Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: THE på onsdag 26. oktober 2022, klokken 08:59
For å spore litt tilbake så ser jeg at strømstøtten som regjeringen har innført (90% over 70 øre/kWt) fører til at for min del er strømprisen omtrent like dyr som nettleie. I september betalte jeg 114,6 øre/kWt i strøm og 107,4 øre/kWt i nettleie. Gikk på en smell en time og fikk 8,7 kW månedsmaks, mens resten av måneden lå under 7 kW. Dvs. betalte 778,- i stedet for 622,- i kapasitetsledd pga. en eneste dum time på slutten av måneden. Ble de dyreste to kWt "billig" strøm jeg har ladet elbilen med. 156 kroner ekstra for to kWt... Den ene timen gjorde at strømprisen min den måneden ble 13 øre/kWt dyrere.

778,- i kapasitetsledd for 8,7kW? Det må med margin være Norges dyreste nettleie? Jeg var sikker på at Norgesnett var dyrest, her koster det 462,50 for 5-10kW og 218,25 for 2-5kW. Med mine 4,6kW i månedsmaks i september og 655kWh kjøpt endte jeg på snaue 92 øre/kWh for nettleie. Dobbelt så mye som de 46 ørene jeg betalte for strømmen (inkl. fastbeløp og opprinnelsesgaranti).

Ja, personlig synes jeg regjeringen gjør en god jobb. Om noe så er strømstøtteordningen (for privatpersoner) for generøs med grense på hele 5000kWh/måned. Men jeg skulle ønske meg en sterkere satsing på forsvaret, spesielt på luftforsvar.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 19:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. oktober 2022, klokken 18:44
Hemi, ja jeg ser den. Det er mye som har blitt verre. Men du vet jo hvorfor og det er makro økonomiske forhold (Putin, Ukraina, resesjon i usa, strømkrise i Europa, osv) som påvirker oss også. Sett bort fra disse formue/skatt forholdene så tror jeg faktisk Erna&co hadde gjort mye av det samme som de røde nå gjør.

Må si jeg sliter litt med disse skatteflyktningene som har valfartet til Sveits i det siste. Det er jo enten vi forbrukere eller staten som har gjort de griserike... og nå vil de ikke dele med oss lengre. Det er på grensen til patetisk.

PS: Du er klar over at myndighetene (kommunene) i Norge stort sett eier kraftselskapene, og at med den nye skattepakken så soper staten enda mer inn, i tillegg til det kommunene og staten allerede får? Og dette er penger bedrifter og privatpersoner betaler inn? Så selv om det skulle være Putin og Tyskland sin feil at strømmen er dyr i Norge, så selges strømmen fra norske myndigheter, som da kan gi litt mer rabatt til norske kunder.

Er litt som at jeg skulle kreve beskyttelsespenger av naboen...100.000 i måneden, og så gir jeg han 30.000 tilbake i beskyttelses-støtte tilbake, og så forklare den høye beskyttelsesprisen med Putin.
Nå er det vel strømselskapene han snakker om ikke kraftselskapene. De er private som bare formidler strøm

Her på sørvest-landet med både lager og selger Lyse strømmen. I går i debatten sier kommunalt eide Lyse at de skal komme med forslag til fastpriser når bare Vestre får somlet seg til å spikre rammevilkårene, som han forøvrig sier han ikke kan stole på, siden Vestre lager vedtak med tilbakevirkende kraft, og snur opp/ned på rammevilkårene fra dag til dag.

Høyre ønsker mer strømstøtte til bedriftene enn det som er i forslaget nå https://hoyre.no/2022/10/25/hoyre-vil-gi-bedriftene-mer-stromstotte/
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2022, klokken 09:27
Sitat fra: THE på onsdag 26. oktober 2022, klokken 08:59
For å spore litt tilbake så ser jeg at strømstøtten som regjeringen har innført (90% over 70 øre/kWt) fører til at for min del er strømprisen omtrent like dyr som nettleie. I september betalte jeg 114,6 øre/kWt i strøm og 107,4 øre/kWt i nettleie. Gikk på en smell en time og fikk 8,7 kW månedsmaks, mens resten av måneden lå under 7 kW. Dvs. betalte 778,- i stedet for 622,- i kapasitetsledd pga. en eneste dum time på slutten av måneden. Ble de dyreste to kWt "billig" strøm jeg har ladet elbilen med. 156 kroner ekstra for to kWt... Den ene timen gjorde at strømprisen min den måneden ble 13 øre/kWt dyrere.

778,- i kapasitetsledd for 8,7kW? Det må med margin være Norges dyreste nettleie? Jeg var sikker på at Norgesnett var dyrest, her koster det 462,50 for 5-10kW og 218,25 for 2-5kW. Med mine 4,6kW i månedsmaks i september og 655kWh kjøpt endte jeg på snaue 92 øre/kWh for nettleie. Dobbelt så mye som de 46 ørene jeg betalte for strømmen (inkl. fastbeløp og opprinnelsesgaranti).

Ja, personlig synes jeg regjeringen gjør en god jobb. Om noe så er strømstøtteordningen (for privatpersoner) for generøs med grense på hele 5000kWh/måned. Men jeg skulle ønske meg en sterkere satsing på forsvaret, spesielt på luftforsvar.
10 kW effekt hos mitt nettselskap medfører 855,- i kapasitetsavgift. I tillegg kommer 44,86 øre/kWt i energiledd (samme energiledd hver dag døgnet rundt.) I tillegg er det den ene timen i måneden med høyest forbruk som bestemmer kapasitetsleddet. For min del har nettleie økt ca. 30-40% pr kWt det siste året når jeg ser på måneder med ca. likt forbruk. For å oppnå samme priser på nettleie som før må jeg holde meg under 1 kW månedsmaks, og hvis jeg regner med inflasjon og godtar 10% økning i nettleie så må jeg holde meg under 2 kW månedsmaks.

Eller må jeg si at synes strømstøtteordningen var en god løsning i starten, men nå har regjeringen hatt så god tid til å se på mer varige løsninger at jeg synes det er en direkte inkompetent måte å fortsette i samme sporet med kompensasjonsløsninger som endres i tide og utide, og der det er umulig å vite hvem som får støtte og hvem som ikke er verdige til støtte lenger fram enn et par måneder. Sammen med alle andre uforutsigbare endringer i den økonomiske politikken som regjeringen kommer med så framstår de som løse kanoner uten en helhetlig tankegang. Når de også nedprioriterer infrastruktur, ikke styrker forsvaret nevneverdig i den situasjonen vi er i, og kun skal styrke offentlig byråkrati så må jeg si meg helt uenig i at de gjør en god jobb. Jeg jobber selv i statlig virksomhet, men må si at endringen mot en (mye) sterkere stat som denne regjeringen er på vei mot skremmer meg. Jeg hadde vel ikke trodd at vi skulle få så stor dreining mot ren sosialisme med et ganske stort sentrumsparti i regjering....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. oktober 2022, klokken 09:52
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 19:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. oktober 2022, klokken 18:44
Hemi, ja jeg ser den. Det er mye som har blitt verre. Men du vet jo hvorfor og det er makro økonomiske forhold (Putin, Ukraina, resesjon i usa, strømkrise i Europa, osv) som påvirker oss også. Sett bort fra disse formue/skatt forholdene så tror jeg faktisk Erna&co hadde gjort mye av det samme som de røde nå gjør.

Må si jeg sliter litt med disse skatteflyktningene som har valfartet til Sveits i det siste. Det er jo enten vi forbrukere eller staten som har gjort de griserike... og nå vil de ikke dele med oss lengre. Det er på grensen til patetisk.

PS: Du er klar over at myndighetene (kommunene) i Norge stort sett eier kraftselskapene, og at med den nye skattepakken så soper staten enda mer inn, i tillegg til det kommunene og staten allerede får? Og dette er penger bedrifter og privatpersoner betaler inn? Så selv om det skulle være Putin og Tyskland sin feil at strømmen er dyr i Norge, så selges strømmen fra norske myndigheter, som da kan gi litt mer rabatt til norske kunder.

Er litt som at jeg skulle kreve beskyttelsespenger av naboen...100.000 i måneden, og så gir jeg han 30.000 tilbake i beskyttelses-støtte tilbake, og så forklare den høye beskyttelsesprisen med Putin.
Nå er det vel strømselskapene han snakker om ikke kraftselskapene. De er private som bare formidler strøm

Her på sørvest-landet med både lager og selger Lyse strømmen. I går i debatten sier kommunalt eide Lyse at de skal komme med forslag til fastpriser når bare Vestre får somlet seg til å spikre rammevilkårene, som han forøvrig sier han ikke kan stole på, siden Vestre lager vedtak med tilbakevirkende kraft, og snur opp/ned på rammevilkårene fra dag til dag.

Høyre ønsker mer strømstøtte til bedriftene enn det som er i forslaget nå https://hoyre.no/2022/10/25/hoyre-vil-gi-bedriftene-mer-stromstotte/
For å presisere ytterligere, de strømselskapene det snakkes om (ca 150 stk) er de som kun formidler strøm.

Hvorfor vi skulle trenge hundrevis med firmaer til dette er vanskelig å forstå og pengene de tjener gjør jo kun strømmen dyrere totalt sett.

jkirkebo

Sitat fra: THE på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:27
10 kW effekt hos mitt nettselskap medfører 855,- i kapasitetsavgift. I tillegg kommer 44,86 øre/kWt i energiledd (samme energiledd hver dag døgnet rundt.) I tillegg er det den ene timen i måneden med høyest forbruk som bestemmer kapasitetsleddet. For min del har nettleie økt ca. 30-40% pr kWt det siste året når jeg ser på måneder med ca. likt forbruk. For å oppnå samme priser på nettleie som før må jeg holde meg under 1 kW månedsmaks, og hvis jeg regner med inflasjon og godtar 10% økning i nettleie så må jeg holde meg under 2 kW månedsmaks.

Her koster det 822,50 for 10,01kW men om jeg holder meg på 9,99kW koster det 462,50. Foreløpig går det greit å ligge under 5kW som betyr 281,25. Vi får beregning over 3 timer da, men det spiller ingen rolle for min del.

Energileddet vårt er 56,76 på dagtid og 44,26 på natten. Jeg ligger rett under 50 øre i snitt ser jeg.

I år havnet vi altså på 92 øre i september, mens summen var 85 øre i samme måned 2021 og 81 øre i 2020. En svak økning, men ikke sammenlignbart da vi har økt solcelleanlegget i år slik at forbruket er mye lavere. Dermed er det færre kWh å fordele fastbeløpene på. Hadde vi brukt like mye i år som i fjor hadde vi havnet på 72 øre, altså en kraftig nedgang. Det skal da sies at vi har hatt effektavgift i mange år her, og at den nye typen effektavgift slår heldigere ut for oss enn den gamle (som var en fast pris per kW toppeffekt og ikke i trinn slik som nå samt at det var fastavgift i tillegg).

Til vinteren er vi nok nede i godt under 70 øre.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

THE

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2022, klokken 13:08
Sitat fra: THE på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:27

Her koster det 822,50 for 10,01kW men om jeg holder meg på 9,99kW koster det 462,50. Foreløpig går det greit å ligge under 5kW som betyr 281,25. Vi får beregning over 3 timer da, men det spiller ingen rolle for min del.
Hos mitt nettselskap er kapasitetsleddet fra 9 kW til 10 kW 855,- kr, fra 10 kW til 12 kW er kapasitetsleddet 1 011,- kroner. Blir fort penger av slikt hvis man glipper en time der man utnytter billig strøm til litt hurtig påfyll på bilen og glemmer å trekke ut støpsel til varmtvannsbereder og slå av varmekabler.

Uansett så har nettleie de siste årene stort sett vært rundt 50-60 øre/kWt, fra 1. juli i år så vil nettleie ligge på 80-110 øre/kWt for vår del, og da har vi mye lavere timesmaks enn vi har hatt tidligere år med 11 kW lading av bil og ingen planlegging av hva vi har brukt av strøm samtidig. Noe av økningen skyldes av vi bruker en del mindre strøm enn tidligere år, så mye av "fastavgiften" fordeles på færre kWt, men selv med samme forbruk så er det en prosentvis veldig stor økning i nettleie.

Jeg har vært å sett på nettleietariffer til mange forskjellige nettselskaper, og det er utrolig stor variasjon i hvordan prissystemet er bygd opp fra selskap til selskap, og også veldig stor variasjon i nettleie pr/kWt fra selskap til selskap, og også mellom selskap i tilsvarende bebygde/grisgrendte strøk. Håper det blir oppfølging/kontroll av inntektene til nettselskapene framover.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hemi

kompis bikka og endte på 5.01 siste dagen i sept... ikke helt store summen, men teit når man har vært godt under, matlagging og elbil var syndern

jeg ligger på 4.89 denne mnd.... med nøye planlegging og 6A lading

Electric cars in Norway

SitatJa, personlig synes jeg regjeringen gjør en god jobb. Om noe så er strømstøtteordningen (for privatpersoner) for generøs med grense på hele 5000kWh/måned. Men jeg skulle ønske meg en sterkere satsing på forsvaret, spesielt på luftforsvar.

THE :+1: enig, om det ikke akkurat er «mitt drømmevalg» som styrer nå,.. men jeg er realistisk.... Og med Putins energi krig osv alt eder og galle inkl så er det ok.

Electric cars in Norway

Meløy sliter nå....nyhet fra i går.

https://www.nrk.no/nordland/meloy-energi-risikerer-konkurs-med-strompris-over-fire-kroner-1.16155578

Kopi:

En strømpris på 4 kroner kan slå strømselskapet konkurs
Strømselskapet Meløy Energi står foran to mulige utfall som vil avgjøre selskapets fremtid. Begge er utenfor deres egen kontroll.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 28. oktober 2022, klokken 07:33
Meløy sliter nå....nyhet fra i går.

https://www.nrk.no/nordland/meloy-energi-risikerer-konkurs-med-strompris-over-fire-kroner-1.16155578

Kopi:

En strømpris på 4 kroner kan slå strømselskapet konkurs
Strømselskapet Meløy Energi står foran to mulige utfall som vil avgjøre selskapets fremtid. Begge er utenfor deres egen kontroll.

Men Vestre har jo sagt at det ikke er høye strømpriser, så fastpriser kan fikses for under en krone....Ingen problem...markedet må bare skjerpe seg. Og han har sagt det tydelig. Så da så.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Og Støre har sagt at noen konkurser er å forvente......

Counterpointer

«Gambling» aspektet i strømbransjen er godt kjent. Personlig skjønner jeg ikke at det fører til så mye positivt. Det er troen på at markeder fikser alt, men det forutsetter fungerende markeder etter de prinsipper teorien setter opp!

«Hvis etterspørselen er større enn tilbudet (etterspørselsoverskudd), vil de etterspørrerne som ikke får kjøpt produktet, by opp prisen. Høyere pris fører til at tilbudet øker og etterspørselen går ned, slik at det blir likevekt i markedet. Denne prosessen kalles markedsmekanismen.»

https://pareto1-versjon2.cappelendamm.no/vgsamf/tekst.html?tid=1001082

Sånn er det jo ikke med begrensede resurser og resultatet er gitt. Prisene øker til sammenbrudd oppstår.

filtvet

Jeg gamblet også og tegnet fastpris på 119 øre for nesten 1 år siden.

Noen få ganger lønner det seg.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på fredag 28. oktober 2022, klokken 13:44
Jeg gamblet også og tegnet fastpris på 119 øre for nesten 1 år siden.

Noen få ganger lønner det seg.
Jeg snakket ikke om kundene, de kan få en gevinst evt ikke få godet av at prisen faller, det kaller ikke jeg gambling.

Derimot har du han fra Grimstad (strømmegler) som gikk på en milliardsmell for mange år siden og nå strømselskaper som har solgt kontrakter de ikke kan dekke. Husker ikke helt hvem det var som hadde underskudd i hundremillionersklassen, mener det var Statkraft fordi de hadde bommet på noen opsjoner.
DET er gambling.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA