Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

Amatøren

Jeg har Ross-Tech VCDS og tenkte å kikke litt.

Hvilke moduler er det som gjelder for sjekk av temperaturen på HV batteriet og man kan slå på varmen manuelt?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Detaljene for batteritilstand ligger i "8C Battery energy module", inkl temperatur flere steder i batteriet og ladetilstand per celle.

Alt at temperaturregulering ligger på utsiden av batteriet, i "C5 Thermal management". I den modulen har du også overordnet batteritemperatur. Det er også der en kan slå på batterivarming manuelt. Så dersom også Ross-Tech  bare kan forholde seg til én modul i gangen, er det C5 som er mest kurant.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: elektro på søndag 14. februar 2021, klokken 00:16
En hypotese kan dermed være at bilen ikke klarer å varme kupé og batteri samtidig. Spørsmålet er da om den varmer opp batteriet aktivt, hvis dette er under 5 grader og AC er OFF A) under forvarming B) under kjøring?

Mener du da faktisk AC-funksjonen (kjøling og avfukting av luft), eller klimaanlegget generelt? I kaldt vær, skal det i følge instruksjonboken ikke spille noen rolle om AC er på/eco/av da luften uansett er kald, og blir tørr nok av oppvarmingen. Jeg skal ta en test om AC-knappen påvirker noe som helst i klimaanlegget nå i kulda.

Dersom du mener hele klimaanlegget må være av for å varme batteri, så har jeg liten tro på dette. Sløyfen med varmt vann går jo innom både varmeregister og batteri, og det ser ikke ut til å være mulig å sende noe direkte fra PTC til batteri uten først å være innom varmeregisteret.

[attachment id=0 msg=959499]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: ThomasEL på søndag 14. februar 2021, klokken 00:31
En ting som slo meg; I den første testen, som jeg har tatt med over, registrerte jeg ikke noen stor diff mellom effekt på laderen og bilen. Ca. 1-2 kW, uten at jeg skal si dette 100% sikkert. Da hadde jeg imidlertid AC ON (Eco, Fanspeed 1 19 grader, kun foran). Dette var på Ionity/Tritium.

Første gang jeg la merke til en stor diff hadde jeg lav SOC, sånn at AC var OFF. Men det kom fortsatt relativt varm luft fra dysene en stund.. Dette var hos BKK/ABB(?).

Gårsdagens test var altså også med AC OFF, på Fortum/Efasec(?).

En hypotese kan dermed være at bilen ikke klarer å varme kupé og batteri samtidig. Spørsmålet er da om den varmer opp batteriet aktivt, hvis dette er under 5 grader og AC er OFF A) under forvarming B) under kjøring?

Den hypotesen er interessant..!
Det er i alle fall et faktum at når batterivarme «tvinges» i gang med testprogrammet i OBDeleven, så slutter det nesten å komme varme i kupeen.
- Kan det rett og slett være slik at batterivarmen ikke vil virke under lynlading hvis man samtidig aktiverer parkeringsklimatiseringen..?

Det kan ganske enkelt testes. Det ville være litt skuffende, samtidig ville det være veldig nyttig å vite- og forklare en del ting. Vet du f.eks. om din bedre halvdel hadde varmen på under lading ved siste Stavanger-tur @ThomasEL?

Hvis man sammenligner mine to sesjoner med og uten kupévarme på, tar det ca. dobbelt så lang tid å øke batteritemp. fra 0 til 6 grader med kupévarme. Med litt feilmargin. Men det er en forskjell.

For min egen del er det sjelden jeg sitter i bilen under hele ladesesjonen uansett, særlig i begynnelsen. Og 10 minutter uten kupévarme på vil være nok til å få batteriet opp fra f.eks. -2 grader til 5 grader iht. min siste test. Hvor aktiv varming uansett ser ut til å stoppe, og «naturen» overtar. :) Selv om man skrur av kupévarme vil det ikke bli særlig kaldt i bilen på 10 minutter. Men, i mange tilfeller vil jeg jo starte parkeringsklimatisering før jeg går ut av bilen. Det vil jeg slutte med, hvis denne hypotesen viser seg å stemme. Og hvis jeg lader med mindre enn ca. 80 kW på laderen. Vi kan i så fall kanskje si 75 kW, som et allment råd. (Gitt også at de forskjellige årsmodellene og utgavene oppfører seg likt.)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Orbit:

Jeg har vel egentlig tolket den «Eco-funksjonen» som at hele klimaanlegget settes i eco, ikke bare at det handler om luftavfukting...
Jeg syns også det er merkbar forskjell på hvor raskt kupeen varmes opp i AC kontra AC eco. Man kan bla høre viftehastighet endre seg. Jeg kjører normalt i AC eco, men har svitsjet til normal AC de gangene det er veldig kaldt. Mitt inntrykk er at det er slik funksjonen oppfattes på Facebookgruppa også.

Men:
I følge instruksjonsbokas beskrivelse av funksjonen, så har du jo helt rett!!
Jeg har lest det noen ganger jeg også, og stusset veldig på det...

(Nå kommer vi jo litt på siden av tema her, men henger jo sammen da)

Når det gjelder at oppvarmet væske uansett går innom varmeregister:
Ja, det gjør det jo helt klart! Samtidig er jo vår erfaring at man får lite varme ut i kupeen ved testprogram for batterivarme. Vi har jo antatt at det kun skyldes at PTC2 ikke aktiveres i dette testprogrammet. Men kan det også være at batteriet da prioriteres, og at det ikke sirkulerer særlig væske i «kupesløyfen» når batterivarmeren er i gang?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: Orbit på søndag 14. februar 2021, klokken 08:24

Mener du da faktisk AC-funksjonen (kjøling og avfukting av luft), eller klimaanlegget generelt? I kaldt vær, skal det i følge instruksjonboken ikke spille noen rolle om AC er på/eco/av da luften uansett er kald, og blir tørr nok av oppvarmingen. Jeg skal ta en test om AC-knappen påvirker noe som helst i klimaanlegget nå i kulda.

Dersom du mener hele klimaanlegget må være av for å varme batteri, så har jeg liten tro på dette. Sløyfen med varmt vann går jo innom både varmeregister og batteri, og det ser ikke ut til å være mulig å sende noe direkte fra PTC til batteri uten først å være innom varmeregisteret.

Det var litt upresist, men når jeg skriver AC OFF mener jeg egentlig at hele klimaanlegget er av. Altså at jeg trykker på den knappen det står OFF på, sånn at det ikke kommer noe luft. (Jeg rører ikke AC knappen.) Dette gjorde jeg jo egentlig ved siste test bare å være sikker på at bilen ikke trakk mye strøm til noe annet enn eventuell batterivarming.

Første gang jeg oppdaget at bilen trakk 8 kW ekstra var da jeg ladet noen få minutter fra 6% SOC på vei hjem fra fjellet. Da var tenningen på og det kom varm restvarme fra dysene. Men jeg fikk ikke startet parrkeringsklimatisering pga. lav SOC. Det omfatter vel både AC funksjonen og varmeelementer. (Viftene går vel på 12V?)

ThomasEL

@Elektro:
I begge ladesesjonene hun hadde, så startet jeg parkeringsklimatiseringen hjemmefra via appen så fort jeg hadde fått vite at de var i gang med lading. Antar 2-5 minutter etter ladesesjonen var i gang. Og så langt jeg kan se, var det omtrent bare de første ca 5 minuttene ladehastigheten steg nevneverdig...

(Siden jeg ikke var der selv, så blir dette VELDIG unøyaktige observasjoner... Men litt påfallende samsvar med din observasjon er det jo dog...!)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

@ThomasEL: Kjapp test med AC satt på/AC eco/av tilsier at det ikke er noe forskjell om den er av eller på når det nå er -20 C ute (i kjøremodus). Det uventede er at kompressoren går, men skal ikke ta den avsporingen her. AC eco gir noe lavere viftehastighet, og også noe lavere effekt på PTC. Så det er nok en generell strømsparingsmodus, både for AC på sommeren og oppvarming på vinteren (selv om "AC eco" er litt misvisiende i kuldegrader).

Ref dårlig kupévarme ved batterivarming: Under normal drift, så er kjølevannet 65-70 grader når det kommet ut fra PTC-banken. Det må såpass til for at uteluften som dras inn skal bli varm i varmeregisteret. Dette drar da kjølevannet ned til 30-40 grader, og det er da PTC'ene sin oppgave å løfte dette tilbake til 65-70 grader på neste runde.

Når kjølevannet ved hjelp av OBD11 test-modus også sendes via batteriet (som i mine tester har vært på -20), faller temperaturen mye mer før den kommer tilbake til PTC. Får ikke sett på dette i sanntid, men en kjapp bytte mellom moduler i OBD11 tilsier at kjølevannet etter en runde innom batteriet trekkes ned på minusgrader. Det gir jo også mening når det er snakk om 700 kg iskaldt batteri som møter ~30 kg kjølevæske. Når så dette går videre til PTC-banken, og bare den ene av dem er aktiv, klarer PTC bare å heve temperaturen til 20-30 grader (tilsvarende hva en opplever rett etter kaldstart med bilen), og dette gir ingen god kupévarme. Hadde begge PTC'ene vært i drift, burde det være nok effekt til å få også god kupévarme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: ThomasEL på søndag 14. februar 2021, klokken 08:48
@Elektro:
I begge ladesesjonene hun hadde, så startet jeg parkeringsklimatiseringen hjemmefra via appen så fort jeg hadde fått vite at de var i gang med lading. Antar 2-5 minutter etter ladesesjonen var i gang. Og så langt jeg kan se, var det omtrent bare de første ca 5 minuttene ladehastigheten steg nevneverdig...

(Siden jeg ikke var der selv, så blir dette VELDIG unøyaktige observasjoner... Men litt påfallende samsvar med din observasjon er det jo dog...!)

Hehe.. det er sånn jeg holder på her i huset. Ellers vet jeg at det blir kald bil på min bedre halvdel. Man kan spørre seg om ikke akkurat det der kunne vært løst enklere for den jevne bilist.

I alle fall så kan jo kanskje dette forklare at flere opplever å ikke komme ordentlig opp i hastighet i det hele tatt. Særlig hvis 2020- og e50 er litt mer følsomme for kulde.) Dette må selvfølgelig testes skikkelig, så man ikke bare finner det man ser etter, men alt tyder i alle fall på at det varming av batteri kan skje helt opp til 5 grader batteritemperatur. Uavhengig av utetemperatur.

Hvorfor det står approx. -10 Celcius i SSP skjønner jeg ikke helt. Jeg tror egentlig utetemperaturen steg til både -8 og -7 under min siste test, der jeg stod i sola. Her lukter det mer testing.. 8)

Orbit

Og siden batterikjemien gir blanke i utetemperaturen, så burde det kun være batteritemperatur som avgjorde om det ble satt på batterivarme eller ikke......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Nå har jeg hatt bilen i 10 måneder og kjørt nesten 25000km
- Lurer på om jeg noen gang skal få oppleve å bare kjøre bilen og nyte det, uten å konstant regne på og studere tilgjengelig batterikapasitet og hvilke programmeringsalgoritmer som ligger til grunn for alt som skjer og ikke skjer innen «Thermal managament», BMS med mer🙈🙈🙈🙈🤪😂

På den andre side: Det er vel i bunn og grunn min interesse for disse tingene som gjør at jeg har elbil🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Sitat fra: Orbit på søndag 14. februar 2021, klokken 09:44
Og siden batterikjemien gir blanke i utetemperaturen, så burde det kun være batteritemperatur som avgjorde om det ble satt på batterivarme eller ikke......

Ja, all logikk tilsier det. Kanskje oversettelsen fra tysk til engelsk i SSP er upresis.. ::) Batteritemperaturen kan godt være -10 grader selv om det er 0 ute, særlig på senvinteren og våren. Dette er enkelt/raskt og teste.

ThomasEL

Som nevnt tidligere, har jeg sendt henvendelse både til Møller og til egen forhandler om hva som skal være trigger for aktiv batterivarme.

Etter ca 2 uker sendte Møller meg et svar, at de fremdeles jobbet med å finne svar på spørsmålet mitt (litt utrolig hvor vanskelig det skulle være da :o)

Fra forhandler fikk jeg følgende svar:
Så langt vi vet, vi har ikke fått beskjed om noe annet, så stemmer det som står i verkstedmanualene om at batteriet varmes ved DC-lading ved temperaturer lavere enn ca -10 grader.
I tillegg varmes batteriet ørlite ved AC-lading, men da kun ved at overskuddsvarme fra selve laderen i bilen sirkulerer via batteriet.

I tillegg til dette forsøkte forhandler å få et enda mer konkret svar til meg, og kontaktet derfor Møller. Der får han et skikkelig god dag mann økseskaft svar:
- Hvis kunden mener det er noe galt med bilen sin, så kan han bestille en verkstedtime.

Nei, jeg tror ikke det er noe galt med bilen MIN. Derimot undrer jeg på hvordan dette er ment å fungere i en hver e-tron.
Som @Elektro har nevnt et par ganger:
Man kan virkelig savne et forum der man kan komme i seriøs kontakt med noen fra Audi og diskutere features og forslag til små software forbedringer...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Kjørte en test i kveld, bare -1 i pakka og ca. -3 ute, samme resultat, ca. 8 kW diff mellom lader og bil. Kupévarme av.

Hadde bare 13% SOC ved start, så da jeg nådde 20% og fikk startet kupévarmen, hadde jeg allerede 3-4 grader i batteriet. Etter et par minutter minket diffen kraftig, og ved 5 grader hadde jeg bare 1 kW diff. Men altså litt usikker på om det minket før jeg nådde 5 grader, fordi jeg skrudde på kupévarme, eller om det bare var en naturlig nedtrapping (hvis 5 grader er det magiske tallet).

PS! Igjen nådde jeg 5 grader ved ca. 80 kW. Eller vice verca. :)

ThomasEL

Bra, @Elektro :+1:

Litt synd du ikke sjekket status for HV heater 1 og 2 også... Da hadde vi VISST om PTC-elementene koblet inn og varmet. Husk at du kan se både status for disse 2 og batteritemperatur samtidig under "live" i modul C5

(Ser dessverre ikke ut som jeg kommer meg til noe lynlader selv for å teste før kulda forsvinner...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA