Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

ThomasEL

@Elektro:
Ja, i følge faktura ladet hun 19kWt på 18 minutter.
Det gir en snittfart på 63,3kW

(Det vises vel kanskje 18 minutter umiddelbart når 17 minutter er passert..? I så fall kan det teoretisk være ca 17 minutter, da blir snitteffekten 67kW)

Jeg fulgte med hjemmefra i appen under lading. Effekten steg fra 60kW og opp til 68-69, så begynte den å synke. E-tron 50 har jo "knekkpunktet" på ca 65% SOC, og da ser det ut som effekt synker noe etter det, selv om ikke maksfart på langt nær var oppnådd på det tidspunkt.

Dessverre vet jeg ikke hvor mye temperaturen hadde sunket i pakka fra hun startet hjemmefra. Hadde da som sagt varmet til 15,5 grader, for deretter å lade en time til før avreise.

Men antar resultatet hadde vært dårligere uten. Ser noen rapporterer betydelig dårligere tall på Facebookgruppa.
- Hadde hun startet lading ved 5% SOC, så hadde nok selvsagt kurven steget til en høyere maksverdi.

Det er også en på Facebookgruppa som hadde stilt spørsmål om forvarming direkte til e-tron i Tyskland. Han fikk til svar at batteriet ikke kan forvarmes, men at det varmes opp under kjøring..
- I de temperaturene vi har i Norge om dagen skjer vel det egentlig kun i skikkelig motorveifart. Ved rolig landeveiskjøring og/eller kø, så synker den jo bare...

Fortsatt ingen som har fått testet hurtiglading i kaldere enn -10 og fulgt med i OBDeleven?

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Hmm.. det regnes som regel hele minutter ja @ThomasEL, men jeg vet ikke hvordan det rundes eller om de 30-40 sekundene det ofte tar med handshake på e-tron :o telles med. Uansett er ikke den snitteffekten mye å skryte av, selv om den er omtrent lik, eller bedre enn de fleste andre elbiler under samme forhold. ::) Kan det være at temperaturen hadde kommet helt ned i bare et par grader igjen da? Alt tyder på det. Men rart den ikke steg litt mer under lading. Ville tippet den kom opp i 100 kW i alle fall. Enda mer på e-tron 55.

(Har dere for øvrig sett hvor sakte de nye 21-modellene av Model 3 lader uten tung forvarming? Her er batteriet på ca. 14 grader og bilen lader bare med 21 kW ved 58% SOC.
https://youtu.be/P8AZD-qs7ao?t=919 Det er meldt kaldt fremover også, så jeg tror ikke vi har hørt det siste om forvarming. Nå får også elbilene skylda for rekordstort strømforbruk mellom kl. 8-9 om morgenen i nyhetene. Først tenkte jeg, det er jo ikke da folk lader.. men....)

Jeg gjorde faktisk et par kjappe tester i dag, dog uten å følge med på de forskjellige sensorene i OBDeleven. Leste bare av batteritemperatur.

1) Først gikk jeg ut i bilen da det var -16 grader i morges. Da var det -14 i batteriet etter et par døgn stillstand. Forvarmet 30 minutter uten strøm tilkoblet og gikk fra 75 ned til 70% SOC. :o Tenkte at nå har den kjørt batterivarmeren, men neida. Batteriet holdt fortsatt -14 grader.

2) Litt senere på dagen kjørte jeg noen kilometer til nærmeste lynlader. Sola hadde begynt å varme litt, så da jeg svingte inn på laderen hadde batteriet -11 grader og utetemperaturen var -6 grader. Skrudde klimaanlegget til OFF, og koblet til Efasec(?) laderen til Fortum. Den leverte 39 kW mens bilen rapporterte en ladeeffekt på 31 kW.

På dette tidspunktet kom det en Taycan Turbo med to kvinner i nød og stilte seg i kø. Vel, de hadde antakelig viktigere ting fore enn meg i alle fall. Jeg koblet dermed fra igjen før det hadde gått mer enn noen minutter. Ble ørlitte granne forstyrret av alt dette :D, men da jeg hadde fått flyttet bilen og leste av temperaturen i batteriet igjen var den i alle fall på -7 grader. Og jeg tror ikke jeg var tilkoblet lader mer enn max 4 minutter. Altså ca. 1 grad økning per minutt. Med litt feilmargin. (Taycanen startet for øvrig ladingen med 46 kW, men merket meg ikke hvilken SOC den hadde. Antakelig hadde de ikke navigert til laderen og heller ikke kjørt mange kilometerne.)

Så hva lærte jeg av denne uvitenskaplige testen? At det ikke er noen krise å komme til laderen med en 2019 modell e-tron 55 med -10 grader temperatur i batteriet. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men man får ladet og hastigheten vil øke ganske raskt, basert på tidligere tester. Jeg regner meg ut fra tidligere resultater frem til at jeg ville vært oppe i 125 kW etter 30 minutters lading. Forutsatt at jeg hadde startet ved relativt lav SOC naturligvis. Det er ca. 45% av batteriet på en e-tron 55. Litt stusselig, men da vil de neste 25% gå gjengjeld gå på under 10 minutter. Og sist men ikke minst, batteriet varmes etter alle solemerker aktivt under hurtiglading. Men hva som trigger det er fremdeles litt usikkert.. For det er tydeligvis ikke bare utetempertaur likevel. Muligens en litt mer komplisert formel.

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Bra, @Elektro!

Ja, det er såpass forskjell mellomeffekt laderen avgir og effekten som går inn på batteriet, at det absolutt virker som her er noe aktiv varming på gang..

Kan det være forskjell på 19-modellen kontra 20 og 21 her? Evt forskjell mellom 50 og 55?

Som nevnt var det en på Facebook som kontaktet Audi i Tyskland og spurte hvordan forvarme. Han fikk til svar at det ikke gikk an, men at batteriet ble varmet opp under kjøring...
- Noe underlig at de ikke nevnte varming under DC-lading da..? Kan det være en funksjon som har blitt fjernet..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Trond.m

Hva svarer Møller da ? Eller svarer de ikke ? Det er jo merkelig at eierne må drive grunnforskning for å å avklare viktig funksjonalitet.

ThomasEL

Sitat fra: Trond.m på fredag 05. februar 2021, klokken 20:03
Hva svarer Møller da ? Eller svarer de ikke ? Det er jo merkelig at eierne må drive grunnforskning for å å avklare viktig funksjonalitet.

Ja, det er helt utrolig..!

Forhandler svarte at de ikke vet mer enn meg. De videresendte til Møller.

Jeg har også sendt en direkte henvendelse til Møller. Fikk et autosvar om at det er inntil 10 dagers behandlingstid. De har et par dager igjen...

Men andre har vel også sendt henvendelser..? Hvorfor kan de ikke bare fortelle det? Når en viktig funksjonalitet ser ut til å avvike fra det som har vært fortalt, og som fortsatt står å lese på Audis sider, så må da det minste man som kunde kan forlange være å få vite hvordan det da FAKTISK er ment å fungere...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Egil Fonn

Detaljer om hvordan kjøretøyets systemer fungerer er industri hemmeligheter som produsentene ikke vil dele. De kan også fort bli endret ved kommende software oppdateringer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

ThomasEL

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 05. februar 2021, klokken 21:04
Detaljer om hvordan kjøretøyets systemer fungerer er industri hemmeligheter som produsentene ikke vil dele. De kan også fort bli endret ved kommende software oppdateringer.

Enig hvis vi snakker helt ned på kodenivå. Og kanskje også pseudokodenivå.
- Men å svare på om bilen i det hele tatt, under noen omstendigheter, varmer batteriet, slik bilen ble avertert med, det kan da umulig være å regne som en industrihemmelighet..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Egil Fonn

Sant det. Den varmer garantert batteriet om det blir kaldt nokk. Er batteriet eks. -30 grader må det varmes for å kunne motta lading
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

ThomasEL

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 05. februar 2021, klokken 21:27
Sant det. Den varmer garantert batteriet om det blir kaldt nokk. Er batteriet eks. -30 grader må det varmes for å kunne motta lading

Ja..
Men de tilfellene jeg har hørt om hvor noen har forsøkt å lade i kaldere enn -25, så har laderen bare koblet ut.. Så neimen ikke sikker...

PS!
Syns det virker som noen 19 modell 55 varmer under DC-lading. Men ser dårligere ut på 50...
Vet forresten en 2020 55 som ikke ville lade i -27.

Blir frustrert av at vi kunder skal bruke timesvis hver uke på å forske på noe som Audi egentlig har sagt hvordan skal virke i skriftlig materiell, men så virker det ikke slik allikevel...

(Likevel kommer nok ikke e-tron så dårlig ut sammenliknet med andre, for den aksepterer lavere temp ved lading enn andre.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Vil bare minne om at det er enkelte ladere som ikke fungerer, eller ikke fungerer optimalt i under -20 grader også. :) Har skrevet litt om det før. Har ikke sett bevis for at e-tron ikke lader i -25 grader. Snarere tvert om. Den tåler kulde godt. Men vi nærmer oss selvfølgelig en grense, og man må ta sine forholdsregler under slike forhold.

Og selv om 60-70 kW er lite, så har vi kanskje funnet e-trons begrensning her. Sourspot'en om du vil. :) En relativt kort sesjon (eller det som skal være det) med relativt høy start-SOC i kuldegrader. Vi har jo to gode eksempler på det her nå fra e-tron 50, som naturlig nok har et dårligere utgangspunkt enn 55. Selv da youtubern Kris Rifa skulle teste Model 3 nylig, og kjørte i timesvis, forvarmet og jojo'et, fikk han ikke mer enn 86 kW i snitt 10-80% i -10 grader. Fra 40-70% var snitteffekten ca. 66 kW. Og da er ikke energi brukt på oppvarming og særs uøkonomisk kjøring, bare for å generere varme, trukket fra.. Trekker man fra 6 kWh for dette, er snitteffekten på Model 3 i det samme området som fruen din ladet @ThomasEL, egentlig bare 47 kWh.

Dersom bilen din/deres hadde forvarmet batteriet nok til å få 100 kW i snitt, måtte hun fremdeles ladet omtrent 15 minutter for å få samme energimengde som hun faktisk fikk. Men bruttoforbruket og prisen for ladingen hadde blitt høyere. Og hadde laderen hatt delt kapasitet eller bare vært på 50-60 kW, som skjedde med på Espa nylig fordi en e-Up stod på lynladeren, hadde hun tapt tid på dette. Hadde stasjonen vært nede, hadde hun kanskje ikke kommet til neste..

Det hadde selvfølgelig vært kult om bilene våre ladet like fort uansett temperatur og scenario. Men ingen elbil gjør det, så vidt jeg vet. Og det er det antakelig gode grunner til. Jeg tror ikke kompetansen i dette forumet er større enn den samlede kompetansen hos alle bilprodusenter. Eller hos Audi, for å holde oss til dem. Og jeg tror dessverre ikke supernerder som sitter med stoppeklokke oppe ved Nordpolen er hovedmålgruppen. Dette er en bil som skal fungere best mulig for flest mulig. Skal du ha entusiastbil, må du kjøpe Porsche, fra samme konsern. ;)

Nuvel. Ift. svar fra Møller tror jeg det er en blanding av inkompetanse og munnkurv. Og kanskje en dose velmenthet, med ønske om å ikke fokuserte for mye på dette og komplisere bilholdet. De får også mange brukermanualer å trykke opp om det gjøres en liten endring. ;) De fleste hurtiglader ytterst sjeldent og merker lite til dette når de først gjør det. Ref. mine utregninger til det kjedsommelige om hvor lite tid man egentlig taper. Folk er opptatt med å spise pølse, skifte bleie, lufte hunden osv.

Likevel. Det hadde vært interessant om en av dere med e-tron 50 eller 55, 20- eller 21 modell kunne teste hurtiglading 10-80% med skikkelig kaldt batteri. Eller hvis noen kan prøve å lade i -25 grader utetemperatur eller lavere. Var vel -38 i Folldal denne uken. Dit skal jeg ikke med det første, men skal prøve å få til en god test med ute- og batteritemp på rundt -15 grader. Er meldt kaldt. Så får det være bra, for det er egentlig ikke realistisk for meg. :)

Er det forresten noen som har sjekket om det skjer noe mht. varme i Sport modus? Jeg tviler, men.. det ser ut til at bilen kun varmer aktivt tilkoblet DC, under visse forutsetninger/forhold. Men, at det er en viss «passiv» varme fra overskudd fra motor og kupé under kjøring.

ThomasEL

@Elektro:

Du og jeg er nok egentlig veldig enige om de faktiske forhold :+1: :)

Forskjellen er kanskje at du klarer å slappe litt mer av med det :laugh:
Da jeg hadde Leaf 40kWt, var jeg en av de ivrigste på forumet når det gjaldt "Rapidgate", og mulige løsninger på dette.
- Selv om jeg aldri noen gang var i nærheten av å oppleve fenomenet selv ;D :laugh:

Når jeg kjøper en elektrisk duppedings, så liker jeg å kunne gå inn i systemet, se hvordan det er kodet, og gjøre individuelle tilpasninger og optimaliseringer. Slik jeg f eks har gjort med solenergiverket på hytta og alle regulatorer knyttet til dette.. Så blir jeg vel litt muggen når jeg ikke kan gjøre det samme med bilen... Jeg liker å tro at JEG vet best i hvilke situasjoner akkurat MIN bil hadde hatt nytt av batterivarme. Samtidig kan jeg jo forstå at Audi ikke har laget denne "knappen", da det sikkert hadde vært forvirrende for mange, de som bare har kjøpt en BIL og ikke først og fremst en ELbil...

I tillegg så handler det nok litt om at jeg egentlig, for å være helt ærlig, har litt for få kWt tilgjengelig. Dels fordi jeg kanskje i utgangspunktet burde gått for en 55, men også (som nevnt opp og ned og i mente i en annen tråd), bilen min har færre kWt tilgjengelig enn den burde i henhold til spec.
- Da hadde de 1-2 milene jeg hadde fått ekstra ved å kunne starte med et batteri på +30 grader i stedet for -5 grader når jeg skal til hytta, vært verd på 50 og 100 kr i ekstra strømutgifter til oppvarming...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Frode Nylund

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 06. februar 2021, klokken 10:37
@Elektro:

Du og jeg er nok egentlig veldig enige om de faktiske forhold :+1: :)

Forskjellen er kanskje at du klarer å slappe litt mer av med det :laugh:
Da jeg hadde Leaf 40kWt, var jeg en av de ivrigste på forumet når det gjaldt "Rapidgate", og mulige løsninger på dette.
- Selv om jeg aldri noen gang var i nærheten av å oppleve fenomenet selv ;D :laugh:

Når jeg kjøper en elektrisk duppedings, så liker jeg å kunne gå inn i systemet, se hvordan det er kodet, og gjøre individuelle tilpasninger og optimaliseringer. Slik jeg f eks har gjort med solenergiverket på hytta og alle regulatorer knyttet til dette.. Så blir jeg vel litt muggen når jeg ikke kan gjøre det samme med bilen... Jeg liker å tro at JEG vet best i hvilke situasjoner akkurat MIN bil hadde hatt nytt av batterivarme. Samtidig kan jeg jo forstå at Audi ikke har laget denne "knappen", da det sikkert hadde vært forvirrende for mange, de som bare har kjøpt en BIL og ikke først og fremst en ELbil...

I tillegg så handler det nok litt om at jeg egentlig, for å være helt ærlig, har litt for få kWt tilgjengelig. Dels fordi jeg kanskje i utgangspunktet burde gått for en 55, men også (som nevnt opp og ned og i mente i en annen tråd), bilen min har færre kWt tilgjengelig enn den burde i henhold til spec.
- Da hadde de 1-2 milene jeg hadde fått ekstra ved å kunne starte med et batteri på +30 grader i stedet for -5 grader når jeg skal til hytta, vært verd på 50 og 100 kr i ekstra strømutgifter til oppvarming...

Enig i at dette med mulighet for forvaring av batteri når tilkoblet AC lading må bli en mulighet for å komme noen km ekstra når dette trengs.
Nå bor jo vi i et land med meget billig strøm i forhold til Tyskland og Europa forøvrig så ingeniørene der nede trenger nokk endel ´´masing´´ før det blir gjort noe for oss her oppe i steinrøyså!
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

elektro

Forstår deg godt altså @ThomasEL. :) Det er jo frustrerende å ha et produkt som man ikke får ut hele potensialet av, selv om det for så vidt er bra som det er. I tillegg er det litt dårlig kommunikasjon fra produsent/forhandler.

Jeg savner veldig et eierforum hvor man kan stille spørsmål, komme med innspill, og av og til se at Audi faktisk lytter og gjør ufarlige, små endringer. Så har jeg som sagt respekt for at noen ting er som det er og at vi her inne ikke akkurat er gjennomsnittskunden.

Ved siden av et ønske om å forstå mest mulig av bilen, prøver jeg også å se ting fra en litt annen vinkel, stille noen andre spørsmål og roe gemyttene litt innimellom. Blir fort storm i et vannglass. Men er det nødvendigvis så ille? Og er det kanskje også noe positivt i at ting er som det er også? :)

elektro

Sitat fra: Frode Nylund på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:56
Enig i at dette med mulighet for forvaring av batteri når tilkoblet AC lading må bli en mulighet for å komme noen km ekstra når dette trengs.
Nå bor jo vi i et land med meget billig strøm i forhold til Tyskland og Europa forøvrig så ingeniørene der nede trenger nokk endel ´´masing´´ før det blir gjort noe for oss her oppe i steinrøyså!

Jeg kunne også tenkt meg dette, men er usikker på hvordan det skulle løses best i praksis. For folk flest. e-tron fungerer i utgangspunktet fint selv om batteriet er svært kaldt, og utfordringer med forvarming av batteriet på AC omfatter bla. at:

• Det kreves høy effekt for å få særlig utbytte av det når det er kaldt. Glem reiselader, 8A. :)
  • Det er økt risiko for at man timer avreisen feil og ikke får fullt batteri.
  • Man vil alltid få et høyere brutto forbruk. Og i de aller, aller fleste tilfellene vil det være helt bortkastet. Dvs. at man gjennom et år kaster bort mange hundre kWh og ofte belaster strømnettet når det er lite gunstig på morgenen. Da kanskje det er bedre å stoppe tre minutter på en hurtiglader de få gangene man trenger det?

Og når gir det mening å forvarme, og hvor mye? Hva som er idealtemperatur for minst mulig motstand i batteriet vet jeg ikke, men regner med at det er jo varmere- jo bedre. Utfordringen er at temperaturen i batteriet faller fort når man begynner å kjøre. Fortere jo kaldere det er naturligvis. Inntil et eller annet krysningspunkt. @Orbit, @ThomasEL mf. har noe data på dette. Noe av varmetapet utnyttes kanskje til kupévarme, men det meste varmer nok bare opp omgivelsene..

Jeg har erfart at batteriet uansett er oppe i rundt 0 grader etter én times motorvei kjøring i -10 grader, når man starter med et batteri som holder -10 grader. Men den neste timen stiger det ikke like fort..

Om man kjører rolig landevei, stiger batteritemperaturen heller ikke like fort. Jeg erfarte fra -6 til -2 grader på én time ned fra fjellet sist helg, men da var det rundt -15 ute. Neste timen på motorvei steg det bare til 2 grader.

En fin starttemperatur i batteriet for lynlading er ca. 5 grader, som gir rundt 80 kW på e-tron 55. Da vil den gjerne stige til rundt 10 grader og 100 kW de neste fem minuttene og nærme seg maks effekt på 150 kW etter et drøyt kvarter. Kommer an på utetemperatur selvfølgelig. Mine tester er utført i ca. -10 grader med tidlig 2019 mod. e-tron 55.

Noen som har målt hvor mange Wh som går med på å forvarme opp batteriet? Dette kommer selvfølgelig an på flere ting, og det vil være forskjellig på e50 og e55, men sånn cirka?

ThomasEL

@Elektro:

Det virker definitivt å være en forskjell på din 19 modell og 20/21 modellene her. Selvsagt noe forskjell fra 55 til 50 også, men basert på en del Facebookinnlegg, så virker det å være forskjell mellom 19 55 og 20/21 55 også..

Hvis du med +5 grader i batteriet starter med 80kW, og faktisk er på nesten maks (150kW) etter et kvarter, så er jo det såpass bra at det egentlig er problemfritt. Enig i det :+1:

Men mens din 19 bil stiger hele 60-70kW i ladeeffekt etter et kvarter, så virker det som 50 (og 55 20-21..??) bare stiger 10-15 kW på den samme tiden...

Når det gjelder energi til forvarming:
Det ser ut til at bare det ene PTC-elementet brukes. Altså maks 5,5kW
I løpet av én time, altså 5,5kWt, så er min erfaring at batteritemperaturen stiger 15-20 grader, noe avhengig av utetemperaturen.

Hadde inderlig håpet noen med 50 som befinner seg i et område med lav nok temoeratur i luft og batteri (-11 grader eller kaldere) kunne tatt en lynladingtest med OBDeleven tilkoblet og sjekke om batterivarmen slår inn... Men lar vente på seg.. Er visst for få nerder der ute 8) 8))

Syns ellers det er litt rart at da vedkommende som spurte Audi i Tyskland direkte og fikk svar, så nevnte ikke Audi batterioppvarming ved DC lading med ett ord. De svarte bare at det ikke var noen måte han kunne forvarme batteriet, men at batteriet varmet seg opp under kjøring...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA