Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Ser at Støre ikke kan garantere lavere priser i Norge vs Tyskland.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y681na/stoere-lover-ikke-lavere-priser-enn-i-tyskland

Dette er forsåvidt helt i tråd med hva EU selv ønsker. De vil ha mest mulig like priser på tvers av landegrenser.
Det jeg synes er forunderlig er at Støre, og forsåvidt hele det norske samfunnet, ikke forsøker å forstå hva dette betyr for Norge på sikt.

EU har en energimiks de kan ta av og utnytte i sin infrastruktur, mens Norge har i 100 år bygget et samfunn på elektrisitet. Og målet for våre politikere med Støre i spissen er jo å bruke ennå mer elektrisitet og ennå større grad ha et samfunn bygget på elektrisitet.

Historisk ble kraftutbygging foretatt fordi man skulle bruke elektrisitet som innsatsfaktor til å lage produkter med høyere verdi. Nå kan det se ut som politikerene mener landet skal leve av råvareproduksjon også på dette området.

Hva skjer med Norge i en setting om XX år der vi har mer eller mindre lik pris på elektrisk kraft med EU landene?

Dette burde være spørsmål nummer 1 alle norske politikere burde sette ned på sin notatblokk og få avklart.

Slik jeg ser det vil forbruket på alle områder i samfunnet i Norge fortsette å være høyere enn EU nivå mhp forbruk av elektrisitet pr. person,pr.bil,pr.husstand,pr.bedrift osv osv osv..Og da blir også kostnaden ved å bo i Norge
øke relativt sett ennå mer enn i dag vs EU. Og hvem vil vel etablere en bedrift i Norge dersom innsatsfaktorene på alle områder i samfunnet er høyere enn i EU? Hvilke komparative fortrinn skal vi ha i dette landet på sikt?

Counterpointer

Støre og Co sier jo at det er satsing på havvind som skal få prisen ned.

Det som er like frustrerende er at Erna og Co sier enten ingenting eller så sier også de havvind..........

De eneste som faktisk sier de vil gjøre noe med systemet er Sv og Rødt + pluss Lundteigen da [emoji57]

Det er bare å isolere huset, satse på Enøk og styring av forbruk pluss sette opp det en kan av solceller og annen microkraft.
Jeg har små forhåpninger til politikken.

goggo

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 10. januar 2023, klokken 10:29
Støre og Co sier jo at det er satsing på havvind som skal få prisen ned.

Det som er like frustrerende er at Erna og Co sier enten ingenting eller så sier også de havvind..........

De eneste som faktisk sier de vil gjøre noe med systemet er Sv og Rødt + pluss Lundteigen da [emoji57]

Det er bare å isolere huset, satse på Enøk og styring av forbruk pluss sette opp det en kan av solceller og annen microkraft.
Jeg har små forhåpninger til politikken.

He he, her er jeg helt enig. De sier at havvind skal få prisene ned men samtidig skal de når det er overskudd av strøm fra havvind sløse bort denne strømmen for å produsere hydrogen for å unngå at strømprisene skal gå for lavt.
Og samtidig forskyver de strømkostnadene for oss forbrukere over fra «strøm»prisen til den såkalte nettleia, så vi er screwed uansett.

Så jeg er helt enig: Det eneste vi forbrukere kan gjøre er produsere strømmen selv og å spare energi der det er mulig ved å etterisolere bolig,  kjøre biler med lavt forbruk etc. etc.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jlan

Sitat fra: goggo på tirsdag 10. januar 2023, klokken 10:51
De sier at havvind skal få prisene ned men samtidig skal de når det er overskudd av strøm fra havvind sløse bort denne strømmen for å produsere hydrogen for å unngå at strømprisene skal gå for lavt.
Ja, at hydrogen produsert med norsk havvind skal bli konkurransedyktig er ganske utopisk. Vi ser jo allerede at prisene i nabolandene faller ned mot null i vindperioder. Da vil de selvsagt på sikt heller produsere hydrogen enn å gi bort kraften.

Hvis vi skal leve av å eksportere energi etter gass- og oljealderen, så må vi koble havvind med vannkraft, og eksportere kraft når prisene er høye. Eller med leveringsgaranti og gode fastpriser. I første omgang trenger vi mer effekt i kraftverk med magasiner, men etterhvert sikkert noe pumpekraft også. Og så må vindkraften bygges ut ganske langt nord, for å komme inn i andre værsystemer enn sydlige Nordsjøen.

Da får vi en god inntektskilde for staten.  Men det vil jo gi en forholdsvis høy strømpris. Så industri og private må da ha støtteordninger.  Jeg ser likevel ikke noen annen mulighet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2023, klokken 12:08
Da får vi en god inntektskilde for staten.  Men det vil jo gi en forholdsvis høy strømpris. Så industri og private må da ha støtteordninger.  Jeg ser likevel ikke noen annen mulighet.

Så vi skal altså innlemme alle innbyggere og bedrifter i en støtteordning fra staten?
Jeg blir helt skremt av en slik tankegang som i praksis vil gjøre NAV'ere av oss alle sammen.

jlan

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 10. januar 2023, klokken 12:39

Så vi skal altså innlemme alle innbyggere og bedrifter i en støtteordning fra staten?
Jeg blir helt skremt av en slik tankegang som i praksis vil gjøre NAV'ere av oss alle sammen.
Men vi ønsker altså å selge kraft til en høy pris til utlandet, som kan finansiere en lav kraftpris innenlands. Da må vi ha en form for støtte eller regulering. Å fysisk skille kraft for innenlands og utenlands bruk tror jeg blir vanskelig.

Momsfritak er vel også en støtte, så slik sett er vel de fleste på dette forumet NAV'ere allerede.

hELgenen

Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2023, klokken 16:32
Å fysisk skille kraft for innenlands og utenlands bruk tror jeg blir vanskelig.

Ikke fysisk vanskelig i alle fall. Det er lekende lett også mhp markedet:

A) Nordpool kjører dagens prissetting som i dag og får dermed oversikt over eksportflyt og fysisk  salg/kjøp for hver aktør.

B) Nordpool noterer seg ned timer med eksport og kjører så en ny prissetting med begrenset fysisk eksportkapasitet. I de timene det ble definert eksport i pkt A så bruker man prisen i pkt B) for innenlands forbruk,ellers pkt A
C) Så regner man ut hvilke aktører som har solgt til eksport med tilhørende priser og lar dem få den prisen.

EU får den kraften den etterspør etter de prisene de etterspør.
Aktørene i Norge som selger til EU får EU pris, resten av det innenlandske markedet får innenlands pris.

Denne ordningen vil "kortslutte" eksportpriser. Det er selvfølgelig mange utfordringer med en slik modell, men det er i alle fall en konstruksjon som ville sikre norske forbrukere den laveste prisen som er mulig i markedet.

Poenget er at man må skille volum for eksport og volum for innenlandsk forbruk og prise dem deretter. Dette er ikke en løsning som fikser energimangel, men den vil i det minste skille markedene mhp pris slik at man alltid har laveste pris i Norge. På sikt vil det jo blir mer og mer lik pris, staten taper penger på dette, men fordelingen av kraften  vil i alle fall skje uten statlig støtteordninger da markedet fikser det selv.  Dette er bare en av mange,mange andre ordninger man kunne lage.

Husk at alt forbruk i Norge også er knyttet til en måler i Norge - dermed er det selvfølgelig null problem å skille innenlandsk forbruk fra eksport. En annen løsning er at staten kunne kuttet ut all moms på kraft forbrukt i Norge. Man har i dag løsninger der KUN husholdninger er tilgodesett med en støtteordning + noen sære unntak til noen bedrifter, en burde strengt tatt ikke drive med kompliserte støtteordninger. Et samfunn der staten stadig får større makt gjennom ulike støtteordninger er noe man burde være forsiktig med. Vi har alltid hatt en blandingsøkonomi i dette landet, det vi nå beveger oss inn i er plan økonomi.

Jeg noterer meg ned at den første energikommisjonen ikke ville se på prissetting, den andre skal gjøre det etter politisk press fra SV.  Løsningen Støre kommer med er å etablere en ny kommisjon så fort en annen har gjort seg ferdig......Det kan se ut som Støre ikke ønsker å miste makt og følgelig vil styre landet gjennom ulike støtteordninger.....

geear

Det ble en solid regning for desember her gitt. Ca. 17000,-, som ble til 7500,- etter strømstøtte. 😬

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:42
Det ble en solid regning for desember her gitt. Ca. 17000,-, som ble til 7500,- etter strømstøtte. [emoji51]
Endte på ca 2200 her. Og rett over 4000 på hytta, som brukte halvparten så mye strøm...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:17
Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2023, klokken 16:32
Å fysisk skille kraft for innenlands og utenlands bruk tror jeg blir vanskelig.

Ikke fysisk vanskelig i alle fall. Det er lekende lett også mhp markedet:

Er ikke det enkleste å gjøre kablene til en egen strømsone, NO7 og NO8 f.eks
Da kan pris ut og inn der skjerme for prisene i Norge, blir litt som mellom nord og sør i dag.

Det er jo ganske hårreisende at behovet til noen i land uten særlig strømforbruk skal diktere strømprisen her hvor vi er helt avhengig av den.
Norge er nr 2 i verden på strømforbruk på 23.000Kwh i året, kun slått av Island med 54.000kwh.

At land som Tyskland med 7000Kwh (1/3 av Norge), Italia med 5700Kwh (1/4 av Norge) eller Romania med 2500Kwh (11% av Norge) , skal sitte å diktere hva vi skal betale for strømmen i Norge er rett og slett idioti.

Liste of strømforbruk i 2014 ligger her.
https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC?name_desc=false
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

jlan

Sitat fra: Egil S på tirsdag 10. januar 2023, klokken 18:38
Er ikke det enkleste å gjøre kablene til en egen strømsone, NO7 og NO8 f.eks
Da kan pris ut og inn der skjerme for prisene i Norge, blir litt som mellom nord og sør i dag.
Jeg har vanskelig for å se at dette skal fungere.
- Hvilke kraftverk skal få selge til eksportpriser, og hvilke skal selge billig norsk strøm? 
- Skal norske selskap få produsere hydrogenbasert drivstoff med billig norsk strøm, for eksport til europeiske kraftverk?

Jeg har som sagt mer tro en form for støtte for verdiskapende og nødvendig strømbruk, f.eks. i form av reduserte skatter og avgifter.

hemi

Det ble en solid regning for desember her gitt. Ca. 17000,-, som ble til 7500,- etter strømstøtte. 😬

10500, men guffa på masse i romjul/jul siden det lønnte seg

stefse

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 10. januar 2023, klokken 08:46
Ser at Støre ikke kan garantere lavere priser i Norge vs Tyskland.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y681na/stoere-lover-ikke-lavere-priser-enn-i-tyskland

Dette er forsåvidt helt i tråd med hva EU selv ønsker. De vil ha mest mulig like priser på tvers av landegrenser.
Det jeg synes er forunderlig er at Støre, og forsåvidt hele det norske samfunnet, ikke forsøker å forstå hva dette betyr for Norge på sikt.

Det er nok mange som forstår det, faktisk antagelig langt over halvparten. Men det er for tiden vanskelig å få gjort noe med det, hvis man da ikke har tenkt å begynne i Max Manus stil.
Dette med at "fossile" og varme land skal diktere levevilkårene i Norge på tross av det forfedrene bygget, vil uunngåelig føre til en konflikt med drømmeriet om EU markedet, som overskygger all innenlands politikk og byråkrati.
Først vil det anses som et retorisk problem, kanskje vil prisene på Nordpool bli untatt offentlighet, det blir forbudt å snakke om høye strømpriser i offentligheten, det vil bli bygget opp et image som Nordboer-rasisme å ønske billig strøm når det er så mange uten strøm, osv. osv. (Jeg tar i litt nå) men etterhvert som tiden går og land og folk utarmes, vil folk putte andre stemmesedler ned i urnene, og endel politikere må se seg om etter annet arbeid. Sannsynligvis er Støre en av de første som må gå, muligens kommer Jens Stoltenberg inn på scenen igjen for å redde Arbeiderpartiet. Hvilket antagelig er en av de bedre ting som kan skje, han har nok vært utsatt for masse realitetsorientering.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Det endte på 3134,- her etter strømstøtte, for 2330kWh. Selve strømmen kostet drøye 74 øre per kWh etter strømstøtte, så kom fastbeløp og nettleie i tillegg. Jeg tok også ut fra solkonto, så i praksis ble det til en kreditnota på 2699,- ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jlan

Jeg kom faktisk ut med en strømpris på +27 øre for desember (+nettleie). Ladingen gikk for -12 øre (+nettleie). Men jeg måtte opp til 10kWh/h på effektleddet, det utgjorde ca +9 øre. Det hjelper godt at Ngenic systemet mitt kjører varmepumpen etter strømprisene, dvs. nesten kun om natten hvis det ikke er for kaldt. Bruker badegulvene som magasin, så de er ganske varme om morgenen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA