Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

En løsning jeg ser flere beskriver andre steder er varianter rundt dette med å få Stortinget til vedta at det bare er kraftprodusentene som burde få selge strøm videre til private og bedrifter. De burde og fått en makspris på hvor mange ører de kan plusse på spotprisene.

Jeg også tenkte slik etter å ha hørt på Debatten med Solvang tidlig i høst der han ramset opp alle strømselskapene. 108 stk strømselskapet har vi eller noe slikt?

Nå er jeg usikker på det meste vedr dette. Det viktigste for min det er at ikke Ukraina & Europa må fryse seg gjennom en tøff vinter. Der kan Norge hjelpe til og det er veldig bra :+1: Putin, not so good :-1:

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på søndag 23. oktober 2022, klokken 18:33
For endel år tilbake så hadde vi (ufrivillig) en slik forvaltningsavtale i 2 mnd med Fjordkraft. Den endte opp med å koste oss 43% mer enn spot-prisen.
Brukte uttallige timer med å krangle med kundeservice, om deres skriftlige 100 % fornøyd garanti, og prisgaranti.
Telefonselgerens skriftlige vilkår og uttalelser var 0 verd, viste det seg.

Det tror jeg må ha vært en annen, eldre type avtale? Historikken på den de har nå går bare tilbake til 1.1.2021 og maks påslag over spot er begrenset til 12,5 øre. Det tar også 1-2 måneder før den begynner å "virke".

Telefonselgere snakker jeg aldri med, av prinsipp. Samme hvor de ringer fra.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

filtvet

Har hatt fastpris på 1,19 år siste året. Alle sa at jeg var idiot som gikk inn på en så høy fastpris.

Dessverre slutter den 1.12. Blir solceller ihvertfall på hytta.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på mandag 24. oktober 2022, klokken 10:05
Har hatt fastpris på 1,19 år siste året. Alle sa at jeg var idiot som gikk inn på en så høy fastpris.

Dessverre slutter den 1.12. Blir solceller ihvertfall på hytta.

Ser at Otovo og andre har doblet prisen på solcellepaneler. I tillegg funker de ikke om vinteren (nov-feb).

Ser at strømprisene i NO2 (sør-sørvest-Norge) har vært relativt lave så langt i oktober. Regner med det smeller den dagen frosten/vindstille kommer. Men enn så lenge ser det vått og varmt ut Norge i hvert fall...og litt vind.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Wow! Virker som at regjeringen skal gå videre med planene om å ødelegge næringslivet. Matvarebutikker som sliter med lønnsomhet får hodet dyttet under vannet.
Maks støtte etter enøk-tiltak blir 45% av strømpris over 70 øre.
Så nå må pensjonistene heller ta taxi på kommunens regning for å komme seg til kjøpesentre i stedet for å stabbe seg ned til nærbutikken. Så blir det heller funkis-hus på nærbutikk-tomten...
Tesla Model Y                         2021-

hemi

vi har jo en regjering som er fiendtlig til privat næringsliv, alle skal jobbe offentlig og kommunalt, resultatet begynner vi nå å se, men er nok bare starten

Electric cars in Norway

Hurra hurra, jeg var 100% sikker på at regjeringen ville få Stortingets støtte i den nye strømledningen[emoji106]

https://www.nrk.no/norge/enighet-pa-stortinget-om-stromstotte-1.16150761

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på mandag 24. oktober 2022, klokken 16:41
vi har jo en regjering som er fiendtlig til privat næringsliv, alle skal jobbe offentlig og kommunalt, resultatet begynner vi nå å se, men er nok bare starten
Hemi[emoji33] ironi eller seriøst?

Electric cars in Norway

322 sider nå👍 Klarer vi 333 sider før det har blitt normale strømpriser igjen. Dvs nede på 20, 30 øre.

hemi

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. oktober 2022, klokken 17:00
Sitat fra: hemi på mandag 24. oktober 2022, klokken 16:41
Hemi[emoji33] ironi eller seriøst?

økt utbytte, økt skatt på aksjer, økt arbeidsgiver avgift, drivstoffkost, bomring,  drastisk økt strømkost sånn på firmasiden, privat blir du straffet i ymse former av ekstra skatter også da i form av formue, økt trinnskatt mm.er mer faktaopplysning enn ironi.

For oss er strøm største faktor/kost, vi har måttet øke prisene for første gangen på mange år, ene og alene på strøm.

Politisk forutsigbarhet og billig ren lokal strøm har vært en stor fordel for norge og næring, nå har vi ingen av delene.

Elbilmessig kutter vi ut alle firma elbilene nå, gir ikke mening for noen parter lenger.

Electric cars in Norway

Hemi, ja jeg ser den. Det er mye som har blitt verre. Men du vet jo hvorfor og det er makro økonomiske forhold (Putin, Ukraina, resesjon i usa, strømkrise i Europa, osv) som påvirker oss også. Sett bort fra disse formue/skatt forholdene så tror jeg faktisk Erna&co hadde gjort mye av det samme som de røde nå gjør.

Må si jeg sliter litt med disse skatteflyktningene som har valfartet til Sveits i det siste. Det er jo enten vi forbrukere eller staten som har gjort de griserike... og nå vil de ikke dele med oss lengre. Det er på grensen til patetisk.

filtvet

Ja, hadde ikke kjøpt ny elbil i dag. Heller en pent brukt hybrid feks Rav4. Den tåler også litt røff behandling. Tesla er absolutt ikke en arbeidsbil.

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på mandag 24. oktober 2022, klokken 20:54
Ja, hadde ikke kjøpt ny elbil i dag. Heller en pent brukt hybrid feks Rav4. Den tåler også litt røff behandling. Tesla er absolutt ikke en arbeidsbil.

Hehe, min X75D blir behandlet røft nok. Frakter alt mulig inni den og trekker alt mulig av tunge hengere. Kjører på veier som er så dårlige at fjæringen må heises til høyeste nivå (22cm) osv. Den har tålt alt hittil :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Å mens strømkrisa rår...

Å.......

https://www.nrk.no/sorlandet/agder-energi-bytter-navn-til-a-energi-1.16150992

Kopi:

prosessen med å finne et nytt navn til fusjonen mellom Glitre Energi og Agder Energi, utlyste kraftselskapet en intern navnekonkurranse.

1087 navn ble foreslått. Ett stod igjen.

Å.

Electric cars in Norway

Strømsalgselskapene er det ikke synd på! 2,7 mrd i overskudd!

Kopi fra nyhet fra 24.10.22 som ligger på pluss:

https://www.europower-energi.no/okonomi/darligere-ar-for-stromsalgselskapene-bare-2-7-milliarder-i-overskudd/2-1-1338315

Man skulle kanskje ikke tro det, men nå er det veldig krevende å drive med strømsalg, påpeker Toini Løvseth i Energi Norge. Målt mot omsetningen var overskuddet etter skatt i fjor det laveste på nesten ti år. Foto: Haakon Barstad
Dårligere år for strømsalgselskapene: «Bare» 2,7 milliarder i overskudd

Strømsalgselskapene tjente knapt 2,7 milliarder kroner etter skatt i fjor. Målt mot omsetningen var overskuddet etter skatt i fjor det laveste på nesten ti år.

24. oktober 2022 5:00 OPPDATERT  24. oktober 2022 8:16

Av Bjørg Davidsen og Ole Petter Pedersen

– I motsetning til det mange kanskje skulle tro, er det nå veldig krevende å være strømsalgselskap.

Det sier Toini Løvseth. Hun er Leder i Energi Norges avdeling for marked, elektrifisering og kunder.

I 2021 endte strømsalgselskapene med et samlet årsresultat på 2,65 milliarder kroner, viser tall Europower har hentet ut fra regnskapene til denne bransjen.

Dette er et resultat som gjelder de 148 selskapene som har levert regnskap for 2021. Agva Kraft er det eneste vesentlige selskapet som fortsatt mangler.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA