og måten det gjøres på kunne fort vært pensum for andre regimer som ønsker å oppnå en økt kontantstrøm inn til "skattekisten".

Orbit

Sitat fra: geear på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:42
Det ble en solid regning for desember her gitt. Ca. 17000,-, som ble til 7500,- etter strømstøtte. 😬
Har du da vippet over maksimalgrensen for støtte på 5000 kWh/måned? Effektiv strømpris etter støtte var ca 1 kr/kWh, så totalsummen tilsier at noe av forbruket ditt ikke fikk støtte?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

problem er at mange i samfunnet er dumme nok til å tro på løgnene også

lurer på om politikerne også er det, mange av de iaf.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Orbit på onsdag 11. januar 2023, klokken 09:06
Sitat fra: geear på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:42
Det ble en solid regning for desember her gitt. Ca. 17000,-, som ble til 7500,- etter strømstøtte. 😬
Har du da vippet over maksimalgrensen for støtte på 5000 kWh/måned? Effektiv strømpris etter støtte var ca 1 kr/kWh, så totalsummen tilsier at noe av forbruket ditt ikke fikk støtte?

Say, whaaat? 1 krone?? Hørtes ut som Vedum når han forklarer økonomi. Blir nærmere 1,7kr inkl alt.

Hvis du går inn på denne linken kan du regne ut hvor mye støtte du EGENTLIG får. Og det er ca 57%, når alt er med:  https://www.elbil24.no/nyheter/slik-blir-din-stromregning/78127890

I tillegg var det ganske spesielt i desember, sånn at mange kommer til å få DRITSJOKK som fjortisjenter ville kalt det, siden strømprisen var veldig høy i første halvdel i desember, hvor forbruket var høyest pga kulde, mens siste halvdel av desember drar ned strømstøtten, som da drar ned støtten for alle 31 dagene i desember. Sånn at du egentlig fikk veldig lav prosentvis støtte når prisen var over 5 kroner f.eks. Utregningene nedenfor tar ikke med denne ekstrakosten.

Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Jeg finner ikke igjen artikkelen men Statnett ønsker å endre på leveringsplikten. Dette har sammenheng med at vi går mot energiunderskudd om en del år.

Noen som har denne linken?

Det sier jo noe om at perspektivet fremover ikke lover godt på noen som helst måte.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 12:24
Jeg finner ikke igjen artikkelen men Statnett ønsker å endre på leveringsplikten. Dette har sammenheng med at vi går mot energiunderskudd om en del år.

Det sier jo noe om at perspektivet fremover ikke lover godt på noen som helst måte.

Noe ala denne:

https://www.dagsavisen.no/nordnorge/2023/01/06/statnett-advarer-om-kraftmangel-spar-dyrere-strom-i-nord/

Orbit

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. januar 2023, klokken 12:19
Say, whaaat? 1 krone?? Hørtes ut som Vedum når han forklarer økonomi. Blir nærmere 1,7kr inkl alt.
Ok, jeg trodde tallet ditt var kun strømprisen. Inkl nettleie ender jeg også litt under 1,70 kr/kWh (NO1), men de siste 0,60 kr/hWh i samlet nettleie (fastledd + bruk) vil jo uansett være der, selv om strømprisen går i null.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Orbit på onsdag 11. januar 2023, klokken 13:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. januar 2023, klokken 12:19
Ok, jeg trodde tallet ditt var kun strømprisen. Inkl nettleie ender jeg også litt under 1,70 kr/kWh (NO1), men de siste 0,60 kr/hWh i samlet nettleie (fastledd + bruk) vil jo uansett være der, selv om strømprisen går i null.

Det var Geear sitt tall (jeg har fastpris hjemme til 43 øre :-), men antar at de 7500 er for alt inkl nettleie osv.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. januar 2023, klokken 12:52
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 12:24

Noe ala denne:

https://www.dagsavisen.no/nordnorge/2023/01/06/statnett-advarer-om-kraftmangel-spar-dyrere-strom-i-nord/
Takk [emoji2] En annen artikkel, men omhandler det samme[emoji1360]

«Bestemmelsen om tilknytningsplikt ble etablert i en annen tid, med kraftoverskudd og relativt begrensede planer om ny kraftbasert virksomhet. Situasjonen er nå snudd på hodet, med et energioverskudd som reduseres raskt, og få planer om ny kraftproduksjon.»

Få planer, er vel ikke riktig. Det er vel heller at de er langt frem i tid og stort sett dreier seg om havvind, som er problemet.

[ironi on] Det er jo godt vi har fått god og kraftig importmulighet med de nye utenlandskablene. Da er det jo bare å importere den strømmen en trenger [irony off] [emoji2962]

Egil S

Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2023, klokken 19:35
Sitat fra: Egil S på tirsdag 10. januar 2023, klokken 18:38
Er ikke det enkleste å gjøre kablene til en egen strømsone, NO7 og NO8 f.eks
Da kan pris ut og inn der skjerme for prisene i Norge, blir litt som mellom nord og sør i dag.
Jeg har vanskelig for å se at dette skal fungere.
- Hvilke kraftverk skal få selge til eksportpriser, og hvilke skal selge billig norsk strøm? 
- Skal norske selskap få produsere hydrogenbasert drivstoff med billig norsk strøm, for eksport til europeiske kraftverk?

Jeg har som sagt mer tro en form for støtte for verdiskapende og nødvendig strømbruk, f.eks. i form av reduserte skatter og avgifter.

Jo, men dette fungerer jo i dag, jeg som bor i Stavanger kan ikke få strømleverandør i Finnmark og betale samme pris som dem.
Jeg kan nok bli kunde der oppe, men må betale pris som fastsatt i NO2.

Var det ikke et kraftverk nordpå som holder på å gå konkurs fordi de solgte fastprisavtaler som folk fra sørnorge hadde kjøpt?
Jo, Meløy Energi.
https://e24.no/olje-og-energi/i/2BBX1x/stroemselskap-vil-kjoepe-ut-fastpriskunder-kan-ende-med-konkurs

Så ved å ha kablene som egen strømsoner vil vi kunne skjerme oss nordmenn fra de høye prisene, det mener selv en EØS ekspert.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/12/23/eos-ekspert-mulig-med-egen-prissone-for-stromeksport/

Støtteordninger er tullete og fordyrende byråkrati, vi er ikke ute etter "å lage arbeidsplasser" for å dele ut penger når det går helt fint å regulere levelige priser.
Hvor mange årsverk går ikke med på å håndheve og følge opp strømstøtten, jeg tviler sterkt på at dette er digitalt og automatisk.
Det er like dumt som at folk på trygd skal betale skatt, hvilken kronidiot fant på det?
"Her har du gratis penger, så tar vi litt tilbake i skatt."
Det var visstnok for at folk som gikk på trygd skulle "føle at de bidro i samfunnet" gjennom å betale skatt.
Snakk om å overkomplisere noe som kan gjøres veldig enkelt.

Det var dagens frustrasjonsutbrudd  :D
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

stefse

Selv egne prissoner rundt kablene vil nok bli fanget opp av svinebinderavtalene med EU, og hvis ikke, blir de nok fort implementert i en energipakke som selvfølgelig umiddelbart vil bli signert av politikerne.

Lundteigen stod i går på TV og sa at kraftkablene ihht konsesjonsvilkårene skulle brukes til utveksling, men den konsesjonen er vel gitt av Norge. Altså noen ingen andre land bryr seg om, siden det i en annen avtale står at kabelen til enhver tid plikter å stå tilgjengelig med xx% av kapasiteten. Og den avtalen er både AP og H livredd for å engang snakke om.  Kraftprodusentene gnir seg i hendene,  og der står vi.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på onsdag 11. januar 2023, klokken 16:37
Selv egne prissoner rundt kablene vil nok bli fanget opp av svinebinderavtalene med EU, og hvis ikke, blir de nok fort implementert i en energipakke som selvfølgelig umiddelbart vil bli signert av politikerne.

Lundteigen stod i går på TV og sa at kraftkablene ihht konsesjonsvilkårene skulle brukes til utveksling, men den konsesjonen er vel gitt av Norge. Altså noen ingen andre land bryr seg om, siden det i en annen avtale står at kabelen til enhver tid plikter å stå tilgjengelig med xx% av kapasiteten. Og den avtalen er både AP og H livredd for å engang snakke om.  Kraftprodusentene gnir seg i hendene,  og der står vi.

Egne prissoner vil ikke fungere innenfor ACER reguleringene mener nå jeg.
Poenget er at en kan ikke "jukse" med overføringskapasiteten ved å innføre flere prisområder - dermed blir prisen uforandret.

Nå er det heller ikke slik at ACER definerer kapasiteten - det er det TSO'ene som gjør - altså de som eier kablene. Men i prissettingen inngår da kapasiteten - altså hvor mye som kan flyte mellom områder. Og å opprette et mystisk prisområde mellom Norge syd og kontinentet vil ikke hjelpe noe overhodet så fremt man da ikke går inn og begrenser kapasiteten uten at det er belegg for det...Mao da snakker vi brudd på ACER avtalen. Poenget er at ACER skal påse at kraften skal flyte fritt mellom områder basert på den tilgjengelige kapasiteten som fysisk er der  og at flyten defineres av tilbud etterspørsel. Da er mitt litt snodige tekniske grep innenfor. DVS: definere flyten som i dag, men kjøre en egen prissetting i de timer der vi har eksport..for så å bremse prissmitten. Flyten blir uforandret og definert som i dag etter samme modell som i dag, men prisene kan bli forskjellige basert på innenlandsk og utenlandsk etterspørsel. Dette er selvfølgelig ikke en løsning på energikrisen og vil overhodet ikke bremse import eller eksport...Og siden det heller ikke er en begrensning på import/eksport så vil det heller ikke være en vidundermedisin mot høye priser...MEN det sikrer i det minste at man i Norge ALDRI får en høypris i Norge som defineres av EU NÅR det er eksport. Vi kan selvfølgelig få høyere priser ved import..men vi vil alltid ha lik eller litt lavere pris ved eksport....Slike grep som jeg nevner her er mulige, men ikke sikkert de er fornuftige da effekten kan være begrenset. Men AP sier de skal snu enhver stein..da får de snu den også.... En annen stein de med letthet kan snu - er å fjerne moms på kraften. Det er jo tullete at vi i Norge skal risikere å ha høyere moms enn alle andre land rundt oss....Så hvorfor ikke bare dunke den ned til 0 så får vi på en måte gjort hevd på egen kraft litt mer ved at den blir litt billigere for oss. Så kan en selvfølgelig sikre seg mot rasjonering ved å gå inn i vilkårsrevisjoner og omdefinere min vannstand til ulike årstider på en del viktige magasin som har betydning for forsyningssikkerheten...Dette har dog en kostnad og er således fordyrende for kraften - men det er jo en pris man kan velge å ta for å sikre seg mot rasjonering. En annen ting er at man kan gå hardt ut mot EU og si at i perioder disse magasinrestriksjonene slår inn - så må det være eksport stopp....Det siste her antar jeg EU vil steile på og det må det forhandles om, men det handler jo også om å finne måter vi kan sikre oss selv på......

jlan

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. januar 2023, klokken 17:16
Egne prissoner vil ikke fungere innenfor ACER reguleringene mener nå jeg.
Jeg tror du har rett. I tilfelle skulle jo kraftunderskuddområdet NO1 hatt skyhøye priser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Egil S

hELgenen.

Ja en løsning hvor norske forbrukere, som har et mye høyere strømbehov enn resten av Europa (pga bl.a energi mix) er sikret en lavere pris når vi har overskudd er et must.
Å betale noe mer for strømmen under import er jo naturlig ettersom man da er underlagt tilbud/etterspørsel.
Men da må også kraftbransjen reguleres, de kan ikke gis en "styringsrett" til å strupe produksjonen for å få et kunstig kraftunderskudd i Norge for å få import som driver prisene opp.
Eksporten må også begrenses som du sier basert på vannstanden i magasinene våre.

Norge må slutte å være "flinkest i klassen" opp mot EU, våre folkevalgte er først og fremst valgt inn for å sikre egne borgeres interesser.
Ikke mele sin egen kake for å få et internasjonalt toppverv senere.

Avtaler kan reforhandles, det er normalt når de ikke fungerer.
Europa er nå i en selvforskyldt energikrise, da er det feil at norske borgere skal betale dyrt for andre lands populistiske feilgrep.
Norge skal selvfølgelig hjelpe når vi kan, men ikke på bekostning av egne borgeres ve og vel.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA