Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Hvor mye utgjorde overskuddet i prosent av omsetning?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Strømselskapene er bare ett idiotisk mellomledd, har absolutt null empati for dem.

I forhold til omsetning er skikkert 2,7mrd lite i overskudd, men det er null verdiskaping, og da skal man ikke ha særlig overskudd heller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. oktober 2022, klokken 22:52
Sitat fra: filtvet på mandag 24. oktober 2022, klokken 20:54
Ja, hadde ikke kjøpt ny elbil i dag. Heller en pent brukt hybrid feks Rav4. Den tåler også litt røff behandling. Tesla er absolutt ikke en arbeidsbil.

Hehe, min X75D blir behandlet røft nok. Frakter alt mulig inni den og trekker alt mulig av tunge hengere. Kjører på veier som er så dårlige at fjæringen må heises til høyeste nivå (22cm) osv. Den har tålt alt hittil :)

Ja, men prøv å legge noen få byggematerialer på det flotte buede takstativet på modell 3:)

Klykken

Sitat fra: filtvet på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 11:00
Ja, hadde ikke kjøpt ny elbil i dag. Heller en pent brukt hybrid feks Rav4. Den tåler også litt røff behandling. Tesla er absolutt ikke en arbeidsbil.

Hehe, min X75D blir behandlet røft nok. Frakter alt mulig inni den og trekker alt mulig av tunge hengere. Kjører på veier som er så dårlige at fjæringen må heises til høyeste nivå (22cm) osv. Den har tålt alt hittil :)

Ja, men prøv å legge noen få byggematerialer på det flotte buede takstativet på modell 3:)
Spørs om du har kjøpt feil bil om det er ren byggebil du trenger, altså a-la Hiace.
Har fraktet både dører og materialer I bilene våre. Både i3, Model S og nå Model Y. To sistnevne får plass til 2.1m lange dører med bakseter nedlagt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

filtvet

Er enig at den kan brukes, men den er litt for fin til det mener jeg. Lett å skrape opp noe. Henger kan jo gå men oppdaget nylig at siden kontakten sitter under bilen var ikke kabelen på hengeren lang nok.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:01
Er enig at den kan brukes, men den er litt for fin til det mener jeg. Lett å skrape opp noe. Henger kan jo gå men oppdaget nylig at siden kontakten sitter under bilen var ikke kabelen på hengeren lang nok.

Jeg har hørt at det er bedre å kjøpe kabel til hengeren enn bil til kabelen.

Forøvrig er min kontakt (på Model Y) jevnt med baksiden av bilen (har i adapter). Så det er en rar henger du har.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. oktober 2022, klokken 18:44
Hemi, ja jeg ser den. Det er mye som har blitt verre. Men du vet jo hvorfor og det er makro økonomiske forhold (Putin, Ukraina, resesjon i usa, strømkrise i Europa, osv) som påvirker oss også. Sett bort fra disse formue/skatt forholdene så tror jeg faktisk Erna&co hadde gjort mye av det samme som de røde nå gjør.

Må si jeg sliter litt med disse skatteflyktningene som har valfartet til Sveits i det siste. Det er jo enten vi forbrukere eller staten som har gjort de griserike... og nå vil de ikke dele med oss lengre. Det er på grensen til patetisk.

PS: Du er klar over at myndighetene (kommunene) i Norge stort sett eier kraftselskapene, og at med den nye skattepakken så soper staten enda mer inn, i tillegg til det kommunene og staten allerede får? Og dette er penger bedrifter og privatpersoner betaler inn? Så selv om det skulle være Putin og Tyskland sin feil at strømmen er dyr i Norge, så selges strømmen fra norske myndigheter, som da kan gi litt mer rabatt til norske kunder.

Er litt som at jeg skulle kreve beskyttelsespenger av naboen...100.000 i måneden, og så gir jeg han 30.000 tilbake i beskyttelses-støtte tilbake, og så forklare den høye beskyttelsesprisen med Putin.

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 11:00

Byggematerialer frakter jeg på henger.

Når det er sagt fraktet jeg kledning til hele huset på taket av vår gamle Model S. Ca. 2500 lengdemeter til sammen. Men det var kun fordi den ikke hadde hengerfeste.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:17
Hemi, ja jeg ser den. Det er mye som har blitt verre. Men du vet jo hvorfor og det er makro økonomiske forhold (Putin, Ukraina, resesjon i usa, strømkrise i Europa, osv) som påvirker oss også. Sett bort fra disse formue/skatt forholdene så tror jeg faktisk Erna&co hadde gjort mye av det samme som de røde nå gjør.

Må si jeg sliter litt med disse skatteflyktningene som har valfartet til Sveits i det siste. Det er jo enten vi forbrukere eller staten som har gjort de griserike... og nå vil de ikke dele med oss lengre. Det er på grensen til patetisk.

PS: Du er klar over at myndighetene (kommunene) i Norge stort sett eier kraftselskapene, og at med den nye skattepakken så soper staten enda mer inn, i tillegg til det kommunene og staten allerede får? Og dette er penger bedrifter og privatpersoner betaler inn? Så selv om det skulle være Putin og Tyskland sin feil at strømmen er dyr i Norge, så selges strømmen fra norske myndigheter, som da kan gi litt mer rabatt til norske kunder.

Er litt som at jeg skulle kreve beskyttelsespenger av naboen...100.000 i måneden, og så gir jeg han 30.000 tilbake i beskyttelses-støtte tilbake, og så forklare den høye beskyttelsesprisen med Putin.
Nå er det vel strømselskapene han snakker om ikke kraftselskapene. De er private som bare formidler strøm

hELgenen

Jeg begynner å forstå dem faktisk. Disse menneskene føler vel at Staten vil ta fra dem muligheten til å arbeide videre med det de tror på. Det er nok ikke slik mange på venstresiden tenker at de vil ha pengene selv for å kjøpe seg ting og tang og unne seg alt mellom himmel og jord. Det er nok mer det at de ser at staten stopper dem fra å vokse videre eller legger masse hindringer for dem. Det blir litt som om du f.eks hadde en hobby som gikk på å samle på sjeldne biler. Du kjøper en og setter den i garasjen, du kjøper en til og setter den  i garasjen..så vil du kjøpe en til men staten sier at før du får lov til det må du betale litt ekstra inn til dem..så du gjør det og kjøper bil nr. 3. Når du så ønsker å kjøpe bil nr. 4 sier staten at du må betale ennå mer til dem for å få lov til det...så gjør du det...så vil du kjøpe bil nr. 5..da sier staten at du må nesten betale hele verdien av den 2 ganger for å få lov til å kjøpe den...og slik går det...jo mer du bygger..jo mer skal staten ha. For deg betyr ikke verdien noe - du vil bare samle - men for staten ligger det en verdi i det du samler - så de vil skattelegge deg...og før du vet ordet av det så blir det så mye at du ikke lenger klarer å bygge samlingen større. Som samler gir du kanskje blanke i verdiene - det er dette å skape noe som er gøy.
Så hva gjør du da? Jo - du kan flytte til et land som lar deg samle videre uten at du skal betale så mye til staten for å få lov til det.

Staten bryr seg katten om trangen til å skape noe - for dem betyr verdiene noe - og de vil at jo mer du har av verdi - jo mer skal du skatte. Og så lenge reglene er klare og forutsetningen er gitt - så går det jo bra...helt til noen kommer inn og sier de plutselig vil ha mer...og mer og mer..og stadig endrer reglene..da blir det jo slik til slutt at man gir opp.......og flytter.

Venstresiden tror at dersom man har store verdier - så er man pr def. rik. Men den som eier mye trenger ikke være en person som bruker penger på seg selv overhodet. Det kan være personer som har en drøm om å skape noe og hele livet handler om nettopp det. Det handler ikke om å skape seg rikdom som kan brukes på seg selv - men selve det å skape noe som er livet.

Egentlig burde man skatte alt på forbruk - ikke på hva man eier eller har. Denne formueskatten er egentlig å skattelegge noe man allerede har skattet av for å skaffe...Så har vi regler i dette landet som skjermer masse ulike objekter fra skatt.
F.eks eiendom - der skatter man ikke av den reelle verdien - men kun en brøkdel. Og så har du lån - staten hjelper innbyggere, enten de er rike eller fattige, om de eier mye eller lite - til å få trekke fra på skatten en del av lånet man har. Så i bunn og grunn oppfordrer staten oss til å ta opp masse lån - og om vi får verdier  - prøve å skjerme dem ved å kjøpe objekter som f.eks eiendom som skjermer formuen........Så fort man klarer å skape noe i dette landet eller på annen måte bygger seg opp en formue - så skal man skatte en ekstra gang på det også...Og når det blir så mye at det virker demotiverende for å skape noe - og man har mulighet til å flytte til et land der man kan fortsette å skape uten at staten stopper deg - vel så forstår jeg faktisk hvorfor noen velger å gjøre det.

Electric cars in Norway

Sitat

Jeg begynner å forstå dem faktisk. Disse menneskene føler vel at Staten vil ta fra dem muligheten til å arbeide videre med det de tror på.

He he jeg tror vel at mange av disse har så mye penger at de vil ikke klare å bruke det opp ever! Men neida, de er så redd for at de som andre må betale inn til samfunnet. Det er på grensen til patetisk!

Electric cars in Norway

Synes Vestre klarte seg tålelig bra på kveldens NRK Debatten med Fredrik - han ble jo kastet til ulvene. Jeg synes synd på de bedriftene som konker nå. Håper fastpris ordningen blir bra.

PF

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 23:39
Sitat

Jeg begynner å forstå dem faktisk. Disse menneskene føler vel at Staten vil ta fra dem muligheten til å arbeide videre med det de tror på.

He he jeg tror vel at mange av disse har så mye penger at de vil ikke klare å bruke det opp ever! Men neida, de er så redd for at de som andre må betale inn til samfunnet. Det er på grensen til patetisk!

Nå bidrar alle disse mer til samfunnet en normalen uansett hvordan du snur og vender på det.

Men forstår jo at du ikke ønsker å forstå problemet/utfordringen, og det dermed ikke er mulig å si noe som helst som gjør at du åpner øynene for andres meninger og tanker.

THE

Sitat fra: PF på onsdag 26. oktober 2022, klokken 07:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 23:39
Sitat

Nå bidrar alle disse mer til samfunnet en normalen uansett hvordan du snur og vender på det.

Men forstår jo at du ikke ønsker å forstå problemet/utfordringen, og det dermed ikke er mulig å si noe som helst som gjør at du åpner øynene for andres meninger og tanker.

Er det noen her i landet som med hånden på hjertet kan si at regjeringen gjør en god jobb? Selv med forutsetningene de har og utfordringene rundt om i verden så vil de aller fleste si at de gjør en slett jobb.

Ellers hadde jeg sikkert gjort som milliardærene selv om jobbsituasjon og familiesituasjon hadde gjort det mulig å flytte utenlands. Egentlig bare av prinsipp. Jeg sa litt for spøk for mange år siden at jeg skulle emigrere om FrP noen gang kom til makten i Norge, men jeg ble boende i Norge. Nå er det faktisk litt mer enn spøk at jeg vurderer å emigrere med SP ved makten. Myndighetene sier mer eller mindre rett ut at de ikke ønsker folk i Norge som har initiativ og drivkraft til å få i gang aktivitet, næringsliv og arbeidsplasser med mindre det blir gjort basert på en ideologisk dugnadsinnsats. For å etablere bedrifter, bygge de opp og få ting i gang må man rett og slett jobbe ræva av seg til alle døgnets timer, og ofre utrolig mye, og hvem fa*n gidder det om du skal tvinges til å betale "alt" inn til staten om du skulle lykkes og faktisk tjene godt på innsatsen.

Personlig har jeg vurdert at det er viktigere med fritid og familie enn å lykkes med næringsetablering. Da er det bedre å jobbe som vanlig ansatt uten noen risiko, men det er ikke slike som meg som er ansatt som skaper verdier eller arbeidsplasser, eller genererer store inntekter til staten. Nå har regjeringen valgt å indirekte si at de ikke ønsker at rike personer skal bo i Norge, da synes jeg det er helt greit at de personene det er snakk om velger å flytte seg og rikdommen sin ut av molbolandet som Norge er i ferd med å bli med dagens regjering.

Edit: Og da ser jeg trådtittelen, og innser at jeg er milevidt utenfor tema...

For å spore litt tilbake så ser jeg at strømstøtten som regjeringen har innført (90% over 70 øre/kWt) fører til at for min del er strømprisen omtrent like dyr som nettleie. I september betalte jeg 114,6 øre/kWt i strøm og 107,4 øre/kWt i nettleie. Gikk på en smell en time og fikk 8,7 kW månedsmaks, mens resten av måneden lå under 7 kW. Dvs. betalte 778,- i stedet for 622,- i kapasitetsledd pga. en eneste dum time på slutten av måneden. Ble de dyreste to kWt "billig" strøm jeg har ladet elbilen med. 156 kroner ekstra for to kWt... Den ene timen gjorde at strømprisen min den måneden ble 13 øre/kWt dyrere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 23:56
Synes Vestre klarte seg tålelig bra på kveldens NRK Debatten med Fredrik - han ble jo kastet til ulvene. Jeg synes synd på de bedriftene som konker nå. Håper fastpris ordningen blir bra.

Var mye rart synes jeg...og selvmotsigelser:

Panel 1 diskusjon: Vestre står og forklarer hvorfor Joker i Stavanger ikke skal få refundert noe av de 270.000 de brukte på fakturaer (3 nærbutikker) fra kommunalt eide strøm/kraftselskaper (Lyse) i August.

Panel 2 diskusjon: Vestre står og forklarer hvorfor Lyse ikke får beholde overskuddet for 2022, og at det kun koster 11 øre per kWh å produsere

Vestre sier og at de bruker mye mer på støtte enn de får inn...?? Høyre sier Vestre tar feil, og at staten får inn dobbelt så mye som de gir i støtte....(hhv 70/40mrd).

Og så, midt oppi alt så begynner han å si at det blir inflasjon om bedriftene støtte, samtidig som SSB sier at den økte strømkostnaden har ført til at de bedriftene som har kunnet øke prisene har gjort det. Prisøkning = inflasjon.

Skulle gjort det bedre selv enn den regjeringen med 1,2 i promille og en strømpe over hodet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA